Intresserad av kapabelt 15" element? Insamling startar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-17 23:06

Aerob skrev:Är Cms på 0,4 lämpligt för en sluten låda?
ja, flera av oss här kan vittna om att PB15 är det bästa infra element vi hört.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-17 23:12

Alexi skrev:

Jag tänker bara rent instinktivt att en lätt kon med mjuk upphängning inte är lämplig för en sluten låda, men så är det kanske inte alls?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2013-01-17 23:17

Aerob skrev:
Alexi skrev:

Jag tänker bara rent instinktivt att en lätt kon med mjuk upphängning inte är lämplig för en sluten låda, men så är det kanske inte alls?

Då spelar väl motorn en större roll än vanligt, kanske? (ren gissning, jag vet ej)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-17 23:36

detta element verkar ha parametrar nära det som Alexi söker.

http://luxman.fi/pdf/SLS15.pdf

Har kikat på det förut men sen försvann det. Visste inte att finnarna satt på exemplar..
http://hifitalo.fi/verkkokauppa/tuotetiedot.php?p=3437
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-17 23:49

Kraniet skrev:detta element verkar ha parametrar nära det som Alexi söker.

http://luxman.fi/pdf/SLS15.pdf

Har kikat på det förut men sen försvann det. Visste inte att finnarna satt på exemplar..
http://hifitalo.fi/verkkokauppa/tuotetiedot.php?p=3437
ja det såg intressant ut, förutom framförallt den höga Le å bara 8mm xmax...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-17 23:51

Visst xmax är inte allt, men med bara 8mm krävs det många element för att nå de krav som flertalet här har.

Användarvisningsbild
ist

Inläggav ist » 2013-01-18 02:43

Hi guys,

Forgive me if my Swedish is a bit weak :lol:

Martin was nice enough to provide me with a link to this thread. I thought I would drop in to say hello and let you know I am happy to work with you on your plans for a decent custom driver.

If your desire is to have a lower excursion driver, we can probably shrink the size of the motor. This is where you would really save your $ - not only in steel costs but also shipping weight! Also your back will thank you too :P

I told Martin I will crunch some numbers and see what I can come up with based on your criteria. Please note that I do not make voice coils smaller than 76mm, so please don't ask :wink:

Best,
Mark

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-18 03:02

Really nice of you to drop in here Mark - you are most welcome!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
ist

Inläggav ist » 2013-01-18 03:28

Ha, thank you very much.

Martin and I have a good dialog going so it makes sense to keep it that way. I will continue to pass information to him so he can share with all of you.

If I can leave something with you to discuss, it would be the type/style of cone to go with. If you prefer simplicity, a pulp cone can be used. If you desire something more 'sexy' looking, carbon fiber is an option. It does add cost, but if this is a one-time purchase for you, it is worth thinking about.

Best,
Mark

Användarvisningsbild
ist

Inläggav ist » 2013-01-18 03:47

I am curious though - is it very cold there? Here in Winnipeg we are sitting at -26*C

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2013-01-18 08:39

ist skrev:I am curious though - is it very cold there? Here in Winnipeg we are sitting at -26*C

The temperature can vary quite a lot in different areas of Sweden. It´s a small country, but narrow and fairly long from south to north. Today it´s a little bit colder than normally, I have about -25*C (in the middle of Sweden), but only 6 km from there is a big open area where it´s normally 3-6*C colder than my garden. In the south of Sweden it could be about +-0*C and in the north down to -35*C in the same time.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-18 09:07

Bild

....gotta....buy....new......wooofers.....gotta....buy....new......wooofers.....gotta....buy....new......wooofers....gotta....buy....new......wooofers.... Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-01-18 15:05

Ytterligare ett inlägg i Xmax-/lådvolymsdebatten, från denna tråd.

Kitchenmaster skrev:
IngOehman skrev:Det jag sagt är att lådvolymen bör vara stor i förhållande till pumpvolymen, om inte distorsionen från själva luften skall bli för stor.

Det betyder att högtalare som inte kan spela jättehögt inte heller behöver vara jättestora.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag brukar säga att en högtalare som skall uppfylla "rimliga krav" bör ha en lådvolym som är 15 ggr större än maximal pumpvolym P-P. Det vill säga 30 ggr mer än peak-dipacementet i en riktning.
"Rimliga krav" bör man ställa på normala högtalare och på högklassiga basmoduler (som ju genom sin ljudtrycksförmåga förhoppningsvis typiskt arbetar långt under sin maximala kapacitet).

"Höga krav" kan och bör man ställa på fullregisterhögtalare som inte förmår de ultrahöga ljudtrycken, men där ljudkvalitetskraven är mycket stora, hela vägen upp till det maximala ljudtryck den kan prestera.
"Höga krav" tycker jag är 30 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 60 ggr peak-diplacementet.

"Extrema krav" kan och bör man ställa på högtalare som är avsedda vara endast för de invigda...
Med "Extrema krav" menar jag 60 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 120 ggr peak-diplacementet.

Kan tillägga att jag inte talar om den mekaniska lådvolymen, utan om den isotermiserade.

En sluten låda kan inte pumpa mer luft än högtalarelementet, varför lådan i regel kan vara mycket mindre än en basreflexlåda för samma element.

PPS. "Rimliga krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 162 dB RMS.

"Högsta krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 156 dB RMS.

"Extrema krav" betyder att det aldrig uppkommer ljudtryck större än 150 dB RMS inuti lådan.

PPS. Man bedrar sig som vanligt om man stirrar sig blind på en enda parameter. En högtalare som uppfyller extrema krav enligt en måttstock endast, till exempel den ovanstående, kan vara precis hur dålig som helst.

Men, en högtalare som INTE uppfyller ens rimliga krav enligt ovanstående kan inte vara hur bra som helst*. Helheten är ju som vanligt en kombinationen av en ofantlig massa enskildheter.

PPPS. *Specialregler gäller dock för konstruktioner med hårt rörelseåterkopplade högtalarmembran i slutna lådor.
.....

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-18 17:25

Intressant inlägg Anders!

Enligt IÖ´s text så kan man alltså sikta på femton gånger pumpvolymen för en högklassig basmodul. Det ger med parametrarna i första inlägget en lådvolym på 55 liter. Just hans parantes med att dom förhoppningsvis arbetar långt under sin maximala kapacitet är lite det jag har försökt få fram tidigare i diskussionen, men samtidigt ser jag dom argument som framkommit om varför man skulle betala för något som man ändå inte tänker använda. Kanske kan man lägga dom resurserna på andra saker som gynnar välljudet istället?

Skulle också gärna veta mer om dom specialregler som gäller för hårt rörelseåterkopplade högtalarmembran i slutna lådor. Vad betyder det per definition?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-18 17:54

Aerob skrev:Enligt IÖ´s text så kan man alltså sikta på femton gånger pumpvolymen för en högklassig basmodul.

60 ggr låter mer rimligt. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-18 17:57

Högklassig duger gott för mig!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-18 18:00

Aerob skrev:Intressant inlägg Anders!

Enligt IÖ´s text så kan man alltså sikta på femton gånger pumpvolymen för en högklassig basmodul. Det ger med parametrarna i första inlägget en lådvolym på 55 liter. Just hans parantes med att dom förhoppningsvis arbetar långt under sin maximala kapacitet är lite det jag har försökt få fram tidigare i diskussionen, men samtidigt ser jag dom argument som framkommit om varför man skulle betala för något som man ändå inte tänker använda. Kanske kan man lägga dom resurserna på andra saker som gynnar välljudet istället?

Skulle också gärna veta mer om dom specialregler som gäller för hårt rörelseåterkopplade högtalarmembran i slutna lådor. Vad betyder det per definition?
menar du att den bara kommer kunna pumpa 1,8liter Xmech point to point?

Jag får det snarare till 110 liter minimum. Så mitt förslag att satsa på 120 liters låda känns helt rätt.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-18 18:05

Alexi skrev:
Aerob skrev:Intressant inlägg Anders!

menar du att den bara kommer kunna pumpa 1,8liter Xmech point to point?

Jag får det snarare till 110 liter minimum. Så mitt förslag att satsa på 120 liters låda känns helt rätt.

Absolut inte! Jag menar att den i detta fallet är 3,67 liter, sedan multiplicerar jag det med 15 och får 55,05 liter.

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2013-01-18 18:37

Högklassigt var med rimliga krav dvs 15x pp = 55.
Höga krav gav 30x pp = 110

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-18 18:43

ist skrev:Ha, thank you very much.

Martin and I have a good dialog going so it makes sense to keep it that way. I will continue to pass information to him so he can share with all of you.

If I can leave something with you to discuss, it would be the type/style of cone to go with. If you prefer simplicity, a pulp cone can be used. If you desire something more 'sexy' looking, carbon fiber is an option. It does add cost, but if this is a one-time purchase for you, it is worth thinking about.

Best,
Mark

As long as the cone is stiff and can withstand the preassure of the box its good enough.
Seeing how the cost/performance should be at an optimum it makes sense going with a cheaper cone if the performance isnt impaired.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-18 18:47

Kraniet, vad tror du är rimligt Cms om vi håller oss i 100 liters häraden? För slapp upphängning kan ju ge en del problem som det måste kompenseras för, men när och var det inträffar är jag osäker på.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2013-01-18 18:57

Aerob skrev:Kraniet, vad tror du är rimligt Cms om vi håller oss i 100 liters häraden? För slapp upphängning kan ju ge en del problem som det måste kompenseras för, men när och var det inträffar är jag osäker på.

Skulle du kunna utveckla vad för problem en för slapp upphängning kan orsaka?

Förresten är Cms endast för konupphängningen eller inkluderar det spidern?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-18 19:08

Fackamato skrev:
Aerob skrev:Kraniet, vad tror du är rimligt Cms om vi håller oss i 100 liters häraden? För slapp upphängning kan ju ge en del problem som det måste kompenseras för, men när och var det inträffar är jag osäker på.

OK, som jag förstått saken då, vilket ska ses med väldigt skeptiska ögon!

I alla fall, en mjuk upphängning kan ge problem med en kon som vobblar vid konutslag, vilket i sig är ett olinjärt beteende som man gärna undviker. Vobblandet gör också att risken för att spolen kommer skrapa ökar, och det kompenseras genom att öka spolgapet. Ett ökat spolgap påverkar i sin tur Q.

Som sagt, min tolkning! :oops:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-18 22:29

ja jag kan ju inte så mycket alls om det här. Jag vet att Duelund förespråkade lösare upphängning. Han gick ju så långt att han rekommenderade att man brände hål i spindeln på existerande element och byta kantupphängningen till skum för att få en "smidigare" upphängning. Det ska enligt honom ge ett mer "följsamt" och "snabbare" ljud.

Och det är ju klart att det inför ju motstånd för konrörelsen. Men samtidigt ska ju allt hållas på rätt plats också.
Så jag vet inte.

Tittar man på BMS Pro's "värsta" basar så har de en cms på 0,12 för slag runt 7mm och en högre 0,17 för basen med 12mm xmax

http://bmsspeakers.com/fileadmin/bms-da ... woofer.pdf

http://bmsspeakers.com/fileadmin/bms-da ... woofer.pdf

Men allt ska väl balanseras mot annat. Har för dålig koll för att kunna avgöra sånt.

edit: många Pro element verkar också köra med M-upphängning. Jag har inbillat mig själv att den är bättre då den ger mer symmetri i upphängningen vid rörelse.
Tester på BMS element visar på en otrolig symmetri och låg dist.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-18 22:34

Cms på 0,12 måste anses väldigt styvt, men jag inbillar mig att 0,4 som det element Alexi hade, PB15, är väldigt mjukt. "Normalt" känns som 0,2-0,3 inbillar jag mig?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-18 22:37

Aerob skrev:
Fackamato skrev:

I alla fall, en mjuk upphängning kan ge problem med en kon som vobblar vid konutslag, vilket i sig är ett olinjärt beteende som man gärna undviker. Vobblandet gör också att risken för att spolen kommer skrapa ökar, och det kompenseras genom att öka spolgapet. Ett ökat spolgap påverkar i sin tur Q.

är det upphängningen eller förstärkaren som håller konen i schack? har förstärkarens egenskaper någon betydelse?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2013-01-18 22:40

celef skrev:är det upphängningen eller förstärkaren som håller konen i schack? har förstärkarens egenskaper någon betydelse?

Både och, samt motorn, right? (dämpfaktor)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-18 22:41

celef skrev:
Aerob skrev:
Fackamato skrev:

är det upphängningen eller förstärkaren som håller konen i schack? har förstärkarens egenskaper någon betydelse?

Följdfrågor på mitt gissningssvar? :D Ska jag fortsätta gissa så är säkert förstärkaren med på ett hörn, fast en kon/upphängning som börjar vobbla vid konutslag känns som en egenskap som är inneboende i elementet och rimligen inget som förstärkaren borde kunna kontrollera... Fast vad vet egentligen jag? :oops: Det finns säkert dom som är mer kompetenta att svara på den frågan.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-19 13:52

ORgANic skrev:Högklassigt var med rimliga krav dvs 15x pp = 55.
Höga krav gav 30x pp = 110

Basmoduler nämndes ju bara på en punkt, som jag tolkar det kan man sätta ribban för en högklassig basmodul vid 15xVd p-p, med stöd av den efterföljande parantesen. Dom andra punkterna berör enbart fullregister som jag tolkar det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-19 14:34

OM det du skriver skulle stämma är ju IÖs egna basmoduler onödigt stora ;)

Nej, minst 110 liters låda. Då är jag med i matchen igen. Eller halverad Xmax och halverat grundpris så man kan dubblera antalet.

Elementet Alexi hänvisar till med värdet 0,4 är förövrigt det absolut lägst distande baselement jag stött på. Definitivt bättre än det element du siktat på, AV15, som närmast är att betrakta som en enklare kopia.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum