Belker skrev:Vad säger man? 7.4.0? Jag har ju ingen sub, eftersom jag har 4 ino Y infra till frontarna. Hoppas inte Denon stryper subkanalen när man skickar den till fullregisterfrontar. Känns iaf inte som att basen hålls tillbaka, men jag har inte riktigt stresstestat systemet än.
Man säger nog 7.0.4 i ditt fall.
Jag fick faktiskt bara här om dagen vetskapen om att det bara existerar en (1) LFE-kanal vid själva surroundmixningen. Jag hade lurat mig själv lite där och trodde att det kunde vara flera LFE-kanaler i ljudmixarna då min Marantz Cinema 50 stödjer 4 individuella LFE-utgångar, men har nu förstått att det endast innebär möjligheten att korrigera upp till fyra subwoofers individuellt, samt att man vid högt satt delning vid användandet av mindre högtalare kan bibehålla en viss riktningsinformation om basarna är placerade i närheten av placeringarna LF/RF/SL/SR.
Jag tycker det borde fungera som så att man utan LFE-kanal inte går miste om någon lågbas alls till någon av de högtalarna man valt som fullregister i surroundförstärkaren, men risken är väl att du utan LFE-kanal går miste om den lågbas som annars är tänkt att hjälpa de högtalare som är inställda som "small" i förstärkaren. Men själv bryr jag mig inte om det där och har alla mina högtalare inställda som full-range även om det endast är de två fronthögtalarna som kan räknas som det.
Läser man runt på nätet så ser man att en vanlig fråga när det kommer till mixning av musik för Atmos är vad f-n man ska sända till LFE-kanalen, musik har ju sällan baseffekter likt explosioner i filmer, så om ditt Atmos-system främst är tänkt för musiklyssning så tror jag väl inte att du missar mycket vad gäller lågbas.
I mitt ljudsystem kör jag två REL subwoofers som är kopplade med både hög-nivå och låg-nivå samtidigt. Hög-nivå kopplingen fungerar ungefär som med dina basar och är basstöd för fronthögtalarna vilket gör att de ”blir” full-range högtalare, medans låg-nivå kopplingen sköter LFE-effekterna i filmer. REL har individuella volymkontroller för dessa två insignaler, och jag tycker det är ett rätt smart sätt för att nyttja basarna för två jobb samtidigt.