MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-22 13:07

genstruktur skrev:Nej inga hp eller lp filter påslaget. Det enda skall vara ett peq-filter där jag tar ner peaken kring 42 Hz. Allt annat är ställt på bypass.

Du har en poäng där. Med 200w som Rotel rb 991 lämnar så hamnar man på cirka 106 dB har jag för mig som max på 3 m avstånd där jag sitter. Har för mig jag räknat ut det någon gång. Men det klarar väl lite mer i burstmätningar ;). Och pi60+bs60 skall väl klara mer än 106dBc? 8O
Sen spelar jag inte film så högt hemma faktiskt, men samtidigt vill man inte ha någon inbyggd flaskhals så att säga :).

Mattias BGD skall komma hit idag och förhoppningsvis kan vi mäta upp rummet och ställa in peq-filtret i mindspn "korrekt". Det kan vara så att jag ställt det fel, vilket påverkar ljudtrycket också. Man vet aldrig i alla fall.

Tack för klargörandet om att min mindsp inte går att ställa om från 0.9V till 2.0V på ingångarna.
Superb hjälp som vanligt Andreas, du är en klippa ;).

Men vad står output gainen på? Om du har all gain på 0dB och alla filter avslagna så bör det vara samma signalnivå på ingång och utgång.

Ja högtalarna klarar betydligt mer än så. Med den uppställningen så hade jag nog funderat över en annan dsp-lösning, eller helst en analog PEQ, eller ännu bättre en basfälla ;)
Men det viktiga är hur det låter. Om du stänger av PEQ och alla andra filter i minidsp. Kan du höra någon skillnad då? Det är den viktiga frågan.

Varsegod och lycka till :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-22 13:36

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Nej inga hp eller lp filter påslaget. Det enda skall vara ett peq-filter där jag tar ner peaken kring 42 Hz. Allt annat är ställt på bypass.

Du har en poäng där. Med 200w som Rotel rb 991 lämnar så hamnar man på cirka 106 dB har jag för mig som max på 3 m avstånd där jag sitter. Har för mig jag räknat ut det någon gång. Men det klarar väl lite mer i burstmätningar ;). Och pi60+bs60 skall väl klara mer än 106dBc? 8O
Sen spelar jag inte film så högt hemma faktiskt, men samtidigt vill man inte ha någon inbyggd flaskhals så att säga :).

Mattias BGD skall komma hit idag och förhoppningsvis kan vi mäta upp rummet och ställa in peq-filtret i mindspn "korrekt". Det kan vara så att jag ställt det fel, vilket påverkar ljudtrycket också. Man vet aldrig i alla fall.

Tack för klargörandet om att min mindsp inte går att ställa om från 0.9V till 2.0V på ingångarna.
Superb hjälp som vanligt Andreas, du är en klippa ;).

Men vad står output gainen på? Om du har all gain på 0dB och alla filter avslagna så bör det vara samma signalnivå på ingång och utgång.

Ja högtalarna klarar betydligt mer än så. Med den uppställningen så hade jag nog funderat över en annan dsp-lösning, eller helst en analog PEQ, eller ännu bättre en basfälla ;)
Men det viktiga är hur det låter. Om du stänger av PEQ och alla andra filter i minidsp. Kan du höra någon skillnad då? Det är den viktiga frågan.

Varsegod och lycka till :)

Ja gain står på 0 hela vägen igenom mindspn.
Mhm....vilka då? Eller det kanske vi kan ta i min presentation, så vi inte smutsar ner den här tråden. Jag flyt
tar citatet dit!

Hur det låter, du menar om mindspn färgar om man låter signalen gå igenom den "opåverkad"?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-24 20:52

bootstrap skrev:
Det där behövs inte.
[ Bild ]
Jag gör själv så här. Jag rekommenderar att du då ställer om jumpern till 0.9 V input för att kompensera ljudnivå skillnaden. Samt om kortet är jordat, testa att ta bort jumpern som sitter vid sidan av varje poenixkontakt (3 st pracerade vid varsin kant).

Eftersom det i flera trådar på forumet har dykt upp synpunkter på min användning av mindsp 2x4 balanserade versionen gör jag detta inlägg för att klargöra det hela. Det menas att mitt tänkta användningsområde inte kommer att fungera. Jag vill använda mig av den högre utspänningen som den balanserade mindspn levererar på utgången, 2.0V.

Jag har tänkt att koppa enligt "ubalanced input/output" så här:
Försteg rca-kontakt ---> phoenix-kontakt in i minidsp, minidsp phoenix-kontakt ut----->slutsteg rca-kontakt

Kommer jag inte kunna använda mig av den högre spänningen på utgången med denna koppling?
Det skall då också fungera att fortfarande har jumpers ställda på ingång till 0.9V?
"Om koret jordad, ta bort jumpern som sitter sidan av varje phoenixkontakt." Vad åsyftas här?

Tack på förhand :)

/genis

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-24 21:01

Den högre utspänningen gäller väl endast vid differentiell drift (balanserad)? Den koppling det har länkats till, där man lägger ihop jord och inverterad signal ger den verkligen samma utspänning som den differentiella? Kan man läggs den inverterade signalen till jorden på RCA-kontakten?

Det här dokumentet kanske är värt ett studium? http://www.rane.com/note110.html

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-24 22:29

Vet i tusan, sådant här övergår mitt förstånd :).

Verkar mer och mer som jag missförstått alltihopa :(.

Är detta helt fel då?: http://seriousaudioblog.blogspot.se/201 ... r-2x4.html
http://www.minidsp.com/forum/diy-hifi-p ... 4-balanced

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-24 23:27

Så här ser det ut i manualen, tycker det verka stämma överens med mina initiala tankar om hur det fungerar att köra obalanserat in/ut i mindsp 2x4 balanserade versionen.
Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-25 00:02

Nu är jag absolut ingen expert på detta med balanserade till oblanserade kopplingar, men jag skall iaf försöka förklara problemet. Detta är väldigt förenklat så det finns säkerligen detaljer att anmärka på.

Den balanserade miniDSP ger max 2V ut. Det är helt korrekt. Detta gäller dock endast om man kopplar den till en annan balanserad apparat. Anledningen till detta är att en balanserad kabel innehåller 2signaler: pinne2 som är den vanliga signalen och pinne3 som är inversen av signalen. Dvs pinne3 är inversen av pinne2.

I mottagaren så summeras dessa två signaler ihop efter att den inverterade signalen har vänts tillbaka. Vi får alltså två gånger signalstyrkan(+6dB) på en balanserad koppling. När du kopplar från balanserat till obalanserat så använder du endast en av signalerna och du får då halva signalstyrkan.

Matematisk så kan man tänka på det så här:
Pinne2: S
Pinne3: -S
Mottagare balanserat: S - -S = 2S.
Mottagare obalanserat: S.

Så jag den kan ge 2V ut balanserat, men du får bara 1V om du kopplar den till en obalanserad apparat.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-25 00:06

Mhm. Och om man matar slutsteget balanserat så var det något med känsligheten som gjorde att signalen blev lägre ändå?
Börjar kännas lite som moment 22 det här. Verkar som jag inte har något att hämta alls av den balanserade versionen av mindsp.
Senast redigerad av genstruktur 2015-03-25 00:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-25 00:08

genstruktur skrev:Mhm. Och om man matar slutsteget balanserat så var det något med känsligheten som gjorde att signalen blev lägre ändå?
Börjar kännas lite som moment 22 det här. Verkar som jag inte har något att hämta alls av den balanserade versionen av mindsp.

Vissa slutsteg har 6dB lägre gain på de balanserade ingångarna för att det skall bli samma gain oavsett om man kopplar balanserat eller obalanserat. Det är dock inte alla slutsteg som har så utan med vissa slutsteg så får du en 6dB högre nivå när du kopplar balanserat.

Ja lite, men inte så mycket som man skulle behöva är jag rädd.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-25 00:14

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Mhm. Och om man matar slutsteget balanserat så var det något med känsligheten som gjorde att signalen blev lägre ändå?

Vissa slutsteg har 6dB lägre gain på de balanserade ingångarna för att det skall bli samma gain oavsett om man kopplar balanserat eller obalanserat. Det är dock inte alla slutsteg som har så utan med vissa slutsteg så får du en 6dB högre nivå när du kopplar balanserat.

Det var väl precis så det var med Rotel RB991: http://www.stereophile.com/content/rote ... asurements
Därmed tillbaka på ruta 1 antar jag. Det finns ingen möjlig koppling med mindspn 2x4 balanserad som gör att jag kan styra ut Rotel RB991 mer?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-25 00:16

genstruktur skrev:Det var väl precis så det var med Rotel RB991: http://www.stereophile.com/content/rote ... asurements
Därmed tillbaka på ruta 1 antar jag. Det finns ingen möjlig koppling med mindspn 2x4 balanserad som gör att jag kan styra ut Rotel RB991 mer?

Inte vad jag vet iaf, men jag är som sagt ingen expert på ämnet. Någon annan kanske?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-25 00:19

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Det var väl precis så det var med Rotel RB991: http://www.stereophile.com/content/rote ... asurements

Inte vad jag vet iaf, men jag är som sagt ingen expert på ämnet. Någon annan kanske?

Ja det här börjar bli smått komiskt nästan, men det är väl så här det blir när man inte har kunskapen tyvärr :D

Tack för hjälpen, som vanligt, Andreas! Kudos till dig, du är en riktig forumhjälte :).
Senast redigerad av genstruktur 2015-03-25 00:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-25 00:20

genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Ja det här börjar bli smått komiskt nästan, men det är väl så här det blir när man inte har kunskapen tyvärr :D

Tack för hjälpen, som vanligt, Andreas! Kudos till dig, du är en riktig forumhjälte :).

Kunskap är makt...och problemlösande :lol:

Tack. :oops:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-25 00:22

Tittar man på manualklippet så verkar det faktiskt som att den klarar 2v in oballat å 2v ut oballat före klipp . . . typ.
Men jag kan ju naturligtvis ha tolkat manualklippet fel ? :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-25 00:23

Får väl gå tillbaka till att försöka mäta upp vad min Rotel RB991 egentligen har för ingångskänsligjet. 1.0V eller 1.5V :lol:
Just nu har jag tjänat 0.1V på att införskaffa en balanserad mindsp :mrgreen:
När den landar hos mig så borde jag sätta den på en pedistal med undertexten "mitt mest onödiga hifi-köp" :)
Senast redigerad av genstruktur 2015-03-25 00:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-25 00:24

Laila skrev:Tittar man på manualklippet så verkar det faktiskt som att den klarar 2v in oballat å 2v ut oballat före klipp . . . typ.

Den bilden missade jag. Du har rätt. Så som jag tolkar den så ger den samma spänning ut obalanserat. Är inte det ganska konstigt? Känns som att någon måste mäta på denna apparat för att se vad som faktiskt försigår.
Isf kanske genstrukturs problem är löst :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-25 00:30

AndreasArvidsson skrev:
Laila skrev:Tittar man på manualklippet så verkar det faktiskt som att den klarar 2v in oballat å 2v ut oballat före klipp . . . typ.

Den bilden missade jag. Du har rätt. Så som jag tolkar den så ger den samma spänning ut obalanserat. Är inte det ganska konstigt? Känns som att någon måste mäta på denna apparat för att se vad som faktiskt försigår.
Isf kanske genstruktur problem är löst :)

Det var så jag tolkade klippet som jag postade, men jag kan inget elektriskt och kan inte säga emot er andra i era påstående att det inte verkar fungera.
Iofs så verkar min Denonreciver bara lämna 1.2V ut, vilket i praktiken, enligt schemat, bara blir max 1.2V på utgången obalanserat. Eftersom det måste vara 2.0V på ingången för att få 2.0V ut. Men 1.2 är i alla fall 0.2V mer än 1.0V, och 0.3 V mer än 0.9V som jag har nu med den obalanserade. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-25 00:38

genstruktur skrev:Det var så jag tolkade klippet som jag postade, men jag kan inget elektriskt och kan inte säga emot er andra i era påstående att det inte verkar fungera.
Iofs så verkar min Denonreciver bara lämna 1.2V ut, vilket i praktiken, enligt schemat, bara blir max 1.2V på utgången obalanserat. Eftersom det måste vara 2.0V på ingången för att få 2.0V ut. Men 1.2 är i alla fall 0.2V mer än 1.0V, och 0.3 V mer än 0.9V som jag har nu med den obalanserade. :)

Jag missade att kolla in den ordentligt. Ledsen för det.

Jag undrar om det kan vara så att den helt enkelt ändrar förstärkningen när man matar den obalanserat? Dvs att den är konstruerad så att den faktiskt kan köra både balanserat och obalanserat. Jag trodde att den endast var balanserad och då blir det som jag förklarade ovan, men har den ett läge där man faktiskt kan köra ren obalanserat med 2V ut så är ju det kanon. Bara att testa säger jag. Lycka till :)

Bara 1.2V ut från din receiver? Varför tror du det?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-25 00:46

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Det var så jag tolkade klippet som jag postade, men jag kan inget elektriskt och kan inte säga emot er andra i era påstående att det inte verkar fungera.

Jag missade att kolla in den ordentligt. Ledsen för det.

Jag undrar om det kan vara så att den helt enkelt ändrar förstärkningen när man matar den obalanserat? Dvs att den är konstruerar så att den faktiskt kan köra både balanserat och obalanserat. Jag trodde att den endast var balanserad och då blir det som jag förklarade ovan, men har den ett läge där man faktiskt kan köra ren obalanserat med 2V ut så är ju det kanon. Bara att testa säger jag. Lycka till :)

Bara 1.2V ut från din receiver? Varför tror du det?

Var inte ledsen, det är lugnt! :) Jag postar som en galning, så det är inte lätt att hänga med.

Utan att kunna något så är det så jag tolkat det jag läst. Folk byter till den balanserade versionen för att få tillgång till 2.0V ut obalanserat. Verkar konstigt att de gör det utan att det fungerar. När folk från mindsp postar på deras forum motsäger de aldrig det här heller, utan rekommenderar just att byta till den balanserade versionen.

Ja, jag får prova att göra som det sägs i manualen och i tråden.

Enligt manualen från Denon 3100:
Analog rated output 1.2V
Bild

Eller är det, digital D/A output rated output att 0dB 2.0V jag skall kolla på?
Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-25 00:56

genstruktur skrev:Var inte ledsen, det är lugnt! :) Jag postar som en galning, så det är inte lätt att hänga med.

Utan att kunna något så är det så jag tolkat det jag läst. Folk byter till den balanserade versionen för att få tillgång till 2.0V ut obalanserat. Verkar konstigt att de gör det utan att det fungerar. När folk från mindsp postar på deras forum motsäger de aldrig det här heller, utan rekommenderar just att byta till den balanserade versionen.

Analog rated output 1.2V
[ Bild ]

[ Bild ]

Hehe jo.

Ja, men det finns nog en stor chans då att det kommer att fungera. Förvirringen som uppstått både här och i andra trådar tror jag har att göra med att du bara pratat om balanserat till obalanserat. Tex som ut från en blu-ray spelare. Då har du en balanserad signal att jobba med och den är som den är sas.
I fallet med en miniDSP så har du dock en insignal också och uppenbarligen så verkar det som att man kan köra obalanserat rakt genom den. Du skall alltså inte då följa de råd du fått i den andra tråden angående balanserat till obalanserat kablar utan du skall koppla så som det står i miniDSP manualen(bygla S och -) så skall det nog bli rätt hoppas jag :)

Hmm jag vet inte faktiskt, men verkar jäkligt skumt om den bara skulle kunna lämna 1.2V ut. Det är ju ingenting. Du får testa helt enkelt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-25 01:18

Gissar att det bara är outputen vid en viss referensinnivå å inget annat . . . typ.
Inte alltid så bra att stirra sig blind på datablad alla gånger . . . låterräbra så låterräbra, å vice versa. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-25 08:37

Om man använder den balanserade ingången på slutsteget, går det väl att ändra förstärkningen där? Nu är den negativ (-6 dB eller halverar inkommande signal) och jag antar att den kan göras till 1 genom att byta två motstånd. Är inte så tekniskt bevandrad men det bör väl gå?

Bild

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-25 09:10

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Var inte ledsen, det är lugnt! :) Jag postar som en galning, så det är inte lätt att hänga med.

Analog rated output 1.2V
[ Bild ]

[ Bild ]

Hehe jo.

Ja, men det finns nog en stor chans då att det kommer att fungera. Förvirringen som uppstått både här och i andra trådar tror jag har att göra med att du bara pratat om balanserat till obalanserat. Tex som ut från en blu-ray spelare. Då har du en balanserad signal att jobba med och den är som den är sas.
I fallet med en miniDSP så har du dock en insignal också och uppenbarligen så verkar det som att man kan köra obalanserat rakt genom den. Du skall alltså inte då följa de råd du fått i den andra tråden angående balanserat till obalanserat kablar utan du skall koppla så som det står i miniDSP manualen(bygla S och -) så skall det nog bli rätt hoppas jag :)

Hmm jag vet inte faktiskt, men verkar jäkligt skumt om den bara skulle kunna lämna 1.2V ut. Det är ju ingenting. Du får testa helt enkelt.

Jag provar, den balanserade versionen borde vara hemma hos mig snart. Jag kommer göra och koppla precis som det står i manualen och köra obalanaserat kopplat. Ja, jag har säkert ett finger med i spelet till varför det har blivit snurrigt. Blir lät tyvärr att man uttrycker sig lite fel när man inte har den tekniska expertisen.

Hur som helst så kommer jag närmare att styra ut mitt slutsteg med den balanserade versionen av mindsp, även om min Denon bara skulle lämna 1.2V på utgången. Och det är alltid något :).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-25 09:11

Laila skrev:Gissar att det bara är outputen vid en viss referensinnivå å inget annat . . . typ.
Inte alltid så bra att stirra sig blind på datablad alla gånger . . . låterräbra så låterräbra, å vice versa. :)

Okej, kanske inte skall fästa allt för stor vikt vid det då :).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-25 09:12

RogerGustavsson skrev:Om man använder den balanserade ingången på slutsteget, går det väl att ändra förstärkningen där? Nu är den negativ (-6 dB eller halverar inkommande signal) och jag antar att den kan göras till 1 genom att byta två motstånd. Är inte så tekniskt bevandrad men det bör väl gå?

[ Bild ]

Tack för tipset, men det är inget jag klarar av att göra själv. I sådana fall får jag lämna in steget någonstans, där de kan göra det åt mig.
Jag provar utan att bygga om steget först tänker jag. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-25 09:36

Om jag nu inte är helt ute och seglar, så kan motstånden R506 och R508 ändras från 10 kohm till 22 kohm. Totalt fyra motstånd, två i varje kanal. Förstärkningen blir då ett i den kretsen, nu halverar den inkommande signalnivå. Det ger en höjning om 6 dB. Slutsteget ger med en lägre insignal full uteffekt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-25 18:32

bootstrap skrev:
Dessa 3 jumpers som jag pratar om är inte jätteviktigt men kan vara bra att känna till om det blir knepigt av någon anledning, du kortsluter ändå - med jorden. Dom finns på version 1.5 men manualen visar bara upp till V 1.4 (Men den kanske är uppdaterad nu). Hur som helst finns det en (två) betydligt viktigare jumper och den ställer om ingångsströmmen till 0.9 V eller 2 V. och gör du som på bilden ovan så vill du ställa om jumpern till 0.9 V. Det var jag tvungen att göra. Annars dämpade minidsp signalen med minst 10 db. Enligt sakkunniga på minidps forumet så ska du fortfarande kunna mata in 2 V rms med denna koppling utan att det klipper trotts att jumpern är ställd till 0.9 V in.

[ Bild ]

Jag tänkte att jag kan uppdatera lite här, det kan finnas fler som är teknikkompetenta och behöva bilder och sådant för att förstå :).

Har fått min mindsp 2x4 balanserad variant, tack Spuj!
Öppnade upp och ändrade jumpers på ingångarna från 2.0V till 0.9V.

Bild

Sen talas det om andra jumpers i tråden och på mindspforumet, som sitter längst ut i hörnen. Förstår inte riktigt vad de gör, men verkade ha något att göra med jorden? Jag lät de vara, i alla fall tills om det skulle bli något problem eller tills jag vet exakt vad de gör.

Bild

Sen kopplade jag upp mindspn mot datorn och mjukvaran, synkroniserade och uppdaterade. Gick fint! Mindspn verkar även reagera på in/utgångarna - in/output-gain. Så den verkar fungera som den skall :).

Nu skall jag bara snickra ihop ett par kablar. Men det får bli ett projekt imorgon kanske. Har bara en uppsättning rca-kablar hemma, och vill inte göra sönder dem om det blir fel, för då kan jag inte lyssna på musik sen ;).

/genis

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-25 23:15

Äsch, kom på att jag visst hade rca-kablar hemma. Fast bara ett par, men det behövs inte så långa ändå så jag skred helt sonika till verket :).
Delade dem bara och gjorde de till två par.

Det var lite pilligt och jag fick hålla tungan rätt i mun så att jag inte kopplade fel.

Resultatet blev så här:
Bild

Kopplade in mindspn i anläggningen och höll tungan. Jorå allt sattes på som vanligt, success! :D
Skönt, det brusade inte mer i högtalarna än med den obalanserade versionen, var lite orolig för det.

Körde lite musik med slutsteget avstängt och brassade på så högt jag kunde med Denonrecieverns försteg. Kom upp i +82-+83db innan inputgainmätarna slog i 0 i topparna. Utgångsmätarna verkade alltid ligga något lägre. Med den obalanserade kom jag upp i +77.5, så kanske har jag tjänat 5-6dB på volymkontrollen genom bytet. Får testa Kung fu panda skidoosh-scenen och lite annat en annan dag. Med de här volymerna till musik, tror jag verkligen att jag klarar mig i mitt nuvarande boende, även i rena demosammanhang :). Jag tror faktiskt inte mitt slutsteg klarar mer heller. Upplever det också som att samma volym på försteget, ger en starkare volym än innan med den obalanserade versionen av midnsp. Men det kanske bara är inbillning.
När jag var uppe över +80dB på Denonrecievern så lade jag märke till att jag ändå hörde musik, trots att slutsteget till frontarna var avstängt. Musiken kom i från surroundkanalerna, om än väldigt lågt. Är det medhörningen, eller vad det kallas, över kanalerna som jag hörde?

Känns i alla fall kul att jag lyckades med mitt lilla projekt! :)

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2015-03-26 03:16

Jag tackar för din envishet. Precis som du har jag en Rotel 991 och en minidsp obalanserad (båda liggandes i källaren, men har planer på att använda båda ihop). Kan kanske ta hjälp för att mäta upp båda pprylarna också.
Byte av motstånden i Roteln ser jag även det som ett möjligt alternativ för mig.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-26 08:55

Återkom gärna när du kopplat in det hela :).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum