genstruktur skrev:Nej inga hp eller lp filter påslaget. Det enda skall vara ett peq-filter där jag tar ner peaken kring 42 Hz. Allt annat är ställt på bypass.
Du har en poäng där. Med 200w som Rotel rb 991 lämnar så hamnar man på cirka 106 dB har jag för mig som max på 3 m avstånd där jag sitter. Har för mig jag räknat ut det någon gång. Men det klarar väl lite mer i burstmätningar. Och pi60+bs60 skall väl klara mer än 106dBc?
![]()
Sen spelar jag inte film så högt hemma faktiskt, men samtidigt vill man inte ha någon inbyggd flaskhals så att säga.
Mattias BGD skall komma hit idag och förhoppningsvis kan vi mäta upp rummet och ställa in peq-filtret i mindspn "korrekt". Det kan vara så att jag ställt det fel, vilket påverkar ljudtrycket också. Man vet aldrig i alla fall.
Tack för klargörandet om att min mindsp inte går att ställa om från 0.9V till 2.0V på ingångarna.
Superb hjälp som vanligt Andreas, du är en klippa.
Men vad står output gainen på? Om du har all gain på 0dB och alla filter avslagna så bör det vara samma signalnivå på ingång och utgång.
Ja högtalarna klarar betydligt mer än så. Med den uppställningen så hade jag nog funderat över en annan dsp-lösning, eller helst en analog PEQ, eller ännu bättre en basfälla

Men det viktiga är hur det låter. Om du stänger av PEQ och alla andra filter i minidsp. Kan du höra någon skillnad då? Det är den viktiga frågan.
Varsegod och lycka till