Moderator: Redaktörer
i skrev:ollebolle skrev:Då fattar jag
Men inte jag.
soundbrigade skrev:i skrev:ollebolle skrev:Då fattar jag
Men inte jag.
Med bipolära kondensatorer menar man sådana som kan hantera bipolära spänningar (alltså AC-spänningar) där det inte krävs någon polarisering (biasspänning som hindrar att spänningen över kondensatorn reverseras).
Elektrolyter kräver, på grund av sin konstruktion, att spänningen över dem är polariserad, dvs ena änden ska ha positiv spänning och den andra negativ, annars har man kondensatorn finfördelad lite överallt.
Kondensatorer som inte bygger på kemiska processer är bipolära, men man kan konstruera elektrolyter så de kan spänningsättas lite hur som - bipolära elektrolyter.
soundbrigade skrev:- I ett inlägg här innan undrar ollebolle varför man ska välja elektrolytkondingar i st f plastkondingar.
Större kondensatorvärden. Ett 1000uF plastkonding är STOR och grymt dyr, om det nu finns sådana.
- Du svarar att man kan lägga växelspänning över elektrolytkondingarna (för att de är bipolära ?).
Nej, jag säger att man kan tillverka bipolära elekrolytkondingar så att de kan hantera växelspänningar, men att elektrolytkondingen (som regel) är unipolär.
- ollebolle undrar om inte plastkondingarna är bipolära - som jag uppfattade det som reaktion på din argumentation för elektrolyterna.
Plastkondingar är bipolära, oavsett vad och hur jag argumenterar. Min kommentar var att ett stort kapacitansvärde ger dyra plastkondingar.
- Du svarar att plastkondingar ALLTID är bipolära. Då blir jag helt konfys då det låter som du argumenterar emot dig själv.
Argumenterar inte alls - förklarar. Men som sagt alla plastkondingar (vad jag vet) kan användas till växelspänning. Jag lade till att man kan vända dem så att yttersta foliet, om de får kontakt via komponentbenet till jord kan användas som skärm (kuriosa).
- ollenolle säger att han då fattar.
Det hoppas jag han gör, då.
- Jag fattar noll (av argumentationen i alla fall).
Eftersom du letar efter en argumentation där jag bollar med information kan du bara bli förvirrad. Men det får stå för dig.
ollebolle skrev:Vad skulle ni ha valt som konding för att DC-blockera?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster