Alla dessa kondingar..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-05 13:48

Plastkondingar är ALLTID bipolära. En del vill dock gärna att den vänds så att den till-ledning som hänger ihop med yttersta metallskiktet kommer så nära jordpotential som möjligt (så att det skiktet fungerar som skärm).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-10-05 15:13

Då fattar jag :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-10-05 15:16

ollebolle skrev:Då fattar jag :)

Men inte jag.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-10-05 15:22

Jag fattade det som att det är är lättare att tillverka större bipolära kondensatorer med elektrolytteknik, och att det var därför de används, trots storleken...

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-10-05 15:24

Sen får man tilllägga att dessa kondingar är gamla 70-tals prylar, och att det kanske finns modernare doningar idag :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-05 15:32

i skrev:

Men inte jag.

Med bipolära kondensatorer menar man sådana som kan hantera bipolära spänningar (alltså AC-spänningar) där det inte krävs någon polarisering (biasspänning som hindrar att spänningen över kondensatorn reverseras).
Elektrolyter kräver, på grund av sin konstruktion, att spänningen över dem är polariserad, dvs ena änden ska ha positiv spänning och den andra negativ, annars har man kondensatorn finfördelad lite överallt.
Kondensatorer som inte bygger på kemiska processer är bipolära, men man kan konstruera elektrolyter så de kan spänningsättas lite hur som - bipolära elektrolyter.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-10-05 15:45

soundbrigade skrev:
i skrev:

Men inte jag.

Med bipolära kondensatorer menar man sådana som kan hantera bipolära spänningar (alltså AC-spänningar) där det inte krävs någon polarisering (biasspänning som hindrar att spänningen över kondensatorn reverseras).
Elektrolyter kräver, på grund av sin konstruktion, att spänningen över dem är polariserad, dvs ena änden ska ha positiv spänning och den andra negativ, annars har man kondensatorn finfördelad lite överallt.
Kondensatorer som inte bygger på kemiska processer är bipolära, men man kan konstruera elektrolyter så de kan spänningsättas lite hur som - bipolära elektrolyter.

Alltså, det jag inte fattar är:

- I ett inlägg här innan undrar ollebolle varför man ska välja elektrolytkondingar i st f plastkondingar.

- Du svarar att man kan lägga växelspänning över elektrolytkondingarna (för att de är bipolära ?).

- ollebolle undrar om inte plastkondingarna är bipolära - som jag uppfattade det som reaktion på din argumentation för elektrolyterna.

- Du svarar att plastkondingar ALLTID är bipolära. Då blir jag helt konfys då det låter som du argumenterar emot dig själv.

- ollenolle säger att han då fattar.

- Jag fattar noll (av argumentationen i alla fall).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-05 16:00

- I ett inlägg här innan undrar ollebolle varför man ska välja elektrolytkondingar i st f plastkondingar.
Större kondensatorvärden. Ett 1000uF plastkonding är STOR och grymt dyr, om det nu finns sådana.

- Du svarar att man kan lägga växelspänning över elektrolytkondingarna (för att de är bipolära ?).
Nej, jag säger att man kan tillverka bipolära elekrolytkondingar så att de kan hantera växelspänningar, men att elektrolytkondingen (som regel) är unipolär.

- ollebolle undrar om inte plastkondingarna är bipolära - som jag uppfattade det som reaktion på din argumentation för elektrolyterna.
Plastkondingar är bipolära, oavsett vad och hur jag argumenterar. Min kommentar var att ett stort kapacitansvärde ger dyra plastkondingar.

- Du svarar att plastkondingar ALLTID är bipolära. Då blir jag helt konfys då det låter som du argumenterar emot dig själv.
Argumenterar inte alls - förklarar. Men som sagt alla plastkondingar (vad jag vet) kan användas till växelspänning. Jag lade till att man kan vända dem så att yttersta foliet, om de får kontakt via komponentbenet till jord kan användas som skärm (kuriosa).

Det hoppas jag han gör, då.

Eftersom du letar efter en argumentation där jag bollar med information kan du bara bli förvirrad. Men det får stå för dig. :D

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-10-05 16:12

soundbrigade skrev:- I ett inlägg här innan undrar ollebolle varför man ska välja elektrolytkondingar i st f plastkondingar.
Större kondensatorvärden. Ett 1000uF plastkonding är STOR och grymt dyr, om det nu finns sådana.

Nej, jag säger att man kan tillverka bipolära elekrolytkondingar så att de kan hantera växelspänningar, men att elektrolytkondingen (som regel) är unipolär.

Plastkondingar är bipolära, oavsett vad och hur jag argumenterar. Min kommentar var att ett stort kapacitansvärde ger dyra plastkondingar.

Argumenterar inte alls - förklarar. Men som sagt alla plastkondingar (vad jag vet) kan användas till växelspänning. Jag lade till att man kan vända dem så att yttersta foliet, om de får kontakt via komponentbenet till jord kan användas som skärm (kuriosa).

Det hoppas jag han gör, då.

Eftersom du letar efter en argumentation där jag bollar med information kan du bara bli förvirrad. Men det får stå för dig. :D

Eftersom han frågar varför man inte skulle kunna använda en billig plastkonding i stället och du ger (som jag uppfattar) motargument så...

Men det där med prisaspekten syns ju inte i dina svar, det var därför jag inte fattade något.

Så plastkondingar är en fråga om pris och storlek helt enkelt. Dvs följdfrågan är då: om man har råd och plats - är det då fördelar med plastkondingar, dvs nämnvärda ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-10-05 17:22

Kan det vara så att förr så fanns det inte stora (några uF) plast kondingar som klarade höga spänningar. Kan det vara så att bipolära ellyter är billigare än plast (några uF och uppåt och hög spänning).

Jag misstänker också att de stora på bilden klarar höga spänningspulser, d.v.s. är gjorda för att användas i t.ex. 240VAC nät. Vad gäller plast kondingar i sådana applikationer bör man kolla att de är gjorda för det, trots att kanske den nominella spänningen bortde räcka.

OBS: jag gissar, vet ej.

//Michael

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-05 17:27

Pris och storlek, samt vissa begränsningar hos elektrolytkondingar.
Elektrolytisar har jämförelsevis högt ESR vilket ger begränsningar i bandbredd. I audiokretsar väljer man därför plastkondingar medan man i nätaggregat väljer elektrolyter eftersom man vill ha hög kapacitans.
Är det essentiellt med "snabba" kondingar i nätdelen kan man ju trycka in en plastkonding på kanske 1-10uF.
I (passiva) delningsfilter kan man ibland tvingas sätta in stora kapacitansvärden, men man där får man göra avvägningar vad kondensatorn gör och hur essentiell den är för "välljudet".

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-01-02 20:45

Jag sitter och ska bygga klart min Gainclone.
Den ska ha en kondensator på ingången som blockerar DC.

Jag plockade fram lite kondingar som jag redan har:
Bild

Jag tror att jag ska ta den stora röda kondensatorn uppe i vänstra hörnet!
Wima MKS4 10µF. Det står också 100 på den vilket jag tolkar som maximal arbetsspänning.

10µF borde vara tillräckligt för att den nedre gränsfrekvensen ska bli hyffsat låg.
Man vill ju inte att basen filtreras bort p.ga en för liten kondensator...

Är det bra tänkt, eller ska jag tänka om?

Vad är skillnaden på MKS och MKP? Spänningståligheten kanske...

ps. Jag är inte ute efter en audiofilkonding, utan en konendator som passar bra i min applikation, och påverkar signalen så lite som möjligt! :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-01-02 21:47

MKP Metallisierter Kunststoff Polypropylen (German: Metallized Plastic Polypropylene; a type of electronic capacitor)
MKS verkar betyda metalliserad polyester.

Vad skulle ni ha valt som konding för att DC-blockera?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-03 19:36

Polypropkonding med minsta storleken. ...

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2009-01-03 20:04

ollebolle skrev:Vad skulle ni ha valt som konding för att DC-blockera?

En bra byglingstråd :)

På PA150DC-R2 korten caddade jag in en konding mest bara för att en del vill använda det. Personligen tycker jag inte om att använda kondingar i signalvägen då det (enligt mig) påverkar ljudet, men det är bra att ha om man inte kan garantera en DC-fri källa...

Men men, en regel är väl att en högkvalitativ polypropylen-konding är att föredra, t.ex artikel-nummer 65-470-04 eller 65-446-13 ifrån elfa...

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-01-03 20:18

Aha! En lämplig polypropylen-kondensator, eller en bygel om man inte har DC-problem.
Tack gubbs! :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-01-12 12:17

Som avkopplingskondensator duger MKS bra va?
MKP var så dyra, och jag tänkte att det inte spelar roll på en avkopplingskondensator...

Bild
Korten känner vi igen 8)

ps. Ja, det blev lite mycket tenn på det där motståndet :oops:

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2009-01-12 12:53

Ja då MKS duger utmärkt i avkopplingen. Ser mycket fint ut måste jag säga :D

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-01-12 13:13

Skönt att höra :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-12 17:27

Allt duger Olle!

Föregående

Återgå till DIY-forum