The Rävelator

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Re: The Rävelator

Inläggav Maarten » 2025-10-27 21:41

@Blomman; japp lite islossning. Tror också att det blir bra med 30 graders invinkling.

@Neuhausen: Inte tänkt så långt. Visst kan man 3d-printa den löstagbara delen av baffeln och klä den med ett fint tyg. För min del hänger det på brist på 3d-skrivare, varför jag hittills varit inne på Valchromat för denna del.
Det finns en hel del att fundera på avseende design och snickerier och här har du kickstartat tankeverksamheten. Fullt fokus på dessa delar kommer så snart WG'n är klar och filtret utprovat.
sb17nbac till alla!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-27 22:21

Det är få personer som har tillgång till stora 3d skrivare och har tålamodet att få det bra. Men ännu färre som kan fräsa trä eller Valchromat. Jag skulle tycka att det var väldigt bra med Valchromat men känner ingen som fräser trä. Då jag just byggt garage så har jag letat efter en lämplig fräs att ha själv.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-02 00:54

Jag har påbörjat en port som är tänkt att 3d skrivas. Än så länge så har jag bara påbörjat den inre formen. Det är tänkt att den skall defineras med en formel och variabler för alla mått. Än så länge är bara bredden konfigurerbar.

Tokoptimerad port 3d.png
Tokoptimerad port 3d.png (64.64 KiB) Visad 159 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-11-02 01:43

Ser riktigt intressant ut, kommer det att tillgängliggöras som app eller 3d-filer eller utskrivna 3d-parter?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-02 03:06

Jag bygger en 3d modell som jag hoppas att kan anpassas till andra portmått enkelt. Det ser lovande ut just nu. Portens expansion och första raka bit kan ändras i bredd med en variabel och i höjd med en annan variabel. Under tiden som jag knutit variablerna till modellen så har det varit ganska lynnigt. Tanken är att den modellen också skall gå att ladda ner så att det går att skapa portar till annat med den.

Det skulle vara bra om någon vill skriva ut portar. Men tanken är först och främst att göra filerna tillgängliga.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-11-02 08:29

Riktigt lovande start med porten! Helt rätt av dig, Neuhasen, att tänka längre än endast Rävelatorn när du ritar.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-11-02 10:55

Jättebra! 3d-skriva slitsportar är lågt hängande frukt. Och anpassningsbar modell låter intressant.

Jag har en kompletterande idé där man bygger ihop större slitsportar mha små identiska slitsportar. Se slarvig skiss nedan.
På så vis kan en storlek anpassas till många olika applikationer och storlek på element och lådor, samt ifall den ska vara symmetrisk eller placerad mot innervägg. Med flera ihoplimmade portar får man även stagning av porten, dvs man ökar styvhet och möjligen minskar man även risk för resonanser i port och portväggar.
Man kommer även att kunna justera avstämning i efterhand (tills man limmat med starkt lim) för att på så vis optimera avstämning (slippa mäta T-S för specifika element, slutgiltig volym, graden av fyllning och andra grava suboptimeringar).

Modulär_Slitsport.jpeg
Modulär_Slitsport.jpeg (46.46 KiB) Visad 87 gånger

Ovan port med t ex typmått:
H1 (änd sekt, cm) 2-3 cm
L1 (änd sekt, cm) 8 cm
H2 (mitt, cm): 1 cm
L2 (mitt, cm): 10 cm
Ltot (cm), två mot varandra ihoplimmade portar: 20 - 36 cm
Ekv porthöjd (cm): 1,5 - 4,0 cm

Två mot varandra ihoplimmade portar * 4 st i bredd och höjd portar motsvarar diameter cirk port (cm): 8,2 - 9,6 cm
Area port (cm^2) x * 14 cm^2

Portbredd x * 9 cm
sb17nbac till alla!

Föregående

Återgå till DIY-forum