Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Harbet högtalaren sitten en 0,75" diskant från seas som är magnetisktavskärmad och delas vid 3500 HZ. Bilden nedan är på harbeth högtalarens bas och diskant.
peetwa skrev:Jag provade att leka med volym avstämning och baffelform i basta för att försöka hitta en optimalare utformning än den nuvarande. Med volymen 33 liter avstämt 26 Hz så får man det svarta utseendet. Röda är nuvarande.
celef skrev:schyssta burkar dom senare, liknande (konus essence) är som allra finast när dom är japaniserade, dvs i något ljust träslag (pine?) och högglanslackerade
den där simulerade lådkurvan, varför vill du inte kompensera lådan för rumsgainet som så många andra här gör?
paa skrev:peetwa skrev:Jag provade att leka med volym avstämning och baffelform i basta för att försöka hitta en optimalare utformning än den nuvarande. Med volymen 33 liter avstämt 26 Hz så får man det svarta utseendet. Röda är nuvarande.
I dina första Basta-simuleringar så föll frekvenskurvan i diskanten ganska mycket, men nu har du fått till den rakare.
Vilka är värdena för elementets bastamodellering nu?
celef skrev:schyssta burkar dom senare, liknande (konus essence) är som allra finast när dom är japaniserade, dvs i något ljust träslag (pine?) och högglanslackerade
den där simulerade lådkurvan, varför vill du inte kompensera lådan för rumsgainet som så många andra här gör?
peetwa skrev:Nu kliar det i fingrarna. Snart börjas det igen. Mitt nästa offer är Jordan JX92S. Tanken är att jag skall bygga två envägare som etapp 1.
Element data
http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jx92.html
Som etapp 2 byggs en subwoofer och hela rasket delas aktivt.
En tänkbar etapp 3 är att lägga till en aktivt delad banddiskant eller kanske en väldigt liten dome-diskant.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster