Envägs minimonitorer - Slutet är kommet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-12 15:38

Jo, så är det om man kollar på spridningsmätningen så dippar den efter 17000 Hz här fortsätter den spikrakt. Det har blivit något lurt med triggern i tombstone. Jag hade lite problem efer som min jycke envisades med att föra oväsen och då kan sont hända.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-12 17:21

peetwa skrev:Harbet högtalaren sitten en 0,75" diskant från seas som är magnetisktavskärmad och delas vid 3500 HZ. Bilden nedan är på harbeth högtalarens bas och diskant.

Bild

Mm, här får jag uppmana till påläsning om triggningen igen.

Triggnivån står på -50 dB och bakgrundsbullret ligger på -45 dB. Det betyder att svepet triggar av bakgrundsbullret och då blir kurvorna förskjutna i sidled. Svepet är dessutom snabbt (12 s), vilket förvärrar problemet. Utöver det är smoothing satt till 5 Hz, vilket är onödigt lågt. Smoothing fungerar lite annorlunda mot andra program och är inte att rekommendera för att göra snyggare kurvor.

Jag tror jag får införa körkort på Tombstone. Kurslitteratur:
http://user.faktiskt.io/svante/tombston ... rigger.htm
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-12 18:02

:oops:
Tackar för den pedagogiska förklaringen. Tills dess att det finns ett körkort kan jag dock inte garantera att liknande misstag uppkommer. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-12 18:56

:)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-13 15:19

Jag har nu spenderat ca två dygn med högtalarna sedan jag gjorde de sita justeringarna på filtret och förklarade etapp ett färdig. Hur låter det? Löjligt bra (givet att rummet är helt odämpat) och löjlit placerings och riktningskänsligt.

Om det är någon i Malmö trakten som har lust och komma över och lyssna på några låtar så är ni välkomna. Jag är lite krasslig nu men i början på veckan så skall det nog ha löst sig.

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-12-13 17:13

Synd att man bor i stockholm...skulle vara kul att lysna på dina burkar och se om man hör mycket skilnad mot mina som bara har baffelstegskompensation. jag har spelat mina några hundra timmar nu och är väldigt nöjd. Hur har du dina placerade? har du ställt upp dom som jordan rekomenderar så dom skär en bit framför lysningspositionen. konstigt nog låter mina bäst utan någon invinkling alls...då får jag ett underbart sterioperspektiv. Just nu låter det som om Nina Kinert har krypigt in och gömmt sig bakom min tv...underbar röst på den tjejen.
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-13 17:51

Jag har dom en meter ut från väggen och två och en halv meter isär. 20 graders invinkling så dom pekar helt mot lyssnaren. Jag provade i dag och långsamt flytta dom ut från väggen och även om man förlorar lite bas så gillar jag när dom blir "frikopplade" från rummet.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-20 19:48

Jag provade att leka med volym avstämning och baffelform i basta för att försöka hitta en optimalare utformning än den nuvarande. Med volymen 33 liter avstämt 26 Hz så får man det svarta utseendet. Röda är nuvarande.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-20 19:50

Så här skulle dom se ut. Inte helt olika jordans egna förslag.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-21 11:58

schyssta burkar dom senare, liknande (konus essence) är som allra finast när dom är japaniserade, dvs i något ljust träslag (pine?) och högglanslackerade

den där simulerade lådkurvan, varför vill du inte kompensera lådan för rumsgainet som så många andra här gör?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-21 12:07

peetwa skrev:Jag provade att leka med volym avstämning och baffelform i basta för att försöka hitta en optimalare utformning än den nuvarande. Med volymen 33 liter avstämt 26 Hz så får man det svarta utseendet. Röda är nuvarande.

Bild

I dina första Basta-simuleringar så föll frekvenskurvan i diskanten ganska mycket, men nu har du fått till den rakare.
Vilka är värdena för elementets bastamodellering nu?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-21 12:34

celef skrev:schyssta burkar dom senare, liknande (konus essence) är som allra finast när dom är japaniserade, dvs i något ljust träslag (pine?) och högglanslackerade

den där simulerade lådkurvan, varför vill du inte kompensera lådan för rumsgainet som så många andra här gör?

Håller med om att dom var snygga som attans, men några minimonitorer är det väl inte? ;-)

Celef, Pine är väl vad det vi i sverige kallar för furu. Det är ju alltsomoftast ganska randigt och gultonat. Om vi talar japanskt så tänker jag mig ett mer homogenliknande ljusare träslag? Håller med om att det hade varit fint.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-21 12:58

paa skrev:
peetwa skrev:Jag provade att leka med volym avstämning och baffelform i basta för att försöka hitta en optimalare utformning än den nuvarande. Med volymen 33 liter avstämt 26 Hz så får man det svarta utseendet. Röda är nuvarande.

Bild

I dina första Basta-simuleringar så föll frekvenskurvan i diskanten ganska mycket, men nu har du fått till den rakare.
Vilka är värdena för elementets bastamodellering nu?

Skarpa ögon
Jag har nog utgått från någon gamal simulering där Le loss är satt till 0,01. Det är dock inte en helt dålig aproximation för "cone break up" har det visat sig.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-21 13:00

celef skrev:schyssta burkar dom senare, liknande (konus essence) är som allra finast när dom är japaniserade, dvs i något ljust träslag (pine?) och högglanslackerade

Det är room gain med i simuleringen så man kan säga att jag tagit hänsyn. Utan room gain tappar kurvan redan vid 150 Hz.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-12-21 13:41

Hur ser grupplöpstiden ut i de olika förslagen?
Back in black!

Användarvisningsbild
peetwa

Re: Envägs minimonitorer - Slutet är kommet

Inläggav peetwa » 2009-02-18 21:50

peetwa skrev:Nu kliar det i fingrarna. Snart börjas det igen. Mitt nästa offer är Jordan JX92S. Tanken är att jag skall bygga två envägare som etapp 1.

Bild

Element data

http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jx92.html

Som etapp 2 byggs en subwoofer och hela rasket delas aktivt.

En tänkbar etapp 3 är att lägga till en aktivt delad banddiskant eller kanske en väldigt liten dome-diskant.

Så löd det första inlägget i denna tråden. Etapp 1 är klar, etap två visade sig bli obehövligt i samband med basreflexifieringen av lådorna (eller?). Etapp 3 kommer att fortsätta i denna tråd.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=28531

Jag vill tacka dom som hjälpt mig och postat i denna tråden!

Föregående

Återgå till DIY-forum