Moderator: Redaktörer
paa skrev:dämpmaterial kan ge strömningsdämpning som reducerar Q-värdet utan att sänka resonansfrekvensen, varför man tappar basutsträckning i onödan.
Letade just efter den mätningen, men hade inte sparat i datorn... men jag fick rätt kraftig dist över ett område när plastskummet hade hamnat för nära baksidan. Fårull, som paa säger, är lite skonsammare ur den synpunkten. Det här var iofs ett mellanregister med egen potta bakom, blir nog än värre med en bas där det skall pumpas en massa luft också. Prova.-Martin- skrev: Utveckla gärna. Kommer eventuellt ha det "problemet" i min centerhögtalare.
/M
paa skrev:Fårull verkar funka bra även nära ganska elementen, men andra dämpmaterial kan ge strömningsdämpning som reducerar Q-värdet utan att sänka resonansfrekvensen, varför man tappar basutsträckning i onödan.
Ragnwald skrev:Ah.. men resonansfrekvensen ska ju vara hög i sluten låda, ihop med LT?
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:q=0,5 ger perfekt transientåtergivning.
Nä, inte det heller.
fc=0 ger perfekt transientåtergivning. Så fort resonansfrekvensen är större än 0 blir tranientåtergivningen påverkad.
Dessutom är det svårt att säga vad bra transientåtergivning är, egentligen. Q=0,5 representerar ett matematiskt specialfall som kallas för kritisk dämpning. Men om det ens är optimalt för upplevd transientåtergivning är väl inte helt säkert.
Jag trodde att dämpmaterialet just agerade genom sänkning av ljudhastigheten och att det på det sättet ökade den effektiva volymen.Dahlqvist skrev:MagnusÖstberg skrev:q minskar med dämpning i lådan då den effektiva volymen uppfattas som större av elementet.
Nja. Isotermisering och dämpning är två olika fenomen. De flesta "dämpmaterial" påverkar båda men det är isotermiseringen som gör att lådans akustiska volym blir större (+ en sänkning av ljudhastigheten kan jag tro). Dämpning är en annan sak och beror på strömningsförluster i dämpmaterialet. Om q sjunker endast pga av isotermisering sjunker inte kvoten Q-värde/resonansfrekvens. Det är samma sak som att göra lådan mekaniskt större. Om q sjunker pga dämpning påverkas endast dämpningen och kvoten q-värde/resonansfrekvens sjunker. I praktiken uppträder båda mekanismerna simultant men i olika proportioner (jfr. täckjacksfoder vs. fårull).
/D
LTS 3-vägare har dämpmaterial enbart i mellanregisterlådan och faktiskt så nära att man måste skära snitt i materialet för att magneten inte skall packa det för tätt.phon skrev:Jag fick disten en bit upp har jag för mig, mellan 500 och 1000 Hz. Jag kan titta om jag har nån plot kvar på jobbet. Det finns beskrivet i samband med dämpkorgen på tidiga Carlsson-högtalare. Ger ett lägre Q-värde, men ger också ökad dist, då var det väl mest i basen.
Det tror jag knappast, men det element jag mätte häromveckan var faktiskt ett PX17LTS i min trevägare ....MagnusÖstberg skrev: LTS 3-vägare har dämpmaterial enbart i mellanregisterlådan och faktiskt så nära att man måste skära snitt i materialet för att magneten inte skall packa det för tätt.
Har Ingvar Öhman missat något?
MagnusÖstberg skrev:Täckjacksfoder har jag då alltid trott i proncip bara var temperaturutjämnande,
MagnusÖstberg skrev:och inte påverkade lådans effektiva volym nämnvärt...
MagnusÖstberg skrev:Man brukar ju tumregelmässigt säga att om man vill ha transientåtergivningen bra så lägger man sig runt 0,5.
Vad får dig att tro att det inte är optimalt?
nadifierad skrev:Jaha! Vad ska man dämpa med då?
Eller isotermisera eler.........................???????
Om man vill få ner Q och fo?
Vilket material är mest "både och"? (jag äger inga får!)
Svante skrev:Dessutom finns det skäl att tro att det som lyssningsmässigt låter mest transparent är beroende av vad resonansfrekvensen är. Jag har för mig att Ingvar skrev nåt om det i nån tråd.
Examples of optimum frequency response curves for closed boxes.
Curve "33" is the one that is closest to optimum curve 7, and is well suited to most rooms.
(fo=33Hz, Q=0.707)
Curve "20" is adapted for a room of 20 square metres. If the room is sealed and tight, the response is ruler flat down to 0 Hz!
(fo=20Hz, Q=0.5)
Curve "14" is analogously adapted for a room of 40 square metres.
(fo=14Hz, Q=0.5)
Dahlqvist skrev:MagnusÖstberg skrev:Täckjacksfoder har jag då alltid trott i proncip bara var temperaturutjämnande,
Så långt var det rätt. Om man med "i princip" menar påtagligt mindre än andra dämpmaterial.MagnusÖstberg skrev:och inte påverkade lådans effektiva volym nämnvärt...
Det ju just det den gör. Täckjackfluff har dåliga dämpegenskaper men isotermiserar vilket man kan använda sig av om man vill ha en låda som har en akustisk volym som är större än den mekaniska utan att införa särskilt mycket dämpning i systemet. Det är så det används i basdelen i LTS ursprungliga 3-vägare 3v-f1 och 3v-f4.
/D
MarcusE skrev:Jo, om man nu vill köra med låt säga 6 st SLS-tior och bara har en slutstegskanal ledig, kan man seriekoppla 2 element och sen parallella dom 3 "serie-paren"? Varje element får såklart en egen, likadan låda.
Hur påverkar det beräkningen av LT-kretsen?
Mäter man på en lådan och dimensionerar efter det?
//Marcus
SlaitH skrev:MarcusE skrev:Jo, om man nu vill köra med låt säga 6 st SLS-tior och bara har en slutstegskanal ledig, kan man seriekoppla 2 element och sen parallella dom 3 "serie-paren"? Varje element får såklart en egen, likadan låda.
Hur påverkar det beräkningen av LT-kretsen?
Mäter man på en lådan och dimensionerar efter det?
//Marcus
Det borde väl gå bra, det kommer att bli tungt för den kanalen men varför inte, men det är ju inte så dyrt att köpa ett behringer steg och modda det lite med nya fläktar. Sen så har du effekt så det räcker till och blir över, men i normala fall så är det ju oftast xmax som sätter gränsen nedåt i frekvens. Så du kanske klarar dig med det du har, hur mycket effekt snackar vi om på det befintliga steget?
Patrik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 238 gäster