LT för nybörjare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-04 10:40

Fårull verkar funka bra även nära ganska elementen, men andra dämpmaterial kan ge strömningsdämpning som reducerar Q-värdet utan att sänka resonansfrekvensen, varför man tappar basutsträckning i onödan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-04 10:45

paa skrev:dämpmaterial kan ge strömningsdämpning som reducerar Q-värdet utan att sänka resonansfrekvensen, varför man tappar basutsträckning i onödan.

Ah.. men resonansfrekvensen ska ju vara hög i sluten låda, ihop med LT?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-04 10:47

-Martin- skrev: Utveckla gärna. Kommer eventuellt ha det "problemet" i min centerhögtalare.
/M
Letade just efter den mätningen, men hade inte sparat i datorn... men jag fick rätt kraftig dist över ett område när plastskummet hade hamnat för nära baksidan. Fårull, som paa säger, är lite skonsammare ur den synpunkten. Det här var iofs ett mellanregister med egen potta bakom, blir nog än värre med en bas där det skall pumpas en massa luft också. Prova. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-04 10:49

paa skrev:Fårull verkar funka bra även nära ganska elementen, men andra dämpmaterial kan ge strömningsdämpning som reducerar Q-värdet utan att sänka resonansfrekvensen, varför man tappar basutsträckning i onödan.

Men ner till 80 Hz kanske allt är ok?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-04 12:51

Jag fick disten en bit upp har jag för mig, mellan 500 och 1000 Hz. Jag kan titta om jag har nån plot kvar på jobbet. Det finns beskrivet i samband med dämpkorgen på tidiga Carlsson-högtalare. Ger ett lägre Q-värde, men ger också ökad dist, då var det väl mest i basen.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-04 12:57

Ragnwald skrev:Ah.. men resonansfrekvensen ska ju vara hög i sluten låda, ihop med LT?

Det tycker inte jag att man ska sikta på ....det är väl bättre att försöka att få sitt Q och f0 så nära optimalt som det bara går.
Desto mindre behöver man ju kompensera med sin LT krets.
Och naturligtvis byggmåtten som passar i rummet, det är ju lite detta som det också går ut på.

Dessutom att lägga resonans högre än delning kan bli lite konstigt om man inte har ganska låg delning. Eller en abnormt liten låda, men det skulle ju landa på ett högt Q och en jäkla massa DC-gain.

Som exempel kan ju Linkwitz pluto subbar nämnas, men där är det ju säkerligen avhängt den kanske inte så jättehöga känsligheten.

Patrik

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-04 13:09

Svante skrev:
MagnusÖstberg skrev:q=0,5 ger perfekt transientåtergivning.

Nä, inte det heller ;) .

fc=0 ger perfekt transientåtergivning. Så fort resonansfrekvensen är större än 0 blir tranientåtergivningen påverkad.

Dessutom är det svårt att säga vad bra transientåtergivning är, egentligen. Q=0,5 representerar ett matematiskt specialfall som kallas för kritisk dämpning. Men om det ens är optimalt för upplevd transientåtergivning är väl inte helt säkert.

Sant!

Man brukar ju tumregelmässigt säga att om man vill ha transientåtergivningen bra så lägger man sig runt 0,5.

Vad får dig att tro att det inte är optimalt?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-04 13:13

Dahlqvist skrev:
MagnusÖstberg skrev:q minskar med dämpning i lådan då den effektiva volymen uppfattas som större av elementet.

Nja. Isotermisering och dämpning är två olika fenomen. De flesta "dämpmaterial" påverkar båda men det är isotermiseringen som gör att lådans akustiska volym blir större (+ en sänkning av ljudhastigheten kan jag tro). Dämpning är en annan sak och beror på strömningsförluster i dämpmaterialet. Om q sjunker endast pga av isotermisering sjunker inte kvoten Q-värde/resonansfrekvens. Det är samma sak som att göra lådan mekaniskt större. Om q sjunker pga dämpning påverkas endast dämpningen och kvoten q-värde/resonansfrekvens sjunker. I praktiken uppträder båda mekanismerna simultant men i olika proportioner (jfr. täckjacksfoder vs. fårull).

/D
Jag trodde att dämpmaterialet just agerade genom sänkning av ljudhastigheten och att det på det sättet ökade den effektiva volymen.

Täckjacksfoder har jag då alltid trott i proncip bara var temperaturutjämnande, och inte påverkade lådans effektiva volym nämnvärt...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-04 13:14

phon skrev:Jag fick disten en bit upp har jag för mig, mellan 500 och 1000 Hz. Jag kan titta om jag har nån plot kvar på jobbet. Det finns beskrivet i samband med dämpkorgen på tidiga Carlsson-högtalare. Ger ett lägre Q-värde, men ger också ökad dist, då var det väl mest i basen.
LTS 3-vägare har dämpmaterial enbart i mellanregisterlådan och faktiskt så nära att man måste skära snitt i materialet för att magneten inte skall packa det för tätt.

Har Ingvar Öhman missat något?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-04 13:40

Hade varit intressant att veta hur Ingvar dämpat sina Infralådor och hur han tänkt.
Undrar om det sitter skumgummi där också och var och hur mycket?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-04 15:36

MagnusÖstberg skrev: LTS 3-vägare har dämpmaterial enbart i mellanregisterlådan och faktiskt så nära att man måste skära snitt i materialet för att magneten inte skall packa det för tätt.

Har Ingvar Öhman missat något?
Det tror jag knappast, men det element jag mätte häromveckan var faktiskt ett PX17LTS i min trevägare .... :)

Jag hade i vart fall missat nåt. :lol:

Det var kanske mer att jag fick några reflexer i dämpmaterialet, jag vet inte. Jag hade skum, 3VFx har väl gullfiber? Som sagt, mätningen ligger antagligen kvar på jobbet, och jag är hemma. Hursom, det är nog bra att kolla disten också, inte bara tonkurva och ljudtryck. :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-05-04 17:41

MagnusÖstberg skrev:Täckjacksfoder har jag då alltid trott i proncip bara var temperaturutjämnande,

Så långt var det rätt. Om man med "i princip" menar påtagligt mindre än andra dämpmaterial.

MagnusÖstberg skrev:och inte påverkade lådans effektiva volym nämnvärt...

Det ju just det den gör. Täckjackfluff har dåliga dämpegenskaper men isotermiserar vilket man kan använda sig av om man vill ha en låda som har en akustisk volym som är större än den mekaniska utan att införa särskilt mycket dämpning i systemet. Det är så det används i basdelen i LTS ursprungliga 3-vägare 3v-f1 och 3v-f4.

/D

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-04 19:14

Jaha :? ! Vad ska man dämpa med då? :)

Eller isotermisera eler.........................???????

Om man vill få ner Q och fo?

Vilket material är mest "både och"? (jag äger inga får! :? )
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-04 19:32

MagnusÖstberg skrev:Man brukar ju tumregelmässigt säga att om man vill ha transientåtergivningen bra så lägger man sig runt 0,5.

Vad får dig att tro att det inte är optimalt?

Ja, fast då måste man ju definiera "bra", eller hur? ;) Så länge man inte har gjort det så kan man ju heller inte tala om vad som är optimalt.

Dessutom finns det skäl att tro att det som lyssningsmässigt låter mest transparent är beroende av vad resonansfrekvensen är. Jag har för mig att Ingvar skrev nåt om det i nån tråd.

Q=0,707 är det som ger rakast tonkurva, given en viss resonansfrekvens. Eftersom örat är mycket mer känsligt för den amplitudpåverkan som de här överföringsfunktionerna ger än motsvarande faspåverkan, så håller jag mer på 0,7 än på 0,5.

Men, och det är viktigt: bara under frirymdsförhållanden. I ett rum kan ett lägre Q-värde vara ett utmärkt sätt att möta "room gain". Det tar dock bort magin med kritisk dämpning. Det handlar bara om att låta högtalaren få lite inbyggd eq.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-05 00:46

Medhåll, men med mycket låg frekvens innan avrullning och med effekten av talspoleuppvärmning skulle jag säga att designa efter 0,7 är dumt :D :wink:

Själv brukar jag sikta på 0,6.

Bara man blir nöjd..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-05-05 09:54

nadifierad skrev:Jaha :? ! Vad ska man dämpa med då? :)

Eller isotermisera eler.........................???????

Om man vill få ner Q och fo?

Vilket material är mest "både och"? (jag äger inga får! :? )

Rockwool är ett bra "default" för gör det själv.

/D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-05 10:10

Svante skrev:Dessutom finns det skäl att tro att det som lyssningsmässigt låter mest transparent är beroende av vad resonansfrekvensen är. Jag har för mig att Ingvar skrev nåt om det i nån tråd.

Följande kommer från en artikel i molt, som är översatt till engelska:

Examples of optimum frequency response curves for closed boxes.

Bild

Curve "33" is the one that is closest to optimum curve 7, and is well suited to most rooms.
(fo=33Hz, Q=0.707)

Curve "20" is adapted for a room of 20 square metres. If the room is sealed and tight, the response is ruler flat down to 0 Hz!
(fo=20Hz, Q=0.5)

Curve "14" is analogously adapted for a room of 40 square metres.
(fo=14Hz, Q=0.5)
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-09 11:27

Dahlqvist skrev:
MagnusÖstberg skrev:Täckjacksfoder har jag då alltid trott i proncip bara var temperaturutjämnande,

Så långt var det rätt. Om man med "i princip" menar påtagligt mindre än andra dämpmaterial.

MagnusÖstberg skrev:och inte påverkade lådans effektiva volym nämnvärt...

Det ju just det den gör. Täckjackfluff har dåliga dämpegenskaper men isotermiserar vilket man kan använda sig av om man vill ha en låda som har en akustisk volym som är större än den mekaniska utan att införa särskilt mycket dämpning i systemet. Det är så det används i basdelen i LTS ursprungliga 3-vägare 3v-f1 och 3v-f4.

/D

Hej!

Här är en länk med nyligen gjorda mätningar som jag tycker påvisar just skillnaden där det vita täckjacksfodret har mycket liten påverkan på hur stor låda elementet uppfattar uppfattar lådan.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=723769#723769
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-09 12:01

Jo det var lite den slutsatsen som jag kunde dra när jag testade, det gjorde litegrann på f0 värdet.
Men det gjorde desto mera på Q värdet med Rockwool, där fick jag ju faktiskt ner värdet till det som var estimerat i simuleringen.

Jag kommer att göra ytterligare mätningar med olika mängd fyllning i lådorna, som det var nu så provade jag vid två olika tillfällen.

Men det syntes som sagt stor skillnad mellan materialen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-09 13:30

Prova som sagt en variant med båda, täckjacksfodret är bättre på att isoterminisera.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-09 14:19

Det verkar som om täckjacksfyllningen är lika bra att isotermisera som Rockwool, men tar inte ner Q-värdet lika mycket. Det ger alltså samma resonansfrekvens, men högre Q-värde.
När man ska använda LT så är det väl inte självklart att man ska dämpa bort Q-värdet resistivt, eftersom det ger en förlust som minskar verkningsgraden i lägsta frekvensregistret, och Q-värdena har man ju ändå full koll på med transformen?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
MarcusE

Serie-parallell-koppling med LT?

Inläggav MarcusE » 2009-05-11 09:21

Jo, om man nu vill köra med låt säga 6 st SLS-tior och bara har en slutstegskanal ledig, kan man seriekoppla 2 element och sen parallella dom 3 "serie-paren"? Varje element får såklart en egen, likadan låda.

Hur påverkar det beräkningen av LT-kretsen?

Mäter man på en lådan och dimensionerar efter det?

//Marcus

Användarvisningsbild
SlaitH

Re: Serie-parallell-koppling med LT?

Inläggav SlaitH » 2009-05-11 09:48

MarcusE skrev:Jo, om man nu vill köra med låt säga 6 st SLS-tior och bara har en slutstegskanal ledig, kan man seriekoppla 2 element och sen parallella dom 3 "serie-paren"? Varje element får såklart en egen, likadan låda.

//Marcus

Det borde väl gå bra, det kommer att bli tungt för den kanalen men varför inte, men det är ju inte så dyrt att köpa ett behringer steg och modda det lite med nya fläktar. Sen så har du effekt så det räcker till och blir över, men i normala fall så är det ju oftast xmax som sätter gränsen nedåt i frekvens. Så du kanske klarar dig med det du har, hur mycket effekt snackar vi om på det befintliga steget?

Det kommer såvitt jag vet inte påverka alls, eftersom du gör allting i småsignalsvärlden. Och du har kontroll på de individuella lådvolymerna mao ditt f0 och Q0
Du slänga på så många slutsteg och baslådor du känner för, så länge som buffert kretsen på LT kortet orkar driva dem.
Men det är inte så svårt att bygga en buffert med några opampar och lite motstånd.

Mäter på lådan? Tänker du på komponenterna på kortet så jo då ska det räcka, men kan du mäta med en programvara och ditt ljudkort så mät alla lådorna för att se att de ligger inom samma resonansfrekvens.

Särskilt när du bygger flera stycken, du vill ju att de ska summera på ett bra sätt.

Jag kommer personligen att låta lådorna spela några veckor med normal drift och sen mäta av dem igen för att se om f0 och Q0 har ändrat sig något nämnvärt.

Patrik

Användarvisningsbild
MarcusE

Re: Serie-parallell-koppling med LT?

Inläggav MarcusE » 2009-05-11 10:07

SlaitH skrev:
MarcusE skrev:Jo, om man nu vill köra med låt säga 6 st SLS-tior och bara har en slutstegskanal ledig, kan man seriekoppla 2 element och sen parallella dom 3 "serie-paren"? Varje element får såklart en egen, likadan låda.

//Marcus

Det borde väl gå bra, det kommer att bli tungt för den kanalen men varför inte, men det är ju inte så dyrt att köpa ett behringer steg och modda det lite med nya fläktar. Sen så har du effekt så det räcker till och blir över, men i normala fall så är det ju oftast xmax som sätter gränsen nedåt i frekvens. Så du kanske klarar dig med det du har, hur mycket effekt snackar vi om på det befintliga steget?

Patrik

Steget är ett Rotel 1095, 5x200@8 ohm på pappret. En del mer än så enl nån sk kubmätning jag sett i nån hifi-blaska. Har för mig att enl samma mätning så tappar steget vid riktigt låga impedanser, men 6 8-ohmare i serie-paralell-koppling blir väl 5.33 nominellt. De fyra andra kanalerna går till frontar + surround och steget köptes för att få färre apparater i racket = bättre WAF, så jag vill ogärna köpa nåt ytterligare.
Knäar steget pga den belastningen stannar jag vid 4 basar i serie-parallell för en total på 8-ohm.

//Marcus

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-05-11 10:34

Ja vad sjutton det är väl bara att testa, går det bra och inte klipper och håller på så är det bara att vara nöjd.
Tänkte på det här med WAF, du vill inte ha ett slutsteg till i racken, men 6 baslådor á 25 liter stycket är inget problem? :wink: :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 10:46

Marcus, varför inte använda surroundförstärkarens inbyggda steg till surrounderna, och låta tre kanaler få leverera effekt till basarna..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
NADifierad

EQ

Inläggav NADifierad » 2009-05-17 17:37

Varför är en parametrisk eq (lt är väl en sådan?) att föredra framför en "vanlig" Grafisk eq?

Slaith har vid tillfälle nämt behringer prylar, med inbygd param,eq, som ett alternativ till Lt, och dessa kan köras ihop med ett mätprogram (room eq wizard). Men om man mäter, så borde väl även en grafisk eq, kirra biffen!? 8O :) Elller.............?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-05-17 18:42

nadifierad: Det finns nu 2 trådar som beskriver vad en LT är förnågot, så det tänker jag inte tjata om.
Iofs tycker jag kanske att man glömmer några användningsområden för kretsen och fördjupar sig bara i djupbas från små slutna lådor samt att man bortser från det faktum att ett bra aktivt filter av nöd måste innehålla fler steg än en LT för att bli användbart.
Däremot kan jag säga något om grafiska och parametriska equalisers:

Grafisk:
centerfrekvens fast
Q fast
nivå variabel

Parametrisk:
centerfrekvens variabel
Q variabel
nivå variabel

Det är en ordentlig skilnad i möjligheter kan man väl säga.....
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-17 18:51

En mycket mycket grundläggande fråga, men som jag tror jag missat trots
två pågående trådar, men vad fasen betyder LT? Alla skriva bara för-
kortningen.

Edit: ...men om man tittar noga på den andra trådens titel kan man göra en
kvalificerad gissning.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-05-17 18:53

Som sagt är förstärkningen ibland rätt hög i en LT och man lägger förstås volymkontrollen före sin LT i ett filter. Vissa välfungerande designer, typ Orion, ligger över 20 dB i kompensation och man får då kanske analysera sin krets lite och ta ner nivån litet före LT och i värsta fall skicka på mer kräm nedströms om det behövs.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum