Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Re: Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Inläggav bakerman22 » 2015-01-09 21:38

Batteritest har du gjort? :wink:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-10 02:24

Nej, faktiskt inte. Jag litar för mycket på tillverkaren :D

Skämt åsido, borde nog egentligen ha gjort det, men då alla skruvar ska bytas ut så kan jag göra det sen misstänker jag?

Nu ha jag mätt upp en av högtalarna. Det är en liten billig multimeter jag köpt och den sa rakt av lite olika, men 2.9 rakt in i bananterminalerna, vilket var en gnutta lågt tänkte jag. Ska måtta något annat för att se vad den säger. Vad är pip på? 5,8 typ?

Pip var 3.7 och ett element på 8 ohm var 6.något så jag gissar att den mäter lite lågt. Eller att mätningen blir låg pga metoden.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2015-01-10 12:41

Du blandar ihop impedans och resistans.
\\Sky

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-10 12:46

zartok skrev:Nej, faktiskt inte. Jag litar för mycket på tillverkaren :D

Skämt åsido, borde nog egentligen ha gjort det, men då alla skruvar ska bytas ut så kan jag göra det sen misstänker jag?

Batteritestet är väl det första man gör? Då ser du ju att allt är kopplat lika och åt rätt håll. Tar trettio sekunder.
Det kan spara dej en del bekymmer sen när du undrar varför det inte finns någon bas, och det visar sej att det är fasvänt, eller elementen inte spelar åt samma håll. :wink:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-10 12:47

Säkerligen.. Hur ska jag använda multimetern och vad ska jag göra för att mäta rätt? Jag hade mätaren på 200 ohm och petar in stickorna i plus och minus när jag mätte.

Kan det ha varit likströmsresisans jag mätt? Går såna siffror grovt att översätta till Impedans?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-10 13:08

bakerman22 skrev:
Batteritestet är väl det första man gör? Då ser du ju att allt är kopplat lika och åt rätt håll. Tar trettio sekunder.
Det kan spara dej en del bekymmer sen när du undrar varför det inte finns någon bas, och det visar sej att det är fasvänt, eller elementen inte spelar åt samma håll. :wink:

Det är nog det första som många gör iaf :D
Fast om jag nu mäter högtalaren så borde enda resultatet alltså bli att alla kommer sticker åt samma håll, eller hur?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-10 15:06

zartok skrev:Säkerligen.. Hur ska jag använda multimetern och vad ska jag göra för att mäta rätt? Jag hade mätaren på 200 ohm och petar in stickorna i plus och minus när jag mätte.

Kan det ha varit likströmsresisans jag mätt? Går såna siffror grovt att översätta till Impedans?

Ja, nej.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-01-10 15:07

Ingen verkar ha svarat konkret på din fråga om mätning med multimeter.

Det du mäter med multimetern är likströmsimpedans=resistans. En högtalare har oftast en impedans som varierar med frekvensen. Att mäta direkt på anslutningsterminalen på en högtalare med flera element och delningsfilter säger inget om högtalarens impedans. Det ger möjligen en hint om att högtalaren är hel. Båda högtalarna bör givetvis visa ungefär samma resistans vid mätning.

Mätning med multimeter (resistans) är egentligen bara relevant på ett enskilt element (utan filter) för att se att det är helt och ligger i nivå med elementets förväntade likströmsimpedans. Det finns oftast angivet på databladet som Re och brukar ligga lite lägre än elementets nominella impedans.

Exempelvis brukar ett element med 8 ohm's impedans ha ett Re på ca 6-7 ohm och ett med 4 ohm's impedans ca 3 ohm's Re.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-10 15:59

Men då har jag ju iaf ett sätt att se att jag faktiskt har lödningar som sitter så pass bra att ström går igenom hela högtalaren. Och om båda säger samma sak så bör det även kunna tolka som att båda är likadant lödda... Yes?

Dom ska naturligtvis vara det uppkopplade, men då jag inte kan sånt här så går det ju att göra fel också, speciellt för mig.

Drkrupp skrev att likströmsresisansen brukar ligga 25% under impedansen grovt räknat. Jag tolkar det som du skriver (darkg) som att detta uttalande inte går att utgå från?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-01-10 16:32

zartok skrev:Drkrupp skrev att likströmsresisansen brukar ligga 25% under impedansen grovt räknat. Jag tolkar det som du skriver (darkg) som att detta uttalande inte går att utgå från?

Som jag skrev kan man nog säga att brukar stämma vid mätning direkt på enskilda element, men inte på ett system med filter och flera element. T.ex. så beter sig ju en kondensator som "avbrott" vid likströmsmätning.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-10 18:03

Just nu är det bara element som sitter i, det finns inga filterdelar eller liknande. Dessa ska in efter att jag mätt upp högtalaren. När jag gör testsvepen så kommer bara en delning finnas, och det är en aktiv mot diskanten. Gäller fortfarande principen att det inte går att mäta?

Just det, mätte den andra högtalaren likadant och fick samma svar, 2.9. Båda är lödda med lödningar som ger kontakt och båda har samma lödningar. På batteritestet så pumpade samtliga 16 element rätt.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-10 22:44

zartok skrev:
bakerman22 skrev:

Det är nog det första som många gör iaf :D
Fast om jag nu mäter högtalaren så borde enda resultatet alltså bli att alla kommer sticker åt samma håll, eller hur?

Nope. Multimetern gör ingen skillnad på om du kopplar plus på plus eller plus på minus.
Resistensen genom spolen är densamma.

Det enda sättet att kolla att du inte vänt något element fel är att skicka kräm genom spolen. :)

Tror jag... :wink:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-10 23:00

Jag menade när jag petar ett batteri på elementen :) men alla stack utåt, så det vart iaf rätt med lite tur kanske :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-11 13:13

Då diskanten eventuellt kommer imorgon så funderar jag på att förbereda saker idag. Främst ställa in minidsp och flytta över surrarna till receivern. Sen kom jag på att receivern inte går genom minidsp... Kanske dags att börja använda roteln igen då?

Men jag har ett problem. Har en rotel 1092 och på den står minidsp. Finns det risk att det blir för varmt för minidspn?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-01-11 15:10

zartok skrev:Då diskanten eventuellt kommer imorgon så funderar jag på att förbereda saker idag. Främst ställa in minidsp och flytta över surrarna till receivern. Sen kom jag på att receivern inte går genom minidsp... Kanske dags att börja använda roteln igen då?

Men jag har ett problem. Har en rotel 1092 och på den står minidsp. Finns det risk att det blir för varmt för minidspn?

En minidsp är väl ändå såpass lite att den går att flytta relativt lätt? :wink: (om det inte är en balanserad 8x8 typ)

Står ingenstans på minidsps hemsida om något temperaturintervall vad jag kunde hitta.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-11 16:19

Det är 10x10 och problemet är tyvärr att den måste stå på centern, det finns inte plats någon annanstans. Jag har 180cm, där står ett emotivasteg, en ino d3, en Yamaha 3067 receiver samt lite sonos och såna småsaker. Om jag minns rätt. Det får inte plats en till sak i fullbredd så roteln och minidsp 10x10 står på ino d3.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-12 18:44

min väldigt speciella diskant har kommit! jag kan eventuellt hämta ut den imorgon också, det återstår att se. ska bli kul att se den iaf :) jag har legat och läst en massa om den igår och just om det här DXT. det innebär inte att jag förstår desto mer, men jag har iaf läst om det, och det är inte fy skam det heller. nu ska det bara finnas tid över för det också. nästa vecka verkar det dock vara rätt ledigt. hade gärna haft klart högtalarna tills dess :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-16 13:21

Hämtade diskanterna igår. Dom passade så jag ska sätta in dom idag. Lådorna är färdiga. Foten behöver slipas och sen måla med en svart färg.

Största kondensatorn på diskanten från början minns jag. Idag blir Yggdrasil en tvåvägare och enklare senare till 2.5 :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-17 10:55

Varför inte bygga ett klokt filter med en gång så du har något att mäta på.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-17 16:33

För att jag inte vill sätta mig in i att bygga ett 2.5-vägsfilter och mäta en massa. Poängen med bygget är ju att det ska vara kul, inte att det ska bli en högtalare som mäter bra och har ett bra filter och sånt. Jag har ingen möjlighet att arbeta med filter, så därför ska vi bara mäta högtalaren nu och sen göra lite justeringar, addera filter och motstånd och sen är det tänkt att högtalaren ska vara klar.

Och på tal om mätning så närmar det sig nu...
Bild

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-17 17:53

Problem, YTTERST MÄRKLIGT sådant.
jag har fått ett burkigt ljud ur höger högtalare. detta har jag hört att det varit avsaknad av bas. jag har testat sinustoner och märker att den högtalaren inte får någon signal vid 200 hz.
när jag testat 600 hz så får den en mycket svagare signal, medans signalen är jämnstark vid 4000 hz enligt minidsp (ja, en db skiljer).
det är alltså något mycket märkligt på gång.

den högra högtalaren får inte samma signalstyrka ut som den vänstra. however, INPUT är exakt samma på 400hz sinus. ja, en db där också, enligt minidsp. jag har tolkat det som följande...

input är samma i minidsp, dvs det är inga problem från yamahan.
mellan input och output finns det något som sänker volymen eller signalstyrkan till den högra högtalaren. det är en kraftig sänkning. då det är minidsp som signalerar detta så förbehåller jag mig rätten att påstå att jag tror att det inte främst är vajsing med högtalaren, utan med minidsp helt plötsligt! vad nu göra för att få det här rätt?

jag har dubbel och trippelkollat så att inga inställningar är fel. ska göra igen. men... visst måste jag iaf vara på rätt ställe när jag söker felet?

jag testade med 300hz och när sinustonen är stabil på 60.5 på vänster så ligger högerkanalen på -80 lite drygt. det är som att det är 18 db som skiljer. när jag stänger av sinustonen så dimper båda ner till samma nivåer. what gives?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-01-17 19:22

zartok skrev:Problem, YTTERST MÄRKLIGT sådant.
jag har fått ett burkigt ljud ur höger högtalare. detta har jag hört att det varit avsaknad av bas. jag har testat sinustoner och märker att den högtalaren inte får någon signal vid 200 hz.
när jag testat 600 hz så får den en mycket svagare signal, medans signalen är jämnstark vid 4000 hz enligt minidsp (ja, en db skiljer).
det är alltså något mycket märkligt på gång.

den högra högtalaren får inte samma signalstyrka ut som den vänstra. however, INPUT är exakt samma på 400hz sinus. ja, en db där också, enligt minidsp. jag har tolkat det som följande...

input är samma i minidsp, dvs det är inga problem från yamahan.
mellan input och output finns det något som sänker volymen eller signalstyrkan till den högra högtalaren. det är en kraftig sänkning. då det är minidsp som signalerar detta så förbehåller jag mig rätten att påstå att jag tror att det inte främst är vajsing med högtalaren, utan med minidsp helt plötsligt! vad nu göra för att få det här rätt?

jag har dubbel och trippelkollat så att inga inställningar är fel. ska göra igen. men... visst måste jag iaf vara på rätt ställe när jag söker felet?

jag testade med 300hz och när sinustonen är stabil på 60.5 på vänster så ligger högerkanalen på -80 lite drygt. det är som att det är 18 db som skiljer. när jag stänger av sinustonen så dimper båda ner till samma nivåer. what gives?

Ska du ha hjälp härifrån får du nog riva ut allt och ta bilder och lägga upp. Annars går det inte att se vad du har kopplat fel.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-17 19:33

Grejen är ju den att det är mellan input och output i minidsp som skillnaden blir. Kan byta moduler och testa också.

Ska lokalisera mer. Börjar med att byta högtalarsladdarna mitt varandra och ser om samma fel uppstår

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Zartoks toppar, just nu: lådorna mer eller mindre klara

Inläggav DQ-20 » 2015-01-17 20:00

zartok skrev:Nej, ingen har tittat i mig det, jag vill bara ha lite dyrare kodningar pga Feelgood. Lite som att jag har endel dyra kablar, bland annat ett par från transparent.

Jag har aldrig förstått det där med att "feelgood" för saker med funktion översätts till pris. När det gäller smycket och parfymer kan i alla fall jag känna att priset bidrar till känslan men när något skall "göra" något borde ju funktionen vara det viktigaste. Själv känner jag som mest feelgood för högtalarkondensatorer när jag ser Evox MKK och SCP MKP, men det beror inte på priset utan funktionen.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-01-17 20:02

zartok skrev:Grejen är ju den att det är mellan input och output i minidsp som skillnaden blir. Kan byta moduler och testa också.

Ska lokalisera mer. Börjar med att byta högtalarsladdarna mitt varandra och ser om samma fel uppstår

OK. Sorry. Jag hade helt missuppfattat... :oops:

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-17 20:02

ok, jag har mycket bra nyheter och mindre bra nyheter. dom bra nyheterna är att att högtalarna är som dom ska, och det var fan skönt då det är ett jädrans virr där inne.

genom att jag bytte kablar på höger och vänster så uppkom samma problem om vänster högtalare som höger tidigare hade haft. höger fungerade och spelade upp sinustonen på 200 hz medans vänster inte gjorde det. det är således ett problem som sitter innan högtalarna.

felet har uppmärsammats mellan minidsp input (normalt) och output (felaktigt). kan det vara en kabel som inte fungerar från output och att det är därför det är fel, eller kan det vara så att det är fel på minidsp? det låter orimligt då det inte varit fel på den porten tidigare. men samtidigt så följer felet med kanalen.

jag börjar fundera på slutsteget, men det ska väl inte påverka signalstyrkan ut på minidsp heller?

efter att ha testat så får den felaktiga signalen svagare signal från lägre hz och STARKARE signal när högre hz används. 200 hz så har höger kanal mycket lägre output medans samma kanal i 2000 hz har starkare signal än den som fungerar som den ska.

vad fasen är det här? :O
Senast redigerad av zartok 2015-01-17 20:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-17 20:03

DQ-20 skrev:
zartok skrev:Grejen är ju den att det är mellan input och output i minidsp som skillnaden blir. Kan byta moduler och testa också.

OK. Sorry. Jag hade helt missuppfattat... :oops:

/DQ-20

du ska inte be om ursäkt, det är så många som missförstår vad jag menar hela tiden så att problemet snarare sitter i sändaren (jag) än i mottagaren (du) :D

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-01-17 20:37

zartok skrev:ok, jag har mycket bra nyheter och mindre bra nyheter. dom bra nyheterna är att att högtalarna är som dom ska, och det var fan skönt då det är ett jädrans virr där inne.

genom att jag bytte kablar på höger och vänster så uppkom samma problem om vänster högtalare som höger tidigare hade haft. höger fungerade och spelade upp sinustonen på 200 hz medans vänster inte gjorde det. det är således ett problem som sitter innan högtalarna.

felet har uppmärsammats mellan minidsp input (normalt) och output (felaktigt). kan det vara en kabel som inte fungerar från output och att det är därför det är fel, eller kan det vara så att det är fel på minidsp? det låter orimligt då det inte varit fel på den porten tidigare. men samtidigt så följer felet med kanalen.

jag börjar fundera på slutsteget, men det ska väl inte påverka signalstyrkan ut på minidsp heller?

efter att ha testat så får den felaktiga signalen svagare signal från lägre hz och STARKARE signal när högre hz används. 200 hz så har höger kanal mycket lägre output medans samma kanal i 2000 hz har starkare signal än den som fungerar som den ska.

vad fasen är det här? :O

Kanske dum fråga, men här kommer den ändå: har du testat att bara nollställa inställningarna?

Edit: för att vara säker på att det är i minidsp det är fel kan du ju alltid ändra signalsladdarna mellan minidsp och slutsteg (om det inte är just det du gjort).

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-17 20:44

tack för att ni tagit er tid!
jag har just gjort det du föreslog, att vidare undersöka om felet satt i just minidsp. jag ändrade signalvägen och kabeln till en annan output och nu fungerar det som det ska, signalerna är jämnstarka så när som på den vanliga diffen när det kommer till minidsp och högtalarna spelar jämnt. våldsamt skönt att det var så lätt som att minidsp inte riktigt fungerade.

jag tror inte att jag, med min ytterst begränsade kunskap i ämnet ska undersöka det vidare, istället så väljer jag att ha min setting väldigt fult, jag är ändå inte där och fipplar speciellt ofta när man väl gjort det som det ska göra.

det är bara så märkligt då jag använt just den felande utgången idag. men men, skit samma, nu spelar det på och jag kan göra mätningarna. dock så får det vänta tills imorgon, det här har varit en nervpers, så jag vill sitta och bara lyssna lite.

jag brukar inte säga så mycket om sakerna eftersom jag vet hur glad man blir av nya saker och sånt. det enda jag vill säga är därför att diskanterna inte skär i mina öron, vilket är bra. det finns alltid en risk för mig när jag ska höra något att jag inte tål diskanten.

har någon hört system audio ranger master? där är en diskant som jag inte kan lyssna på i ens mycket låga volymer. dom skär i mina öron vid 60db, dessa diskanter gör inte det och det är jag glad över. imorgon blir det att mäta :)

fan vilken bra dag, så jävla skönt att det fungerar!!!!!! :D

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-01-17 20:55

Som Tarzan säger, har du rensat/nollat förinställda delningar osv i MiniDSP:n?

Gå in på kanalerna och tryck bypass och se vad som händer.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum