Moderator: Redaktörer
zartok skrev:Nej, faktiskt inte. Jag litar för mycket på tillverkaren![]()
Skämt åsido, borde nog egentligen ha gjort det, men då alla skruvar ska bytas ut så kan jag göra det sen misstänker jag?
bakerman22 skrev:
Batteritestet är väl det första man gör? Då ser du ju att allt är kopplat lika och åt rätt håll. Tar trettio sekunder.
Det kan spara dej en del bekymmer sen när du undrar varför det inte finns någon bas, och det visar sej att det är fasvänt, eller elementen inte spelar åt samma håll.
zartok skrev:Säkerligen.. Hur ska jag använda multimetern och vad ska jag göra för att mäta rätt? Jag hade mätaren på 200 ohm och petar in stickorna i plus och minus när jag mätte.
Kan det ha varit likströmsresisans jag mätt? Går såna siffror grovt att översätta till Impedans?
zartok skrev:Drkrupp skrev att likströmsresisansen brukar ligga 25% under impedansen grovt räknat. Jag tolkar det som du skriver (darkg) som att detta uttalande inte går att utgå från?
zartok skrev:bakerman22 skrev:
Batteritestet är väl det första man gör? Då ser du ju att allt är kopplat lika och åt rätt håll. Tar trettio sekunder.
Det kan spara dej en del bekymmer sen när du undrar varför det inte finns någon bas, och det visar sej att det är fasvänt, eller elementen inte spelar åt samma håll.
Det är nog det första som många gör iaf![]()
Fast om jag nu mäter högtalaren så borde enda resultatet alltså bli att alla kommer sticker åt samma håll, eller hur?
zartok skrev:Då diskanten eventuellt kommer imorgon så funderar jag på att förbereda saker idag. Främst ställa in minidsp och flytta över surrarna till receivern. Sen kom jag på att receivern inte går genom minidsp... Kanske dags att börja använda roteln igen då?
Men jag har ett problem. Har en rotel 1092 och på den står minidsp. Finns det risk att det blir för varmt för minidspn?
zartok skrev:Problem, YTTERST MÄRKLIGT sådant.
jag har fått ett burkigt ljud ur höger högtalare. detta har jag hört att det varit avsaknad av bas. jag har testat sinustoner och märker att den högtalaren inte får någon signal vid 200 hz.
när jag testat 600 hz så får den en mycket svagare signal, medans signalen är jämnstark vid 4000 hz enligt minidsp (ja, en db skiljer).
det är alltså något mycket märkligt på gång.
den högra högtalaren får inte samma signalstyrka ut som den vänstra. however, INPUT är exakt samma på 400hz sinus. ja, en db där också, enligt minidsp. jag har tolkat det som följande...
input är samma i minidsp, dvs det är inga problem från yamahan.
mellan input och output finns det något som sänker volymen eller signalstyrkan till den högra högtalaren. det är en kraftig sänkning. då det är minidsp som signalerar detta så förbehåller jag mig rätten att påstå att jag tror att det inte främst är vajsing med högtalaren, utan med minidsp helt plötsligt! vad nu göra för att få det här rätt?
jag har dubbel och trippelkollat så att inga inställningar är fel. ska göra igen. men... visst måste jag iaf vara på rätt ställe när jag söker felet?
jag testade med 300hz och när sinustonen är stabil på 60.5 på vänster så ligger högerkanalen på -80 lite drygt. det är som att det är 18 db som skiljer. när jag stänger av sinustonen så dimper båda ner till samma nivåer. what gives?
zartok skrev:Nej, ingen har tittat i mig det, jag vill bara ha lite dyrare kodningar pga Feelgood. Lite som att jag har endel dyra kablar, bland annat ett par från transparent.
zartok skrev:Grejen är ju den att det är mellan input och output i minidsp som skillnaden blir. Kan byta moduler och testa också.
Ska lokalisera mer. Börjar med att byta högtalarsladdarna mitt varandra och ser om samma fel uppstår
DQ-20 skrev:zartok skrev:Grejen är ju den att det är mellan input och output i minidsp som skillnaden blir. Kan byta moduler och testa också.
Ska lokalisera mer. Börjar med att byta högtalarsladdarna mitt varandra och ser om samma fel uppstår
OK. Sorry. Jag hade helt missuppfattat...![]()
/DQ-20
zartok skrev:ok, jag har mycket bra nyheter och mindre bra nyheter. dom bra nyheterna är att att högtalarna är som dom ska, och det var fan skönt då det är ett jädrans virr där inne.
genom att jag bytte kablar på höger och vänster så uppkom samma problem om vänster högtalare som höger tidigare hade haft. höger fungerade och spelade upp sinustonen på 200 hz medans vänster inte gjorde det. det är således ett problem som sitter innan högtalarna.
felet har uppmärsammats mellan minidsp input (normalt) och output (felaktigt). kan det vara en kabel som inte fungerar från output och att det är därför det är fel, eller kan det vara så att det är fel på minidsp? det låter orimligt då det inte varit fel på den porten tidigare. men samtidigt så följer felet med kanalen.
jag börjar fundera på slutsteget, men det ska väl inte påverka signalstyrkan ut på minidsp heller?
efter att ha testat så får den felaktiga signalen svagare signal från lägre hz och STARKARE signal när högre hz används. 200 hz så har höger kanal mycket lägre output medans samma kanal i 2000 hz har starkare signal än den som fungerar som den ska.
vad fasen är det här? :O
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster