Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Anledningen till att skillnaderna blir så stora på referensaxeln ovan är att det föreligger en hög grad av symmetri för elementplaceringen. Villkoren för vågutbredning ändras på samma avstånd från källan och detta leder till kraftiga interferenser vid vissa frekvenser. Med ett mer asymmetriskt montage sjunker vågigheten tydligt även utan rundning av kanterna. Inte sällan behöver man dock hantera den första dalen/toppen via filtret, medan högre ordningens vågighet brukar vara ganska harmlös.
Som självbyggare har man även möjlighet att göra spegelvända bafflar för att helt undvika symmetri, vilka nästan alltid unviks av kommersiella producenter eftersom man krånglar till både produktion och lagerföring. På detta sätt kan man undvika jobbiga rundningar av baffeln även om man tappar en aning vad gäller jämnhet i spridningen (vilket är ett mindre problem).
Kraniet skrev:Ja baffelns utformning är ju jätteviktig för frekvensgången.
Behöver ju inte bara vara negativt, om man tar med det i designen kan man få bättre frekvensgång från element än de har själva.
Men i det här fallet ser det ut som en korrigering med sugkrets är väldigt görbart.
Erik_Johansson skrev:Maarten skrev:Erik_Johansson skrev:…. Och det är ju inte så att vågigheten försvinner för att man inte valt att använda den på ett konstruktivt sätt. Ofta ser man på mätningar av högtalare att baffeln ställer till det rejält spridningsmässigt kring delningen. Så effekterna finns ju alltid där. Det är ju bara en fråga om vad man gör med dem. Sen är givetvis allt en balansgång. Men mitt högst personliga intryck är att en jämn spridning genom delningsområdet (eller egentligen jämn energiutstrålning skulle jag säga) är oerhört viktigt och visst kanske man kunde lagt tiden på annat än att lägga massa tid av och till under ett antal år på detta att styra spridning men hjälp av baffeln.
/Erik
Men Erik, så att jag inte missförstår eller att vi missar något här, om jag tolkar I-or rätt och utifrån hur jag tror att det borde vara, så får man i princip sämre off-axis kurva om man optimerar on-axis och vice versa. Eller?
Handlar då i sådana fall din syn på design av baffel mer om att prioritera energikurva gentemot on-axis?
Som jag tolkar I-ors svar och utifrån att många 5-6,5-tums element är närapå rundstrålande upp till ca 2-3KHz, samt ifall man använder WG, så kan man optimera BÅDE on-axis (prio 1) och energi-respons (prio 2). Och dessutom även optimera distorsion (prio 3) om man använder elementen i deras kolvformiga områden. Eller?
Njae jag skulle nog vilja hävda att det går ganska bra att optimera både och. Dock lite beroende på vad man vill åstadkomma. Vill man ha snör-rät frekvensgång on-axis och helt jämn energikurva så nej, då går det nog inte att helt optimera både och utan waveguide och en mer begränsad spridning (brantare fallande energikurva) Det är dock är min bestämda uppfattning att det finns frekvensområden där man kan balansera dem mot varandra på ett sånt sätt att små "krokigheter" (i brist på bättre ord) hos direktljudet i vissa områden kan införas (och kan vara fördelaktiga) förutsatt att energikurvan är jämn. Detta har ju t.ex. Ingvar och även andra nämnt i flera trådar och föreläsningar om stereosystemet och exakt hur dessa ingrepp ska se ut kan ju diskuteras. Och vi pratar då om små ingrepp. Inte flera dB. Men eftersom de mest framträdande (och kanske minst omdebatterade?) av dem hamnar i områden där man åtminstone för vissa högtalarstorlekar (kombinationer av element, elementplaceringar på baffeln och baffelmått samt delningfrekvens) hamnar "naturligt" så har jag funnit det kul att prova. Helt enkelt så att när allt samspelar och energikurvan är jämn så får direktljudet naturligt den ungefärliga form jag i min enfald tror (för det är verkligen något jag bara börjat försöka förstå lite av och alltså INTE gör anspråk på att det är rätt) att det bör ha. Men det är helst inget jag går in på i detalj just nu helt enkelt för att jag inte har tillräckligt på fötterna mer än att det verkar fungera lyssningsmässigt. Så det är ingen avvägning jag kan försvara i en diskussion.
/Erik
I-or skrev:Högpresterande element i en trevägskonfiguration med stor och rundad baffel inkluderande en solid låda medför att man får lika bra ljudkvalitet som S5 Mk.II utan high end-trams.
I-or skrev:Bra jobbat, sammel. Jag tror inte att du behöver oroa dig över de mycket små ojämnheter som du har i spridningskurvorna. När man börjar komma ned mot variationer om sådär +/-2 dB, så är det dags att lyssna på musik istället. På referensaxeln är frekvensgången nästan löjligt bra (+/- 1 dB) även om frekvensupplösningen inte är alltför hög.
Morello skrev:Styvt jobbat Sammel! Det där ser riktigt fint ut - inte många högtalare som har så konstant frekvensgång på referensaxeln och därtill snyggt uppträdande utanför sagda axel.
Kraniet skrev:Ja förslagen som gavs ovan är ju av formen "nit-picking"![]()
Kan tänka högtalarna låter riktigt bra. Inte många kommersiella högtalare som mäter så bra.
Kraniet skrev: att göra stora rundande baffelkanter så går det att göra ganska enkelt med smärgelband. Såga kanten först i 45 grader nära radien. Sen med 80 korn smärgelband har man ganska snabbt en fin rundad kant.
Kraniet skrev:Jag påbörjade ju ett bygge (inspirerat av Revel och Focal) för längesen med 55mm radie på kanterna. Men det var ett allt för stort projekt med dubbla 5.25 middar och dubbla 8" basar och en Focal diskant.
Maarten skrev:Nyfiken som jag och för att få en kompletterande bild, traceade jag din bild Sammel och drog in dem i Vcad. Bättre bild blir det förstås även med vertikala mätningar. Men det är ju inte mycket att klaga på horisontellt.
De förtätningar som jag o Kraniet nämnde syns i de inringade områdena.
Kraniet skrev:Jag har alltid gillat designen på Wilson Audio Witt. Skulle nog kunna göra sig väldigt bra med rundade kanter på toppdelen.
[ Bild ]
Måste väl vara perfekt avvägd trevägare. 6 tum mid och 12 tum bas i en "nätt" låda utan krusiduller
schmutziger skrev:Tar gärna del av era insikter om denna högisen med
[ Bild ]
Passivt delad tvåvägare
I-or skrev:Den röda kurvan (DI) ovan motsvarar den grå (On-axis) minus den blå (Power). Det är ovanligt att riktningsindex, DI, faller så mycket över 10 kHz, men detta kan bero på omfattande uppbrytningar i diskantkalotten.
Användare som besöker denna kategori: littlefish och 4 gäster