1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: 1: Frekvensgång, 2: Spridning, .. Spinorama?

Inläggav I-or » 2022-05-02 17:14

Anledningen till att skillnaderna blir så stora på referensaxeln ovan är att det föreligger en hög grad av symmetri för elementplaceringen. Villkoren för vågutbredning ändras på samma avstånd från källan och detta leder till kraftiga interferenser vid vissa frekvenser. Med ett mer asymmetriskt montage sjunker vågigheten tydligt även utan rundning av kanterna. Inte sällan behöver man dock hantera den första dalen/toppen via filtret, medan högre ordningens vågighet brukar vara ganska harmlös.

Som självbyggare har man även möjlighet att göra spegelvända bafflar för att helt undvika symmetri, vilka nästan alltid unviks av kommersiella producenter eftersom man krånglar till både produktion och lagerföring. På detta sätt kan man undvika jobbiga rundningar av baffeln även om man tappar en aning vad gäller jämnhet i spridningen (vilket är ett mindre problem).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-05-04 10:46

Nu har jag gjort horisontalmätningar i vardagsrummet på bord o snurrplatta.
har jobbat mycket med att få så bra on axisrespons som möjligt för mig och
att. Så håll till godo. Funderar på i vilka avseneden ogämn spridning påverkar
lyssningen on axis. Vad för toleranser som är rimligt. Jag är inte så sugen på att fräsa
i mina högtalare om det inte ger en tydlig förbättring i lyssningspossition :)
Bilagor
horisontal polar.jpg
Mätning 1,2 meter distans 2,3 ms tidfönster 24 ppo smoth
horisontal polar.jpg (743.68 KiB) Visad 4643 gånger

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-05-04 13:50

Du skulle ju kunna importera kurvorna i virtuixcad så kan du få ut direktivitetsindex, lyssningsfönster osv i grafer.

Jag tycker generellt det ser väldigt bra ut men nånting händer där vid 9-10kHz som eventuellt skulle kunna åtgärdas. Kurvor under 30 grader är ju viktigare än de andra förstås men felet kvarstår för 40 och 50 gr.
Mvh
Magnus

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-05-04 16:10

I tillägg till det Kraniet skrev:
Du har nog även en energimässig förtätning runt 1,5-2 KHz som jag tror är diffraktionsbaserad. Jmf vad som händer för Galder fast hans hamnar högre upp i frekvens pga att hans baffel är 19 cm och din är 27 cm väl? Dessa effekter har jag noterat många ggr nu i mitt lilla projekt.
Samt en dipp vid vad jag antar är delningen vid ca 2,5 KHz (?), ev i kombination med diffraktionen även här.

Sen när det som sagt något som händer i spridningen 7-11 KHz, utöver en del krusningar som är svåra att få bort helt. Möjligt att de blir bättre med mer rundade hörn. Huruvida det är hörbart är en annan sak. Tror att det som händer runt 1-3 KHz är mer hörbart än det i övre register. Men det beror också på rum och uppställning.

Dra in filerna i Vcad så blir sådana här effekter mer tydliga.

I-or skrev:Anledningen till att skillnaderna blir så stora på referensaxeln ovan är att det föreligger en hög grad av symmetri för elementplaceringen. Villkoren för vågutbredning ändras på samma avstånd från källan och detta leder till kraftiga interferenser vid vissa frekvenser. Med ett mer asymmetriskt montage sjunker vågigheten tydligt även utan rundning av kanterna. Inte sällan behöver man dock hantera den första dalen/toppen via filtret, medan högre ordningens vågighet brukar vara ganska harmlös.

Som självbyggare har man även möjlighet att göra spegelvända bafflar för att helt undvika symmetri, vilka nästan alltid unviks av kommersiella producenter eftersom man krånglar till både produktion och lagerföring. På detta sätt kan man undvika jobbiga rundningar av baffeln även om man tappar en aning vad gäller jämnhet i spridningen (vilket är ett mindre problem).

Ja, bara man går 10 grader från referensaxeln så försvinner nästan de 10 db dalarna som syntes här.

Mer om bafflar och diffraktion

Sen som Kranitet skrev i en annan tråd:
Kraniet skrev:Ja baffelns utformning är ju jätteviktig för frekvensgången.
Behöver ju inte bara vara negativt, om man tar med det i designen kan man få bättre frekvensgång från element än de har själva.

Men i det här fallet ser det ut som en korrigering med sugkrets är väldigt görbart.

Samt vad Erik J skrev här:
Erik_Johansson skrev:
Maarten skrev:
Erik_Johansson skrev:…. Och det är ju inte så att vågigheten försvinner för att man inte valt att använda den på ett konstruktivt sätt. Ofta ser man på mätningar av högtalare att baffeln ställer till det rejält spridningsmässigt kring delningen. Så effekterna finns ju alltid där. Det är ju bara en fråga om vad man gör med dem. Sen är givetvis allt en balansgång. Men mitt högst personliga intryck är att en jämn spridning genom delningsområdet (eller egentligen jämn energiutstrålning skulle jag säga) är oerhört viktigt och visst kanske man kunde lagt tiden på annat än att lägga massa tid av och till under ett antal år på detta att styra spridning men hjälp av baffeln.
/Erik

Men Erik, så att jag inte missförstår eller att vi missar något här, om jag tolkar I-or rätt och utifrån hur jag tror att det borde vara, så får man i princip sämre off-axis kurva om man optimerar on-axis och vice versa. Eller?
Handlar då i sådana fall din syn på design av baffel mer om att prioritera energikurva gentemot on-axis?

Som jag tolkar I-ors svar och utifrån att många 5-6,5-tums element är närapå rundstrålande upp till ca 2-3KHz, samt ifall man använder WG, så kan man optimera BÅDE on-axis (prio 1) och energi-respons (prio 2). Och dessutom även optimera distorsion (prio 3) om man använder elementen i deras kolvformiga områden. Eller?

Njae jag skulle nog vilja hävda att det går ganska bra att optimera både och. Dock lite beroende på vad man vill åstadkomma. Vill man ha snör-rät frekvensgång on-axis och helt jämn energikurva så nej, då går det nog inte att helt optimera både och utan waveguide och en mer begränsad spridning (brantare fallande energikurva) Det är dock är min bestämda uppfattning att det finns frekvensområden där man kan balansera dem mot varandra på ett sånt sätt att små "krokigheter" (i brist på bättre ord) hos direktljudet i vissa områden kan införas (och kan vara fördelaktiga) förutsatt att energikurvan är jämn. Detta har ju t.ex. Ingvar och även andra nämnt i flera trådar och föreläsningar om stereosystemet och exakt hur dessa ingrepp ska se ut kan ju diskuteras. Och vi pratar då om små ingrepp. Inte flera dB. Men eftersom de mest framträdande (och kanske minst omdebatterade?) av dem hamnar i områden där man åtminstone för vissa högtalarstorlekar (kombinationer av element, elementplaceringar på baffeln och baffelmått samt delningfrekvens) hamnar "naturligt" så har jag funnit det kul att prova. Helt enkelt så att när allt samspelar och energikurvan är jämn så får direktljudet naturligt den ungefärliga form jag i min enfald tror (för det är verkligen något jag bara börjat försöka förstå lite av och alltså INTE gör anspråk på att det är rätt) att det bör ha. Men det är helst inget jag går in på i detalj just nu helt enkelt för att jag inte har tillräckligt på fötterna mer än att det verkar fungera lyssningsmässigt. Så det är ingen avvägning jag kan försvara i en diskussion. :)

/Erik

Så har jag inte fått ihop det ännu, trots massor av simuleringar i Vcad och Basta, samt ett antal mätningar i denna tråd. Jag får ständiga trade-offs, lite som att trycker man in en buckla, uppstår den någon annanstans, i en annan riktning eller frekvens, där man inte vill ha den. Eller att det uppstår dalar. Det blir som att jobba så här:
Huggkubbe.png
Huggkubbe.png (125.58 KiB) Visad 4607 gånger

Kanske har jag bara haft otur när jag tänkt men jag har testat minst 5 ggr mer än vad som finns i denna sönderspammade tråd och jag skulle gärna se ett exempel som tar hänsyn till hela främre sfären (180-grader) eller de olika sammanvägda kurvorna i Spinorama. Att få till några enskilda riktningar går ju men min upplevelse efter alla tester är att mycket svårt, eller omöjligt, om man tittar på helheten.

Hittills har jag landat i:
I-or skrev:Högpresterande element i en trevägskonfiguration med stor och rundad baffel inkluderande en solid låda medför att man får lika bra ljudkvalitet som S5 Mk.II utan high end-trams.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-05-04 18:55

Tack Karaniet o Marten.
Jag får fundera, känner jag mig själv rätt
så skruvar jag ur högtalarna och rundar till
kanterna men jag är inte där än ,
eller så bygger jag ut baffeln kring mellan o diskant,
vi får se :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-05-04 20:13

Bra jobbat, sammel. Jag tror inte att du behöver oroa dig över de mycket små ojämnheter som du har i spridningskurvorna. När man börjar komma ned mot variationer om sådär +/-2 dB, så är det dags att lyssna på musik istället. På referensaxeln är frekvensgången nästan löjligt bra (+/- 1 dB) även om frekvensupplösningen inte är alltför hög.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-05-04 20:40

I-or skrev:Bra jobbat, sammel. Jag tror inte att du behöver oroa dig över de mycket små ojämnheter som du har i spridningskurvorna. När man börjar komma ned mot variationer om sådär +/-2 dB, så är det dags att lyssna på musik istället. På referensaxeln är frekvensgången nästan löjligt bra (+/- 1 dB) även om frekvensupplösningen inte är alltför hög.

Tack I-or :)
Ja det låter faktiskt riktigt bra.
Så jag gör nog så.
Om jag gör några nya högtalare så kanske jag nördar in på baffeln :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-05-05 09:57

Styvt jobbat Sammel! Det där ser riktigt fint ut - inte många högtalare som har så konstant frekvensgång på referensaxeln och därtill snyggt uppträdande utanför sagda axel.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-05-05 10:43

Ja förslagen som gavs ovan är ju av formen "nit-picking" :D
Kan tänka högtalarna låter riktigt bra. Inte många kommersiella högtalare som mäter så bra.

Ang att göra stora rundande baffelkanter så går det att göra ganska enkelt med smärgelband. Såga kanten först i 45 grader nära radien. Sen med 80 korn smärgelband har man ganska snabbt en fin rundad kant.
Jag påbörjade ju ett bygge (inspirerat av Revel och Focal) för längesen med 55mm radie på kanterna. Men det var ett allt för stort projekt med dubbla 5.25 middar och dubbla 8" basar och en Focal diskant.

Alltså så som toppen på Revel Studio
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-05-05 11:08

Morello skrev:Styvt jobbat Sammel! Det där ser riktigt fint ut - inte många högtalare som har så konstant frekvensgång på referensaxeln och därtill snyggt uppträdande utanför sagda axel.

Tack Morello roligt att höra.
Det låter som det blivit ganska bra då :)
Lång väg att gå, i början av tillblivelsen försökte
jag equa bort rippel som visade sig komma från mickhållaren,
jag höll på att bli galen var inne på att runda kanterna då men när
jag la dämpning på kanterna så blev det ingen skillnad så då insåg
jag att det måste va nåt annat. När den felkällan försvann gick det att eqa
högtalaren.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-05-05 11:26

Kraniet skrev:Ja förslagen som gavs ovan är ju av formen "nit-picking" :D
Kan tänka högtalarna låter riktigt bra. Inte många kommersiella högtalare som mäter så bra.

Uppskattar "nit-pickingen" Drömmen vore ju att ingen linje korsade den andre men jag misstänker att det kommer att ske även med rundade kanter.
Jag tycker att dom låter rikttigt bra, men det är som det brukar med mig ups and downs
men det böjar bli mest ups nu, och lovord och rak referenskurva gör ju absolut att det låter
ännu bättre.

Kraniet skrev: att göra stora rundande baffelkanter så går det att göra ganska enkelt med smärgelband. Såga kanten först i 45 grader nära radien. Sen med 80 korn smärgelband har man ganska snabbt en fin rundad kant.

Mycket bra tips. Fick faktiskt ett radiefrässtål till min överhandsfräs på 20 mm:s radie
just för att fräsa mina kanter men när jag förstod att det inte var dom som var mitt största
problem så la jag det på is. får nog bli till nästa högtalare :)

Kraniet skrev:Jag påbörjade ju ett bygge (inspirerat av Revel och Focal) för längesen med 55mm radie på kanterna. Men det var ett allt för stort projekt med dubbla 5.25 middar och dubbla 8" basar och en Focal diskant.

Det låter som en kanon högtalare, hoppas du tar upp det igen :)
Snygg Högtalare Revel Studio
Snygg

Mycket bra tips det ska jag lägga på minnet.

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-05-05 12:48

@Kraniet: Även en del av Revels senare modeller har tydligt rundade eller anpassade bafflar. Liksom några av Magico's och gissningsvis en del andra.

Nyfiken som jag och för att få en kompletterande bild, traceade jag din bild Sammel och drog in dem i Vcad. Bättre bild blir det förstås även med vertikala mätningar. Men det är ju inte mycket att klaga på horisontellt.

De förtätningar som jag o Kraniet nämnde syns i de inringade områdena.

Sammels_samlade_grafer.png
Sammels_samlade_grafer.png (140.87 KiB) Visad 4467 gånger

EDIT:
Och så här står den sig mot Revel 226BE, som Erin rosade, med reservation för att Sammel mätt bara horisontellt och att frekvensupplösningen skiljer sig troligen.

Horisontell spridning
Sammels_samlade_grafer-HOR.png
Sammels_samlade_grafer-HOR.png (327.9 KiB) Visad 4455 gånger

Spinorama
Sammels_samlade_grafer-Spinos.png
Sammels_samlade_grafer-Spinos.png (280.84 KiB) Visad 4455 gånger
Senast redigerad av Maarten 2022-05-05 13:23, redigerad totalt 2 gånger.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-05-05 13:15

Maarten skrev:Nyfiken som jag och för att få en kompletterande bild, traceade jag din bild Sammel och drog in dem i Vcad. Bättre bild blir det förstås även med vertikala mätningar. Men det är ju inte mycket att klaga på horisontellt.

De förtätningar som jag o Kraniet nämnde syns i de inringade områdena.

Det gjorde du rätt i Maarten. Jag gillar det du gör. Jag argumenterar inte emot rundade
bafflar. Om jag gör ett par högtalare till så kommer bafflarna troligtvis vara ordentligt
rundade. Jag stretar bara emot vad gäller att göra om dom som jag har.
Jag ser också förtätningarna men tror kanske inte att dom är tillräckligt skäl för mig
att göra om lådorna. Men visst sedan ditt "plåtinlägg" har jag lekt med tanken att böja svart
plåt och sätta runt baffelkanterna.

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-05-05 13:22

Sammel, bara så att du inte tolkar mig fel; jag har inte tänkt att du ska lägga tid på att runda. Du kör ju WG och har bred baffel och vinsterna för din del är mindre än för smala bafflar med element utan WG.
I tråden för jag en principiell diskussion och söker svar. Som kanske framgått i andra inlägg är jag emot suboptimeringar.

Jag lade till jämförelse med Revel 226BE i föregående inlägg. Den haltar ju iom att du bara mätt horisontellt och att frekvensupplösningen skiljer sig troligen rätt mycket, samt att du väl kör EQ, men intressant ändå! 226BE kostar 100 laxar.

De där Sonasomus WG är fina grejer och i mina ögon har du gjort många bra val såsom lågdistorderande element, trevägare, bred baffel, WG, slitsport och EQ. Borde, på papperet, slå det mesta här på forumet.

Se jämförelsebilder ovan.
Senast redigerad av Maarten 2022-05-05 13:40, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-05-05 13:38

Vill man göra en "halvmåneform" på baffeln så funkar 3mm hård board bra att limma i flera skikt.
Boarden är tillräckligt styv för att forma sig i fin båge om man bara har distanser ute i kanterna och sen pressar ner mitten. Det blir också tillräcklig spänning för att trälim ska fastna.
4 lager borde ge en tillräckligt styv baffel för mid/diskant.

Jag har gjort böjd slitsport på det sättet men då använde jag bara två lager med ett limskikt. höll den böjda formen väldigt bra. Men man måste överspänna den lite vid limning för det fjädrar tillbaka lite när man släpper det.

Annars kan man ju göra en form och gjuta bafflar i tex betong eller epoxiharts (med tex sand inblandat etc). En annan metod kunde vara att gjuta med kolfiber.

Easy composites har många bra filmer kring att göra kompositer, bla då det som på engelska heter "compression molding".
https://www.youtube.com/watch?v=25PmqM2 ... positesLtd
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-05-05 13:42

De nyare Revel har ju en väldigt avancerad form. Iterativt framtagen just för att ge exakt rätt spridningsegenskaper och frekvensgång.
Diskanten sitter ju nästan som i en hemisfär.

Bild

Klotet på B&W är ju också intressant. Men gemensamt är ju att de inte tagit bort kanterna på elementkorgarna. Det är en ännu större utmaning :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-05-05 13:55

Det är lugnt Maartin. Jag gillar diskusionen och dina expriment, och sanningssökandet.
Sen är det najs att du tycker jag har gjort några bra val.
Ja Sonamus är inte så dumt. Trevligt med Reveljämförelsen :)

Oj! måste visst till jobbet :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-05-05 13:56

Jag har alltid gillat designen på Wilson Audio Witt. Skulle nog kunna göra sig väldigt bra med rundade kanter på toppdelen.

Bild

Måste väl vara perfekt avvägd trevägare. 6 tum mid och 12 tum bas i en "nätt" låda utan krusiduller :D
Mvh
Magnus

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-05-05 14:26

Tack, bra tips Kraniet ang böjd baffel! Rör sånt jag funderat över.

Gjorde en supersnabb test med att slänga in de mätdata jag hade från den böjda plåtbaffeln tillsammans med tidigare gjorda mätningar med plan baffel för basen, då blir det såhär i relation till Sammels mätningar ovan. Detta utan att ha lagt något krut på optimera filtret. Som synes ger den böjda baffeln väl så god energikurva men mindre rak i referensaxeln (vilket kanske beror på att Sammels kanske kör aktiv EQ?). Det är också att tapp i högre register utan WG.

Jmf Sammels samlade grafer, labb Räv-L och Revel 226be
Revel-226be-Sammels_samlade_grafer_jmf_Räv-L-testbaffel-Spinos.png
Revel-226be-Sammels_samlade_grafer_jmf_Räv-L-testbaffel-Spinos.png (450.24 KiB) Visad 4430 gånger
Senast redigerad av Maarten 2022-05-05 15:53, redigerad totalt 3 gånger.
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-05-05 14:43

Ja med tanke på hur lite optimering som är gjord så ser det ju väldigt bra ut. Finns ju många kommersiella högtalare som hade gjort bra att aspirera sådan frekvensgång :)
Mvh
Magnus

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-05-05 15:35

Kraniet skrev:Jag har alltid gillat designen på Wilson Audio Witt. Skulle nog kunna göra sig väldigt bra med rundade kanter på toppdelen.

[ Bild ]

Måste väl vara perfekt avvägd trevägare. 6 tum mid och 12 tum bas i en "nätt" låda utan krusiduller :D

En 1", 6" och 12" bör med rätt delning ge rätt så balanserad spridning.

Jag har själv varit inne på en liknande lösning, både den triangulära och lutande baffeln men även också en basunderdel (som ju har varit en rätt vanlig lösning). Den tidigare triangulära baffel jag testade här förra veckan råkade bli lite liknande Qln signatur, som ju är en klassiker. Men en mer rundad baffel verkar vara överlägsen. På så vis verkar de Revels lösningar bättre du nämnde (Studio och nyare Revel) klart bättre.

Vidare har jag funderat på en extra diskant med svagt tillskott över 7/10 KHz och uppåt i på någon sida för att balansera upp tappet i energikurva som sb26cdc ger. Typ en billigt DTW72 som EPS2 använder. Återstår att se om det kan bli bra med hänsyn till interferenser.
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-05-05 16:21

Intressanta med 226BE är att den har ganska "vassa" baffelkanter

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2022-05-05 16:58

Tar gärna del av era insikter om denna högisen med
Bild
Passivt delad tvåvägare

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-05-05 17:55

Den ser ju riktigt fin ut och det är väl den du postad tidigare några ggr?
Jag tycker kurvorna nästan ser för 'släta' och raka ut och jag undrar hur det är mätt och i vilka vinklar?
Jag är också osäker på vilka grafer det är du visar? Det ser ut som referensaxel och ER total (blå) och DI (röd), men inte Power eller room curve? Men då får jag inte ihop att den röda faller över ca 10 KHz samtidigt som även den blå då faller.

Men I-or eller Peter eller någon annan kan kanske kommentera mer.

Det är väl en av dina tvåvägare med 8"-tums bas och diskant med ev WG?

@Kraniet: 226be har ju en 25 cm bred baffel och en (grund) wg, vilket är ganska nära den design Sammel gjort.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2022-05-05 19:29

Det kanske jag har, teflonsmåbarnshjärna :?
De är mätta i trädgården 0-180gr
Grå är referensaxel
Blå power
Röd di

Den undre visar ju högisen 0-180gr 5gr upplösning till 45gr sen glesare
Kanske glättad kommer inte ihåg.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-05-06 08:17

schmutziger skrev:Tar gärna del av era insikter om denna högisen med
[ Bild ]
Passivt delad tvåvägare

Det är ca22rny och Monacor DT300 med tillhörande WG, visst?
Ser ju väldigt bra ut även om kurvorna är utslätade lite.
Mer mätning med högre upplösning hade ju varit intressant.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-05-06 11:46

Den röda kurvan (DI) ovan motsvarar den grå (On-axis) minus den blå (Power). Det är ovanligt att riktningsindex, DI, faller så mycket över 10 kHz, men detta kan bero på omfattande uppbrytningar i diskantkalotten.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2022-05-06 11:55

I-or skrev:Den röda kurvan (DI) ovan motsvarar den grå (On-axis) minus den blå (Power). Det är ovanligt att riktningsindex, DI, faller så mycket över 10 kHz, men detta kan bero på omfattande uppbrytningar i diskantkalotten.

:) Eller lite för liten waveguidemynning för använd diskant samt därtill påförd häftmassa som varit lite för rikligt påförd på sina ställen för att mitigera problemet istället trycker på diskantens surround.
Bra spanat!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2022-05-07 20:09

Gjorde en distmätning på ena högtalaren, 100dB 1m
Nu har jag kanske inte exakt samma hållare för diskanten i WG:n men samma WG o diskant iaf.
100db 1m.png
100db 1m.png (73.68 KiB) Visad 4245 gånger

Ser bättre ut än jag trodde iaf.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-05-08 08:57

Maarten!
På grafen i Vcad där du lagt mina horisontella mätningar
står der vetical pos, det låter fel,
Sen vet jag inte om det gör nån skillnad för anslysen o de då’
Sedan är det smoothat me 1/24.
Och fönstringen är inte smooth utan bara avgränsning
I tid. Alltså kör jag oftast rektangulärt fönster.
Så det är full nalle hela tidfönstrets längd.
Kör man ex Hamming eller Hanning så minskar betydelsen av ljud som
kommer till senare i fönstret successivt,
ifall nån inte vet :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum