pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-02 19:50

boom skrev:Skicka gärna mina satser med DHL eller posten så slipper man vänta på schenker att dom skall fata att man skickar inte till borås först och sedan stockholm och sedan gotland JÄVLA PUCK HUVODEN. ( schenker alltså).

Så fungerar dessvärre även DHL/Posten... Skickar jag ett brev inom min stad går brevet ändå iväg till granortens sorteringsställe.

Sedan finns det där otyget att köra ut paket oanmälda och då hittar man en lapp i brevlåda att de har varit där. Då får vänta till nästa dag på att ringa dit och tala om när man vill ha paketet eller så får man åka och hämta det hos dem...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-02 20:17

Någon som vet vilken tjocklek SD-fötterna har på BR-varianten i komprimerat tillstånd? (känns som jag frågat detta innan, men inte riktigt lika tydligt)

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2009-11-02 21:25

Nu syns det klart och tydligt att de sista kvarvarande betalningarna har gjorts d v s av Jens och Bertil Alving Detta innebär att alla pK-elementsatser är betalda och nu kan jag dra till Bahamas

Ha det så trevligt Peter! Använd mina pengar till en redig paraplydrink.

/Lasse

:D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-02 22:26

RogerGustavsson skrev:
boom skrev:Skicka gärna mina satser med DHL eller posten så slipper man vänta på schenker att dom skall fata att man skickar inte till borås först och sedan stockholm och sedan gotland JÄVLA PUCK HUVODEN. ( schenker alltså).

Så fungerar dessvärre även DHL/Posten... Skickar jag ett brev inom min stad går brevet ändå iväg till granortens sorteringsställe.

Sedan finns det där otyget att köra ut paket oanmälda och då hittar man en lapp i brevlåda att de har varit där. Då får vänta till nästa dag på att ringa dit och tala om när man vill ha paketet eller så får man åka och hämta det hos dem...

Tja schenker vill nästan ha en hel vecka för att leverar dhl gör det på ett dyngn posten på 2 dagar så pissa på schenker .

Användarvisningsbild
ollebula

Inläggav ollebula » 2009-11-02 22:42

obs obs.

Ser att ollebula och svenhuldt inte fått med sina önskemål angående "all in" (enligt inlägg på s.94) införda på det storartade excellbladet.
Vi önskar alltså färdiglöddade filter, (basrör till BR), terminaler, sd-fötter.
Hämtning sker på plats.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-02 22:59

ollebula skrev:obs obs.

Ser att ollebula och svenhuldt inte fått med sina önskemål angående "all in" (enligt inlägg på s.94) införda på det storartade excellbladet.
Vi önskar alltså färdiglöddade filter, (basrör till BR), terminaler, sd-fötter.
Hämtning sker på plats.

Ok, jag har uppdaterat i excelarket. :)
Verkar som jag får avvakta med Bahamas ett tag 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Hoffen

Inläggav Hoffen » 2009-11-03 00:05

Appropå frakt, varför inte Bussgods? De gånger jag skickat/fått saker via dem så har det gått överraskande snabbt och smidig.

Å andra sidan så har jag fullt förtroende för att Hr. Larsen löser det på ett ypperligt sätt :D

//Hoffen

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-03 00:32

McFlippaFlaster skrev:Tjahapp, jag har avvaktat lite med att beställa småplocket till pK i väntan på priset för filterkomponenterna, men jag gör en preliminär beställning nu i vilket fall.

Portar till 5st pk, det kanske blir totalt 6st pk då?
Terminaler till 2st pk
Allmänna tillbehör till 5st pk
Filterkomponenter till 3st pk, kan eventuellt uppgraderas till 5st senare.
SD-fötter 3st pk

Sådärja!

Hej McFlippaFlaster

Jag roade mig med att räkna alla kombinationer av vad det än vara må i dokumentet och fann då att antalet SD-fötter till SL + Antalet SD-fötter till BR var 3 st mindre än totalt antal SD-fötter. Så jag kollade in om någon hade beställt SD-fötter utan att ha beställt lådor och då fann jag att du hade beställt 3 st SD fötter utan lådor. Men eftersom SD fötterna till SL är annorlunda än till BR så utgår jag ifrån att du tänker bygga BR-lådor eftersom du har beställt BR-rör till alla dina 5 elementsatser. Därför tar jag mig friheten att sätta upp dina SD-fötter som varandes för BR-lådor. Märk väl att om du frångår ritningarna för mycket så att vikten ändras för mycket så kan dessa SD-fötter inte vara heloptimerade.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Plats i bil

Inläggav 2-ch » 2009-11-03 08:10

FinnGus skrev:
2-ch skrev:Har Peter eller Magnus plats för ett par högtalare till så lägger jag hellre pengen för frakt till er.

Jag bör ha.

Du har snart ett PM :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-03 12:55

Fjonkalicious skrev:Någon som vet vilken tjocklek SD-fötterna har på BR-varianten i komprimerat tillstånd? (känns som jag frågat detta innan, men inte riktigt lika tydligt)

Mvh

Filip

Ingen som har svar?
En fråga till naqref: jag antar att pK är konstruerad att stå och spela helt horisontellt. Vad händer om man höjer i bakkant eller framkant? Antar att det påverkar spridning och reflexer? Jag tänker om man höjer högtalaren över stativnivå och sedan riktar den nedåt(höja i bakkant) t.ex?
Mvh Filip

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-03 13:52

Fjonkalicious skrev:
Fjonkalicious skrev:Någon som vet vilken tjocklek SD-fötterna har på BR-varianten i komprimerat tillstånd? (känns som jag frågat detta innan, men inte riktigt lika tydligt)

Mvh

Filip

Ingen som har svar?
En fråga till naqref: jag antar att pK är konstruerad att stå och spela helt horisontellt. Vad händer om man höjer i bakkant eller framkant? Antar att det påverkar spridning och reflexer? Jag tänker om man höjer högtalaren över stativnivå och sedan riktar den nedåt(höja i bakkant) t.ex?
Mvh Filip

Får mäta senare idag för komprimeringen av SD-fötterna.

I övrigt har jag bara en rekommendation. Placera högtalarna på den höjd som ni tycker är ok men om det avviker för mycket från 45-60cm så rikta högtalarna mot lyssnaren. Det är viktigare om man placerar dom för högt än om man placerar dom för lågt. Det enda jag önskar är att man håller dom nära framväggen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-03 14:30

Naqref skrev:I övrigt har jag bara en rekommendation. Placera högtalarna på den höjd som ni tycker är ok men om det avviker för mycket från 45-60cm så rikta högtalarna mot lyssnaren. Det är viktigare om man placerar dom för högt än om man placerar dom för lågt. Det enda jag önskar är att man håller dom nära framväggen.

"Duger" placering i bokhylla omgiven av en massa böcker, eller missar jag något av välljudet då?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-11-03 15:58

Naqref skrev: Det enda jag önskar är att man håller dom nära framväggen.

Hur nära ? (cm) :?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-11-03 15:59

Naqref !

Har du möjlighet/lust att ta fram en skiss på lämplig
layout av qK:s filterkomponenter, "hårdvirade" på tex.
en brädbit ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2009-11-03 16:00

petersteindl skrev:
McFlippaFlaster skrev:Tjahapp, jag har avvaktat lite med att beställa småplocket till pK i väntan på priset för filterkomponenterna, men jag gör en preliminär beställning nu i vilket fall.

Terminaler till 2st pk
SD-fötter 3st pk

Sådärja!

Hej McFlippaFlaster
Därför tar jag mig friheten att sätta upp dina SD-fötter som varandes för BR-lådor.

MvH
Peter

Helt rätt resonerat, SD till br tack!

Jag kommer bygga dem enligt ritningarna, dock har jag funderat på att fanéra dem, men det borde väl knappast innebära någon jätteskillnad viktmässigt med lite fanér och epoxy. Vad tror ni?
Jahapp, ska man byta ut rubbet och börja om igen då?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-03 17:03

McFlippaFlaster skrev:
petersteindl skrev:

Terminaler till 2st pk
SD-fötter 3st pk

Sådärja!

Hej McFlippaFlaster
Därför tar jag mig friheten att sätta upp dina SD-fötter som varandes för BR-lådor.

MvH
Peter

Helt rätt resonerat, SD till br tack!

Jag kommer bygga dem enligt ritningarna, dock har jag funderat på att fanéra dem, men det borde väl knappast innebära någon jätteskillnad viktmässigt med lite fanér och epoxy. Vad tror ni?

Jag tror att vikten på faneret inte spelar någon som helst roll för SD-fötterna 8) :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-03 17:32

i skrev:

det är väl bara att testa tills du har den basen ur dom som du är nöjd med

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-11-03 17:36

boom skrev:
i skrev:

det är väl bara att testa tills du har den basen ur dom som du är nöjd med

Jo, men det dröjer tills jag har dem. Och eftersom det finns viss risk att de måste stå långt ifrån väggen så kanske jag vill fundera på ett filter.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-03 18:05

Ska de stå långt ifrån vägg kan man köra med det trick som har använts sedan urminnes tider med Carlssonhögtalare; man tjackar bara ett par till och placerar så att det andra paret bildar motsvarande akustiska reflex som en vägg skulle ge! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-11-03 18:17

Naqref skrev:Ska de stå långt ifrån vägg kan man köra med det trick som har använts sedan urminnes tider med Carlssonhögtalare; man tjackar bara ett par till och placerar så att det andra paret bildar motsvarande akustiska reflex som en vägg skulle ge! :D

Jamennaturligtvis! Synd bara att Peter är på väg till Bahamas... :? 8)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-11-03 18:37

i skrev:
Naqref skrev:Ska de stå långt ifrån vägg kan man köra med det trick som har använts sedan urminnes tider med Carlssonhögtalare; man tjackar bara ett par till och placerar så att det andra paret bildar motsvarande akustiska reflex som en vägg skulle ge! :D

Jamennaturligtvis! Synd bara att Peter är på väg till Bahamas... :? 8)

I så fall är välan nästan din ursprungsfråga överflödig ?! 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-03 20:57

Fick en räkning från larsen men inga instruktioner om hur det skall stå på osr meddelandet om han vill ha med andvändar namnet på faktiskt och mitt riktiga namn eller faktura numret vilket räcker.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-03 22:11

Fakturanummer borde räcka, men kolla att det inte är ett konto på Bahamas. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-03 22:27

boom skrev:Fick en räkning från larsen men inga instruktioner om hur det skall stå på osr meddelandet om han vill ha med andvändar namnet på faktiskt och sitt riktiga namn eller faktura numret vilket räcker.

Eftersom du vid betalning redan har en faktura med fakturanummer att utgå ifrån så är referensen till denna faktura själva fakturanumret. Därför är det fakturanumret som skall anges vid betalning. Då ser John Larsen direkt vad som är betalt och vem som har betalt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-11-04 10:12

petersteindl skrev:Eftersom du vid betalning redan har en faktura med fakturanummer att utgå ifrån så är referensen till denna faktura själva fakturanumret.

är det en yttre eller inre referens ? :lol: :)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-04 13:12

slockna skrev:
petersteindl skrev:Eftersom du vid betalning redan har en faktura med fakturanummer att utgå ifrån så är referensen till denna faktura själva fakturanumret.

är det en yttre eller inre referens ? :lol: :)

:D Tihi. En yttre referens är fakturanumret tänkt att vara. Jag tror jag tar tillfället i akt att skriva en liten exposé om referens d v s lite OT.
Ja, fakturanummer är ett praktexempel på hur man använder sig av referenser.

Fakturanumret refererar till något som är utanför hjärnan. Jag tror inte John Larsen memorerar sina fakturor. De finns nog som pappersark i pärmar och som filer i hans dator och därefter som pappersark i företagets bokföring, men i bokföringen ges fakturan en helt ny referens, nämligen ett verifikationsnummer.

I princip kan man säga så här. Fakturanumret är en referens. En referens refererar alltid till något annat. Just denna referens refererar (hänvisar) till själva fakturan. Fakturan är således dess referent.

Referens och referent bildar ett referenspar. Just detta referenspar används i första hand av betalaren och fordringsägaren. Om de kommunicerar med varandra så vet båda vad saken gäller. Däremot vet bokföraren inte direkt vad saken gäller. För redovisningen, d v s personen som sköter bokföringen ger fakturan ett nytt nummer, ges fakturan en ny referens som är ett löpnummer i bokföringen. Alla papper i bokföringen är verifikationer och får ett verifikationsnummer som referens.

Ibland kan det vara förvillande då det pratas om referens, speciellt då det gäller abstrakta referenser eller referens som fenomen. I praktiken använder vi oss dagligen av referenser utan att ens tänka på det. Detta sker automatiskt och naturligt.

Wiki skrev:A reference, or a references point, is the intentional use of one thing, a point of reference or reference state, to indicate something else. When reference is intended, what the reference points to is called the referent.

Inom matematiken kan man använda sig av en referenspunkt då man vill uttrycka något annat i förhållande till denna referenspunkt.
5 volt t.ex. uttrycker en spänning i förhållande till jord om man inte uttryckligen använder en annan referenspunkt.

Det var en liten förmiddagsexposé :) angående betydelsen av ordet "referens", såsom jag har förstått det :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2009-11-04 18:17

Ska man alltså ha fått faktura från John nu?
Jag har inte sett någon sådan i inboxen!

/MHo

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-11-04 18:31

MHo skrev:Ska man alltså ha fått faktura från John nu?

+1

Fått kvitto av Peter, men har inte hört av Larsen.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-04 18:41

Jag har fått min faktura från John, om ni inte har fått någon så kan ni få betala min istället! ;-)

Har ni kollat spamkorgen?
Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-11-04 18:48

Sanny_X skrev:
MHo skrev:Ska man alltså ha fått faktura från John nu?

+1

Fått kvitto av Peter, men har inte hört av Larsen.

+1

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum