slockna skrev:petersteindl skrev:Eftersom du vid betalning redan har en faktura med fakturanummer att utgå ifrån så är referensen till denna faktura själva fakturanumret.
är det en yttre eller inre referens ?

Tihi. En yttre referens är fakturanumret tänkt att vara. Jag tror jag tar tillfället i akt att skriva en liten exposé om referens d v s lite OT.
Ja, fakturanummer är ett praktexempel på hur man använder sig av referenser.
Fakturanumret refererar till något som är utanför hjärnan. Jag tror inte John Larsen memorerar sina fakturor. De finns nog som pappersark i pärmar och som filer i hans dator och därefter som pappersark i företagets bokföring, men i bokföringen ges fakturan en helt ny referens, nämligen ett verifikationsnummer.
I princip kan man säga så här. Fakturanumret är en referens. En referens refererar alltid till något annat. Just denna referens refererar (hänvisar) till själva fakturan. Fakturan är således dess referent.
Referens och referent bildar ett referenspar. Just detta referenspar används i första hand av betalaren och fordringsägaren. Om de kommunicerar med varandra så vet båda vad saken gäller. Däremot vet bokföraren inte direkt vad saken gäller. För redovisningen, d v s personen som sköter bokföringen ger fakturan ett nytt nummer, ges fakturan en ny referens som är ett löpnummer i bokföringen. Alla papper i bokföringen är verifikationer och får ett verifikationsnummer som referens.
Ibland kan det vara förvillande då det pratas om referens, speciellt då det gäller abstrakta referenser eller referens som fenomen. I praktiken använder vi oss dagligen av referenser utan att ens tänka på det. Detta sker automatiskt och naturligt.
Wiki skrev:A reference, or a references point, is the intentional use of one thing, a point of reference or reference state, to indicate something else. When reference is intended, what the reference points to is called the referent.
Inom matematiken kan man använda sig av en referenspunkt då man vill uttrycka något annat i förhållande till denna referenspunkt.
5 volt t.ex. uttrycker en spänning i förhållande till jord om man inte uttryckligen använder en annan referenspunkt.
Det var en liten förmiddagsexposé

angående betydelsen av ordet "referens", såsom jag har förstått det
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.