pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-08 20:59

Jag är fakturerad 117:-/låda för packning fast jag hämtar.

Den kosten står inte att finna alls i förstainlägget. De 234:- måste således vara felaktiga.

Undrar om det här inte gäller alla, dvs att det finns en kostnad som ingen informerat om :?
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-11-08 21:04, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-08 21:02

KarlXII skrev:Stefan, vad gillade du diskanten?
Välbalanserad?

De A/B- testade mot en byggsats med de wärldsberömda välrenommerade SEASreferensen och fann att diskanten var välbalanserad :P :)

Bild

Bild/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2009-11-08 21:11

Jippi!
100 sidor :lol:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-08 21:12

Imponerande. De hade STOOORA blindtestsskärmar va? :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-08 21:16

MagnusÖstberg skrev:Jag är fakturerad 117:-/låda för packning fast jag hämtar.

Den kosten står inte att finna alla i förstainlägget. De 234:- måste således vara felaktiga.

Undrar om det här inte gäller alla, dvs att det finns en kostnad som ingen informerat om :?

Aha, det skulle möjligtvis kunna vara förpackningen samt kostnaden förknippad med framtagning av delar + pakettering. Det är ju så att allt kommer att vara framtaget och färdigförpackat i varsin kartong då sakerna hämtas. Det finns ingen möjlighet för John att ha alla delar samlat till var och en och liggandes spridda i lokalen. Därför paketeras alla delar till var och en i kartong, så att John kan stuva undan alla satser på varandra eller på hyllor.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-08 21:17

lemmts skrev:Jippi!
100 sidor :lol:

8O Den tänkte ju jag knipa men Magnus hann före :twisted: :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-08 21:18

KarlXII skrev:Imponerande. De hade STOOORA blindtestsskärmar va? :P

Grabbarna var i alla fall avskärmade 8)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-11-08 21:23

Är det sagt när man som en icke-hämtare kan tänkas få sina saker?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-08 21:47

Aerob skrev:Är det sagt när man som en icke-hämtare kan tänkas få sina saker?

Jag skulle tro att John fått de första vattenskurna diskanterna idag och då skickar han nog ut saker till de som endasts skall ha element så fort han fått kartongerna d v s emballaget.

Därefter skickar John till de som skall ha element + delar och därefter till de som skall ha element + PLP + delar och därefter till de som skall ha element + delar + LM och sist till de som skall ha element + delar + högtalarkabinett som är lackade. Något sådant tror jag logistiken kommer att vara.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-08 21:52

jag har fortfarande inte fått mail om pengar för frakt, så jag har fortfarande inte kunnat förklara för john larsen att en bekant , bomellberg som anländer till träffen 28/11 hämtar mina element så jag vill inte betala frakt för något som jag inte behöver.

jag kan förvisso ringa men det känns bättre att svara med vändande mail.

får gärna meddela mig på rickardohlin2(at)yahoo.com

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-08 22:20

rikkitikkitavi skrev:jag har fortfarande inte fått mail om pengar för frakt, så jag har fortfarande inte kunnat förklara för john larsen att en bekant , bomellberg som anländer till träffen 28/11 hämtar mina element så jag vill inte betala frakt för något som jag inte behöver.

Du behöver inte betala frakt, men däremot kartong + paketering av grejerna. Det är bara några få som fått faktura. Resterande fakturering kommer.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-08 22:34

petersteindl skrev:
rikkitikkitavi skrev:jag har fortfarande inte fått mail om pengar för frakt, så jag har fortfarande inte kunnat förklara för john larsen att en bekant , bomellberg som anländer till träffen 28/11 hämtar mina element så jag vill inte betala frakt för något som jag inte behöver.

Du behöver inte betala frakt, men däremot kartong + paketering av grejerna. Det är bara några få som fått faktura. Resterande fakturering kommer.

MvH
Peter

tack då vet jag. tidigare information var att det skulle kommit i början av veckan och det är inte så lätt att följa hela tråden.

låter rimligt med en viss förpackningskostnad, ni har väl fått elementen levererade i storpack.
I wait for the faktura .

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-11-08 22:38

petersteindl skrev:

Jag skulle tro att John fått de första vattenskurna diskanterna idag och då skickar han nog ut saker till de som endasts skall ha element så fort han fått kartongerna d v s emballaget.

Därefter skickar John till de som skall ha element + delar och därefter till de som skall ha element + PLP + delar och därefter till de som skall ha element + delar + LM och sist till de som skall ha element + delar + högtalarkabinett som är lackade. Något sådant tror jag logistiken kommer att vara.

MvH
Peter

OK, då undrar vi vidare... Kommer vi som ska ha lackade lådor med alla
tillbehör få dom utskickade innan eller efter träffen?

Kommer jag kunna ge bort ett par färdigmonterade pK i julklapp till min mor?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-08 23:01

rikkitikkitavi skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

tack då vet jag. tidigare information var att det skulle kommit i början av veckan och det är inte så lätt att följa hela tråden.

låter rimligt med en viss förpackningskostnad, ni har väl fått elementen levererade i storpack.
I wait for the faktura .

Det är ju alla delar som kommer i storpack, typ; kondensatorer, spolar, motstånd, färdiglödda delningsfilter, portar, SD-fötter, skruvar, tätningslist som skall mätas upp och klippas ur osv och allt skall fördelas upp på var och en och sedan stoppas ner i kartong. Jag tippar ung. 20 min till 30 min timme per person med uppackning, sortering och nedpackning. Allt skall sorteras ut på var och en och paketteras. Man kommer snabbt upp till nästan en arbetsvecka.

Är det ung 50 st som skall hämta saker så kan det lätt bli kalabalik. Tar det 5 minuter för var och en så är det mer än 4 timmar på ort och ställe. Den som är sist i kön får således stå 4 timmar och vänta på sin tur. Därför är det betydligt bättre att ha allt färdigförpackat med namn på kartongen så att var och en kan plocka fram sin eller sina kartonger.

Därefter får var och en kontrollkolla om det är rätt paketterat.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-08 23:03

Aerob skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

OK, då undrar vi vidare... Kommer vi som ska ha lackade lådor med alla
tillbehör få dom utskickade innan eller efter träffen?

Kommer jag kunna ge bort ett par färdigmonterade pK i julklapp till min mor?

Det är definitivt vår ambition. Jag tror John vill jobba så effektivt som möjligt för att få detta ur världen så fort som möjligt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-08 23:05

Jag tycker att ni som nu arrangerar detta reder ut alla tillkommande avgifter. Det är nog inte bara mig det retar att priset ökar efter beställning.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-08 23:11

MagnusÖstberg skrev:Jag tycker att ni som nu arrangerar detta reder ut alla tillkommande avgifter. Det är nog inte bara mig det retar att priset ökar efter beställning.

+1

Det känns inte så företagsmässigt proffsigt att addera kostnader i efterhand. Jag har hela tiden varit övertygad om att John Larsen varit informerad om hur svängarna går. Dessutom borde han vara medveten om vad han säljer. Det har inte funnits något antydan till extra utgifter likt dessa, inte ens i superliten finstil.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-08 23:30

petersteindl skrev:
KarlXII skrev:Stefan, vad gillade du diskanten?
Välbalanserad?

De A/B- testade mot en byggsats med de wärldsberömda välrenommerade SEASreferensen och fann att diskanten var välbalanserad :P :)

Bild

Bild/Peter

Såna hade jag när jag körde moppe vilka tider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-09 00:07

MagnusÖstberg skrev:Jag tycker att ni som nu arrangerar detta reder ut alla tillkommande avgifter. Det är nog inte bara mig det retar att priset ökar efter beställning.

Jag pratade med John för två timmar sedan angående fakturan till Fjonkalicios och fakturering till Sanny_X och 2-ch.

Enligt John så trodde han att det klart och tydligt redan stod i tråden att kartonger och paketering tillkommer oavsett hämtning eller inte och att det är frakten som man spar in på vid hämtning. Angående detta så hänvisar jag till Naq och John. Det är ju de som haft kontakt vad gäller Johns priser. I en kartong så får det plats 1 par pK BR d v s 2st pK BR och inte en pinal mer. Det betyder att samtliga tillhörande delar ligger inuti pK-lådorna och att elementen därefter är iskruvade i lådan. Således måste var och en sedan skruva ut elementen och sätta delarna på plats. Basreflexportarna kan plockas ut ur hålet för basen.

I Fjonkalicious fall så skulle detta troligtvis innebära 2 kartonger varav 2 st satser basreflexportar tar en kartong och 2 pK-högtalarlådor med allt tillhörande material tar en kartong. Jag råder Fjonkalicius att ringa John i ärendet. Det kanske får plats alla basreflexrör inuti 2 pK-högtalarlådor d v s 1 kartong.

Det är inte så lättorganiserat som man kan tro. Det är ju så att man normalt fastställer priser då man exakt vet allt inklusive emballage och frakt och hanteringskostnader. Man har normalt en färdig produkt. I detta fall ville många ha priser innan de slutgiltigt bestämde sig för alternativ lösning och det finns många olika alternativ i ett DIY-projekt. I detta fall har dessutom en avhämtningsdag anordnats och där många fler än vad John från början föreställt sig har anmält sig till. Det är ju i och för sig jätteroligt :) Det får dock till följd att Johns uppskattnig på antal transporter spricker. Det blir nog mindre frakt än vad som från början sagts till Schenker.

Beroende på hur många kartonger som går åt för var och en, så kommer kartongpriset variera för var och en. 3 högtalare kräver i alla fall 2 kartonger och 4 högtalare likaså medans 5 och 6 högtalare kräver 3 kartonger. Naq och John fixar nog mer info under veckan, liksom allt annat arbete som skall göras.

Jag skall försöka hjälpa med information så gott jag kan härifrån mitt virtuella Bermudas i Saltsjö-Boo 8) :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-09 00:18

Min faktura innehåller ingen packning/kartongkostnad för element eller tillbehör. Det beror nog på att man plockar på plats.

Det som tillkommit är packning för själva lådan med 117:-/låda vilket är rätt ordentligt för lite bubbelplast och rätt ordentligt i förhållande till det annonserade priset.

Något har gått snett och det är bäst att fixa det innan alla fakturor går ut :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-09 00:33

MagnusÖstberg skrev:Min faktura innehåller ingen packning/kartongkostnad för element eller tillbehör. Det beror nog på att man plockar på plats.

Det som tillkommit är packning för själva lådan med 117:-/låda vilket är rätt ordentligt för lite bubbelplast och rätt ordentligt i förhållande till det annonserade priset.

Något har gått snett och det är bäst att fixa det innan alla fakturor går ut :)

Det blir ingen plockning på plats. Om du vill fråga så fråga John. John har sagt till mig att det blir ingen plockning på plats. Så är det bara. Allt kommer att packeteras och ligga i lådor vid avhämtning. John kanske ändrar sig i frågan, vad vet jag. Det är ju egentligen inte mitt bord. Om du vill ha fullständigt uppspecade fakturor i detalj med tidsåtgång för sig och material för sig så får du ta upp dina önskemål med John.

Jag vet dock en sak från och med denna stund. Det är ingen idé för mig att redogöra för vad John har sagt och vad gäller Johns arbete. Därmed upphör mitt engagemang i frågan från och med denna stund. Naqref och John står gärna till förfogande. Kanske avr7000 kan hjälpa till.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-09 00:38

Det här är väl Naq tråd?

Jag bara redogör för vad jag blev fakturerad för, dvs inget vad gäller elementen utan bara lådorna.

Allt handlar inte om dig, men det är trots allt via den här tråden allt har hanterats.

Det är här prisuppgifterna står och stämmer inte de i förstainlägget utgår jag från att det är här man informerar om det. Det är ju trots allt lättare än att 50-60 personer vänder sig till Larsen, som ju bara får ses som underleverantör.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-09 07:11

Titta på fakturan och se om det står något framför står det ? framför packnings matrialet så är det bara att betala står det inget ? framför så behöver man inte betala

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-11-09 08:20

Att förpackingsmaterial kommer kosta vid frakt står ju i tråden men däremot håller jag med om att vid hämtning så förutsatte jag också att det inte tillkom något. "Assumption is the mother of all fuck-ups"...

petersteindl skrev:John återkommer med fraktkostnader och hanteringskostnader. Vad gäller frakt så måste det tas fram kartonger och förpackningsmaterial. Kostnad för detta kommer också att tas fram.
MvH
Peter

Användarvisningsbild
ajna

Inläggav ajna » 2009-11-09 09:26

Finns det någon ny info angående ev. stativ?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-09 13:25

UrSv skrev:Att förpackingsmaterial kommer kosta vid frakt står ju i tråden men däremot håller jag med om att vid hämtning så förutsatte jag också att det inte tillkom något. "Assumption is the mother of all fuck-ups"...

petersteindl skrev:John återkommer med fraktkostnader och hanteringskostnader. Vad gäller frakt så måste det tas fram kartonger och förpackningsmaterial. Kostnad för detta kommer också att tas fram.
MvH
Peter

Det förutsatte jag oxå men med så många som kommer till träffen så blir det svårt att ordna allting på plats och måste alltså paketeras i förväg.

Ang. Stativen så har jag med mig ett par. Det är lite för långt för att bli bra med de monteringsdetaljer som finns men jag tänkte testa en alternativ montering. För väggstativen så verkar det vara bättre anpassat så där tror jag vi kan använda dom rakt av. Ska se om jag kan ordna något idag och ta en bild.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2009-11-09 16:31

hörrni krappar!

Jag har varit och fött barn med frugan och inte tittat in på länge, har det gått ut fakturor på tillbehören till pk?? i så fall har jag inte fått nått!
Jahapp, ska man byta ut rubbet och börja om igen då?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-09 16:42

McFlippaFlaster skrev:hörrni krappar!

Jag har varit och fött barn med frugan och inte tittat in på länge,

Gick det bra? Sa vi kratulera?
Senast redigerad av PerStromgren 2009-11-09 16:53, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-09 16:47

McFlippaFlaster skrev:hörrni krappar!

Jag har varit och fött barn med frugan och inte tittat in på länge, har det gått ut fakturor på tillbehören till pk?? i så fall har jag inte fått nått!

Jag får gratulera till påökning i familjen :) Pojke eller flicka?

MvH
Peter

MP

Inläggav MP » 2009-11-09 18:15

pKe?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum