Visst är det härligt när man bygger nått och det blir så mycket bättre än man förväntade sig att man inte kan låta bli att undra hur bra det egentligen kunnat bli om man bara gått "all in"

Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:Gratulerar till bygget!
Visst är det härligt när man bygger nått och det blir så mycket bättre än man förväntade sig att man inte kan låta bli att undra hur bra det egentligen kunnat bli om man bara gått "all in"
bomellberg skrev:Jag finns i Lund och har pK. Ställer gärna upp vid en eventuell järförelsetest!
Mvh,
/Bosse
Fjonkalicious skrev:steveo1234 skrev:Gratulerar till bygget!
Let us not go there.....
För eventuell träff så kan jag tänka mig att dra med några andra mina högtalare. En som tyvärr har lite slitna kanter men som skulle vara kul att lyssna på i sammanhanget är mina MP Miniring.
Mvh
Filip
Nahaz skrev:pK i Malmö här, kan också flytta mig mig och dom : )
...
Nahaz skrev:Hehe njä, skall dom vara med i mixen så får vi vara här hemma istället : )
Fjonkalicious skrev:diesel skrev:Fjonkalicious skrev:När man läser om alla dessa fina DIY-projekt så blir man så sugen på att lyssna! Tänk om man hade kunnat få höra t.ex. ditt, peetwas, skruttens sidan om piP och pK t.ex. Fan va kul det skulle varit
Grattis till stiliga högtalare!
Mvh
Filip
Du är välkommen att lyssna om du bor i närheten av Lund. Kan dock bara ställa upp med PiP som jämförelse....
En kompis till mig ska ordna en liten "lyssningsträff" framöver där vi ska lyssna på PiP, pK, mina byggen samt nån modell ur Vivid Audios högtalarprogram. Vi ska vara hos nån som importerar just Vivid Audio och enligt kompisen finns det lite häftig elektronik att tillgå. Tyvärr kan jag inte "bjuda in" till denna träff då jag varken organiserar eller känner de vi ska vara hos, lovar dock att rapportera!
Jag är väldigt spänd på just pK, hoppade av köpet i sista stund....förmodligen får man ångra sig![]()
/Anders
Jag bor i Hbg och har pK och peetwa bor väl i en stad söder om dig. Dock skulle jag nog hellre se fram emot en mer privat tillställning utan Vivid Audio. Vi får helt enkelt koka ihop något. Skall försöka ha det i bakhuvudet.
Mvh
Filip
STDI skrev:Vilken intressant samling högtalare, och ägare. Vill ni ha med ytterligare ett intressant (tycker i alla fall jag) högtalarpar? Carlsson Sonab OA-2212. Får vi inte ihop "stora Skåneträffen" så kan vi ju ha "lilla Helsingborgsträffen". Intresserade?
Naqref skrev:Vilket härligt schysst ingenjörsmässigt bygge!!!
Fina komponenter som är vettigt använda. Enda som jag tycker stör lite är 5.7 ohmsmotståndet parallellt med diskanten. Troligen inte problematiskt men jag gillar inte att man gör så ändå....
Kalejdokom skrev:Grattis Anders till fantastiskt fina byggen. Jag kan riktigt höra dom ända hit upp till Göteborg - låter finfint!
Lite OT måste jag få dela min frustration över att dessa element kräver så stora lådor för att spela optimalt. Jag har två st 8531 liggandes som jag gärna vill använda i mitt lilla arbetsrum (på 7m2). Finns det någon som har förslag/idé om hur man kan få dessa att lira i 10-15 liter. Jag fantiserar om ytterligare en piP-killer, med Scanspeak i baffeln...
diesel skrev:Jag drog visserligen på rejält igårkväll men att det hördes ända till Göteborg trodde jag inte.......
Kalejdokom skrev:diesel skrev:Jag drog visserligen på rejält igårkväll men att det hördes ända till Göteborg trodde jag inte.......
...och ändå hade jag altandörren stängd!
Det får väl bli slutna lådor då och lite EQ i botten. Jag är dock lite bekymrad över eventuell puckel i midbasen i för små lådor. Och där vill man ju inte gärna kompensera med passiva filter.
Kalejdokom skrev:En kapacitans i serie med en bas kan väl aldrig tillföra något - bara ta bort de lägsta frekvenserna. Ju större kapacitans desto lägre delningsfrekvens.
diesel skrev:Den tidigare postade konstellationen med seriemotstånd innan filtret och parallellmotstånd "inuti" funkar enligt mig bra när man behöver påverka de allra översta registren på ett smidigt sätt. Det går liksom att få till både lutning och dämpning som man vill ovanför området där filtret påverkar märkbart. Vad är det som gör att du inte gillar detta? (jag lyssnar o lär)
Naqref skrev:Inte helt säker men har för mig det.
För de slutna muppsarna så visade jag hur man kunde dimensionera.
Användare som besöker denna kategori: AndersP och 18 gäster