Mainstreambygge à la diesel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-06 00:52

Gratulerar till bygget!
Visst är det härligt när man bygger nått och det blir så mycket bättre än man förväntade sig att man inte kan låta bli att undra hur bra det egentligen kunnat bli om man bara gått "all in" :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-06 00:57

steveo1234 skrev:Gratulerar till bygget!
Visst är det härligt när man bygger nått och det blir så mycket bättre än man förväntade sig att man inte kan låta bli att undra hur bra det egentligen kunnat bli om man bara gått "all in" :)

Let us not go there..... :-D

För eventuell träff så kan jag tänka mig att dra med några andra mina högtalare. En som tyvärr har lite slitna kanter men som skulle vara kul att lyssna på i sammanhanget är mina MP Miniring.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-01-06 01:01

bomellberg skrev:Jag finns i Lund och har pK. Ställer gärna upp vid en eventuell järförelsetest!

Mvh,

/Bosse

Snyggt jobbat Anders! Du ser ut att ha fått lön för mödan!

Jag finns i Rydebäck (strax söder om Hbg) med ett par L6 som jag vid intresse kan plocka med. Hade varit riktigt intressant med en rundlyssning av olika forumbekanta skapelser!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-06 01:01

Fjonkalicious skrev:
steveo1234 skrev:Gratulerar till bygget!

Let us not go there..... :-D

För eventuell träff så kan jag tänka mig att dra med några andra mina högtalare. En som tyvärr har lite slitna kanter men som skulle vara kul att lyssna på i sammanhanget är mina MP Miniring.

Mvh

Filip

Hah, good point. Att sitta och bara njuta av ens alster är en glömd konst...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-01-06 01:04

Tack för allt beröm, det värmer!

Det hade varit superkul om vi kunde arrangera nån typ av lyssningstest. Mitt nuvarande vardagsrum är tyvärr mindre lämpligt och vi vill nog inte vänta tills det nya är färdigt efter sommaren eller hur?

Nahaz skrev:pK i Malmö här, kan också flytta mig mig och dom : )
...

Tar du med dig dina pi60, i14 samt pX-2 också är du snäll...... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-01-06 01:08

Hehe njä, skall dom vara med i mixen så får vi vara här hemma istället : )
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-06 01:19

Nahaz skrev:Hehe njä, skall dom vara med i mixen så får vi vara här hemma istället : )

Skall man tolka det som en inbjudan? ;-) :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-01-06 02:06

Det kan du få göra : )
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2010-01-06 09:42

Vilken intressant samling högtalare, och ägare. Vill ni ha med ytterligare ett intressant (tycker i alla fall jag) högtalarpar? Carlsson Sonab OA-2212. Får vi inte ihop "stora Skåneträffen" så kan vi ju ha "lilla Helsingborgsträffen". Intresserade?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-01-06 10:42

Fjonkalicious skrev:
diesel skrev:
Fjonkalicious skrev:När man läser om alla dessa fina DIY-projekt så blir man så sugen på att lyssna! Tänk om man hade kunnat få höra t.ex. ditt, peetwas, skruttens sidan om piP och pK t.ex. Fan va kul det skulle varit :-D

Grattis till stiliga högtalare!

Mvh

Filip

Du är välkommen att lyssna om du bor i närheten av Lund. Kan dock bara ställa upp med PiP som jämförelse....

En kompis till mig ska ordna en liten "lyssningsträff" framöver där vi ska lyssna på PiP, pK, mina byggen samt nån modell ur Vivid Audios högtalarprogram. Vi ska vara hos nån som importerar just Vivid Audio och enligt kompisen finns det lite häftig elektronik att tillgå. Tyvärr kan jag inte "bjuda in" till denna träff då jag varken organiserar eller känner de vi ska vara hos, lovar dock att rapportera!

Jag är väldigt spänd på just pK, hoppade av köpet i sista stund....förmodligen får man ångra sig 8)

/Anders

Jag bor i Hbg och har pK och peetwa bor väl i en stad söder om dig. Dock skulle jag nog hellre se fram emot en mer privat tillställning utan Vivid Audio. Vi får helt enkelt koka ihop något. Skall försöka ha det i bakhuvudet.

Mvh

Filip

Jag kan vara mobil!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-06 10:57

STDI skrev:Vilken intressant samling högtalare, och ägare. Vill ni ha med ytterligare ett intressant (tycker i alla fall jag) högtalarpar? Carlsson Sonab OA-2212. Får vi inte ihop "stora Skåneträffen" så kan vi ju ha "lilla Helsingborgsträffen". Intresserade?

Intresserad.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-01-06 11:02

grattis till ett par skitfina talare....

vart verkligen bättre än mina förväntningar var när jag läste rubriken :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2010-01-06 12:17

Det var just rubriken som gjorde att jag läste inlägget. Precis inkommen från reparation av min dieselbil.
Grattis diesel, till ett fint bygge. Jag ska följa med intresse om vi kan få ihop en lyssningsträff. Se även http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=35101 som spinoff på denna tråd.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2010-01-06 12:54

ja grattis! dom blev hur fina som helst.

Om det blir lyssningskväll och det finns plats är jag gärna på!! händer ju inte så ofta liknande tillställningar här nere på kontinenten :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-01-06 14:11

Vilket härligt schysst ingenjörsmässigt bygge!!!

Fina komponenter som är vettigt använda. Enda som jag tycker stör lite är 5.7 ohmsmotståndet parallellt med diskanten. Troligen inte problematiskt men jag gillar inte att man gör så ändå.

Och nej, du är inte den enda som tycker att piP har lite för lite output i övre mellanregistret och nedre diskant. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-01-07 00:50

Naqref skrev:Vilket härligt schysst ingenjörsmässigt bygge!!!

Tack

Fina komponenter som är vettigt använda. Enda som jag tycker stör lite är 5.7 ohmsmotståndet parallellt med diskanten. Troligen inte problematiskt men jag gillar inte att man gör så ändå....

Vilken tur att jag tagit bort det då 8)
Filtret har förändrats en smula jmf med det som postats tidigare i tråden, motståndet sitter numera efter spolen och har en helt annan uppgift nämligen att ge mig möjlighet att styra nivån runt 2k. Förändringen tillkom efter stereolyssning.

Den tidigare postade konstellationen med seriemotstånd innan filtret och parallellmotstånd "inuti" funkar enligt mig bra när man behöver påverka de allra översta registren på ett smidigt sätt. Det går liksom att få till både lutning och dämpning som man vill ovanför området där filtret påverkar märkbart. Vad är det som gör att du inte gillar detta? (jag lyssnar o lär :))

Bifogar nuvarande filter, kommentera gärna!

/Anders

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-07 10:55

Grattis Anders till fantastiskt fina byggen. Jag kan riktigt höra dom ända hit upp till Göteborg - låter finfint!

Lite OT måste jag få dela min frustration över att dessa element kräver så stora lådor för att spela optimalt. Jag har två st 8531 liggandes som jag gärna vill använda i mitt lilla arbetsrum (på 7m2). Finns det någon som har förslag/idé om hur man kan få dessa att lira i 10-15 liter. Jag fantiserar om ytterligare en piP-killer, med Scanspeak i baffeln...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-01-07 11:34

Kalejdokom skrev:Grattis Anders till fantastiskt fina byggen. Jag kan riktigt höra dom ända hit upp till Göteborg - låter finfint!

Lite OT måste jag få dela min frustration över att dessa element kräver så stora lådor för att spela optimalt. Jag har två st 8531 liggandes som jag gärna vill använda i mitt lilla arbetsrum (på 7m2). Finns det någon som har förslag/idé om hur man kan få dessa att lira i 10-15 liter. Jag fantiserar om ytterligare en piP-killer, med Scanspeak i baffeln...

Jag drog visserligen på rejält igårkväll men att det hördes ända till Göteborg trodde jag inte.......:mrgreen:

Som jag nämnt tidigare har jag testat en hel del och om jag inte minns fel har jag provkört i 18l sluten låda med relativt bra resultat. Visst, det blir ingen jordbävningsbas men kan du trycka upp dem nära väggen blir det nog inte så dumt ändå.

Alternativet är att köra dem tillsammans med basmoduler och dela vid 80Hz, då kan man nog använda en 15l-låda utan problem.......det hade varit ett kul projekt! :)

/A

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-07 11:37

Grattis, jag hoppas att jag kommer att vara i närheten av lika nöjd som du är när mina är klara...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-07 11:39

diesel skrev:Jag drog visserligen på rejält igårkväll men att det hördes ända till Göteborg trodde jag inte.......:mrgreen:

...och ändå hade jag altandörren stängd!

Det får väl bli slutna lådor då och lite EQ i botten. Jag är dock lite bekymrad över eventuell puckel i midbasen i för små lådor. Och där vill man ju inte gärna kompensera med passiva filter.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-01-07 11:53

Mycket fint byggprojekt! Och det är få som lägger ned så mycket jobb, särskitl på första bygget. Men så verkar du ju ha fått väldigt bra resultat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-01-07 11:58

Kalejdokom skrev:
diesel skrev:Jag drog visserligen på rejält igårkväll men att det hördes ända till Göteborg trodde jag inte.......:mrgreen:

...och ändå hade jag altandörren stängd!

Det får väl bli slutna lådor då och lite EQ i botten. Jag är dock lite bekymrad över eventuell puckel i midbasen i för små lådor. Och där vill man ju inte gärna kompensera med passiva filter.

Jag brukar använda "Woofer box model and Circuit designer" av Jeff Bagby för initiala bedömningar av lådstorlek. Min erfarenhet är att simuleringarna stämmer relativt bra.....

Såhär ser det ut i 15l sluten låda.....verkar inte helt omöjligt tycker jag!

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-07 12:40

Jo, så där ser det ut i WinISD oxo; typ -3dB@55Hz. Jag tänkte mig väl egentligen att testa en underavstämd BR för att komma lite lägre i frekvens, men mina simuleringar ser inte så bra ut.

Men nu ska jag inte förstöra din fina byggtråd med detta stickspår - jag startar en byggtråd när det blir dags fram i vår, kanske... :)

Användarvisningsbild
MrMusic

Inläggav MrMusic » 2010-01-07 22:54

Grattis till ett superfint bygge!

Jag har funderat ett tag på att bygga slutet med de basarna med tanken att man skulle boosta upp basen lite med en kapacitans på 6-700uF i serie.. Fast det verkar bli lite dyrt om man inte vill använda elektrolyter - eller finns det någon annan konding som inte blir superdyr för en sådan lösning?

(eller man kanske inte skulle höra vilken konding som sitter där ändå och man lika gärna kan använda elektrolyter?)

Sorry om det blev lite off-topic!

/John

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-08 10:27

En kapacitans i serie med en bas kan väl aldrig tillföra något - bara ta bort de lägsta frekvenserna. Ju större kapacitans desto lägre delningsfrekvens.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-01-08 11:32

Kalejdokom skrev:En kapacitans i serie med en bas kan väl aldrig tillföra något - bara ta bort de lägsta frekvenserna. Ju större kapacitans desto lägre delningsfrekvens.

Jodå det kan den visst. Man kan få en något djupare bas med en mindre låda om man använder en stor konding i serie. Gäller då bara för slutna lådor.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-08 11:37

Är det inte den tekniken Audio Pro använde i sin 2-25 (eller vad den nu hette)?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-01-08 12:27

Inte helt säker men har för mig det.

För de slutna muppsarna så visade jag hur man kunde dimensionera.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-01-08 12:33

diesel skrev:Den tidigare postade konstellationen med seriemotstånd innan filtret och parallellmotstånd "inuti" funkar enligt mig bra när man behöver påverka de allra översta registren på ett smidigt sätt. Det går liksom att få till både lutning och dämpning som man vill ovanför området där filtret påverkar märkbart. Vad är det som gör att du inte gillar detta? (jag lyssnar o lär :))

Tre saker.
1. Man kastar bort effekt på ett sämre sätt. Ett seriemotstånd ger ju lägre nivå till diskanten men den gör ju samtidigt att man drar mindre ström från förstärkaren. Ett parallellmotstånd gör att man drar mer ström.
2. Det behöver vara effekttåligare och klara av samma effekt som diskanten i sig.
3. Det blir en extrakomponent.

Dock, om det gör att man kan lättare konstruera ett filter så är det ju bra. Speciellt om man inte vet hur man ska göra annars. :)

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-01-08 12:40

Naqref skrev:Inte helt säker men har för mig det.

För de slutna muppsarna så visade jag hur man kunde dimensionera.

... och att man kan simulera utfallet i basta! (genom att på flike pssive filter glicka i 1:a ordningens högpass och fläska i med uF i rutan)

* * * * * * * * * *

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum