Bygg själv en mätmikrofon av typen MM-1 RCA

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-03-22 19:34

kodapa skrev:Hur matar du mikrofonen? Jag gjorde en egen låda med batterimatning som jag kopplade mellan mic och micamp. Det vore smutt med fantom-matning till XLR-kontakten...

Wm61-miken klarar sig fint med 2v fantommatning eller som jag kallar det: Biasmatning. Miken kan gå sönder om man matar mer än 10v.

Jag rekommenderar denna om man vill bygga enkelt:
Bild

Maarten

Inläggav Maarten » 2010-03-23 14:28

Snyggt presentation Linnar! Uppskattas
sb17nbac till alla!

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-03-23 20:51

Maarten skrev:Snyggt presentation Linnar! Uppskattas

TACK Maarten!
Samtidigt som jag kan hjälpa folk har jag kul en stund...
Ibalnd undrar jag vilket som är roligast, att ta fram grejerna eller att glädja andra?
Jag tror det blir oavgjort på den frågan.

Asmo

Inläggav Asmo » 2011-01-30 02:02

Mycket fin byggbeskrivning. Är inte händig för 5 öre men detta ser ut som nåt jag ev skulle kunna klara.

Är inte helt med på vad som exakt behövs för att kunna koppla in den till ett vanligt ljudkort och mäta dock, går inte att sätta den direkt på mic eller line in vad jag förstår? Om jag köper t.ex. en sån här http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_502.htm är den allt man behöver eller måste jag bygga eller köpa en sån grej som den ovanför dessutom?

Är det nån teknisk nytta med XLR versionen eller är det bara att ta den sorts kontakt man föredrar?

Linnar

Inläggav Linnar » 2011-01-30 04:23

Asmo skrev:Mycket fin byggbeskrivning. Är inte händig för 5 öre men detta ser ut som nåt jag ev skulle kunna klara.

Är inte helt med på vad som exakt behövs för att kunna koppla in den till ett vanligt ljudkort och mäta dock, går inte att sätta den direkt på mic eller line in vad jag förstår? Om jag köper t.ex. en sån här http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_502.htm är den allt man behöver eller måste jag bygga eller köpa en sån grej som den ovanför dessutom?

Är det nån teknisk nytta med XLR versionen eller är det bara att ta den sorts kontakt man föredrar?

Hej Asmo!

Med den prylen du länkade till räcker det med en kondensatormikrofon.
Se till bara att Phantomspänningen inte är för hög eller att den är anpassad till mikrofonen. De flesta mikrofoner tål max 9v medan några skall ha upp mot 48v.

Mick in på ljudkortet behöver heller inget mer än det som finns i ljudkortet men de flesta ljudkort har filter som skär bort lägre och högre frekvenser. Kvalitén är också ofta bedrövlig.

"Line in" skall användas för mikrofonen när det skall mätas.

Läs gärna mätmanualen på min hemsida. Där står mycket om hur det fungerar.

Asmo

Inläggav Asmo » 2011-01-30 21:14

Hmm ok behringer mixern/mic förstärkaren har 48V så då funkar den inte m.a.o. Jag testade mitt ljudkort med rightmark audio analyzer och mic ingången på det verkar bra, så det skulle alltså funka med bara en rca kabel från micen direkt in där då? Låter värt ett försök iaf.

Sorry men kan inte hitta mätmanualen på din sida, kan du kanske länka direkt till den?

Linnar

Inläggav Linnar » 2011-01-30 21:31

Asmo skrev:Hmm ok behringer mixern/mic förstärkaren har 48V så då funkar den inte m.a.o. Jag testade mitt ljudkort med rightmark audio analyzer och mic ingången på det verkar bra, så det skulle alltså funka med bara en rca kabel från micen direkt in där då? Låter värt ett försök iaf.

Sorry men kan inte hitta mätmanualen på din sida, kan du kanske länka direkt till den?

Ja det fungerar!
Men det finns ett problem med det, systemet kan inte kaibrera sig. Signalen skickas ut genom en kanal till slutsteget och till högtalaren. Mellan slutsteget och utgången länkar man av signalen och skickar in den i en av "line in". Mjukvaran jämför line in med line out och justerar signalen så den är helt rak som kommer in. Den andra kanalen är mikrofonen kopplad till.
Då vet man att ljudkortet signalen genom ljudkortet är samma som signalen ut, dvs rak frkvensgång och rak fas.

Om du använder mikrofoningången vet du inte hur signalen ser ut genom ljudkortet eftersom mick-ingången är i mono, dvs den kan ine kalibreras i realtid.

Mätro, mätlådan jag plockat ihop, kalibrerar även slutsteget i realtid och mikrofonförstärkaren vid behov. Också skillnaden mellan kanalerna kalibreras. Detta går inte när micken ligger på mickingången.

Men vet du att allt har raka "kurvor" och att strömmen och spänningen är exakt hela tiden så behöver du inte kalibrera. Men det är sällsynt att det är på det viset.

Beror också på hur noggrant du vill mäta förstås.

Ha'dä!

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2011-03-29 12:41

En länk till en lite ovanligare förförstärkar konstruktion för mätning vid hög ljudnivå,
används för mikrofonkapslar med inbyggd fet.

http://www.firstpr.com.au/rwi/mics/2009-09-b/

Tycker den verkar smart och enkel.

- B

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Bygg själv en mätmikrofon av typen MM-1 RCA

Inläggav aisopos » 2014-05-07 23:52

Jag fick tag i Linnar och har fått bilderna sända till mig och fått "tillstånd" att reparera denna tråd.
Så nu har jag lagt upp bilderna på faktiskt och i citeringen av linnars inlägg här nedan försöker jag fixa rätt länkar.
Jag hoppas att allt blir rätt, men ni kan ju vara observanta på att det möjligen blivit något fel. Då får du vara detektiv själv. ;)

Linnar skrev:Jag fuskar lite och slänger in en bildtråd som jag redan har färdig.
Hoppas det är i sin ordning att jag lägger in allt i en post.

Mikrofonen MM-1 RCA består av en mikrofonkapsel monterad på en ca 20cm lång tunn stång för att hålla reflexer och annat borta från kapseln. Det är en mätmikrofon för rca-kopplingar. Mikrofonen har en frekvensomfång på 10 - 22khz med mycket rak frekvensgång och lågt brus. distorsionen är mycket låg upp till 110db och låg upp till 120db. Över 120db stiger disten snabbt.

Jag gör bara små kommentarer och i vissa fall inga kommentarer alls. Bilderna talar ändå så bra själva.
(bilderna är fotade med en proffskamera på 1,7 Mpixel....)

Röretets utformning
Bild

Mikrofonhyllsans utformning. "Mikrofonhyllsan" är hämtad från en förnicklad chassi rca-hona
Bild

Denna mikrofonkapsel är det som uteslutande används.
Lägg märke till frekvenssvaret för kapseln.
Bild
Bild

Följande bilder beskriver hur mikrofonen byggs.

På ett alu.rör på 10x1mm mäts längden 200mm upp.
Bild

När röret spänns fas får det INTE se ut så här. Man måste alltså använnda skydd så att röret inte skadas.
Bild

Så här skall det se ut när man sågar. Om man sågar rakt nu så slipper man mycket jobb sedan.
Bild

Röret gradas på insidan...
Bild

...och på itsidan samt slipas plant. Sågar man inte rakt är det nu man får jobba hårt.
Bild

Så här ser röret ut färdigt
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Borra ur plasten
Bild

Kläm in något vasst mellan återstående plast och hyllsans insida
Bild

Dra ur med en tång..
Bild

...så här
Bild

Tom på plast
Bild

I botten satt en egen liten plastbit. Mät tjockleken
Bild

Fixa fram lite mjuk skumplast med samma tjocklek och skär/klipp ut en rund bit som motsvarar hyllsans bredd innuti
Bild

Bild

Bild

Bild

Tryck hål för signaltrådar
Bild

Många blev det
Bild

Bild

Lite silikon så den sitter på plats. Jag har upptäckt att rören inte håller samma godstjocklek som det ståt i specifikatonerna. Därför måste man iblend fila lite på gängorna tills man precis kan trycka in hyllsan. Det är viktigt att gängorna skrapar i rörets insida då den måste kordas för att undvika inducerad brum
Bild

Bild

Bild

Bild

Så här ser en närbild ut. Man ser silikonet som klämts ut på sidan. Låt det stelna innan det tas bort, lättast så. Just denna har inte försetts med mjuk skumbit i botten av hyllsna. Kan inte alltid göra samma ju!
Bild

Mikrofonen
Bild

Trådarna som skall lödas mpå mikrofonen
Bild

Här är trådarna lödade
Bild

Märk att trådarna är svagt tvinnade runt varandra
Bild

Fyll i LITE silikon innan mikrofonen dras ner med trådarn som sticker ut på andra sidan röret. Tanken är att det bara skall finnas silokon i botten. Alltså det skall inte pösa upp efter kanterna på kapseln.
Bild

Mikrofonen dras ner i silikonet endast lite försiktigt så att det bildas en liten kudde av silikon under mikrofonen ocg så att det tvingas upp lite silikon runt mikrofonen ca 1mm.

När mikrofonen är på plats pillar man ner lite vanligt printerpapper mellan mikrofonen och hyllsan på tre ställen för att hålla mikrofonen från hyllsans väggar
Bild

Så ser det ut när silikonet härdat och distanspappren är borta
Bild

Nu skall rca-kopplingen på plats. Det fungerar bra med eltejp, även under lång tid, men kvalitén måste då vara mycket bra på tejpen, dvs använd lite dyrare tejp.
Mät en sträcka på 10mm från ändan på röret och börja tejpa där
Bild

Bild

Fortsätt tills man uppnår rätt tjocklek och lite till
Bild

Mät med rca-hyllsan så att man har rätt tjocklek innan man klipper av tejpen
Bild

Bild

Trä på hyllsan på mikrofonröret från andra hållet
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Om den inte går att få på...
Bild

..måste man linda av en liten bit..
Bild

..tills den går på..
Bild

..helt. Hyllsan skall inte gå att rycka på. Den skall skruvas över tejpen då är det rätt tjocklek på tejpen
Bild

Sedan skär man av tejpen som sticker utanför röret. Skär ine av det innan man är klar med tejpens tjocklek. Det är mycket lättare så
Bild

Bild

Hyllsan sitter som en smäck
Bild

Tag själva rca-kontakten och kona till jordklämman. Den skall konas så att toppen lätt går in i röret men bakdelen skall vara så tjock att den skrapar i röret en aning så att den jordas mot röret
Bild

Löda fast trådarna
Bild

Bild

Nu är det färdiglödat
Bild

Bild

Nu pressar man ner den konade jordhyllsan i röret
Bild

Här är den på väg ner. Man får trycka en aning så den pressas ner med hyllsan skrapande mot röret
Bild

Här syns det tydligt att det krävs en aning kraft för att få ner den. Observera att det bara handlar om "en aning" kraft. Om det krävs för mycket kraft för att få ner den i röret kommer jordblecket att kröka sig. Använd en plattång för att justera i så fall
Bild

Här är den på väg ner nu
Bild

Sista biten dras ner med hjälp av att man skruvar fast hyllsan i kontakten. Tänk på att det är kontaktens hyllsa som skall skruvas inte själva kontakten då den då kan skruva sönder trådarna
Bild

Nu är det hela fast i röret. Trots att manbara använder vanlig eltejp så sitter det bergfast
Bild

Så här ser den färdiga mikrofonen ut
Bild

Bild

Bild

Bild

Här har mikrofonen kopplats till en mikrofonbom
Bild

Mååånga mikrofoner blev det. En del av dessa gick åt vid mina testmätningar. Klarar över 160db innan dom går sönder....
Bild

Bild

Bild

Längst bort ligger en XLR-version
Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-08 08:20

Bör kanske tilläggas att Panasonic-kapslarna är utgångna men det finns liknande av andra fabrikat. Det finns även helt färdiga mikrofoner likande det på bilderna till rätt bra pris, för den som inte vill pilla själv.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-05-08 09:17

Enligt hemsidan har Svalander i lager.
\\Sky

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-08 09:26

Kanske dags att köpa på sig några för den som har funderingar att inom någon framtid bygga en egen mätmick med WM-61. :)

Själv köpte jag 10 st från Svalander när det begav sig för något år sedan, så jag klarar mig förhoppningsvis.

Men jag har också en tanke på två andra här i Uppsala-trakten som jag tror också är intresserade att bygga samma som mig, då har jag micar till dom.

Men glöm inte att det numera finns ganska mycket prisvärt att köpa färdigt. Jag har uppfattat det som att det finns en typ 3-5 st någorlunda ordentliga alternativ för under tusenlappen. Och att sno ihop själv är ju inte gratis, det blir några hundringar och en del tid att lägga ner innan det är klart. Så jag tror typ att antingen bygger man själv för att man just gillar det, inte annars.

Användarvisningsbild
aisopos

Re:

Inläggav aisopos » 2014-05-13 13:23

Och så var det en del över hur man gör en mic med XLR-kontakt.
Kommer här:

Linnar skrev:Mikrofonen MM-1 XLR

För de som hellere föredrar XLR-grejer gör man så här:

denna xlr-kontakt måste användas:
Kjell&Company är klart billigast, 1st 25kr 4st 14:75/st
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=39164&path=

Ser ut så här:
Bild

Skruva av bygeln över gummiskyddet och fila av kanten som sticker upp mitt i bygeln.
Bild

Resten av bilderna får tala för sig själv:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild[/img]

Linnar

Inläggav Linnar » 2014-05-28 23:25

Strålande!

Pga att jag sagt upp min domän har alla bilder försvunnit. På typiskt manér har
någon köpt min domän och bytt ut alla bilderna till reklam därför tar jag bort
alla länkar om mikrofonbygge mm.

Jag är tacksam för att aisopos lagt upp dem på nytt. Själv har jag ont om tid just nu.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-05-28 23:32

Linnar skrev:Strålande!

Pga att jag sagt upp min domän har alla bilder försvunnit. På typiskt manér har
någon köpt min domän och bytt ut alla bilderna till reklam därför tar jag bort
alla länkar om mikrofonbygge mm.

Jag är tacksam för att aisopos lagt upp dem på nytt. Själv har jag ont om tid just nu.

Jäklar vad synd Linnar. Din sida var man ju inne och kikade på då och då för en massa bra tips.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-28 23:33

Fjonkalicious skrev:Jäklar vad synd Linnar. Din sida var man ju inne och kikade på då och då för en massa bra tips.

+1

Linnar

Inläggav Linnar » 2014-05-28 23:41

Tack killar!

Jag kommer att bygga upp sidan igen men under annan domän.
Jag har haft mängder av olika hemsidor, forum och bloggar på olika
domäner. Nu när man närmar sig "ålderns vår" måste man se om sina
kostnader därför skall jag bara ha en domän med flera subdomäner
i fortsättningen. Blir avsevärt billigare så.
Det kommer dock att dröja lite för jag håller på med helt andra,
inte fullt så trevliga, projekt nu.

Innan jag avbröt mina ljudprojekt hade jag börjat utveckla en egen
mätmjukvara med egen mätlåda. Nu får det ligga på is ett tag så
får vi se hur det blir lite längre fram.

På återseende!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-05-28 23:44

Kul Linnar!

Linnar

Inläggav Linnar » 2014-05-28 23:48

schmutziger skrev:Kul Linnar!

Håller med!
Jag känner hur det rycker i "hålla på med ljud"-tarmen nu.
Ljudhobbyn är verkligen beroendeframkallande......

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-12-30 01:26

Linnar skrev:

Håller med!

Hur går det, Linnar?
Får du någon ordning på hemsidan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Linnar

Inläggav Linnar » 2014-12-31 18:09

paa skrev:
Linnar skrev:

Håller med!

Hur går det, Linnar?
Får du någon ordning på hemsidan?

Jag har planer men det är en bit bort just nu. Är upptagen med inte så kul saker och har varit det i två år nu. Men jag har planer på att komma tillbaka.

Gott Nytt År !!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-12-31 18:59

Gott nytt år på dig med Linnar. :)

Och grått nytt hår till din avatarbild. 8)

Linnar

Inläggav Linnar » 2014-12-31 20:09

aisopos skrev:Gott nytt år på dig med Linnar. :)

Och grått nytt hår till din avatarbild. 8)

Tack!
Jag börjar kvällen med att titta på juniorhockey...

Föregående

Återgå till DIY-forum