Linnar skrev:Jag fuskar lite och slänger in en bildtråd som jag redan har färdig.
Hoppas det är i sin ordning att jag lägger in allt i en post.
Mikrofonen MM-1 RCA består av en mikrofonkapsel monterad på en ca 20cm lång tunn stång för att hålla reflexer och annat borta från kapseln. Det är en mätmikrofon för rca-kopplingar. Mikrofonen har en frekvensomfång på 10 - 22khz med mycket rak frekvensgång och lågt brus. distorsionen är mycket låg upp till 110db och låg upp till 120db. Över 120db stiger disten snabbt.
Jag gör bara små kommentarer och i vissa fall inga kommentarer alls. Bilderna talar ändå så bra själva.
(bilderna är fotade med en proffskamera på 1,7 Mpixel....)
Röretets utformning

Mikrofonhyllsans utformning. "Mikrofonhyllsan" är hämtad från en förnicklad chassi rca-hona

Denna mikrofonkapsel är det som uteslutande används.
Lägg märke till frekvenssvaret för kapseln.


Följande bilder beskriver hur mikrofonen byggs.
På ett alu.rör på 10x1mm mäts längden 200mm upp.

När röret spänns fas får det INTE se ut så här. Man måste alltså använnda skydd så att röret inte skadas.

Så här skall det se ut när man sågar. Om man sågar rakt nu så slipper man mycket jobb sedan.

Röret gradas på insidan...

...och på itsidan samt slipas plant. Sågar man inte rakt är det nu man får jobba hårt.

Så här ser röret ut färdigt





Borra ur plasten

Kläm in något vasst mellan återstående plast och hyllsans insida

Dra ur med en tång..

...så här

Tom på plast

I botten satt en egen liten plastbit. Mät tjockleken

Fixa fram lite mjuk skumplast med samma tjocklek och skär/klipp ut en rund bit som motsvarar hyllsans bredd innuti




Tryck hål för signaltrådar

Många blev det


Lite silikon så den sitter på plats. Jag har upptäckt att rören inte håller samma godstjocklek som det ståt i specifikatonerna. Därför måste man iblend fila lite på gängorna tills man precis kan trycka in hyllsan. Det är viktigt att gängorna skrapar i rörets insida då den måste kordas för att undvika inducerad brum




Så här ser en närbild ut. Man ser silikonet som klämts ut på sidan. Låt det stelna innan det tas bort, lättast så. Just denna har inte försetts med mjuk skumbit i botten av hyllsna. Kan inte alltid göra samma ju!

Mikrofonen

Trådarna som skall lödas mpå mikrofonen

Här är trådarna lödade

Märk att trådarna är svagt tvinnade runt varandra

Fyll i LITE silikon innan mikrofonen dras ner med trådarn som sticker ut på andra sidan röret. Tanken är att det bara skall finnas silokon i botten. Alltså det skall inte pösa upp efter kanterna på kapseln.

Mikrofonen dras ner i silikonet endast lite försiktigt så att det bildas en liten kudde av silikon under mikrofonen ocg så att det tvingas upp lite silikon runt mikrofonen ca 1mm.
När mikrofonen är på plats pillar man ner lite vanligt printerpapper mellan mikrofonen och hyllsan på tre ställen för att hålla mikrofonen från hyllsans väggar

Så ser det ut när silikonet härdat och distanspappren är borta

Nu skall rca-kopplingen på plats. Det fungerar bra med eltejp, även under lång tid, men kvalitén måste då vara mycket bra på tejpen, dvs använd lite dyrare tejp.
Mät en sträcka på 10mm från ändan på röret och börja tejpa där


Fortsätt tills man uppnår rätt tjocklek och lite till

Mät med rca-hyllsan så att man har rätt tjocklek innan man klipper av tejpen


Trä på hyllsan på mikrofonröret från andra hållet





Om den inte går att få på...

..måste man linda av en liten bit..

..tills den går på..

..helt. Hyllsan skall inte gå att rycka på. Den skall skruvas över tejpen då är det rätt tjocklek på tejpen

Sedan skär man av tejpen som sticker utanför röret. Skär ine av det innan man är klar med tejpens tjocklek. Det är mycket lättare så


Hyllsan sitter som en smäck

Tag själva rca-kontakten och kona till jordklämman. Den skall konas så att toppen lätt går in i röret men bakdelen skall vara så tjock att den skrapar i röret en aning så att den jordas mot röret

Löda fast trådarna


Nu är det färdiglödat


Nu pressar man ner den konade jordhyllsan i röret

Här är den på väg ner. Man får trycka en aning så den pressas ner med hyllsan skrapande mot röret

Här syns det tydligt att det krävs en aning kraft för att få ner den. Observera att det bara handlar om "en aning" kraft. Om det krävs för mycket kraft för att få ner den i röret kommer jordblecket att kröka sig. Använd en plattång för att justera i så fall

Här är den på väg ner nu

Sista biten dras ner med hjälp av att man skruvar fast hyllsan i kontakten. Tänk på att det är kontaktens hyllsa som skall skruvas inte själva kontakten då den då kan skruva sönder trådarna

Nu är det hela fast i röret. Trots att manbara använder vanlig eltejp så sitter det bergfast

Så här ser den färdiga mikrofonen ut




Här har mikrofonen kopplats till en mikrofonbom

Mååånga mikrofoner blev det. En del av dessa gick åt vid mina testmätningar. Klarar över 160db innan dom går sönder....



Längst bort ligger en XLR-version
