Byggtråd: aktiva rundstrålande högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-09-16 00:06

Fy FAN vilket fint arbete !!
Varenda tumme upp !! :)

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-09-16 00:54

Ett fantastiskt fint bygge.Otroligt att det går att åstadkomma med så pass enkla verktyg. Din "svarv" är suverän, imponerande.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-09-16 01:43

gonkius skrev:Kul att ni är intresserade! En rampamuff är gänginsatsen man skruvar in i träet. Jodå, den heter så. Man får inte bara lära sig snickra, även vokabuläret utökas när man bygger högtalare.

Då är det dax för fanering: (Varför göra det enkelt?)
Bild
Bild
Bild

Tack vare lite andra trådar här på forumet så fick jag lära mig hur det går till. Det blev valnötsfanér som jag limmade fast med kontaktlim. Inte svårt, men pilligt och tar fruktansvärd tid om man ska vara noggrann... En timme per sida + hålen och ovansidan...

Ser lite flammigt ut innan lackeringen.

Nu upptäckte jag den här tråden för sent, men jag brukar alltid varna för
att fanera med kontaktlim. Det brukar verka bra en tid, och sedan börjar
allting släppa. :(

Vanligt vitlim är MYCKET bättre, men allra bäst att att limma med snickar-
epoxi.

Men jag håller tummarna för att du inte kommer att få problem med lim-
ningen.

- - -

Projektet i övrigt är ju i spännande kontrast till alla 6,5" + 1"-projekt som
alla bygger. Leve skillnaderna och originaliteten! Om jag förstått dig rätt så
är det mycket stora skillnader mellan den högtalare du bygger och Audelity-
högtalaren, som ju har en mycket avancerad signalstyrning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2011-09-16 07:31

Ja man frestas att lägga ett ölunderlägg på högtalaren som står på lämplig placering mellan soffan och köket...

Nu finns det mycket mer att göra på DSP fronten helt klart. Nu behöver jag alla goda råd ni har. Lite bökigt att lägga in skärmdumpar från DSP-programmet, men jag har delat vid 1800Hz (av ngn anledning jag inte kommer ihåg nu). En basboost vid 60Hz höjer ca 7dB vit 45Hz. Har bara använt öronen än så länge. Nivån på diskanten är sänkt hela 10dB, basarna är inte helt lättdrivna.

Visst låter det bra! Inte lika bra som min Meridian-rigg på Holodeck 2, men det vore väl konstigt... Finns lite tendens för burkljud i vissa låtar, inte så farligt. Diskanten är väl den som behöver mest omvårdnand just nu. Misstänker att ljudet från domen efter spridaren inte är helt frekvensrakt. Men det låter lika bra i hela rummet, vilket var ett av målen. Inga betydande skillnader när jag ställer mig upp eller sitter ner. Går att spela mer än tillräckligt högt även med rejäl bas, så det är ett komplett ljud helt klart.

Några bra ideer hur jag ska mäta upp dessa? Jag har en Behringer mik med lämpligt ljudkort. Försökt att mäta med SynRTA med högtalarna på plats i vardagsrummet, men att få något ut av det kändes sådar, blev mest slumptalsgenerator. Ska jag mäta utomhus, kanske mot en vägg för att få in de första reflektionerna? Andra mätmetoder? Jag har ju möjligheter i DSPn att trixa till det mesta.

IÖ: Enligt min kartläggning efter att ha läst många trådar i ämnet kom jag fram till just kontaktlimmet, men vi får väl se vad som händer... Kanske just kombinationen oljning och kontaktlim inte lirar så bra tillsammans, kan man i vilket fall misstänka?

Hypex AS2.100 modulerna är precis samma som Audelity högtalarna använder sig av, fast dom skriver inte det rakt ut naturligtvis. Dom har knappast utvecklat någon egen elektronikmodul. Enda skillnaden i hårdvara, som jag ser det, är att jag använder andra, dyrare, ScanSpeak diskanter som tex har en bredare spridning. (Men det är ju baserat på mina egna slutsatser på knapphändig information, även om en fågel på Hypex har viskat i mitt öra)

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-09-16 12:31

Väldigt snygga, fantastiskt hantverk : )
Denon AVC-X4800H -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-16 13:12

ang faneringen så har mina högtalare inte uppvisat några tecken på att tappa faner. Jag använde cascos kontaktlim på burk. Men jag mättar mdf-ytan med trälim innan jag limmar eller målar, vet inte hur stor skillnad det gör.

Jag gjorde också en del "undersökning" på olika diy-forum ang det hela och min uppfattning var att det är jämt skägg mellan trälim och kontaktlim. Båda "lägren" vittnar om hur det ena är värdelöst jämfört med det andra..

Den stora nackdelen med kontaktlim som jag ser det är ångorna, plus att man inte kan korrigera i efterhand. Har man möjlighet att sätta grejorna i press så är nog trälim ingen dum idé men som hemmapulare kan det vara lite svårt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-09-16 13:28

Kraniet skrev:ang faneringen så har mina högtalare inte uppvisat några tecken på att tappa faner. Jag använde cascos kontaktlim på burk. Men jag mättar mdf-ytan med trälim innan jag limmar eller målar, vet inte hur stor skillnad det gör.

Jag gjorde också en del "undersökning" på olika diy-forum ang det hela och min uppfattning var att det är jämt skägg mellan trälim och kontaktlim. Båda "lägren" vittnar om hur det ena är värdelöst jämfört med det andra..

Den stora nackdelen med kontaktlim som jag ser det är ångorna, plus att man inte kan korrigera i efterhand. Har man möjlighet att sätta grejorna i press så är nog trälim ingen dum idé men som hemmapulare kan det vara lite svårt.

Jag har fram till nu bara fanerat med trälim, men har precis som du läst en hel del på olika diy-forum och
visst är det som du säger att det verkar vara jämt skägg. Fördelen med kontaktlim borde vara torktid och
inte samma krav på att kunna trycksätta hela ytan under en längre tid som med trälim. Kan även tänka
mig att kontaktlim har sina fördelar när man fanerar konstiga vinklar, radier och andra lite mer svårfanerade
objekt. En vän till mig som är möbelsnickare rekommenderar varmlim, eller benlim som det också kallas, men
jag känner mig en aningens avskräckt av den omtalade "doften" som detta lim sprider.

Nästa gång ska jag i alla fall pröva kontaktlim!

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2011-09-16 14:53

Ja en kolfiltermask är nog ett måste annars riskerar det bli lite snett efter några vändor. Casco-lim var det. Provade något billigare, men det var skit, minns inte varför, men den gick i sopen direkt. Precis som ni säger var det tryckprocessen som avskräckte med vitlim. Dessutom risken att limmet vandrar igenom faneret.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-16 15:12

IngOehman skrev:men allra bäst att att limma med snickar-
epoxi.
Vh, iö

Har aldrig hört talas om snickar-epoxi, och inte Google heller, förutom ditt inlägg.
Vad menas, båtepoxi?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-09-16 16:10

Kraniet skrev:ang faneringen så har mina högtalare inte uppvisat några tecken på att tappa faner. Jag använde cascos kontaktlim på burk. Men jag mättar mdf-ytan med trälim innan jag limmar eller målar, vet inte hur stor skillnad det gör.

gonkius skrev:IÖ: Enligt min kartläggning efter att ha läst många trådar i ämnet kom jag fram till just kontaktlimmet, men vi får väl se vad som händer... Kanske just kombinationen oljning och kontaktlim inte lirar så bra tillsammans, kan man i vilket fall misstänka?

Jag har sett kontaktlimmade faner släppa med många olika ytbehandligar
av faneret, så jag tror inte det är ytbehandlingen det handlar om, utan att
det handlar mera om att låta tiden gå. Normalt så uppstår problemen först
efter några år som tidigaste.

gonkius skrev:Hypex AS2.100 modulerna är precis samma som Audelity högtalarna använder sig av, fast dom skriver inte det rakt ut naturligtvis. Dom har knappast utvecklat någon egen elektronikmodul. Enda skillnaden i hårdvara, som jag ser det, är att jag använder andra, dyrare, ScanSpeak diskanter som tex har en bredare spridning. (Men det är ju baserat på mina egna slutsatser på knapphändig information, även om en fågel på Hypex har viskat i mitt öra)

Det jag tänkte på var mjukvaran. Alltså den elektroniska delningen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-09-16 18:18

Det blev ju verkligen snyggt det här. Imponerande hantverk med smarta lösningar sånt gillar jag. Hoppas du får till ljudet också.
Det är ju lite trist det här med faneringen. Jag måste tyvärr hålla med Öhman när det gäller kontaktlim. Har fanerat ett antal högtalare och lite annat under åren. Varje gång har samma problem uppstått efter sådär 5-10 år. Skarvarna som från början varit helt perfekta och osynliga har gått isär några tiondels mm små sprickor och bubblor har visat sig i faneren. Jag brukar upptäcka det nån solig em när solen skickar släpljus över högtalarnas vackra faneryta. Jag tror att orsaken är att kontaktlim inte är helt fast när det torkat det är fortfarande mjukt vilket innebär att faneret kan röra sig. Trä är ju ett levande material.
Medlem i MEK

henriksch

Inläggav henriksch » 2011-09-17 09:26

Vilket fint bygge! Kul att få se, tack för att du tog dig mödan att lägga ut det!
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-09-17 10:21

Stämmer in i kören - imponerande bygge, tack för att du delade med dig. Har själv länge funderat på hypex stegen du använder, är dom enkla att handha filtermässigt?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2011-09-17 11:58

Jag är i vilket fall nöjd med resultatet, både ljud- och utseendemässigt. Får hoppas att olyckskorparna har fel... Värsta scenariot låter som att göra om ytbehandlingen om 5 år, kunde vara värre än så!

Ljudet är helt klart mycket bra redan nu, och det finns stora möjligheter att förbättra. Hade hoppats få lite tips i frågan på det här stället, men alla verkar hellre diskutera olika lim och oljor... Och att toppens skarpa hörn skapar diffraktioner är jag fullt medveten som så det behöver ni inte nämna.

Filtren styr med windowsprogram. Prova själv att ladda ner från Hypex sida för att se möjligheterna. Går att köra utan modul inkopplad. Går att ställa in väldigt flexibelt. Lite "jobbigt" är väl att man bara kan koppla in en modul i taget. Så även om ändringar går fort att göra måste man flytta USB-kabeln till den andra för att uppdatera.

Sedan är inte volymhanteringen i modulerna optimal. Har en hel del kommunikation med Hypex support i frågan och hoppas de gör den lite smidigare i framtiden, har gett dom lite tips. Deras IR-avkodning är inte helt robust och kan triggas av andra IR-koder. (går iofs att styra med kanppar oxå) Dessutom anser jag stegen vara alldeles för små vilket gör att går långsamt att ändra volymen. Tacka vet jag en ratt med 0-100 på 1/2 sekund! Få se om jag bygger en rattlösning med impulsgivare och lite logik som simulerar det.

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2011-09-17 12:13

Så här ser basarna inställning ut. 4 filter är använda. Den blåa kurvan är det totala resultatet:
Bild

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-09-17 12:59

Fantastiskt ! Bland det snyggaste jag har sett ! :)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2011-09-18 17:58

Ja man blir imponerad! Önskar att jag var lika händig.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2011-09-19 09:10

IngOehman skrev:Det jag tänkte på var mjukvaran. Alltså den elektroniska delningen.
Vh, iö

IÖ: Vore intressant att höra anledningen till att du vet/tror att de använder sig av några fler möjligheter i DSPn än vad man som vanlig kund kommer åt genom Hypex vanliga Windowsinterface. Och i så fall vad det skulle vara. Stämmer i så fall inte med vad Hypex själva säger (jag har frågat dom och fått svar).

Måste passa på att säga att supporten från Hypex är helt suverän. Har pratat med dom i detta projekt och i ett annat då jag behövde modifiera deras subwoofersteg för att klara riktigt låga frekvenser (5Hz) för min buttkicker och alltid fått mycket bra och snabb respons.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-09-19 12:59

Aha, gonkius = Gonk på Component?

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=13440

Satt och läste om detta bygget häromdagen, helt galet! :lol:

Användarvisningsbild
The_Groupie

Inläggav The_Groupie » 2011-09-20 09:32

Om de har samma förstärkare i Audelity högtalarna skulle man då kunna koppla dem till datorn och se deras delning och hur de jobbar med dsp:n?

Eller kan man "kryptera" delning och dsp?

Snygga byggen föresten!!!

mvh
Anders

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2011-09-20 12:27

Näe, går tyvärr inte att ladda ner en konfiguration från en programmerad AS2 modul. I så fall får man lyssna på kommunikationen mellan PIC-processorn som hanterar USB och minne, och DSPn (ADAU1701) inne på modulen när man startar den. Jobbigt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-09-20 13:13

gonkius skrev:
IngOehman skrev:Det jag tänkte på var mjukvaran. Alltså den elektroniska delningen.
Vh, iö

IÖ: Vore intressant att höra anledningen till att du vet/tror att de använder sig av några fler möjligheter i DSPn än vad man som vanlig kund kommer åt genom Hypex vanliga Windowsinterface. Och i så fall vad det skulle vara. Stämmer i så fall inte med vad Hypex själva säger (jag har frågat dom och fått svar).

Måste passa på att säga att supporten från Hypex är helt suverän. Har pratat med dom i detta projekt och i ett annat då jag behövde modifiera deras subwoofersteg för att klara riktigt låga frekvenser (5Hz) för min buttkicker och alltid fått mycket bra och snabb respons.

Jag misstänker att jag helt enkelt har fel. :oops:

Eller jag vet att jag hade fel rättare sagt.

Jag var inte införstådd med att du använda sådana lösningar, läste nog
helt enkelt tråden för slarvigt. Sorry. Jag uppfattade bara att du använde
hypex förstärkarmoduler men trodde att du delade med ett vanligt aktivt
men analogt delningsfilter.

Är hur som helst förvånad över att Hypex berättar om vad en annan till-
verkare använder för lösningar dock. Känns som något som borde vara
mellan dem och deras kund.

Avslutningsvis är ditt bygge verkligen fantastiskt snyggt! Och därtill är det
ett extremt väl genomfört ett, med finurliga konstruktions- och fabrika-
tionslösningar.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-09-20 13:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
The_Groupie

Inläggav The_Groupie » 2011-09-20 13:22

Näe, går tyvärr inte att ladda ner en konfiguration från en programmerad AS2 modul. I så fall får man lyssna på kommunikationen mellan PIC-processorn som hanterar USB och minne, och DSPn (ADAU1701) inne på modulen när man startar den. Jobbigt!

Sjukt synd... hade varit kul om man kunde luska ut lite mer.... Hade även varit bra så man kan dubbelkolla vilken konfiguration man har aktiv om man har flera stycken.

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2011-09-20 14:59

[quote="IngOehman
Är hur som helst förvånad över att Hypex berättar om vad en annan till-
verkare använder för lösningar dock. Känns som något som borde vara
mellan dem och deras kund.
[/quote]

Tänkte bara förtydliga för Hypex skull att de inte har sagt några detaljer om hur Audelity gjort eller inte gjort. Jag vet på andra håll att de använt AS2.100 modulerna och Hypex känner inte till att de har lämnat några fler verktyg än vad som är öppet för alla. Så tror inte det finns några konflikter vad gäller NDA och liknande.

Tack för kommentarerna i vilket fall. Hoppas det inspirerar andra att göra lite mer ovanliga projekt utanför de vanliga burkarna. Kan nämna att jag innan mitt bygge hade bestämt mig för ett par Larsen högtalare. Men när jag visade de för stilpoliserna hemma blev det tvärstopp - med rätta när man ser lite i backspegeln. Det lät ungefär: "-Inga soptunnor i vardagsrummet!"

Föregående

Återgå till DIY-forum