Varenda tumme upp !!
Moderator: Redaktörer
gonkius skrev:Kul att ni är intresserade! En rampamuff är gänginsatsen man skruvar in i träet. Jodå, den heter så. Man får inte bara lära sig snickra, även vokabuläret utökas när man bygger högtalare.
Då är det dax för fanering: (Varför göra det enkelt?)
Tack vare lite andra trådar här på forumet så fick jag lära mig hur det går till. Det blev valnötsfanér som jag limmade fast med kontaktlim. Inte svårt, men pilligt och tar fruktansvärd tid om man ska vara noggrann... En timme per sida + hålen och ovansidan...
Ser lite flammigt ut innan lackeringen.
Kraniet skrev:ang faneringen så har mina högtalare inte uppvisat några tecken på att tappa faner. Jag använde cascos kontaktlim på burk. Men jag mättar mdf-ytan med trälim innan jag limmar eller målar, vet inte hur stor skillnad det gör.
Jag gjorde också en del "undersökning" på olika diy-forum ang det hela och min uppfattning var att det är jämt skägg mellan trälim och kontaktlim. Båda "lägren" vittnar om hur det ena är värdelöst jämfört med det andra..
Den stora nackdelen med kontaktlim som jag ser det är ångorna, plus att man inte kan korrigera i efterhand. Har man möjlighet att sätta grejorna i press så är nog trälim ingen dum idé men som hemmapulare kan det vara lite svårt.
Kraniet skrev:ang faneringen så har mina högtalare inte uppvisat några tecken på att tappa faner. Jag använde cascos kontaktlim på burk. Men jag mättar mdf-ytan med trälim innan jag limmar eller målar, vet inte hur stor skillnad det gör.
Jag gjorde också en del "undersökning" på olika diy-forum ang det hela och min uppfattning var att det är jämt skägg mellan trälim och kontaktlim. Båda "lägren" vittnar om hur det ena är värdelöst jämfört med det andra..
Den stora nackdelen med kontaktlim som jag ser det är ångorna, plus att man inte kan korrigera i efterhand. Har man möjlighet att sätta grejorna i press så är nog trälim ingen dum idé men som hemmapulare kan det vara lite svårt.
gonkius skrev:IÖ: Enligt min kartläggning efter att ha läst många trådar i ämnet kom jag fram till just kontaktlimmet, men vi får väl se vad som händer... Kanske just kombinationen oljning och kontaktlim inte lirar så bra tillsammans, kan man i vilket fall misstänka?
gonkius skrev:Hypex AS2.100 modulerna är precis samma som Audelity högtalarna använder sig av, fast dom skriver inte det rakt ut naturligtvis. Dom har knappast utvecklat någon egen elektronikmodul. Enda skillnaden i hårdvara, som jag ser det, är att jag använder andra, dyrare, ScanSpeak diskanter som tex har en bredare spridning. (Men det är ju baserat på mina egna slutsatser på knapphändig information, även om en fågel på Hypex har viskat i mitt öra)
IngOehman skrev:Det jag tänkte på var mjukvaran. Alltså den elektroniska delningen.
Vh, iö
gonkius skrev:IngOehman skrev:Det jag tänkte på var mjukvaran. Alltså den elektroniska delningen.
Vh, iö
IÖ: Vore intressant att höra anledningen till att du vet/tror att de använder sig av några fler möjligheter i DSPn än vad man som vanlig kund kommer åt genom Hypex vanliga Windowsinterface. Och i så fall vad det skulle vara. Stämmer i så fall inte med vad Hypex själva säger (jag har frågat dom och fått svar).
Måste passa på att säga att supporten från Hypex är helt suverän. Har pratat med dom i detta projekt och i ett annat då jag behövde modifiera deras subwoofersteg för att klara riktigt låga frekvenser (5Hz) för min buttkicker och alltid fått mycket bra och snabb respons.
Näe, går tyvärr inte att ladda ner en konfiguration från en programmerad AS2 modul. I så fall får man lyssna på kommunikationen mellan PIC-processorn som hanterar USB och minne, och DSPn (ADAU1701) inne på modulen när man startar den. Jobbigt!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster