Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Hehe ja jag med.
Jag kommer att köra med 1st port och sedan två stycken hela 300mm bitar som skarvas ihop ^^
Borde bli precis över 15Hz avstämning
paa skrev:adzer skrev:Hehe ja jag med.
Jag kommer att köra med 1st port och sedan två stycken hela 300mm bitar som skarvas ihop ^^
Borde bli precis över 15Hz avstämning
Vad betyder "två stycken hela 300mm bitar"?
Runda, platta, långa, tjocka?
Du får nog förklara lite mer ingående!
Jag tycker f.ö. att böjda slitsportar är som gjorda för kompakta lådor med L26ROY.
Kraniet skrev:så svårt vet jag inte om det är. de flesta simuleringsprogram ger ju både arean och längden för porten.
En 69mm port har ju arean 37,4 cm2. En slitsport med samma area skulle då kunna vara 2,5cm x 15cm. Längden blir ju den samma för samma avstämning.
Men sen är det ju klart att porten behöver fintrimmas om man vill ha det exakt, men det gäller ju alla portutformanden
edit: en port på 80mm diameter blir ju 50,3 cm2. så 2,5 x 20cm eller kanske 3 x 16,5 cm är lämpliga portdimensioner.
Kraniet skrev:......
Från de diskussioner som varit förut om slitsport så bör väl ändarna vara ca 1,5ggr högre än mitten. Men hur det relaterar till effektiv area på porten vet jag inte riktigt. Där får man nog labba lite. Men en port med 2cm i mitten och 3 i ändarna kanske är nåt att sikta på?
.....
paa skrev:diesel skrev:paa skrev:Om man tar till sig Ingvar Öhmans synpunkter om att lågt Qt och låg resonansfrekvens är superviktigt för att lyckas med LT, så är ju XLS lite bättre, men annars verkar ju SEAS ha gjort ett riktigt fint element!
Vet du någon bra tråd där man kan läsa IÖs synpunkter på ovanstående?
Har sökt men Qt, Fs med mera som sökord ger nästan fler träffar än vad det finns länkar på faktiskt.............
Petterpersson har gjort en bra sammanställning av olika iö-inlägg i denna fråga, här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 30#1214630
Mikael.J skrev:Är det någon som byggt med Scan Speak Discovery 12"?? Är det ett vettigt element?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster