Lämpliga element för bas?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-27 23:55

Ja det är ju olika vilka rum man spelar i. Mitt rum är på 12m^2 och är helt slutet. Kan lova att det kommer bli tryck i detta rummet. Då tar man gärna lite extra infratoner som den lägre avstämningen ger.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-09-28 00:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-09-27 23:58

Jag får mardrömmar när jag tänker på portlängderna.......

8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-28 00:02

Hehe ja jag med.
Jag kommer att köra med 1st portöppning och sedan två stycken hela 80x300mm rörbitar som skarvas ihop ^^

Borde bli precis över 15Hz avstämning :D
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-09-28 00:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-28 00:26

adzer skrev:Hehe ja jag med.
Jag kommer att köra med 1st port och sedan två stycken hela 300mm bitar som skarvas ihop ^^

Vad betyder "två stycken hela 300mm bitar"?
Runda, platta, långa, tjocka?
Du får nog förklara lite mer ingående!
Jag tycker f.ö. att böjda slitsportar är som gjorda för kompakta lådor med L26ROY.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-28 00:31

paa skrev:
adzer skrev:Hehe ja jag med.
Jag kommer att köra med 1st port och sedan två stycken hela 300mm bitar som skarvas ihop ^^

Vad betyder "två stycken hela 300mm bitar"?
Runda, platta, långa, tjocka?
Du får nog förklara lite mer ingående!
Jag tycker f.ö. att böjda slitsportar är som gjorda för kompakta lådor med L26ROY.

Två stycken 300mm långa rörbitar.

Mjo kanske det. Hur kan man på lättast sätt bygga denna böjen då?
Vill ju helst inte ha ett 90gradigt hörn om jag förstått det hela rätt.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-28 08:06

En slitsport gör sig nog fint med en Roy! Problemet som jag ser det är att dimensionera porten i fråga då det inte verkar vara särskilt lätt att beräkna dess dimensioner. Kräver således testlådor och mätning, eller?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-28 08:13

så svårt vet jag inte om det är. de flesta simuleringsprogram ger ju både arean och längden för porten.
En 69mm port har ju arean 37,4 cm2. En slitsport med samma area skulle då kunna vara 2,5cm x 15cm. Längden blir ju den samma för samma avstämning.
Men sen är det ju klart att porten behöver fintrimmas om man vill ha det exakt, men det gäller ju alla portutformanden

edit: en port på 80mm diameter blir ju 50,3 cm2. så 2,5 x 20cm eller kanske 3 x 16,5 cm är lämpliga portdimensioner.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-28 08:41

Kraniet skrev:så svårt vet jag inte om det är. de flesta simuleringsprogram ger ju både arean och längden för porten.
En 69mm port har ju arean 37,4 cm2. En slitsport med samma area skulle då kunna vara 2,5cm x 15cm. Längden blir ju den samma för samma avstämning.
Men sen är det ju klart att porten behöver fintrimmas om man vill ha det exakt, men det gäller ju alla portutformanden

edit: en port på 80mm diameter blir ju 50,3 cm2. så 2,5 x 20cm eller kanske 3 x 16,5 cm är lämpliga portdimensioner.

Är det så enkelt? Varför har jag fått för mig att det ska vara snudd på omöjligt att beräkna slitsportar?! :oops: My bad.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-28 08:49

Om man ska ha en böjd slitsport så blir det lite svårare att beräkna. Den ska ju vara tunnare på mitten och tjockare i ändarna än en planparallell slits, för att lufthastigheten ska hållas ner där det är viktigast, dvs vid ändarna. En sådan lång svepande böj initierar inte lika mycket virvlar som när man bara har radier på ändarna.
Min erfarenhet är att den böjda slitsporten blir bara lite tunnare på mitten och mer tjockare i ändarna. Men den behöver nog labbas fram för det aktuella fallet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-28 09:24

nu vet jag inte om alla pratar om samma sak. Det finns ju slitsport som är så som paa beskriver. Men det som menas längre upp i tråden är väl en böjd port (dvs böjd så den ryms i lådan?).

Från de diskussioner som varit förut om slitsport så bör väl ändarna vara ca 1,5ggr högre än mitten. Men hur det relaterar till effektiv area på porten vet jag inte riktigt. Där får man nog labba lite. Men en port med 2cm i mitten och 3 i ändarna kanske är nåt att sikta på?

Jag tillverkade en sån port genom att skiktlimma två 4mm plywood mot varandra. Jag gjorde som så att jag klämde fast skivorna(med limemellan) i mitten och hade distanser ute i kanterna. På så vis får man en jämn, fin böj längst hela längden. Dock behöver man lite högre distanser än vad som ska vara för skivan fjädrar tillbaka lite när man släpper det hela. Det blir en väldigt styv port. I mitt fall var ju då ena sidan av porten rak dock. Ska man vara noga bör nog båda sidorna vara böjda. Avrunda sedan mynningskanterna med ca 5mm radie.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Daniell

Inläggav Daniell » 2011-09-28 09:49

Väldigt mycket bra information här, med tanke på "ROY" elementet så kommer jag helt enkelt avvakta tills det bygget är färdigt och se och höra vad det ger i verkligheten och sedan besluta mig för vad jag själv kommer göra. port diskutionen är mycket intressant med.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-09-28 10:48

Är det någon som byggt med Scan Speak Discovery 12"?? Är det ett vettigt element?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-28 10:57

Ja det där med att bygga böja slitsportar kanske inte är något man lyckas med hur som helst utan lite erfarenhet och testlådor känns det som.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-09-28 11:09

Kraniet skrev:......
Från de diskussioner som varit förut om slitsport så bör väl ändarna vara ca 1,5ggr högre än mitten. Men hur det relaterar till effektiv area på porten vet jag inte riktigt. Där får man nog labba lite. Men en port med 2cm i mitten och 3 i ändarna kanske är nåt att sikta på?
.....

Jag har gjort tester med XLS-elementet i slitsad låda. Lådan var ca 60l och jag använde en slits som var 30x2 cm på minsta stället (längd ca 10 cm på smalaste stället).

Hur mycket porten ska öka i area mot mynningarna låter jag vara osagt men erfarenheten från testen var att 2 cm "minmått" var alldeles för lite (ytterändarna i detta fallet var dubbla höjden).

Oavsett hur jag rundade av mynningarna så flåsade det rejält och det visade sig vara just "förträngningen" i porten som väsnades.

Generellt sett tycker jag det verkar det som slitsporten blir kortare vid samma avstämningsfrekvens jämfört med en rund port (men jag har i princip bara ett testtillfälle att grunda detta på så det behöver inte vara så).

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-09-28 11:19

paa skrev:
diesel skrev:
paa skrev:Om man tar till sig Ingvar Öhmans synpunkter om att lågt Qt och låg resonansfrekvens är superviktigt för att lyckas med LT, så är ju XLS lite bättre, men annars verkar ju SEAS ha gjort ett riktigt fint element!

Vet du någon bra tråd där man kan läsa IÖs synpunkter på ovanstående?

Har sökt men Qt, Fs med mera som sökord ger nästan fler träffar än vad det finns länkar på faktiskt.............

Petterpersson har gjort en bra sammanställning av olika iö-inlägg i denna fråga, här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 30#1214630

TACK!

edit: minnet är bra men kort.........det var ju bl a i min egen tråd IÖ skrev detta 8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-09-28 13:24

Mikael.J skrev:Är det någon som byggt med Scan Speak Discovery 12"?? Är det ett vettigt element?

Det där är väl Scanspeaks variant av Peerless XXLS-12? De ser ut att vara byggda på samma korg och delar många parametrar. Kostar lika mycket (Europe Audio). Magkänslan säger att Scanspeak möjligen är en modernare konstruktion dock.

Jag har byggt med XLS-12 och var mycket imponerad.

Föregående

Återgå till DIY-forum