Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Dämpmaterialens inverkan på sluten låda, är som nämnts tidigare, inte helt tillförlitligt i Basta, eller något simuleringsprogram fö. Programmet kan inte förutse vilka dämpande/isotermiserande egenskaper valt material besitter och som ger för byggaren önskat resultat.
Praktiska prov och Limpmätning anbefalles.
Ragnwald skrev:Dämpmaterialens inverkan på sluten låda, är som nämnts tidigare, inte helt tillförlitligt i Basta, eller något simuleringsprogram fö. Programmet kan inte förutse vilka dämpande/isotermiserande egenskaper valt material besitter och som ger för byggaren önskat resultat.
Praktiska prov och Limpmätning anbefalles.
bakerman22 skrev:Tanken att göra lådan helt färdig 100 % tät, och sen borra ett hål med ett enmillimetersborr, tycker inte jag känns helt fel.
Det känns safe på något sätt, och lär inte påverka prestandan.
Ragnwald skrev:Vad gäller systemets täthet, vill jag minnas vi kom fram till att 100% tätt inte är önskvärt, dock gärna 99%.![]()
En kon som kommit något ur 0-läge, kommer att jobba olinjärt.
Visst är de manligt brutala utan frontskydden.
PeterAkemark skrev:bakerman22 skrev:Tanken att göra lådan helt färdig 100 % tät, och sen borra ett hål med ett enmillimetersborr, tycker inte jag känns helt fel.
Ett avsiktligt läckage för att kompensera lufttrycksvariationer. Tidskonstanten kan väl då väljas till storleken 24 timmar eller så. Ett 1 mm hål låter som rena Fredhällstunneln för mig, mer som ett nålshål.
bakerman22 skrev:PeterAkemark skrev:bakerman22 skrev:Tanken att göra lådan helt färdig 100 % tät, och sen borra ett hål med ett enmillimetersborr, tycker inte jag känns helt fel.
Ett avsiktligt läckage för att kompensera lufttrycksvariationer. Tidskonstanten kan väl då väljas till storleken 24 timmar eller så. Ett 1 mm hål låter som rena Fredhällstunneln för mig, mer som ett nålshål.
Fast det skulle väl inte ha någon betydelse för prestandan om man gjorde ett hål på en millimeter ?
Skulle det rent tekniskt kunna ha några nackdelar om tidskonstanten väljs till en timme istället...?
Tänker som mina kommande lådor med LMS 18.
200 liter låda, och ett element som sveper flera liter luft. Hur mycket luft kan ett enmillimetershål släppa igenom när det handlar om ett elements snabba svängningar...?
Det borde väl vara näst intill obefintlig mängd ?
Eller...?
Eller varför inte borra en millimeter och sätta en tejp för ?![]()
Tejpen tas bort när man inte använder dom.
bakerman22 skrev:Skulle det rent tekniskt kunna ha några nackdelar om tidskonstanten väljs till en timme istället...?
Eller varför inte borra en millimeter och sätta en tejp för ?![]()
Tejpen tas bort när man inte använder dom.
Ragnwald skrev:boom skrev:Det hålet kommer att låta som en wuzuela eller vad den heter för en lms pumpar på full X-max 17.2 liter P-P.
Låter nog inte mer än en mus som pissar i förrådet.
boom skrev:
Det hålet kommer att låta som en wuzuela eller vad den heter för en lms pumpar på full X-max 17.2 liter P-P.
bakerman22 skrev:boom skrev:
Det hålet kommer att låta som en wuzuela eller vad den heter för en lms pumpar på full X-max 17.2 liter P-P.
Jag kan nog garantera att ett enmillimetershål inte klarar av att trycka ut 17,2 liter luft så fort...
Stämmer verkligen dom siffrorna...?
Visst är elementet imponerande, men 17,2 liter låter lite väl mycket...?
boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:
Jag kan nog garantera att ett enmillimetershål inte klarar av att trycka ut 17,2 liter luft så fort...
Stämmer verkligen dom siffrorna...?
Visst är elementet imponerande, men 17,2 liter låter lite väl mycket...?
Inte vid fullt x-max och siffrorna stämmer.
annars så räkna själv
X-max * x-max * 1187/1000=
bakerman22 skrev:Om man räknar Vd*Xmax/1000 så ger det drygt 4,5 liter ?
Allså 9 liter p2p ?
Låter mer lagom tycker jag, men jag har nog fel.
DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Om man räknar Vd*Xmax/1000 så ger det drygt 4,5 liter ?
Allså 9 liter p2p ?
Nej, det har du inte men du har inte använt Vd utan membranytan Sd (vilket man skall). För att få fram en volym tar man ytan (dvs. Sd) gånger längden (Xmax*2). Om Sd är i cm2 och Xmax i mm så får du dela med 10000 för att få liter.
Alltså 1187 cm2 * 38,1 mm * 2= 9 liter, vilket blir 18 liter för två. Lagom.
/DQ-20
DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Om man räknar Vd*Xmax/1000 så ger det drygt 4,5 liter ?
Allså 9 liter p2p ?
Nej, det har du inte men du har inte använt Vd utan membranytan Sd (vilket man skall). För att få fram en volym tar man ytan (dvs. Sd) gånger längden (Xmax*2). Om Sd är i cm2 och Xmax i mm så får du dela med 10000 för att få liter.
/DQ-20
boom skrev:DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Om man räknar Vd*Xmax/1000 så ger det drygt 4,5 liter ?
Allså 9 liter p2p ?
/DQ-20
Stämer det verkligen att räkna på det sättet jag sitter och räknar på en 12a och enligt detta räkne sätt så skall den ge 12 liter i vd
465*13,5*2/1000=
IngOehman skrev:
Och att tala om + 6 dB utan att varken tala om var högtalarna står i rummet,
var man sitter och lyssnar i det, eller ens hur stort eller tätt eller styvt eller
dämpat det är - är rena rappakaljan.
Det är som att berätta hur mycket salt det är i mat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster