Re: 2,5-vägshögt. Ett försök av en nybörjare.Nu byggs den.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-08-23 10:48

Väldigt tjusigt :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-08-24 09:43

Då är högtalarna klara. Blev inga bilder vid monteringen av högt.-elementen men jag har en bild av hur delningsfiltret sitter i sockeln under högtalaren. Praktiskt att ha det tillgängligt utifall att.

Bild

Så de färdiga högtalarna.

Bild

En detaljbild där man lättare ser färgerna på sidorna och resten av högtalaren.

Bild

Ja då var senaste bygget klart. Har numrerat alla byggen jag gjort genom åren, mest högt. men även ett antal förstärkare och en cd-spelare. Detta är nr 22.

Tänkte avsluta med några mätningar. Kontrollmätning av de färdiga högtalarna överensstämmer bra med det som redovisats tidigare i tråden. Det lilla jag hunnit lyssna på högtalarna bekräftar min uppfattning från provlådorna 2011.

Sinus-svep. Mik. avst. 1,5m. Högt. placerad framför vägg i ett ca 20m² stort väldämpat rum.

Bild

Rosa brus Mik. avst. 1m. I övrigt som ovan.

Bild

Dist. mätning. Mik. avst. 36cm ( dubbla baffelbredden ). Ljudtrycket mätt med ljudtrycksmätare på 1m avstånd. Högt. placerad fritt från väggar i ett mindre väldämpat rum.

Bild

Horisontell spridning. Mik. avst. 36cm Högt. placerad som vid föregående mätning.

Bild

Vertikal spridning. Förutsättningar som föregående.

Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-24 12:52

Eri skrev:Så de färdiga högtalarna.

Bild

Du bara luras... Det där är ju en köpehögtalare! :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-24 12:55

Väldigt välgjorda. Ser verkligen ut som att de är köpta så där.
Bra jobbat :)

Hur låter de?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-08-24 13:38

Det är ju svårt att i ord beskriva hur ett par högtalare låter. Har inte lyssnat så mycket på dem. Däremot lyssnade jag väldigt mycket när jag höll på och konstruerade dem 2011. Då tyckte jag att de lät väldigt bra. Ja la ju ner det här projektet då och satsade på min tre-vägare i stället. Jag tycker dessa högtalare påminner lite om tre-vägaren och det är för mig ett bra betyg. Tre-vägaren fick rätt fina omdömen på DIY-mässan i Vänersborg förra året.
viewtopic.php?t=49952
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-08-24 15:52

Eri skrev:Då är högtalarna klara. Blev inga bilder vid monteringen av högt.-elementen men jag har en bild av hur delningsfiltret sitter i sockeln under högtalaren. Praktiskt att ha det tillgängligt utifall att.

En detaljbild där man lättare ser färgerna på sidorna och resten av högtalaren.

Bild

Jättefina byggen! Jag vill bara tipsa om en sak, och det är att använda massivträ i topp och botten också. Så som dom är konstruerade nu så kommer fuktrörelsen få eken att växelvis krympa och växelvis växa relativt MDFen i topp och botten, något som kan ge upphov till glipor och sprickor. Med topp och botten i samma material som sidorna så kommer dom röra sig likadant.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-08-25 11:23

Bara att hålla med.. Fina byggen!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-08-25 12:41

Väldigt fina högtalare!
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-08-25 13:18

Tack skall ni ha. Alltid roligt med kommentarer. Jag känner mig väldigt nöjd med resultatet. Hoppas bara att Aerob:s farhågor inte skall besannas. Men jag är medveten om problemet. Jag är väldigt nöjd med att de här högtalarelementen kom till användning till slut och att någon får glädje av dem. Min uppfattning är i alla fall att deras ljudmässiga kvaliteter håller en hög nivå även jämfört med nyare element.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-25 13:22

Eri skrev:Det är ju svårt att i ord beskriva hur ett par högtalare låter. Har inte lyssnat så mycket på dem. Däremot lyssnade jag väldigt mycket när jag höll på och konstruerade dem 2011. Då tyckte jag att de lät väldigt bra. Ja la ju ner det här projektet då och satsade på min tre-vägare i stället. Jag tycker dessa högtalare påminner lite om tre-vägaren och det är för mig ett bra betyg. Tre-vägaren fick rätt fina omdömen på DIY-mässan i Vänersborg förra året.
viewtopic.php?t=49952

Jag tänkte mer om du var nöjd? Låter de som du vill osv.
Det viktiga är att du nöjd och trivs med dem så att du kan lyssna på massor av musik :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-08-25 20:30

AndreasArvidsson skrev:
Eri skrev:Det är ju svårt att i ord beskriva hur ett par högtalare låter. Har inte lyssnat så mycket på dem. Däremot lyssnade jag väldigt mycket när jag höll på och konstruerade dem 2011. Då tyckte jag att de lät väldigt bra. Ja la ju ner det här projektet då och satsade på min tre-vägare i stället. Jag tycker dessa högtalare påminner lite om tre-vägaren och det är för mig ett bra betyg. Tre-vägaren fick rätt fina omdömen på DIY-mässan i Vänersborg förra året.
viewtopic.php?t=49952

Jag tänkte mer om du var nöjd? Låter de som du vill osv.
Det viktiga är att du nöjd och trivs med dem så att du kan lyssna på massor av musik :)

Jag skulle inte lägga ner möda på att bygga något om jag inte kände mig nöjd med resultatet. Som framgår av citatet och vad jag skrivit tidigare i tråden så la jag ner mycket tid på lyssning när jag höll på med konstruktionen. Men då ville jag försöka nå en bit till med nyare högtalarelement. Gav mig då på en trevägskonstruktion som egentligen var överkurs för mig. Men efter mycket möda och många timmars arbete och inte mins uppbackning av kunniga forummedlemmar lyckades jag nå fram till en välljudande konstruktion. Som jag nämnde fick den positiva omdömen vid DIY- mässan i Vänersborg förra året.
Denna högtalare som ingår i min andra anläggning är den jag lyssnar allra mest på. 2,5-vägaren som jag nu färdigställt påminner rätt mycket ljudmässigt om tre-vägaren och är en högtalare jag nog hade varit nöjd med om jag hade beslutat att bygga den då för tre år sedan.
Medlem i MEK

Föregående

Återgå till DIY-forum