IB-Affären, Skandalen över 80Hz

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-12-20 17:46

Nu är det element på ingång. Huruvida det blir av något eller ej, det återstår att se. Det känns lite som det går för fort.

Men i vilket fall, det blev 8 st 832873 Peerless HDS Nomex. 4 på varje sida.

Ett par extra D26 har också införskaffats utifall det behövs.

Nu gäller det att få ihop det???? 8O :cry: :x :? :( :) :?

Edit: Detta innebär att toppen blir en MMTMM eller en MMTTMM. Totala systemet kan bli WMMTMMW eller WMMTTMMW.

Finns det några inputs för att köra dubbla diskanter per sida?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-12-20 22:24

Jag var på väg att lägga upp en bild, men lyckas inte ta en bra bild. Synd, måste fixa detta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-20 23:00

Fjonkalicious skrev:Finns det några inputs för att köra dubbla diskanter per sida?

Hemmabio eller hifi?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-20 23:03

Nattlorden skrev:
Fjonkalicious skrev:Finns det några inputs för att köra dubbla diskanter per sida?

Hemmabio eller hifi?
Det blir bara skit om man inte gör som Naq i Bamsefars tävling..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-12-20 23:40

Hifi.

Vad menar du mer exakt Mösten?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-20 23:57

Tror han förklarat det rätt bra i sin tråd där.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-12-21 00:12

Högre effekttålighet, lägre dist, mer kontrollerbar spridning nämns i alla fall.
Kontentan var i alla fall att båda diskanterna spelade i det lägre diskantregistret
medan i det övre så spelade bara den ena.

Hur löste OlA-68 det i sina linjekällor? Hade dom olika filter eller ett gemensamt?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-12-21 00:39

Den egentliga frågan är: Är det lönt att använda två eller skall man fokusera på en per sida?

Nu ser jag att Anders använde två på varje sida och det kan ju vara kul. Men jag har lite svårt att förklara för mig själv varför. Själv tänkte jag att det kunde vara bra att ha i reserv.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-12-21 00:46

Misstänker att det är lättare att misslyckas med två än en. Jag hade valt en
diskant per låda, det verkar onekligen fungera relativt bra på mestparten av
alla högtalare här på vårt lilla klot! :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-12-24 11:17

Är det någon som kan peka till sidor/dokument där man kan läsa om elementens placering c/c. Dvs hur nära/långt ifrån man skall placera dom från varandra?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-12-24 11:32

vart köper man d26:or? tänkte beställa ett par som julklapp till mig själv
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-24 14:29

Fjonkalicious skrev:Är det någon som kan peka till sidor/dokument där man kan läsa om elementens placering c/c. Dvs hur nära/långt ifrån man skall placera dom från varandra?
Med MTM kan du gott lägga dem så jäkla nära varandra du kan!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-12-25 14:38

För minsta CC mått finns ju Wavecors TW30wa01, sidenkalotter med kylflänsar bak magneten. Dom ligger på 75mm yttermått men det finns en annan som ligger på 65 testad i K+T.
Dom är båda 4 ohm, går att dela både högt och lågt. Bäst låter dom med hög delning. Väldigt klart och luftigt! :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-12-25 17:54

brumel skrev:För minsta CC mått finns ju Wavecors TW30wa01, sidenkalotter med kylflänsar bak magneten. Dom ligger på 75mm yttermått men det finns en annan som ligger på 65 testad i K+T.
Dom är båda 4 ohm, går att dela både högt och lågt. Bäst låter dom med hög delning. Väldigt klart och luftigt! :)

Fast nu har han ju D26NC-55-06 och dom är väl ca. 50mm på ett ungefär!

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-12-25 23:48

Va bra! Finns dom att köpa i Svea rike? :)
Let forever be

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-26 00:39

Nopp
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-12-26 01:09

brumel skrev:Va bra! Finns dom att köpa i Svea rike? :)

Dom tillverkas inte längre, men det finns några här på faktiskt som sitter på ett gäng! :wink:

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-12-26 02:20

Aerob skrev:
brumel skrev:Va bra! Finns dom att köpa i Svea rike? :)

Dom tillverkas inte längre, men det finns några här på faktiskt som sitter på ett gäng! :wink:

Om det inte finns på Faktiskt så finns det inte. :mrgreen:
Let forever be

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-12-29 21:46

Jag sitter och fnular lite på vilken vinkel man bör ha på baffeln och hur den skall vara riktad mot lyssnaren. Jag har lästa någonstans att 22,5 grader is the shit. Men detta är ju såklart låst till dimensioner på rummet osv. Jag tittade på Nattlordens soft reflector och om jag sätt att högtalarna är 30 cm från sidovägg och har ett djup på 26 cm (vilket grovt bör vara rätt). Då sammanfaller linjerna precis i nackhåren på mig. Är detta vettigt? Eller var vill man att ljudet skall sammanfalla. Detta är ju en sak som inte är så jädrans lätt att ändra på när dom väl är byggda.

Vinkeln är ju viktigt för den ger mig sedan formen som kan ge volymen på alla lådorna.

Någon som har några funderingar?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-01 23:56

Om jag utgår från 35 grader som chrisss skriver i sin tråd så blir det inte mycket till volym över.

Jag har planerat in att kapa spetsen med 7 cm (Möstens tips) för att få plats till dämpmaterial som möter insidan på högtalaren. Enda sättet för att lite volym i lådan är att förskjuta baffeln inåt. då flyttas centrum ca 41-42 cm inåt och minskar då cc med ca 82-84 cm. Då är vi rätt långt från 1,18, nämligen 1,49.

"Toppen" blir om man använder sig av en MMTMM med elementen ända ut i kant 590,2 mm hög. Ganska maffigt att hantera. Detta ger ett centrum på 295,1. Baffelbredd ca 32 cm.

Om man siktar på t.ex. 920 mm höjd (kollade hemma, sitter jag rak i soffan så är jag uppe på 1020 mm, men jag sitter sällan rakt, jag jäser mest och då låter 920 mm som chrisss hade vettigt). Då blir under basmodulen endast 624,9 mm och med materialtjocklek inräknat så hamnar på grovt 55 liter för under basdelen. Det är för lite (tror jag), målet är snarare 70 liter.

Alternativ 1: Göra bottendelen "tom" och sätta basarna ovanför. I sådant fall blir konfigen uppifrån räknat WWMMTMM.

Alternativ 2. Bara göra MTM. I sådant fall blir den undre ca 65 liter.

Detta är höga tankar och grova beräkningar. Frågor:

1. Är verkligen 35 grader att eftersträva?

2. Är det något större problem med att basarna är uppe ovanför toppen?

3. Hur skall man lösa problemet lyssningsförhållandet?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-02 01:32

Toppen tar onödigt mycket volym. Denna kortas på bredden och ger mer plats åt basmodulerna. Hur trång passage funkar i en baslåda, dvs minsta mått för att den inte skall bete sig onormalt?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-01-03 14:56

Fjonkalicious skrev:Toppen tar onödigt mycket volym. Denna kortas på bredden och ger mer plats åt basmodulerna. Hur trång passage funkar i en baslåda, dvs minsta mått för att den inte skall bete sig onormalt?

Börja med att bygga din frontbaffel sen kan du laborera med vinkeln i rummet innan du designar formen och volymen på baslådan, praktik går före teori även om de i den bästa av världar ibland sammanfaller... :wink:

Jag skulle gissa på att arean på luftspalten bakom din toppar är mer kritisk när du kör en BR-lösning och att den i detta fall bör vara betydligt större än portarean.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-03 15:19

jag lägger ned projektet. det gick för fort. tack till alla som hjälpt till.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-01-03 15:25

Fjonkalicious skrev:jag lägger ned projektet. det gick för fort. tack till alla som hjälpt till.

Vad hände?

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-01-03 16:10

Fjonkalicious skrev:jag lägger ned projektet. det gick för fort. tack till alla som hjälpt till.

Vad trist. Vad var det som gick för fort?

Jag tror att dina idér kommer att skramla runt i bakhuvudet och vakna igen.
Hjärnan brukar jobba i bakgrunden och plötsligt ser man en ny väg.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-03 16:22

För mycket input på för kort tid?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-03 16:48

Det fanns uppenbarligen en hel del saker som jag borde kollat upp innan jag köpte element. Men för att få tag i elementen till ett bra pris så var det läge att agera just då.

En del grova antaganden gjordes och det såg ut att kunna gå. Nu verkar det inte gå som jag vill och jag ogillar att kompromissa allt för mycket.

Rummets storlek/format och tilltänkt avlyssningsvinkel i kombination med givna förutsättningar för lådan gör att det blir för små volymer.

Det är flera faktorer som spelar in, men bl.a. bristen på kompetens inom vissa områden ställer till det. Hade hoppats på lite mer feedback, men men.

Jag borde lyssna lite mer till min negativa sida helt enkelt, den är mer realist och då hade jag inte suttit här nu.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-01-03 16:59

Men att köra basarna slutet är väl ingen jättekompromiss, sällan man behöver mer ljudtryck än vad de kan generera.
Och det är den enda egentliga kompromissen du behöver göra så som jag förstått det för att du ska kunna få rätt vinkel.

Dessutom är det betydligt mindre risk att du behöver bygga nya lådor om du går på slutet.

Det är nästan så att jag trr att detta senaste beslut var lite väl hastigt beslutat
:)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-03 17:08

i56-klon kanske?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-03 18:34

832873 är väl en HDS med papperskon?
rent generellt har HDS-serien rätt så stora (normala) Q-värden. Det kräver en rätt så stor låda för att få rätt kurva i basen, en som passar för den väggnära placeringen.
Men med en ganska stor lådvolym och lagom underavstämning så borde det fungera.

min högtalare har en vinkel på ca 28 grader på baffeln i förhållande till väggen. Vad som är rätt vinkel är inte helt enkelt att komma fram till och ingen har eller vill ge svaret.
Jag utgick ifrån hur jag har de golvstående högtalarna vinklade. Vinkeln ger att högtalaraxlarna korsar strax innan huvudet.

Att få till rätt volym är lite klurigt, beroende på vilken lådform man kan acceptera. Jag ville att mina lådorn skulle se ut ungefär som en vanlig låda därför har jag en rät vinkel längst ut så att lådan formar en triangel mot väggen. Dock har jag stympat mina i innerkant eftersom de där möter upp dämppanelen som är 10 cm tjock. Eftersom jag ville ha dimensioner som liknar en "normal låda" så gav det att tvärsnittsarean blir rätt begränsad. Så för att få mer volym behövde lådan vara hög helt enkelt.
Men bygger man mera i stil med Carlsson, dvs förlänger lådan längs med väggen, så kan man ju öka tvärsnittet. Nagrefs tävlingsbidrag är ju också ett exempel på detta. Dcok finns det vissa praktiska begränsningar för att göra lådan hur bred som helst. Även höjden på lådan ger ju sina bekymmer med lådresonanser och panelflex.

Jag tycker du ska fortsätta bygget. Med fyra femtummare så kan det bli en jäkligt rolig låda. Bara en femtummare placerad mot väggen ger en jäkla swung i basen. Men som sagt det gäller att forma baskurvan så den passar bra mot väggen. Elementets Q-värde har där en rätt stor inverkan. (det är ingen slump att carlson moddade sina element för att sänka Q).

Men som sagt du har ju elementen, väldigt fina sådana. Släng upp allt på ritbordet igen. När du väl är i hamn kommer det vara värt det.
en MMTMM tänker jag då på.
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum