XLS-basar - nu med slavbas.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-06-03 12:16

Hoppas det blir bra :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 12:21

Ok, då har vi kommit så här långt. Jag hade sedan tidigare två små baslådor, med Zachry bilbasar, som agerat riktigt ok subbar till hemmabion. Dom har stått lite varstans i rummet, men nu har dom gjort sitt.

Jag tog helt enkelt och satte ihop dessa två lådor med ryggen mot varandra (sågade först upp hål i resp rygg), så att jag fick ett 10" hål på vardera sidan - ett för XLS'en och ett för slaven. Lite tätningslist längs kanten och saken var klar:

Bild

Bra med islagsmutter och M-gängad bult. Då är det lätt att plocka i och ur slaven för att ev justera vikten på konen.

Lådan är på netto 28 liter (elementvolymen borträknad) och Mms på slaven är 400g. Jag blir då lite konfunderad över kurvan, som ser ut så här vid mätning ca 1 cm från konen på XLS-basen (skalan i dB/Hz):

Bild

Det ser alltså ut som att avstämningen ligger under 20 Hz. Kan det verkligen stämma? I så fall behöver jag alltså antingen minska Mms (men det går ju inte) eller öka volymen på lådan. Tänker jag rätt eller är det något fel på kurvan??
Senast redigerad av Kalejdokom 2012-06-03 22:38, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 12:28

Det kan stämma men den skulle ha varit mycket lägre för att få lite knuff i grejorna som du ser så rasar den ganska kraftigt från 50hz och då stämmer simuleringarna ganska bra i bassbox.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 12:38

Jag har kollat lite i Peerlees White paper för XLS-10 där man eftersträvar 105dB @ 25Hz i en 20 liters volym. Kurvan där liknar mycket den jag själv mäter upp. Peerless löser problemet genom underavstämning och att trycka ner de högre frekvenserna med en EQ. Lite omvänd LT-metod.

Lösningen kan allltså vara att häkta på lite vikter (ca 100g?) och sedan meka lite med PEQ.

Nu ska jag ut och tvätta altanen, så vi stänger butiken för nu.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-03 13:05

Om du mäter så nära som 1 cm från elementet så får du inte med rummets eller slavbasens effekt på tonkurvan.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-03 14:07

LasseA skrev:Om du mäter så nära som 1 cm från elementet så får du inte med rummets eller slavbasens effekt på tonkurvan.

Jag tror att Kalejdokom var ute efter att fastställa systemets resonansfrekvens!
.....

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-03 14:51

AndersD skrev:
LasseA skrev:Om du mäter så nära som 1 cm från elementet så får du inte med rummets eller slavbasens effekt på tonkurvan.
Jag tror att Kalejdokom var ute efter att fastställa systemets resonansfrekvens!
Ah, sepåfan så var det ju, läste slarvigt och tolkade att Kalejdokom missförstått på samma sätt som Boom.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 15:05

AndersD skrev:Jag tror att Kalejdokom var ute efter att fastställa systemets resonansfrekvens!

Ja, så är det förstås. Jag tycker att det verkar vara lite hokus pokus med slavbas och hur man fastställer avstämningsfrekvensen.

Ser man på Peerless White paper så verkar det stämma med den punkt på kurvan, där ljudnivån börjar falla snabbare. Se nedan, saxat av Peerless där avstämningen skall vara 21 Hz (avser dock mätning på 1m avstånd):

Bild

Enligt detta resonemang skulle jag alltså ha en avstämning på ca 24 Hz enligt min mätning. Kan det stämma tro?

Bild

Jag ska testa med lite mer vikt på slaven så får vi se hur den mäter efter det.
Senast redigerad av Kalejdokom 2012-06-03 22:39, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 15:19

Det är därför dom låter skit när dom går under avstämnings frekvensen och perless rekommenderade subsonic filter till dom på 17hz 12dB.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-03 15:28

Kalejdokom skrev:
AndersD skrev:Jag tror att Kalejdokom var ute efter att fastställa systemets resonansfrekvens!

Ja, så är det förstås. Jag tycker att det verkar vara lite hokus pokus med slavbas och hur man fastställer avstämningsfrekvensen.

Ser man på Peerless White paper så verkar det stämma med den punkt på kurvan, där ljudnivån börjar falla snabbare. Se nedan, saxat av Peerless där avstämningen skall vara 21 Hz (avser dock mätning på 1m avstånd):

Enligt detta resonemang skull jag alltså ha en avstämning på ca 24 Hz enligt min mätning. Kan det stämma tro?

Jag ska testa med lite mer vikt på slaven så får vi se hur den mäter efter det.
När jag simulerar i Basta får jag 21Hz fp med ca 600g mms på slaven men vid 15L lådvolym, inte 20. Peerless kanske inte har räknat av volymen som elementet tar upp i sina 20L ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 16:01

boom skrev:Det är därför dom låter skit när dom går under avstämnings frekvensen och perless rekommenderade subsonic filter till dom på 17hz 12dB.

Jag är inte ute efter någon infrabas. -6dB@25Hz är fullt tillräckligt för mig. Jag har även PEQ med aktiva filter så ett anpassat subsonic filter är lätt fixat. Dessutom har jag i princip alla fyra basarna hörnplacerade så jag får ett ordentligt stöd av rummet. Det kommer säkert sluta med att jag får dämpa en del moder med EQ. Så jag är inte orolig :) . Vill bara få ordning på det här med avstämningen först - sen kommer det roliga; att bygga "riktiga" lådor och tuna hela systemet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-03 16:21

Varför inte gräva fram formeln...

w0=1/sqrt(Mm*Cm)

f0=w0/(2*pi)

Mm=0,4 kg
Cm=V/(rho0*c²*Sd²)

rho0=1,2 kg/m³
c=343 m/s

Fyll i med Sd (i m²) och V (i m³) så är saken biff.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 16:37

Ja, varför inte :roll: :oops: ...

Ska ta en titt på det där när jag är klar med altantvätten. Men är det inte som med BR, att verklig avstämning inte alltid stämmer riktigt med uppmätt/faktisk dito?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-03 16:56

Kalejdokom skrev:Ja, varför inte :roll: :oops: ...

Ska ta en titt på det där när jag är klar med altantvätten. Men är det inte som med BR, att verklig avstämning inte alltid stämmer riktigt med uppmätt/faktisk dito?

Vad jag förstår så ska slavsystem och basreflex bete sig likadant. De gånger jag själv mätt har det inte gått att märka någon skillnad principerna emellan. Å andra sidan mäter jag inte på samma sätt som du.

Jag gissar att du har en avstämning runt 20Hz men du ser inte att kurvan pekar uppåt längre ner pga din mätmetod. Kan du mäta längre ner, t ex till 10 Hz?

Jag föreslår att du sätter en resistor i serie med en av högtalarkablarna (10 ohm eller nåt) och mäter spänningen över denna vid olika frekvenser. Använd Svantes "Tone" så kan du gå hur långt ner du vill i frekvens. Plotta spänningen som funktion av frekvensen och du kommer att få något som liknar en inverterad impedanskurva.
.....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 17:07

AndersD skrev:

Vad jag förstår så ska slavsystem och basreflex bete sig likadant. De gånger jag själv mätt har det inte gått att märka någon skillnad principerna emellan. Å andra sidan mäter jag inte på samma sätt som du.
.

Inte riktigt ett slavbas system ger lite högre spl mot vad en basreflex gör sen finns det både nackdelar och fördelar med ett slavbassytem.
http://www.aespeakers.com/PRFAQ.php#Whe ... t%20woofer?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 17:12

AndersD skrev:Jag föreslår att du sätter en resistor i serie med en av högtalarkablarna (10 ohm eller nåt) och mäter spänningen över denna vid olika frekvenser. Använd Svantes "Tone" så kan du gå hur långt ner du vill i frekvens. Plotta spänningen som funktion av frekvensen och du kommer att få något som liknar en inverterad impedanskurva.

Tack för den! Men hur mycket power behöver man mata ut för att få relevant spänning över motståndet? Antar att man bör vara lite försiktig vid dylika experiment...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-03 17:19

Kalejdokom skrev:
AndersD skrev:Jag föreslår att du sätter en resistor i serie med en av högtalarkablarna (10 ohm eller nåt) och mäter spänningen över denna vid olika frekvenser. Använd Svantes "Tone" så kan du gå hur långt ner du vill i frekvens. Plotta spänningen som funktion av frekvensen och du kommer att få något som liknar en inverterad impedanskurva.

Tack för den! Men hur mycket power behöver man mata ut för att få relevant spänning över motståndet? Antar att man bör vara lite försiktig vid dylika experiment...

Inte speciellt mycket!

Ett dåligt svar är 1/4 varv på volymkontrollen men jag kan inte ge ett exaktare svar! 8)

Viktiga är att din multimeter registrerar spänning korrekt och stabilt för varje frekvens.....testa med ett par oilka frekvenser (kasnke 10, 40 och 80Hz) innan du bestämmer nivån.
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-03 17:21

boom skrev:
AndersD skrev:

.

Inte riktigt ett slavbas system ger lite högre spl mot vad en basreflex gör sen finns det både nackdelar och fördelar med ett slavbassytem.
http://www.aespeakers.com/PRFAQ.php#Whe ... t%20woofer?

Stämmer säkert, men det jag menade var vid mätning av avstämningsfrekvensen!
.....

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-06-03 17:24

men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.
Men som du säger blir det ju hörnplacering och rejäl boost så elementen slaven kanske inte kommer röra sig så mycket?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 17:32

Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.

Det fina i kråksången är att dessa slavar har ett xmax på +/-28 mm. XLS-basen har xmax på +/-12,5 mm, så det lär inte vara slaven som sätter begränsningen i mitt fall.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 17:34

AndersD skrev:testa med ett par oilka frekvenser...

Men hur ändrar man frekvensen i Svantes Tone? Default ser ut att vara 200Hz, men det händer ju inget om jag ändrar det värdet...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-03 17:40

Kalejdokom skrev:
AndersD skrev:testa med ett par oilka frekvenser...

Men hur ändrar man frekvensen i Svantes Tone? Default ser ut att vara 200Hz, men det händer ju inget om jag ändrar det värdet...

?
Jag brukar skriva in önskad frekvens, sen trycka på Enter! :D

Är föresten inte du ute o spolar altanen? 8)
.....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 17:42

Kalejdokom skrev:
Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.

Det fina i kråksången är att dessa slavar har ett xmax på +/-28 mm. XLS-basen har xmax på +/-12,5 mm, så det lär inte vara slaven som sätter begränsningen i mitt fall.

28 mm p-p

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 17:50

AndersD skrev:Är föresten inte du ute o spolar altanen? 8)

Lång slang...

Nej, det är klart nu :)! Letar just nu efter batterier till hushållsvågen för att väga lite skrot som jag tänker hänga på slaven. Men först ska jag väl försöka mäta enligt Svantes metod (eller är det kanske AndersD's metod :roll: ).
Senast redigerad av Kalejdokom 2012-06-03 17:55, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 17:53

boom skrev:28 mm p-p

Nix, det är väl så att en slav har ju inte någon rörelse i ett magnetgap som begränsar, så xmax blir i praktiken längre:

Scanspeak datablad skrev:Max mech. excursion: ± 28 mm

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 18:31

Kalejdokom skrev:
boom skrev:28 mm p-p

Nix, det är väl så att en slav har ju inte någon rörelse i ett magnetgap som begränsar, så xmax blir i praktiken längre:

Scanspeak datablad skrev:Max mech. excursion: ± 28 mm

det är en vanlig bas utan magnet så den har samma begränsningar som basen basen har samma xmech= mekaniska slaglängden och när den är uppnådd så är det godnatt .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 18:44

Ja, förvisso är det en bas utan magnet, som mekaniskt säkert är ganska lik motsvarande bas.

Tittar man i databladet för motsvarande "aktiv" bas, Scanspeak 26W/4558T00 (som ju i princip är en kopia av XLS-10), så står det så här:

Linear excursion: ± 12.5 mm
Max mech. excursion: ± 28 mm

Det tolkar jag som att baselementets arbetsområde är begränsat till +/-12,5 mm medan den mekaniska gränsen är +/-28 mm. Alltså kan slaven klara ett större rörelseområde än vad den aktiva basen kommer att agera inom.

Har jag fel? Eller vad är du ute efter med dina kommentarer? Jag har redan förstått att du inte gillar slavbas och särskilt inte den kombination som jag valt. Fine, för mig, men jag kör mitt race ändå!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 19:13

Kalejdokom skrev:Ja, förvisso är det en bas utan magnet, som mekaniskt säkert är ganska lik motsvarande bas.

Tittar man i databladet för motsvarande "aktiv" bas, Scanspeak 26W/4558T00 (som ju i princip är en kopia av XLS-10), så står det så här:

Linear excursion: ± 12.5 mm
Max mech. excursion: ± 28 mm

Det tolkar jag som att baselementets arbetsområde är begränsat till +/-12,5 mm medan den mekaniska gränsen är +/-28 mm. Alltså kan slaven klara ett större rörelseområde än vad den aktiva basen kommer att agera inom.

Har jag fel? Eller vad är du ute efter med dina kommentarer? Jag har redan förstått att du inte gillar slavbas och särskilt inte den kombination som jag valt. Fine, för mig, men jag kör mitt race ändå!

Men om du tittar på cms värdet så är det det samma för slav/bas och det är spidern som kommer att begränsa slavens rörelse och när den har uppnått sin xmech så kommer den att slita sönder spidern.
Sen är jag definitivt ingen motståndare till slavbas system det finns fördelar med det men då får man välja slav med omsorg.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-03 20:26

boom skrev:Men om du tittar på cms värdet så är det det samma för slav/bas och det är spidern som kommer att begränsa slavens rörelse och när den har uppnått sin xmech så kommer den att slita sönder spidern.
...

Alla drivers går sönder (eller riskerar att göra det) på ett eller annat sätt om man når x-mech, det är inget som är speciellt med ScanSpeak-slaven i denna tråd!
.....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 22:15

AndersD skrev:
boom skrev:Men om du tittar på cms värdet så är det det samma för slav/bas och det är spidern som kommer att begränsa slavens rörelse och när den har uppnått sin xmech så kommer den att slita sönder spidern.
...

Alla drivers går sönder (eller riskerar att göra det) på ett eller annat sätt om man når x-mech, det är inget som är speciellt med ScanSpeak-slaven i denna tråd!

Men trådskapren tror att slaven har ett xmax som inte är ett xmax utan ett xmech och xmech är då har man nåt gränsen för slavens begränsnig det som är positivt är att man vinner lite pumpvolym .

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum