Moderator: Redaktörer
Ah, sepåfan så var det ju, läste slarvigt och tolkade att Kalejdokom missförstått på samma sätt som Boom.AndersD skrev:Jag tror att Kalejdokom var ute efter att fastställa systemets resonansfrekvens!LasseA skrev:Om du mäter så nära som 1 cm från elementet så får du inte med rummets eller slavbasens effekt på tonkurvan.
AndersD skrev:Jag tror att Kalejdokom var ute efter att fastställa systemets resonansfrekvens!
När jag simulerar i Basta får jag 21Hz fp med ca 600g mms på slaven men vid 15L lådvolym, inte 20. Peerless kanske inte har räknat av volymen som elementet tar upp i sina 20L ?Kalejdokom skrev:AndersD skrev:Jag tror att Kalejdokom var ute efter att fastställa systemets resonansfrekvens!
Ja, så är det förstås. Jag tycker att det verkar vara lite hokus pokus med slavbas och hur man fastställer avstämningsfrekvensen.
Ser man på Peerless White paper så verkar det stämma med den punkt på kurvan, där ljudnivån börjar falla snabbare. Se nedan, saxat av Peerless där avstämningen skall vara 21 Hz (avser dock mätning på 1m avstånd):
Enligt detta resonemang skull jag alltså ha en avstämning på ca 24 Hz enligt min mätning. Kan det stämma tro?
Jag ska testa med lite mer vikt på slaven så får vi se hur den mäter efter det.
boom skrev:Det är därför dom låter skit när dom går under avstämnings frekvensen och perless rekommenderade subsonic filter till dom på 17hz 12dB.
Kalejdokom skrev:Ja, varför inte![]()
...
Ska ta en titt på det där när jag är klar med altantvätten. Men är det inte som med BR, att verklig avstämning inte alltid stämmer riktigt med uppmätt/faktisk dito?
AndersD skrev:
Vad jag förstår så ska slavsystem och basreflex bete sig likadant. De gånger jag själv mätt har det inte gått att märka någon skillnad principerna emellan. Å andra sidan mäter jag inte på samma sätt som du.
.
AndersD skrev:Jag föreslår att du sätter en resistor i serie med en av högtalarkablarna (10 ohm eller nåt) och mäter spänningen över denna vid olika frekvenser. Använd Svantes "Tone" så kan du gå hur långt ner du vill i frekvens. Plotta spänningen som funktion av frekvensen och du kommer att få något som liknar en inverterad impedanskurva.
Kalejdokom skrev:AndersD skrev:Jag föreslår att du sätter en resistor i serie med en av högtalarkablarna (10 ohm eller nåt) och mäter spänningen över denna vid olika frekvenser. Använd Svantes "Tone" så kan du gå hur långt ner du vill i frekvens. Plotta spänningen som funktion av frekvensen och du kommer att få något som liknar en inverterad impedanskurva.
Tack för den! Men hur mycket power behöver man mata ut för att få relevant spänning över motståndet? Antar att man bör vara lite försiktig vid dylika experiment...
boom skrev:AndersD skrev:
Vad jag förstår så ska slavsystem och basreflex bete sig likadant. De gånger jag själv mätt har det inte gått att märka någon skillnad principerna emellan. Å andra sidan mäter jag inte på samma sätt som du.
.
Inte riktigt ett slavbas system ger lite högre spl mot vad en basreflex gör sen finns det både nackdelar och fördelar med ett slavbassytem.
http://www.aespeakers.com/PRFAQ.php#Whe ... t%20woofer?
Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.
AndersD skrev:testa med ett par oilka frekvenser...
Kalejdokom skrev:AndersD skrev:testa med ett par oilka frekvenser...
Men hur ändrar man frekvensen i Svantes Tone? Default ser ut att vara 200Hz, men det händer ju inget om jag ändrar det värdet...
Kalejdokom skrev:Kraniet skrev:men visst brukar man rekommendera dubbla pumpvolymen på slavarna? dvs du skulle behöva två slavar för varje element.
Det fina i kråksången är att dessa slavar har ett xmax på +/-28 mm. XLS-basen har xmax på +/-12,5 mm, så det lär inte vara slaven som sätter begränsningen i mitt fall.
AndersD skrev:Är föresten inte du ute o spolar altanen?
boom skrev:28 mm p-p
Scanspeak datablad skrev:Max mech. excursion: ± 28 mm
Kalejdokom skrev:boom skrev:28 mm p-p
Nix, det är väl så att en slav har ju inte någon rörelse i ett magnetgap som begränsar, så xmax blir i praktiken längre:Scanspeak datablad skrev:Max mech. excursion: ± 28 mm
Kalejdokom skrev:Ja, förvisso är det en bas utan magnet, som mekaniskt säkert är ganska lik motsvarande bas.
Tittar man i databladet för motsvarande "aktiv" bas, Scanspeak 26W/4558T00 (som ju i princip är en kopia av XLS-10), så står det så här:
Linear excursion: ± 12.5 mm
Max mech. excursion: ± 28 mm
Det tolkar jag som att baselementets arbetsområde är begränsat till +/-12,5 mm medan den mekaniska gränsen är +/-28 mm. Alltså kan slaven klara ett större rörelseområde än vad den aktiva basen kommer att agera inom.
Har jag fel? Eller vad är du ute efter med dina kommentarer? Jag har redan förstått att du inte gillar slavbas och särskilt inte den kombination som jag valt. Fine, för mig, men jag kör mitt race ändå!
boom skrev:Men om du tittar på cms värdet så är det det samma för slav/bas och det är spidern som kommer att begränsa slavens rörelse och när den har uppnått sin xmech så kommer den att slita sönder spidern.
...
AndersD skrev:boom skrev:Men om du tittar på cms värdet så är det det samma för slav/bas och det är spidern som kommer att begränsa slavens rörelse och när den har uppnått sin xmech så kommer den att slita sönder spidern.
...
Alla drivers går sönder (eller riskerar att göra det) på ett eller annat sätt om man når x-mech, det är inget som är speciellt med ScanSpeak-slaven i denna tråd!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster