Seas L18 scanspeak d2905 9300byte av diskanter Seas H1212

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-08-26 18:40

Vad hjälper det om man inte tittar efter. För övrigt gav jag bara ett svar på motståndsproblemet.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-26 19:05

Eri skrev:Vad hjälper det om man inte tittar efter. För övrigt gav jag bara ett svar på motståndsproblemet.

Ja, det är strålande! :) Nu vill vi ju snart höra om det lirar också!^^

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-08-26 23:49

Om man inte vill köpa en dyr spole med lågt DC motstånd kan man också gå in med ett större motstånd och ditto spole för parallella LCR kretsen. Nackdelen är förlorad känslighet och lite hängmattekaraktär då kurvan vid delningsfrekvensen blir en dalsänka.

Zaph's krets hugger till ganska tvärt. En sådan tvär avskärning kan ge sämre tajming. Men som Seas konstruerar sina metallkoner behövs det nog en väldigt pricksäker sugkrets.
:)
Let forever be

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-08-28 12:29

öhh okej.. känns som jag missat nånting nu igen. ?

jag gick väldigt mkt efter exakta värden än dom dyrare grejorna p.g.a av vad han nämner i sin hemsida att det är bättre att lägga pengarna på andra grejer än filter komponenter ?

alltså jag köpte mer mellan klass grejer och såg till att värdena stämde så mkt som möjligt. jag beställde 0.22 motstånden men jag vet inte vad som händer om man använder dubbla värdet där?

jag har ju en annan diskant än han men det verka som att min diskant har likande värden när jag kollade upp det.

ahh bara det i inte blir fel igen. börjar bli lite cash på filtrerna

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-28 12:39

Johannes skrev:öhh okej.. känns som jag missat nånting nu igen. ?

jag gick väldigt mkt efter exakta värden än dom dyrare grejorna p.g.a av vad han nämner i sin hemsida att det är bättre att lägga pengarna på andra grejer än filter komponenter ?

alltså jag köpte mer mellan klass grejer och såg till att värdena stämde så mkt som möjligt. jag beställde 0.22 motstånden men jag vet inte vad som händer om man använder dubbla värdet där?

jag har ju en annan diskant än han men det verka som att min diskant har likande värden när jag kollade upp det.

ahh bara det i inte blir fel igen. börjar bli lite cash på filtrerna

Asså de 3 röda motstånden är resistansen i spolarna... Sno ihop det här nu - blir du nöjd finns ju potential till förbättringar om du får lust! :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-08-28 18:11

okej. så jag behövde kanske igentligen inte köpa dom motstånden?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-28 19:03

Johannes skrev:okej. så jag behövde kanske igentligen inte köpa dom motstånden?

Nä, det är specifikationer till spolarna. men de var väl inte så dyra att det är någon större katastrof? Små motstånd kan vara bra att ha för att trimma andra motstånd i filtret med - om du tex vill ha 3,5Ω kan du använda 3,3 och 0,22 i serie (de 0,02 avrundas säkert av toleranserna på komponenterna...) :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-28 19:30

Dom där pyttemotstånden spelar ju väldigt lite roll, speciellt mot bakgrund att diskanten inte är exakt den som filtret är beräknat för.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-28 19:59

Om det verkar lovande finns ju alltid möjligheter att skaffa ett par Seas 27TBFCG för tex 337kr/st från Europe Audio och hitta på något annat kul med 9500... Fast man kan ju fixa filtret också! Livet är fullt av möjligheter! :wink:

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-08-28 22:55

okej. då skippar jag alla motstånden när jag lödar filtrena. underbart att ni finns här. tack så mkt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-28 22:59

Johannes skrev:okej. då skippar jag alla motstånden när jag lödar filtrena. underbart att ni finns här. tack så mkt.

Bild

Men R9 och R10 måste du ju ha!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-08-29 12:08

Ja just d ja. Bara dom som är röda skippar jag.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-08-30 08:19

Ja just d ja. Bara dom som är röda skippar jag.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-08-30 10:53

Jag har ju dessa bas/mellanregister i mina högtalarbyggen från 2006 också.

Om du kollar in högtalartävlingen (där jag kom 2:a).

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=180

Har dock en helt annan diskantlösning med waveguide så mina filter blir nog för krångligt att utgå ifrån. De är också lite speciella med 48dB/oktav akustiskt genom delningen och sedan 6dB/oktav elektriskt. Zaps blir nog precis lagom.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-09-05 11:04

Jag kolla din tråd. Det verkar som om man bara löser filter biten så presterar elementen bra.

Jag har äntligen fått mina filter komponenter. Tänkte börja löda ihop detta i helgen. Men kan jag använda tunna koppar spikar och spika dom i en träskiva och löda filter komponenterna mellan dom. ? Gjorde så sist men använde väl stora skruvar så det blevsblevstora löd klumpar speciellt när jag använde 4mm 2 kabel. Denna gång tänkte jag tunna ner på grejerna. Speciellt när jag läste hur lite strömmen klarar tränga igenom tjocka kablar.

Hur som helst så undrar jag om jag kan starta en projekt tråd istället och hur gör man med bilder?

Mvh Johannes.

Ytterst tacksam för eran hjälp hittills. Hoppas att det låter bättre denna gång.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-09-05 11:09

Nu när jag kollar runt så verkar det som många bilder i trådar är döda. Antar att man lägger upp bilderna på nån server eller nåt. ? Är kass på sånt här.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-09-05 11:23

Ja, bilderna behöver finnas på någon server som kan ge dig en bildadress. Bildadressen lägger du sen mellan två Img - klickningar.

Finns många gratisservrar att lägga bilder hos, ex photobucket eller picasa men det finns många och säkert bättre än de exemplen jag gav.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-09-05 12:37

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=8945

Här finns en guide för hur man lägger upp bilder.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-05 13:04

Det vore intressant att se baffelformen, så att inte den ställer till ett otrevligt baffelsteg. Foto vore bra, ja.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-09-14 17:35

Sådär då var det färdig lödat. Filtret är klart. Skall provlyssna ikväll. Återkommer med lyssnings intryck.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-14 20:10

Svante skrev:Det vore intressant att se baffelformen, så att inte den ställer till ett otrevligt baffelsteg. Foto vore bra, ja.

kommer jag aldrig att begripa mig på hur jag än gör, tror jag :oops:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-09-14 23:21

Svante skrev:Det vore intressant att se baffelformen, så att inte den ställer till ett otrevligt baffelsteg. Foto vore bra, ja.

Fattar inte riktigt det där. Kan det vara hur kantig baffeln är. Eller om diskanten är för långt ut jämnfört med basen där ljud vågen börjar längst in. Men hur många grader fel handlar det om ?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-14 23:34

Johannes skrev:

Fattar inte riktigt det där. Kan det vara hur kantig baffeln är. Eller om diskanten är för långt ut jämnfört med basen där ljud vågen börjar längst in. Men hur många grader fel handlar det om ?

Tex: En symmetriskt placerad diskant må vara snyggt men om den har lika långt till typ alla (många) kanter kommer diffraktion att ge kraftig höjning av vissa frekvensområden som är direkt relaterade till avståndet...

Av baffelmåtten kan man också avgöra vilken baffelkompensation som behövs och det spelar roll för vilken upplevelse du kommer att få av bas och "värmeområdet"...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-15 00:23

Johannes skrev:

Jag menar formen på baffeln (hög/smal eller låg/bred) och hur elementen är placerade på den. Ett foto, som sagt, skulle visa det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-15 00:25

roggaro skrev:

kommer jag aldrig att begripa mig på hur jag än gör, tror jag :oops:

Nej, kanske det, men jag kanske kan göra det om jag får se baffeln.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-09-15 10:32

Jocke skrev:
Johannes skrev:

Tex: En symmetriskt placerad diskant må vara snyggt men om den har lika långt till typ alla (många) kanter kommer diffraktion att ge kraftig höjning av vissa frekvensområden som är direkt relaterade till avståndet...

Och dessa vissa områden kommer att flytta sig runt beroende på avstånd och vinkel till mikrofon/lyssnare. Behöver alltså inte vara så illa som det ser ut i en "worst case" mätning.

Av baffelmåtten kan man också avgöra vilken baffelkompensation som behövs och det spelar roll för vilken upplevelse du kommer att få av bas och "värmeområdet"...

Fast inte i isolation. Man behöver väga detta mot närhet till väggar och i princip även rummets egenskaper i stort.

/Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-15 15:18

Jo, det finns ju en lång rad faktorer som påverkar... försökte hålla mig på en hanterbar nivå...^^ ;-)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-09-15 19:01

Baffeln är 32 cm hög 21cm bred. Elementet Seas basen är 17cm i yttermått . Det blir ca 20mm på var sin sida extra som kommer bli fasad 45grader. Baffeln blir in princip inte mkt bredare än elementet. . Diskant sitter 10 mm från basen. .

Diskanten sitter ca 20mm ifrån ovankant. Basen sitter ca 40mm från underkant.

Högtalarna ser väldigt lik ut dom som man ser på den sidan som länkades .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-17 12:50

Mjaha, med de angivna måtten verkar baffelstegen rakt framför bli så här för de två elementen (diskant=röd). Nu har jag inte lusläst tråden, men viss risk finns väl att de två bullarna vid 1-2 kHz ger en lätt mellanregisterbetoning i direktljudet om de inte hanteras i delningsfiltret.

Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-09-17 13:06

Seas mäter med elementen i en låda så att det blir inte kaka på kaka med 800Hz topp plus 1kHz topp, utan det är 1kHz-toppen som du har i din högtalare. Den får man mixtra med q-värden filtret för att få ner. q-värde är hur mycket topp eller avrundning man får vid delningsfrekvensen. I ditt fall vill du nog ha lite mera topp för att fylla ut området kring 2kHz.

Samtidigt vill du dela kanske diskanten ganska kraftigt/brant med ett lite högre q-värde vid 3kHz eventuellt. Men den dippen kommer å andra sidan istället bli en topp 45grader off axis så det är inte helt klart hur man bör göra.

BildDet här är uppmätta responsen för elementen i zaphs låda/högtalare utan filter. En skillnad man ser är att han inte har dippen vid 3kHz eller toppen vid 2kHz i diskanten och heller inte dippen vid 2kHz för basen.

Så det kommer bli skillnad om du inte försöker göra lådan så lik hans som möjligt eller ändrar i hans filter.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum