Moderator: Redaktörer
Johannes skrev:öhh okej.. känns som jag missat nånting nu igen. ?
jag gick väldigt mkt efter exakta värden än dom dyrare grejorna p.g.a av vad han nämner i sin hemsida att det är bättre att lägga pengarna på andra grejer än filter komponenter ?
alltså jag köpte mer mellan klass grejer och såg till att värdena stämde så mkt som möjligt. jag beställde 0.22 motstånden men jag vet inte vad som händer om man använder dubbla värdet där?
jag har ju en annan diskant än han men det verka som att min diskant har likande värden när jag kollade upp det.
ahh bara det i inte blir fel igen. börjar bli lite cash på filtrerna
Johannes skrev:okej. så jag behövde kanske igentligen inte köpa dom motstånden?
Johannes skrev:okej. då skippar jag alla motstånden när jag lödar filtrena. underbart att ni finns här. tack så mkt.
Svante skrev:Det vore intressant att se baffelformen, så att inte den ställer till ett otrevligt baffelsteg. Foto vore bra, ja.
Johannes skrev:Svante skrev:Det vore intressant att se baffelformen, så att inte den ställer till ett otrevligt baffelsteg. Foto vore bra, ja.
Fattar inte riktigt det där. Kan det vara hur kantig baffeln är. Eller om diskanten är för långt ut jämnfört med basen där ljud vågen börjar längst in. Men hur många grader fel handlar det om ?
Johannes skrev:Svante skrev:Det vore intressant att se baffelformen, så att inte den ställer till ett otrevligt baffelsteg. Foto vore bra, ja.
Fattar inte riktigt det där. Kan det vara hur kantig baffeln är. Eller om diskanten är för långt ut jämnfört med basen där ljud vågen börjar längst in. Men hur många grader fel handlar det om ?
roggaro skrev:Svante skrev:Det vore intressant att se baffelformen, så att inte den ställer till ett otrevligt baffelsteg. Foto vore bra, ja.
kommer jag aldrig att begripa mig på hur jag än gör, tror jag
Jocke skrev:Johannes skrev:Svante skrev:Det vore intressant att se baffelformen, så att inte den ställer till ett otrevligt baffelsteg. Foto vore bra, ja.
Tex: En symmetriskt placerad diskant må vara snyggt men om den har lika långt till typ alla (många) kanter kommer diffraktion att ge kraftig höjning av vissa frekvensområden som är direkt relaterade till avståndet...
Av baffelmåtten kan man också avgöra vilken baffelkompensation som behövs och det spelar roll för vilken upplevelse du kommer att få av bas och "värmeområdet"...

Det här är uppmätta responsen för elementen i zaphs låda/högtalare utan filter. En skillnad man ser är att han inte har dippen vid 3kHz eller toppen vid 2kHz i diskanten och heller inte dippen vid 2kHz för basen.
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 17 gäster