Bygge av stativare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-06-30 07:40

Jag tänkte försöka bygga dessa högtalare i hemma gjord plywood, (för att kunna forma trät redan vid limning)
Vad är det för träslag som är bäst lämpat för högtalarbygge?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-06-30 07:58

Vet inte om det spelar så stor roll i en liten stativare? Olika träslag har visserligen olika egenskaper och det är väl björk som brukar användas.

4mm plywood går ganska bra att böja (även 4mm MDF)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-30 10:44

Det finns ju även spårad mdf. Nackdelen med dessa är ju att dom bara går att böja i ett led, sådant ger ett tråkigare utryck än vanliga platta lådväggar, tycker jag

Ska man böja så ska man böja till lådan ordentligt
Bikinitider

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-06-30 10:55

Min tanke med att böja själv är att få en form som liknar B&W 804/805 vad gäller baksidan av kabinetten. Och jag vill göra detta med 100% trä av två anledningar.

1. Jag vill inte fanera högtalaren utan bara slipa och lacka rätt på konstruktionen.

2. Jag vill kunna säga att allt trä i högtalaren kommer från min skog och gjort i mitt snickeri. (100% närproducerat :) )

Jag har kommit en bra bit in i Loudspeaker Design Cookbook men måste erkänna att mycket är mer avancerat än min förståelse så blir nog en heldel mer frågor här under gang:) (men boken ska läsas pärm-pärm)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-30 16:55

jag skulle föreslå en kombination av mdf och trä. insidan byggs upp av en lämplig tjocklek mdf (typ 2x4mm) och på detta limmas sedan trä.

går själv i tankarna på hur man ska kunna få solidträ på utsidan men utan de nackdelar som trä har.

sonus faber har ju löst det genom att såga ut bitar som sedan fogas ihog med mjukfog och på insidan har de sedan limmat vad som verkar vara mdf, kanske med ett halvelastiskt lim. väldigt stumma och fina lådor.

http://www.hifi-notes.com/sonusfaberama ... age-nl.htm

B&W verkar dock vara plywood rakt igenom. vet inte om de gjort något speciellt på insidan. men det är klart att plywood som limmas blir nog rätt så stumt det med. det är ju inte direkt solidträ. jag vet att de pressas av flera lager plywood där varje lager vrids 90gr mot det andra. de fick bygga en specialpress på snickeriet i danmark för att klara av att göra lådorna då det ju är ca 25mm material som ska formas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-06-30 18:35

Jo jag har tänkt att limma flera lager med träd med 90 eller 45 graders vinkel mellan lagrena. Har skivor som är 0.8mm tjocka och tänkte att dessa skulle kunna fungera.

Pressar man plywooden så att limet stelnar när den är böjd så måste den väll bli mycket stumm? eller tanker jag fel?

Vad är det för nackdelar du tanker på hos träd?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-30 18:38

Trä rör sig och spricker gärna i limningarna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-06-30 18:56

Sprickor och rörelser bör väll inte vara ett problem om trät är tort när man limmar och inte utsätter det för extrema temperaturer.
väll :?: ?
Plywood spricker ju sällan om det inte utsätts för något otrevligt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-30 19:17

Rent trä - jo - det rör sig rätt ordentligt!

Plywood - nemas problemas.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-06-30 19:29

Men om jag har 0.8mm skivor med "rent trä" och limmar dessa i 90grader mot varandra i lager så att jag gör en plywood på ca 15-20mm så bör denna väll inte röra sig mer än en vanlig köpt plywood? eller tänker jag galet?

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-06-30 20:14

Tänkte testa att lägga ut ett par bilder på en mycket enkel handskiss som kan förklara hur jag tänker att högtalaren ska se ut.

Högtalaren uppifrån, tänkt att påminna lite om B&W men lite rundare.

Bild

Högtalaren från sidan.
Bild

Tanken är att baksidan och båda sidorna av högtalaren ska formas av en del "plywood", framsidan och toppen ska formas av en annan. Så när högtalaren står och man inte ser botten så ska den se ut att bestå av endast två bitar trä som är böjade till rätt form.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-30 20:38

Rätt duktig rundning det där. Kanske skiktbygga i mdf och sen faner?
/J

Cygnus resurectum

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-30 22:29

jonachan skrev:Men om jag har 0.8mm skivor med "rent trä" och limmar dessa i 90grader mot varandra i lager så att jag gör en plywood på ca 15-20mm så bör denna väll inte röra sig mer än en vanlig köpt plywood? eller tänker jag galet?

nej det blir nog väldigt styvt och stumt det.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-07-01 12:44

tvett skrev:Rätt duktig rundning det där. Kanske skiktbygga i mdf och sen faner?

Jag tänker att om det går att böja ett lager faner till den formen så kan jag böja flera och limma ihop dem :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-01 12:45

/J

Cygnus resurectum

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-07-01 20:13

blir lite lurigt att få till kanten upptill där de två böjarna möts. såg på ett designprogram där de gjort en stol i "3D-faner", alltså ett träfaner som preparerats så det kan böjas i två ledder samtidigt.

jag ser inte något problem med att böja faner på det där sättet. problemet är bara att du behöver en form att böja det hela i. det mesta jobbet kommer gå till att bygga den formen. man måste vara rätt så noga då man bygger dessutom så den blir helt slät och rätt form annars kommer du ha "pressveck" och andra märken i ytan.
men nog går det att göra bara man är lite noga. :D

edit: har själv gjort ett skåp där jag sidorna var böjda (tänk moraklocka). sidorna gjorde jag av tre lager stavlimmad furu på 6mm. men då blötte jag skivorna först i varmt vatten så det blev mer medgörliga. sen pressade jag det i en stor press.
två problem uppstår dock när man gör så. det är dock problemet att få vattnet att torka. jag gjorde en malla med stående mdf sågade i rätt form och sedan hålad plåt på det. Men jag fick märken både från hålen och från ribborna.

sen är det som sagt svårt att göra formen så den är exakt. det är ju två delar som ska passa varandra exakt förutom att materialet som pressas ska rymmas (dvs det går inte att bara såga en bit i två och tro man har "hane", "hona" utan man måste beakta att materialet tar upp plats) detta för att få god limning på hela ytan.
just att limningen blir bra över hela ytan är viktigt så du inte får lösa faner som ligger och vibrerar mot varandra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-07-02 01:36

Ni får ursäkta de dåligt förklarande skisserna. Men tanken är inte att böja materialet i mer än en riktning per träbit.
Trät ligger klart hemma och väntar på mig, kommer hem om ~3v så då får jag testa, går det inte så får jag tänka om :)

Bilder kommer det att tas när bygget börjar. Hur skulle ni valt att sätta högtalar elementen på fronten? kan jag sätta diskanten i mitten och w15 elementen på ovan och undersidan?
Basreflexen, kan den vara riktad frammåt?

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-07-05 03:45

Någon som har tipps på hur elementen bör placeras på baffeln?
Det handlar om 2x Scanspeak w15 och en Scanspeak diskant.

Som man ser tidigare i forumet så skall lådan bli rund baktill, kan jag sätta basreflexen frammåt?
Kan jag sätta diskanten i mitten tillsammans med basreflexen och sedan ett w15 element över och ett under?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-07-05 07:02

Normalt är att man brukar placera elementen ungefär så här när det gäller stativare.

2,5vägs konfig
Länkar ist då bilden var stor.
http://www.tobyspeakers.com/HomeAudio/D75%20Info.htm

d Appolito
Bild

Det är inte vanligt med en framåtriktad port när det är så många element inblandade (högtalaren blir väldigt hög) utan den/dom brukar mynna ut bakåt istället.
Ett alternativ kanske är slitsport?

Användarvisningsbild
jonachan

Inläggav jonachan » 2013-07-06 02:33

Jo höjden kan bli ett problem. Vad är det för regler som gäller vid design av slitsport? Och hur beräknar jag dimensioner för en sådan?

Användarvisningsbild
jonachan

Re: Bygge av stativare.

Inläggav jonachan » 2014-04-23 00:25

Efter en lång stiltje så tänkte jag slänga in ett inlägg här igen. Jag har renoverat hus och flyttat dom senaste månaderna så har inte skett så mycket på högtalar fronten men nu ska jag ta ett nytt ryck.

Jag har skaffat element och blev tillslut en enkel 15w och så en 18w vid sidan av, europe-audio var extremt sega med leveransen så jag avbeställde efter någon månad när dom fortfarande inte hade skickat och så hittade jag ett gäng begagnade element på blocket.

Jag har sågat upp endel material och experimenterat lite med produktion av egen plywood som snackades om tidigare, mina småskaliga experiment är lovande. Jag har byggt en form som jag ska limma runt. Blir högtalare i hemma producerad bok verkar det som :-)

Ett annat problem som jag körde fast på var delningsfiltrerna och jag har tagit upp detta i en annan tråd på
viewtopic.php?f=3&t=58147&p=1651792#p1651792

Nu är jag på jobb fram till början av maj, sedan så börjar projekt montering av ute högtalare på nya huset och projekt plywood produktion.

Vet inte om någon fortfarande är intresserad av detta men annars så får vi se detta som min lilla projekt dagbok :-)

Föregående

Återgå till DIY-forum