blir lite lurigt att få till kanten upptill där de två böjarna möts. såg på ett designprogram där de gjort en stol i "3D-faner", alltså ett träfaner som preparerats så det kan böjas i två ledder samtidigt.
jag ser inte något problem med att böja faner på det där sättet. problemet är bara att du behöver en form att böja det hela i. det mesta jobbet kommer gå till att bygga den formen. man måste vara rätt så noga då man bygger dessutom så den blir helt slät och rätt form annars kommer du ha "pressveck" och andra märken i ytan.
men nog går det att göra bara man är lite noga.
edit: har själv gjort ett skåp där jag sidorna var böjda (tänk moraklocka). sidorna gjorde jag av tre lager stavlimmad furu på 6mm. men då blötte jag skivorna först i varmt vatten så det blev mer medgörliga. sen pressade jag det i en stor press.
två problem uppstår dock när man gör så. det är dock problemet att få vattnet att torka. jag gjorde en malla med stående mdf sågade i rätt form och sedan hålad plåt på det. Men jag fick märken både från hålen och från ribborna.
sen är det som sagt svårt att göra formen så den är exakt. det är ju två delar som ska passa varandra exakt förutom att materialet som pressas ska rymmas (dvs det går inte att bara såga en bit i två och tro man har "hane", "hona" utan man måste beakta att materialet tar upp plats) detta för att få god limning på hela ytan.
just att limningen blir bra över hela ytan är viktigt så du inte får lösa faner som ligger och vibrerar mot varandra.