paa skrev:Snell Model A delade vid 275 Hz och hade baselementet riktat nedåt intill golvet, så det kanske inte är något problem.
Jag började ju skissa på denna design med tanken att dela vid 1 kHz och då funkar det inte med nedåtriktat mellanregister, men vid 250-300 Hz delning mot ett unityhorn så blir det kanske en annan sak.
Undrar var i registret rundstrålning inträder? Får man något riktad utstrålning vid 300 Hz, eller blir det helt rundstrålande under 300 Hz, för då kanske nederdelen under hornet skulle kunna likna de här lådorna i stället?
(BILD)
...
Flera av oss som varit med ett tag är väl lite skolade av R&T´s sub/center/horn-lösningar och U66´s produktifieringar. Man menade ju då att man inte hör riktning under 300Hz men jag upplever inte att det stämmer och med den delningen skulle jag välja stereobas 11 dagar av 10...

Kikade lite i Unity-tråden men den var lite väl akademisk och lite mycket att läsa in sig på... Vore otroligt kul att se den lösningen realiserad med konkreta exempel!

Skulle tro att rundstrålningen avtar när baffeleffekten sätter in. Är 250-300Hz optimalt vad gäller Unityhornens kapacitet? Annars finns väl ingen anledning att lägga sig just där, eller...?