Mitt högtalarbygge, "trevägare" med unityhorn lr

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-29 00:58

paa skrev:Snell Model A delade vid 275 Hz och hade baselementet riktat nedåt intill golvet, så det kanske inte är något problem.
Jag började ju skissa på denna design med tanken att dela vid 1 kHz och då funkar det inte med nedåtriktat mellanregister, men vid 250-300 Hz delning mot ett unityhorn så blir det kanske en annan sak.
Undrar var i registret rundstrålning inträder? Får man något riktad utstrålning vid 300 Hz, eller blir det helt rundstrålande under 300 Hz, för då kanske nederdelen under hornet skulle kunna likna de här lådorna i stället?

(BILD)
...

Flera av oss som varit med ett tag är väl lite skolade av R&T´s sub/center/horn-lösningar och U66´s produktifieringar. Man menade ju då att man inte hör riktning under 300Hz men jag upplever inte att det stämmer och med den delningen skulle jag välja stereobas 11 dagar av 10... ;)

Kikade lite i Unity-tråden men den var lite väl akademisk och lite mycket att läsa in sig på... Vore otroligt kul att se den lösningen realiserad med konkreta exempel! :)

Skulle tro att rundstrålningen avtar när baffeleffekten sätter in. Är 250-300Hz optimalt vad gäller Unityhornens kapacitet? Annars finns väl ingen anledning att lägga sig just där, eller...?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-29 01:08

Jocke skrev:
paa skrev:Snell Model A delade vid 275 Hz och hade baselementet riktat nedåt intill golvet, så det kanske inte är något problem.
Jag började ju skissa på denna design med tanken att dela vid 1 kHz och då funkar det inte med nedåtriktat mellanregister, men vid 250-300 Hz delning mot ett unityhorn så blir det kanske en annan sak.
Undrar var i registret rundstrålning inträder? Får man något riktad utstrålning vid 300 Hz, eller blir det helt rundstrålande under 300 Hz, för då kanske nederdelen under hornet skulle kunna likna de här lådorna i stället?

(BILD)
...

Flera av oss som varit med ett tag är väl lite skolade av R&T´s sub/center/horn-lösningar och U66´s produktifieringar. Man menade ju då att man inte hör riktning under 300Hz men jag upplever inte att det stämmer och med den delningen skulle jag välja stereobas 11 dagar av 10... ;)

Kikade lite i Unity-tråden men den var lite väl akademisk och lite mycket att läsa in sig på... Vore otroligt kul att se den lösningen realiserad med konkreta exempel! :)

Skulle tro att rundstrålningen avtar när baffeleffekten sätter in. Är 250-300Hz optimalt vad gäller Unityhornens kapacitet? Annars finns väl ingen anledning att lägga sig just där, eller...?

Ska man ner till 80 Hz med unity eller snarare då synergyhorn, så blir de ju gigantiska. Men monobas har jag aldrig funderat på, basmid ska ju gå mellan 80 och 300 Hz, och i stereo.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-09-29 08:53

paa skrev:Ingen fler som har synpunkter på Beyma 10G40 eller B&C 10PS26?

Jag skulle valt den senare. Den förra ser ut att bete sig snyggt men det är ju svårt att se när de har en 100dB-skala.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-09-29 08:54

paa skrev:Ska man ner till 80 Hz med unity eller snarare då synergyhorn, så blir de ju gigantiska.

Norrland är stort. Och glesbefolkat. Vad är problemet med gigantiska högtalare? :D

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-09-29 09:11

Naqref skrev:
paa skrev:Ingen fler som har synpunkter på Beyma 10G40 eller B&C 10PS26?

Jag skulle valt den senare. Den förra ser ut att bete sig snyggt men det är ju svårt att se när de har en 100dB-skala.

jag skulle välja 10g40 eftersom jag har hört båda. Tyckte att den b&c hade en hårdare pappigare ton. Beyman är mer neutral. Tonkurvan är också mycket fin. Bland annat därför vi använder den i Catacomberna.
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-29 09:19

paa skrev:Ska man ner till 80 Hz med unity eller snarare då synergyhorn, så blir de ju gigantiska. Men monobas har jag aldrig funderat på, basmid ska ju gå mellan 80 och 300 Hz, och i stereo.

Det var inte ett konkret förslag utan mer ett resonemang kring din fundering här...^^

paa skrev:...
Undrar var i registret rundstrålning inträder?
...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-09-29 09:20

Ska man använda elementet mer bredbandigt så hade jag också kollat på Beyman istället. Men det är ju inte säkert att elementet ska användas riktigt så bredbandigt att det blir ett problem. 300Hz är ju rätt låg delning för dessa element.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-09-29 09:32

paa skrev:Några inspirationsbilder från en gammal tråd, här hade jag tänkt en delning mellan bas och horn på ca 1 kHz:
Bild

Denna gillar jag. Här skulle man nog kunna använda Beyman.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-29 09:35

Naqref skrev:Ska man använda elementet mer bredbandigt så hade jag också kollat på Beyman istället. Men det är ju inte säkert att elementet ska användas riktigt så bredbandigt att det blir ett problem. 300Hz är ju rätt låg delning för dessa element.
I första hand blir det ju en trevägskonstruktion, men om den inte riktigt lyckas så kanske det slutar med en tvåvägare med en tia med ett diskanthorn/waveguide av något slag, och då vore det ju bra om det kan bli så bra som möjligt också.
Har du någon synpunkt på om det blir någon skillnad på utstrålningen av vågfronterna, om man sätter tian snett nedåt mot golv/vägg och delar vid 300 Hz, mot om man bara monterar den rakt nedåt under lådan just ovanför golvet?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-09-29 09:46

paa skrev:Har du någon synpunkt på om det blir någon skillnad på utstrålningen av vågfronterna, om man sätter tian snett nedåt mot golv/vägg och delar vid 300 Hz, mot om man bara monterar den rakt nedåt under lådan just ovanför golvet?

Vågfronterna skiljer troligen inte nämnvärt men den akustiska belastningen blir betydligt mer svårbestämbar i det senare fallet vilket kan innebära att frekvensgången i princip blir ohanterlig. Det förra blir nog lättare och kanske går frekvensgången rimligt rakt upp till 1200Hz och då kan du klara dig med ett tvåvägssystem.

En kul tanke vore annars att köra lite som klipschorn om du ska dela vid 300Hz.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-29 11:52

Naqref skrev:En kul tanke vore annars att köra lite som klipschorn om du ska dela vid 300Hz.
Hur menar du nu, med bashorn mynnande vid väggen, eller?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-09-29 12:20

paa skrev:
Naqref skrev:En kul tanke vore annars att köra lite som klipschorn om du ska dela vid 300Hz.

Tag en variant av Carlssons trevägare med basen på den sneda trekanten. Dumpa lådan. Behåll elementet och sätt en låda framför elementet så att det pumpar in i hörnet som bildas med åtm två öppningar åt sidan som Klipschornet. Typ.

Det blir ju inte ett bashorn utan mer ett mellanbashorn.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-29 13:57

Naqref skrev:
paa skrev:

Tag en variant av Carlssons trevägare med basen på den sneda trekanten. Dumpa lådan. Behåll elementet och sätt en låda framför elementet så att det pumpar in i hörnet som bildas med åtm två öppningar åt sidan som Klipschornet. Typ.

du menar: vrid underdelen med basen 90 grader mot väggen?

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-09-29 17:05

Bild

Jag tänkte man kunde behålla hörnet som ovan och elementet. Men istället för att kaviteten är framför membranet så sätter man den bakom (det behövs ju bara en liten kavitet här) och göra ljudutsläpp från framsidan på elementet ut i hörnets alla delar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-29 17:22

paa skrev:
Naqref skrev:
paa skrev:

du menar: vrid underdelen med basen 90 grader mot väggen?

Bild

Hur många grader off-axis från waveguiden är lyssningsvinkeln för direktljudet? Det är både off-axis vertikalt och horisontellt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-29 18:30

Med en korsning mellan mitt ursprungliga förslag som du har i ditt inlägg och nedanstående, fast med ett synergyhorn på toppen, med strålningsvinkel ca 40x60 grader så blir vertikal off axisvinkeln nära noll. Horisontellt så är ju högtalaren vinklad 45 grader, men man sitter kanske på 27-30 grader. Dom blir alltså lite extra invinklade, vilket ju ofta kan vara en fördel för att få bredare sweet spot.

Bild
Numera pensionär.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-09-29 21:03

skulle nog överväga nagrefs förslag och ha basen spelandes in mot väggen istället. Alltså den senaste bilden fast basdelen vriden typ 90 grader så att.

Att ha den vinklad mer horisontellt bör kanske provas ut. Vet inte om det går att generalisera invinkling för högtalare av olika typ? Tänker att den begränsade spridningen kanske ställer till det?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-29 21:20

Kan det vara så svårt att utröna effekten av olika vinklar??? ;)

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-01 23:40

Naqref skrev:Bild

Jag tänkte man kunde behålla hörnet som ovan och elementet. Men istället för att kaviteten är framför membranet så sätter man den bakom (det behövs ju bara en liten kavitet här) och göra ljudutsläpp från framsidan på elementet ut i hörnets alla delar.

Hur kopplar du den nya kaviteten bakom elementet till lådans huvudvolym, menar du?
Menar du helt enkelt så här:
Bild

Jag har gjort lite 3d-renderingar med speglande vägg och golv, och det visar sig då att ett element nedtill på sidan av lådan, vinkelrätt mot och alldeles intill väggen och nere vid golvet, speglas snyggt som fyra källor tätt ihop.
Dvs ungefär som hos NHT 3.3 eller Larsen 8.
Om det sitter som på min ideskiss så spelas det ner i golvet och tillbaka upp i sig själv.
Men om elementet sitter mitt i hörnet som på trevägaren, så speglas det ju helt tillbaka på sin egen plats, vilket borde vara en fördel, men jag är inte helt säker på det där, om det är en fördel att strålende ytan speglas till en större eller mindre utsträckning?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-10-02 09:18

Jag menar inte så som du misstänker utan så här.

Tag en låda med ett element och ett hörn.
Bild

Vänd sedan elementet och lådan in i hörnet:
Bild

Voilá, ett element som är hörnladdat. 8)

Kaviteten kan ju utformas efter eget huvud.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-02 09:28

Naqref skrev:Kaviteten kan ju utformas efter eget huvud.

Låter som en ovanligt svårbyggd form... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-10-02 11:26

Måste säga att jag gillar ditt tänk, Naqref! :)

Nattlorden skrev:
Naqref skrev:Kaviteten kan ju utformas efter eget huvud.

Låter som en ovanligt svårbyggd form... :mrgreen:

:lol:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-10-02 12:50

Här är en annan typ av hörnhorn:

http://www.linnaraudio.com/hogtalare/ho ... /index.htm
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-02 22:20

Naqref skrev:Jag menar inte så som du misstänker utan så här.

Tag en låda med ett element och ett hörn.
http://user.faktiskt.io/naqref/diy-proj/DSC_0454.jpg

Vänd sedan elementet och lådan in i hörnet:
Bild

Voilá, ett element som är hörnladdat. 8)

Jo men nu ska ju inte högtalarna stå i några hörn, de enda hörn som gäller är de hörn som lådan själv bildar mot golv och vägg bakom högtalaren, när basen är placerad på lådans ena sida.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-10-03 08:31

Man behöver inte ställa den i ett hörn. Man kan bygga en vägg som blir ett hörn och göra det som en del av högtalaren. ;)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-10-03 08:40

Precis, skulle det inte till en sub också? Då är väggen klar! :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-10-03 09:16

Är inte ngt klipschhorn byggt på det viset, fast med fler veckningar?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-10-03 09:19

Naqref skrev:

Menar du en avgjutning av sitt eget huvud? :)
Känns lite tveksamt kan jag tycka.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-10-03 09:20

Börjar dina horn bli "klara" annars Fjonken?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-10-03 09:39

Harryup skrev:Börjar dina horn bli "klara" annars Fjonken?

mvh/Harryup

Nope, jag precis som du skulle vilja ha något horn i botten upp till 250 Hz. Verkar vara svårt att åstadkomma. behöver bli färdig med redan påbörjade projekt innan jag börjar på mina. Sedan kommer ju lite annat mellan. Tyvärr, jag tycker det är intressanta diskussioner dock.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum