Jag hyr nog, så får vi se vad det ger.. Det är inte kul nog och tid att lägga 6 - 7 000:- på ett experiment och sedan sitta där med något som jag inte har plats för... Att jag inte skulle få till något ljud värt namnet, som många tycker, det är inte mitt första bygge så jag vet nog hyfsat bra men är inte erfaren på PA-sidan. Jag noterar också en tämligen raljant ton typ "vi vet bäst", hade jag inte väntat mig, hade förväntat mig mer fackliga kommentarer. Ingen har kommit med vettiga argument var för en öppen baffel med stort mått inte fungerar att generera ljudtryck ner till en 70 Hz eller hur mycket effekt som går åt att röra 4 * 15" med ca 90 gram konmassa en 2 - 4mm i t ex 100 Hz- jag får tala med mina ingenjörer på jobbet om detta. Jag vet att öppet inte direkt premierar effekttålighet, man kan förbättra med dämpmaterial (tänk slitdsad låda) men då skall jag bygga och pröva mig fram. Basreflex kan ju gå, men då blir det flyttlass, horn på sådär 100 cm's längd och litet yta går nog men ljuder går fortfarande med ca 340 m/s även i ett horn. Allergier går inte att tvätta bort, hela familjen är hästallergiker men med medicinering och hård tillvänjning har vi klarat att hantera hästar sedan en 15 år tillbaks.. Det finns mediciner i beredskap med direktverkan om någon gäst behöver.
ciao!