Fylla ett ridhus

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Jazzdremel

Re: Fylla ett ridhus

Inläggav Jazzdremel » 2015-07-06 16:34

Jag hyr nog, så får vi se vad det ger.. Det är inte kul nog och tid att lägga 6 - 7 000:- på ett experiment och sedan sitta där med något som jag inte har plats för... Att jag inte skulle få till något ljud värt namnet, som många tycker, det är inte mitt första bygge så jag vet nog hyfsat bra men är inte erfaren på PA-sidan. Jag noterar också en tämligen raljant ton typ "vi vet bäst", hade jag inte väntat mig, hade förväntat mig mer fackliga kommentarer. Ingen har kommit med vettiga argument var för en öppen baffel med stort mått inte fungerar att generera ljudtryck ner till en 70 Hz eller hur mycket effekt som går åt att röra 4 * 15" med ca 90 gram konmassa en 2 - 4mm i t ex 100 Hz- jag får tala med mina ingenjörer på jobbet om detta. Jag vet att öppet inte direkt premierar effekttålighet, man kan förbättra med dämpmaterial (tänk slitdsad låda) men då skall jag bygga och pröva mig fram. Basreflex kan ju gå, men då blir det flyttlass, horn på sådär 100 cm's längd och litet yta går nog men ljuder går fortfarande med ca 340 m/s även i ett horn. Allergier går inte att tvätta bort, hela familjen är hästallergiker men med medicinering och hård tillvänjning har vi klarat att hantera hästar sedan en 15 år tillbaks.. Det finns mediciner i beredskap med direktverkan om någon gäst behöver.

ciao!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-06 18:54

Jazzdremel skrev:Ingen har kommit med vettiga argument var för en öppen baffel med stort mått inte fungerar att generera ljudtryck ner till en 70 Hz eller hur mycket effekt som går åt att röra 4 * 15" med ca 90 gram konmassa en 2 - 4mm i t ex 100 Hz- jag får tala med mina ingenjörer på jobbet om detta.

15-tummare men den rörliga massan runt 90 gram är kanske inga basmonster? 12-tumsbasar brukar väl ha den massan? Vilken effekt som behövs är inte minst beroende på motorn hos elementet. Sedan finns det ett antal parametrar som balanseras mot varandra, det ena förtar det andra. Öppen baffel är knappast förenligt med vidare effektivitet i basen.

JM

Inläggav JM » 2015-07-06 19:09

Jazzdremel skrev: Jag noterar också en tämligen raljant ton typ "vi vet bäst", hade jag inte väntat mig, hade förväntat mig mer fackliga kommentarer.

ciao!

Du är inte ensam.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-07-07 03:13

Jazzdremel skrev:Jag hyr nog, så får vi se vad det ger.. Det är inte kul nog och tid att lägga 6 - 7 000:- på ett experiment och sedan sitta där med något som jag inte har plats för... Att jag inte skulle få till något ljud värt namnet, som många tycker, det är inte mitt första bygge så jag vet nog hyfsat bra men är inte erfaren på PA-sidan. Jag noterar också en tämligen raljant ton typ "vi vet bäst", hade jag inte väntat mig, hade förväntat mig mer fackliga kommentarer. Ingen har kommit med vettiga argument var för en öppen baffel med stort mått inte fungerar att generera ljudtryck ner till en 70 Hz eller hur mycket effekt som går åt att röra 4 * 15" med ca 90 gram konmassa en 2 - 4mm i t ex 100 Hz- jag får tala med mina ingenjörer på jobbet om detta. Jag vet att öppet inte direkt premierar effekttålighet, man kan förbättra med dämpmaterial (tänk slitdsad låda) men då skall jag bygga och pröva mig fram. Basreflex kan ju gå, men då blir det flyttlass, horn på sådär 100 cm's längd och litet yta går nog men ljuder går fortfarande med ca 340 m/s även i ett horn. Allergier går inte att tvätta bort, hela familjen är hästallergiker men med medicinering och hård tillvänjning har vi klarat att hantera hästar sedan en 15 år tillbaks.. Det finns mediciner i beredskap med direktverkan om någon gäst behöver.

ciao!

Mitt råd om att hyra kommer sig av att jag vet av erfarenhet vad som behövs för att skapa ett ljudtryck i en så stor lokal. Ibland vet någon bättre, det får man köpa.

Tråkigt att du inte uppskattar ett gott råd, men ibland är det bättre att vara realist än att heja på och se någon bli besviken.

Ciao!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-07-07 19:39

Jazzdremel skrev:..Basreflex kan ju gå, men då blir det flyttlass...

Basreflex för PA/Discobas är nog bland det mest storlekseffektiva du kan hitta (ofta kombinerat med god verkningsgrad dessutom). Det är därför nästan alla kompakta riggars baslådor bygger på just basreflex (eller variant på temat). Ofta stämmer man dem rätt högt så att de blir extra effektiva i dunka-dunka registret.
Öppna bafflar strålar ojämt, är svåra att får bra, släcker ut sig själva vid låga frekvenser (=ineffektiva) genom att stråla motfas bakåt och runt sin egen kant, som gör jobbet extra svårt vid låga frekvenser. Det finns nog anledningar till att öppna bafflar är sällsynta i PA/Discosammanhang. Jag har nog aldrig sett det. (Jag jobbade som PA-tekniker i mer än tio år och under samma period sålde jag, installerade och servade ett antal små och stora PA och discoanläggningar. Under en ännu längre period konstruerade jag och byggde PA. På mässorna såg jag aldrig några lösningar med öppna bafflar och såg det heller aldrig nämnas i branchtidningar osv. Bashorn förekom, men de var, om de skulle spela hyggligt djup bas, inte mindre än basreflexlådorna)

Man kan förstärka en basreflexlåda som placeras där det inte finns någon bakvägg som ger "mottryck" och därmed förstärkning genom att sätta en stor stadig skiva bakom. Det som en baffel, men ingen öppen sådan. -Det kan göra att man i den situationen klarar sig med mindre baslådor.
Kan man trycka upp basreflexlådorna mot en stadig vägg och ha dansgolvet nära där, så är det ännu bättre.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-07-07 22:04

Jag skriver också baserat på erfarenhet av just PA/disco-ljud.

En gång i tidig forntid så började jag och några klasskompisar "köra disco". I början var det många ihoplånade hemmastereogrejer. För bakgrundsmusik/stämningsmusik kan sådant funka även i en så stor lokal som du talar om, men om du ska lyckas använda en hemmaförstärkare så behöver du som sagt rejäl extrafläkt på den och om du ska få tillräckligt ljudtryck så är hornhögtalare i stort sett ett måste.

Med moderna fläskiga PA-slutsteg så kan basreflexlådor fungera bra, och i princip kan din idé med bautastor baffel också funka. Fast då blir du ju i princip ändå tvungen att hyra slutsteg och köpa tillräckligt effektstarka element så det kan kanske vara lika bra att hyra högtalarna också.

Jazzdremel

Inläggav Jazzdremel » 2015-07-08 16:10

Jodå, jag tar råd och hyr, hela grundfrågan är ju för att jag är tveksam på resultatet i form av ljudtryck. Dock inte på fortsatt kontakt med dotter oavsett ljudlösning ;-).
Att stor (> 2,0 meter) baffel inte finns i PA är nog av transportproblem och att effekttålighet är dålig. Jag har prövat med 2 * 12" Kinabasar (typ "4 för 900:-") och de tålde inte mycket innan de bottnade och även om en 15" har i princip nästan dubbla ytan mot en 12" så är det för mycket att pröva..
Jag får hoppas att det jag hyr (ja, stora subbar) låter hyfsat och inte bara mycket.

-J!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-07-10 13:03

MiaM skrev:Med moderna fläskiga PA-slutsteg så kan basreflexlådor fungera bra

Basreflexlådor med lämpliga element, kan med "rätt" avstämning och placering bli otroligt lättdrivna i dunka-dunka registret, så lättdrivna att man känner dunket väl i kroppen på ett litet dansgolv, trots att man driver dem med en vanlig liten hemmaförstärkare. Det går att få en fantastisk verkningsgrad med rätt grejor. Om man ser till storleken på lådorna och discobasfrekvenser (runt 60-70Hz) och därunder så vinner de över horn (om man inte tvingas till fri placering, men kompakt blir det inte med horn).

4560 kan funka rätt bra som baslådor, men i discobasregistret fungerar de mest som basreflexlådor (onödigt skrymmande sådana). Dess hornverkan har man inte mycket nytta av förrän högre upp i frekvens...
Martinhornet som du nämnde (som det fanns byggbeskrivningar på t ex i Ljudiakatalogen), ger ofta en mycket hög verkningsgrad vid en resonant puckel (typ 90Hz(?) som resulterar i tunn, entonig bas utan "botten". Basen känns mer högt upp i revbenen än magen och djup bas resulterat mest i en härva av övertoner, vill jag minnas. -Men de har en förmåga att tränga igenom bra vid fri placering. Vi använde dem rätt mycket utomhus i början av PA-karriären, men övergav dem eftersom det inte gick att få någon botten ur dem och att de lät så resonant eller "speciellt".
-På självvald "semester".

Jazzdremel

Inläggav Jazzdremel » 2015-09-02 16:33

Hej alla!

Begreppet fylla ett ridhus visade sig vara mer bära golvplattor, bord, flaskor, badkar med is etc än ljud. Rekommenderar er som skall göra detta att köpa en stor Citroen/Peugot/Renault buss..

Jag hyrde, 2 * 15" aktiva basreflex och 2 * 10" aktiva toppar. Baslåda vägde en 10 - 12 kilo och väggarna var nog tänkta som extra membran. Men, allt lät högt och bra, inte tordön/hörselskada utan nog bra tryck för att röra på fötterna.
Jag tror nog att tanken med 4 * 15" i öppen baffel (med effektiv bredd på en >= 2 meter) hade gjort det bra och mellan/diskant hade jag lätt fixat, men tid att bygga och utebliven Lottovinst ledde till att hyra var billigare.. tyvärr..

Ingen gäst fick allergiproblem i ridhuset.

Tack alla som svarat & tyckt!

-J!

Föregående

Återgå till DIY-forum