Moderator: Redaktörer
jonasby skrev:Ok, tack alla.
Då siktar jag på följande:
- Mik Behringer ECM8000 (Köper jag hos "grannen" Hifikit)
- USB inspelningsstudio/kort Behringer U-Phoria UM2 (Nätet eller hos Kjell för snabb leverans)
Och lämnar tillbaka alla amatörgrejer till Kjell ...
Det blir bra va?
OffTopic (för denna tråd): Med all tid för detta högtalarbygge och "monolyssning" har jag börjat sakna vanlig stereo ...
Så pass att jag byggde ihop 2 lådor med VIFA 9TG-element (Mupps) i Ikea-askar i bambu ... Låter riktigt braOch i stereo som jag saknat ... Kanske lägger upp en byggtråd för det också.
Tarzan skrev:jonasby skrev:Ok, tack alla.
Då siktar jag på följande:
- Mik Behringer ECM8000 (Köper jag hos "grannen" Hifikit)
- USB inspelningsstudio/kort Behringer U-Phoria UM2 (Nätet eller hos Kjell för snabb leverans)
Och lämnar tillbaka alla amatörgrejer till Kjell ...
Det blir bra va?
OffTopic (för denna tråd): Med all tid för detta högtalarbygge och "monolyssning" har jag börjat sakna vanlig stereo ...
Så pass att jag byggde ihop 2 lådor med VIFA 9TG-element (Mupps) i Ikea-askar i bambu ... Låter riktigt braOch i stereo som jag saknat ... Kanske lägger upp en byggtråd för det också.
Jag skulle inte köpt en en behring ecm8000 om jag inte fick med någon kalibreringsfil eftersom det kan vara ganska stor variation mellan exemplaren. Fast om man inte behöver mäta djupt i basen eller frekvenser över 5 kHz duger nog vilken ecm8000 som helst utan kalibreringsfil.
Tarzan skrev:Mja, här är min priolista över alternativen:
1. En dyr mätmikrofon + ett usb-ljudkort
- dyrt
+ allt annat
2. En line audio om1 + ett usb-ljudkort
+ bra prestanda för pengarna
3. En minidsp umik-1
+ ännu bättre prestanda för pengarna
- kan inte mäta absolut fas, vilket kan vara bra för att lyckas med filter
4. En behringer ecm8000 + usb-ljudkort
- opålitlig frekvensgång
- dyrare än minidsp umik-1
+ det går att mäta absolut fas
jonasby skrev:Filtret är simulerat i Basta. Den byggda versionen är enligt "delningsfrekvens 2500hz på HP och LP, välj sedan närmsta tillgängliga komponentvärde." (Har då inte funderat på om produkt LC eller dess kvot skall söka hållas konstant, dvs öka båda eller öka en och minska den andra.)... ...Jag har INTE polvänt diskanten som jag ibland läser om, men inte till fullo förstår.
A) vid simulering blir det sämre tonkurva och
B) tror, säger tror, att om både LP och HP är av andra graden bör* väl båda fasvrida 180° vardera och därmed vara antingen i 0° eller 360° ur/i fas.
IngOehman skrev:jonasby skrev:Filtret är simulerat i Basta. Den byggda versionen är enligt "delningsfrekvens 2500hz på HP och LP, välj sedan närmsta tillgängliga komponentvärde." (Har då inte funderat på om produkt LC eller dess kvot skall söka hållas konstant, dvs öka båda eller öka en och minska den andra.)... ...Jag har INTE polvänt diskanten som jag ibland läser om, men inte till fullo förstår.
A) vid simulering blir det sämre tonkurva och
B) tror, säger tror, att om både LP och HP är av andra graden bör* väl båda fasvrida 180° vardera och därmed vara antingen i 0° eller 360° ur/i fas.
Njae, inte riktigt.
Ett andra ordningens delningsfilter har en fasvridning som går mot 180° - alltså oändligt långt utanför passbandet.
Mitt i delningen så är fasvridningen hälften, alltså 90°, så skillnaden mellan den LP- och den HP-filtrerade signalen är 180° - vid alla frekvenser, vilket antyder att fasomkastad anslutning till t ex diskanten är en bra ide...
Och då kanske du undrar varför simuleringen säger att det ändå blir bättre när det ansluts i fas och inte i motfas?
- - -
Svaret är att det ju finns annat än filtret som fasvrider, och det mesta sådant fasvrider åt samma håll som filtrets respektive halva, så fasskillnaden blir större än den bara filtret skapar.
Tittar man på HP-filtret för diskanten så arbetar det ju i serie med diskantens egen överföringsfunktion, som ju också är en andra ordningens HP-funktion. Förvisso är diskantens resonansfrekvens lite lägre än den delning du valt, men mindre än en oktav om jag minns elementets egenskaper rätt. Så HP-funktionen är sammantaget en fjärde ordningens funktion, men lite mindre än hälften av 360° fasvridning vid -6 dB-punkten.
Tittar man sen på LP-filtret så är ju även där elementet och filtret seriekopplade och LP-funktioner. Baselementets LP-funktion är dessutom ackompanjerad av en fördröjning som beror på elementets geometriska egenskaper (konens form förskjuter ljudkällan bortåt, eftersom ljudhastigheten i membranet är låg, typ ungefär lika låg som i luften), så även där adderas fasvridningarna.
Det är inte ovanligt att de två nämnda "extra" fasvridande mekanismerna kommer i varje fall i närheten av att tillföra lika mycket fasvridning som själva delningsfiltret, vilket för att ett helt varv skillnad är något man i varje fall kommer i närheten av - vilket säger att elementen skall anslutas i fas. Typiskt är det dock svårt att få ett bra fas-samarbete långt över delningen då tidsfördröjningens fasrepresentation ju bara fasvrider mer och mer ju högre frekvensen är, alltså inte den S-form (som landar mot en maximal fasvridning på 90*n) som ger förutsättningar för perfekt addition.
Så - ofta ser man att konstruktioner i samma stil som din adderar bäst med elementen anslutna i fas, men att summeringen inte är perfekt om man zoomar in på kurvan en bit över delningen, där det inte är ovanligt att man i en liten del av registret faktiskt får lite destruktiv addition med diskanten ansluten i fas, vilket dock är ett dåligt argument för motfasanslutning, då det ju ställer till registret mitt i delningen mycket mera illa.
Så jag tror för att säga samma sak med färre ord, att du valt rätt fasläge.![]()
- - -
Min poäng är dock inte det, utan att klargöra att det finns fysikaliska skäl till detta, och de skälen är inte det som du skrev (se asterisk ovan*, i ditt inlägg).
Vh, iö
jonasby skrev:Medans jag tänker på mickköp ...
så har jag iaf byggt om delningsfiltret och provlyssnat lite.
Och det låter klart bättre!
HP är bytt till C=3,3uF och L=0,4 (R=0,49ohm) med efterföljande ca 2db L-dämpning med 1,2 och 20 ohm.
Delar alltså högre än förut och dämpar.
Hörbar skillnad.
LP är fortfarande oförändrat. Jag ska (senare i helgen) flytta upp dess (elektriska) delningsfrekvens lite grann. Från 2,5kHz till omkring 2,7-2,8kHz.
Fråga: Jag har tagit för givet att delningsfrekvens bör vara samma för LP och (mötande) HP. Så tidigare använde jag "elektrisk" delning 2,5kHz på båda. Men ser också i simuleringar som väl tar hänsyn till fysiska saker som mekanik och akustik att delningsfrekvenser ter sig bli annorlunda än de elektriska (som jag lärde mig om i skolan ...). Är det så och är det OK eller galet att som nu köra LP "elektriskt" 2,5kHz och HP "elektriskt" nästan 4kHz?
(Ska bli intressant när jag kan mäta detta på riktigt.)
OffTopic:
Har nog aldrig lyssnat så kritiskt på högtalare som nu ... intressant. Mycket intressant.
Och märker, när jag lyssnar på mina nya 30-minuters-muppar att för vissa sångerskor passar det MED EQ-filter och för andra UTAN EQ-filter. Man blir kritisk minsann.
Och för att inte tala om Veronica Maggio - hon borde skola om rösten totalt ... ingenting funkar ju för hennes gälla pipa.
jonasby skrev:Tvekar iofs inte en sekund på att den utrustning jag satsat på inte är "helt professionell" och kanske inte ens nära faktiskt. Men a) jag ville och vill undvika att köpa på mig utrustning för flera tusen för mitt första projekt och innan jag ens kan nåt i ämnet. Principsak liksom. Lär och utvecklas. Och b) vill mest få en viss överblick och förståelse hur tonkurvan ser ut. Kan "förortskalibrera" genom att mäta på annan känd hyggligt välspelande högtalare och på så sätt iaf få en känsla typ "den mäter ca 3-5 db för högt mellan 5-15 kHz". Typ. Kanske låter galet i vissas öron, men sån är jag. Ibland.
jonasby skrev:Samtidigt vill jag inte köpa på mig utrustning etc innan jag själv inser att jag måste.
Cortado skrev:Försänka eller inte, här har du en artikel från Zaph:
http://www.zaphaudio.com/mtg-surface.html
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster