Yes.
Jag har simulerat fram ett Q på 0.59 med 68L låda fylld till 90% med dämpmaterial. Vet inte vilket Q jag egentligen borde sikta på men vad jag förstått så är det bra att utgå från ett lägre än 0.707Q då man ska EQ'a upp de lägre frekvenserna.
Moderator: Redaktörer
Termos_friend skrev:Yes.
Jag har simulerat fram ett Q på 0.59 med 68L låda fylld till 90% med dämpmaterial. Vet inte vilket Q jag egentligen borde sikta på men vad jag förstått så är det bra att utgå från ett lägre än 0.707Q då man ska EQ'a upp de lägre frekvenserna.
Termos_friend skrev:Ett Q på 0.5 blir en riktigt stor låda. Då kommer frugan bråka med mig
Så det fårbli någon slags kompromiss.
Dämpning(materialet) ska ju göra att volymen upplevs större än faktisk volym.
Så det är huvudanledningen. Jag kan ju ha missförstått det dock.
Termos_friend skrev:Ja men det blir väl att kompromissa
En mer viktigt frågeställning som jag tycker mig sett lite olika svar på. Eftersom jag nu bygger med "liten" volym i åtanke så vill jag ha en låda som inte är speciellt djup. Men då börjar ventilationen på basen närma sig lådans bakvägg. Hur mycket mellanrum bör man ha här mellan magnet/hål och bakre väggen på lådan så kylningen inte blir allt för negativt påverkad?
paa skrev:Det finns några mycket bra trådar om slutna lådor med eq, även kallad Linkwitz-Transform, på forumet:
viewtopic.php?p=723769
viewtopic.php?p=717905
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster