Bygga basstöd - sparka mig i rätt riktning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Termos_friend

Re: Bygga basstöd - sparka mig i rätt riktning

Inläggav Termos_friend » 2022-02-14 14:34

Yes.

Jag har simulerat fram ett Q på 0.59 med 68L låda fylld till 90% med dämpmaterial. Vet inte vilket Q jag egentligen borde sikta på men vad jag förstått så är det bra att utgå från ett lägre än 0.707Q då man ska EQ'a upp de lägre frekvenserna.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-02-14 14:51

Termos_friend skrev:Yes.

Jag har simulerat fram ett Q på 0.59 med 68L låda fylld till 90% med dämpmaterial. Vet inte vilket Q jag egentligen borde sikta på men vad jag förstått så är det bra att utgå från ett lägre än 0.707Q då man ska EQ'a upp de lägre frekvenserna.

Enligt Ior kan du skippa dämpmaterial då det inte råder konsensus inom vetenskapen vad dämpmaterial beträffar. Därefter hade jag perosnligen siktat på 0,5 vilket rekommenderar av Peter Steindl m.fl.. Glöm inte reducera lådvolymen med volyment för förstärkare och elementet självt, vid simulering.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2022-02-14 15:05

Ett Q på 0.5 blir en riktigt stor låda. Då kommer frugan bråka med mig :)
Så det fårbli någon slags kompromiss.

Dämpning(materialet) ska ju göra att volymen upplevs större än faktisk volym.
Så det är huvudanledningen. Jag kan ju ha missförstått det dock.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-02-14 15:14

Termos_friend skrev:Ett Q på 0.5 blir en riktigt stor låda. Då kommer frugan bråka med mig :)
Så det fårbli någon slags kompromiss.

Dämpning(materialet) ska ju göra att volymen upplevs större än faktisk volym.
Så det är huvudanledningen. Jag kan ju ha missförstått det dock.

Det är tveksamt om du hör skillnad på 0,5 och 0,6, moff i lådan är diskuterat och skall du ändå Ekvalisera så behövs det egentligen inte då du kan Bygga en 0,7 låda som du ekvaliserar till att motsvara Q 0,5 eller vad du vill.

Slutsats bygg nåt som frugan står ut med och ekvalisera det tills det blir som du vill :D , Krångla inte till det. Slutna lådor är MYCKET förlåtande konstruktioner.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2022-02-14 18:45

Ja men det blir väl att kompromissa :D

En mer viktigt frågeställning som jag tycker mig sett lite olika svar på. Eftersom jag nu bygger med "liten" volym i åtanke så vill jag ha en låda som inte är speciellt djup. Men då börjar ventilationen på basen närma sig lådans bakvägg. Hur mycket mellanrum bör man ha här mellan magnet/hål och bakre väggen på lådan så kylningen inte blir allt för negativt påverkad?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-02-14 21:03

Termos_friend skrev:Ja men det blir väl att kompromissa :D

En mer viktigt frågeställning som jag tycker mig sett lite olika svar på. Eftersom jag nu bygger med "liten" volym i åtanke så vill jag ha en låda som inte är speciellt djup. Men då börjar ventilationen på basen närma sig lådans bakvägg. Hur mycket mellanrum bör man ha här mellan magnet/hål och bakre väggen på lådan så kylningen inte blir allt för negativt påverkad?

Om avståndet mellan magneten och bakre lådvägg är lika stor eller större än ventilationshålets öppningsdiameter bakom magneten så borde det räcka till, kan man ta till dubbla diametern så skadar nog inte det heller.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-02-14 21:06

Det finns några mycket bra trådar om slutna lådor med eq, även kallad Linkwitz-Transform, på forumet:
viewtopic.php?p=723769
viewtopic.php?p=717905
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2022-02-14 21:45

paa skrev:Det finns några mycket bra trådar om slutna lådor med eq, även kallad Linkwitz-Transform, på forumet:
viewtopic.php?p=723769
viewtopic.php?p=717905

Tja! Och tack för tipset med ventilationen.

Trådarna där, de har jag kikat på. Lite dem som inspirerade mig att byta spår när jag insåg att jag behövde bygga med mindre volym.

Föregående

Återgå till DIY-forum