av housemicke » 2007-03-14 12:39
bitarna ser ut ungefär såhär---> l i l (men du tar bort pricken över i)
ok jag lyckades inte slita isär en enda bit med handkraft. så jag övergick till att trycka ihop bitarna med handkraft, det gick inte heller så bra. men 2 gav efter redan här
dom som klarade sej längre än hit blev långsamt påpressade på ett 22mm rör, lite i taget, vänta och se om nåt börjar släppa, sen pressa på lite till. mellanrummet mellan yttersidorna va 19mm.
förlorare:
grund-spackel-grund. limmat med trälim - sprack med handkraft (ihopklämd), sprack i fogen. den här biten va sämst.
spackel och trälim - sprack i fogen, näst sämst, sprack fort när jag tryckte på biten på röret, rel oflexibel fog fick jag känslan av.
loctite super epoxy - sprack i fogen, släppte ganska fort när den blev påpressad på ett rör. släppte av statiskt kraft kan man säga, jag hade bara pressat en lite bit och lämnat den. oflexibel.
vinnare:
trälim på spån - sprack dock av handkraft, mittbiten delade på sej. antagligen va just mittdelen lite försvagad här
bit ihoplimmad med enbart spackel - mittdelen sprack. satt bra tycker jag, en underdog, jag brukar laga dörrblad/luckor som delat på sej med enbart spackel och dom sitter som berget jämt. klarade sej ganska långt ner på röret. nackdelen är du har mindre än 2min på dej att få ihop sakerna och sätta press på dom (om man vill vara på säkra sidan då)
grundat spån och trälim - mittdelen sprack när den blev påpressad på röret, inte dålig men inte bäst. prestanda som den ihopspacklade biten ungefär.
bison std epoxy - en yttersida sprack diagonalt upp ca 1/3-1/2 vägs upp på fogen. ganska abrupt brott. ungefär som man brytit av en bit spån i ett skruvstycke. den här biten va näst bäst tycker jag, den höll långt ner på röret innan nåt hände. stryktålig. dyrt.
1komp polyurethan - mittdelen sprack, men den va snäppet bättre än bison epoxy, den här mittdelen sprack dock inte i mitten utan betydligt närmre en sida s a s. den hängde med långt ner på röret utan att nåt hände, tom när jag hade pressat på den ända ner så satt bitarna ändå ihop. stryktålig. den här va bäst tycker jag. polyurethan är dyrt dock.
till limning av spån så tycker jag trälim räcker långt.
av det som är kvar ska jag nu testa hur det är att såga genom dom olika limfogarna, sen försöka bända isär med kniv sen blir det nog slag med hammare. vi får se hur det går
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.
nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.
/ din rasp i röven