Ytbehandla MDF lådor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-09 12:07

Kaffekoppen skrev:Jag har gjort det, inga problem alls. Se bara till att ha spacklat med tvåkomponentsspackel eller sprutspackel på burk från plastic pudding. Flera tunna lager så slipper du att det rinner, börja med en grundfärg. Mellan slipa lätt med allt finare papper. TYvärr ingen digital bild på det.

Grundar man före spackling?

Och har du ingen analog bild??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-09 12:23

Man grundar egentligen både före och efter spackling eftersom spacklet fäster bättre då, men det är klart att skall man välja så grundar man företrädesvis efter....

Jo, jag har analoga bilder.. någonstans..både på sprutlackering jag gjort och målning med sprayflaskor..

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-09 12:47

Skojjade. Om grundingen.

Nä, nu skojjade jag igen - om analoga bilder. :wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2007-03-09 15:20

Jag köpte en eklaminat skiva till min Tv-bänk och till den en liten list som ska strykas på kanten där den är kapad. Kan man använda den metoden på ett par högtalare Strycka på ett laminat helt enkelt??

Sedan så undrar jag fortfarande om det är någon som har erfarenhet av att tapetsera sina högtalare?

Faktum är att på Bauhaus kan man köpa påstykbart faner, ek, björk och bok, 24 cm bredd och ca 2 meter långt vill jag minnas. Tror detta kostade 80kr. Jag valde mellan faneret och just tapet (jag hatar slipning och jag vet att allt kryper o spricker ändå). En snygg strukturtapet kan man sedan måla i den färg man vill. Så kan man få till den där eftertraktade pizzerialooken på sina skapelser!

jag köpte faneret men har inte fullföljt ännu.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-03-09 15:33

Faktum är att på Bauhaus kan man köpa påstykbart faner, ek, björk och bok, 24 cm bredd och ca 2 meter långt vill jag minnas. Tror detta kostade 80kr.

Är det trä eller imitation?

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2007-03-12 10:05

Är det trä eller imitation?

Trä förstås. Jag har testat i helgen. Strykjärn, högsta temperaturen. Funkade bra. Lite lättare när man inte behöver kladda med klister. Om det sitter på i långa loppet återstår att se.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-12 11:24

Kanske man kan få en bild på resultatet :D ?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-03-12 11:54

koppen, brigadeer
Nu blev det så att jag valde att fanera med körsbärsfanër istället för att lacka. Jag orkade inte vänta på att någon lackerare skulle höra av sig med offert. Kruxet var att hitta lim som fäster på grundfärg, spackel och sprutspackel. Polyuretanlim verkar fungera bra. Få se om det håller med tiden också :)
138kr/0,5l iofs var väl inget vidare iofs. Men i reda pengar ganska lite ändå jämfört med en lackering.

mvh

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-03-12 13:38

Hm... tänk på att enkomp polyuretanlim sväller och lämpar sig inte till dylikt arbete. Har jag använt för att limma fast korkhandtag på ett par flugspön, då är det en fördel.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-03-12 13:54

sväller med tiden menar du? om ett år från och med nu ?
Fast detta verkar vara tvåkomp om det nu är någon skillnad?
Hm lät ju inget vidare. :(

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-12 13:58

Nej det blåser upp sig och börja pösa som en speedad jästdeg. Vilket är bra ibland eftersom det (limmet) tränger in och fyller upp.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-03-12 14:31

jo det fick någon form av skumliknande konsistens från att ha sett ut som sirap. Men om det inte ändrar sig något mer med tiden så är jag nog i hamn ;)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-12 18:35

vanligt trälim räcker långt tycker jag. borde funka på grundfärg, spackel etc också.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-03-13 10:44

jag testde faktiskt igen att försöka limma vitlim på tvåkompspackel. Det flagnade kan man säga. Så ur ett kemiskt perspektiv så borde det kanske inte det ;) Men det hade varit att föredra

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 10:46

Kan man grundmåla på spacklet och limma faneret med vitlim mot färgen?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-13 10:49

måste testa att limma 2 st mdfbitar som jag spacklat o slipat kanske även grundat, vi får väl se hur det håller. återkommer om ett par timmar.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-03-13 10:55

koppen, ingen aning. Bäst kanske att höra med någon kemist vad för lim som passar till vad. :) D.v.s så inte faneret släpper då man minst anar det, var min tanke.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-13 12:42

ok jag kapade upp lite (mycket slät) ca 20mm spånplatta. jag sågade upp 14 bitar ca70x200mm bitar och sen en ca 70x70 bit mellan 2 större som en sandwich (så man på ett enkelt sätt kan bryta isär bitarna)

alla bitar gjordes rena med tryckluft innan limning, spackling, grundning.

bit 1: rent spån + trälim (geistlich ligamenta miracol 13f2)

bit 2: spacklat och slipat spån + trälim. slipat med 240korn, spackel: wurth gtz plus, 2komp polyester. mittbiten spacklades och slipades också.

bit 3: grundat spån + trälim. ej sprutad grund utan nordsjö häftgrund v (tjock snabbtorkande grundfärg). jag målade på, lät det dra nån minut sen torkade av överflödig färg med gasbinda. sen torka. även här grundades mittbiten.

bit 4: rent spån + bison 2komp standard epoxy

bit 5: rent spån + loctite 2komp super epoxy

bit 6: rent spån + bostic 1komp polyurethan

bit 7: rent spån + "ihoplimmat" med gtz plus spackel

allt tvingades ihop för kung och fosterland

ladies and gentlemen make your bets.

/ din rasp i röven

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 12:48

:)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-13 13:29

housemicke skrev:ladies and gentlemen make your bets.

Jag sätter 500 spänn på Bostic Challenger i 4:e loppet ... 8)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-13 14:14

slänger in en till bit. handgrundad sen spackel sen en till grund på det (den i mitten får den behandlingen på båda sidor), limmas med trälim. jag borde vara klar med testet runt 4 eller så. ska bli kul o se vad endast spackel kan erbjuda, det kan säkert bli ganska starkt.

/ din rasp i röven

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 15:18

grund-spackel-grund-vitlim tror jag på... En femma på att det funkar!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-13 15:19

Jag ska testa också. Måste till Ekonomen och köpa spackel. Grund hade jag hemma ...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-13 15:26

Bit 1 kommer att vinna lätt om den får torka mer än ett dygn!
Men det har vi väl ingen nytta av?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-03-13 15:50

om man får lägga in en liten sak så är det nämligen att det är sprutspackel på tvåkomp spacklet så hela problemställlningen borde ha varit att hitta ett lim som klarar både träfanér, akrylbaserat sprutspackel och polyesterbaserat tvåkompspackel. (bara för att det bitvis är synligt tvåkompspackel också)
Jag inser att jag benämnt sprutspackel som tvåkompspackel helt felaktigt. Men jag sätter 2 kr att det inte fäster på tvåkompspackel heller trots allt. :)

Men det är bra kämpat housemicke! :-) bra vägledning.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-13 16:24

nån som vet hur lång härdtid det är på dom olika limsorterna? skulle man kunna snabba upp processen med värme tror ni? jag skulle kunna brassa på med ir-torken 10-15minuter eller så, om det skulle vara fördelaktigt då dvs.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-13 16:55

Jag tror vitlimmet behöver något dygn hur som helst, medan tvåkomponentlimmen kanske klarar sig på betydligt kortare tid och också går att speeda upp mer, men du måste ju ändå vänta på vitlimmet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-13 17:02

ok. fingade lite på det limmet som tryckts ut på sidorna, varken epoxylimmen eller polyurethanet är riktigt torrt känns det som. kanske lika bra att jag testar imorrn.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-14 12:39

bitarna ser ut ungefär såhär---> l i l (men du tar bort pricken över i)

ok jag lyckades inte slita isär en enda bit med handkraft. så jag övergick till att trycka ihop bitarna med handkraft, det gick inte heller så bra. men 2 gav efter redan här

dom som klarade sej längre än hit blev långsamt påpressade på ett 22mm rör, lite i taget, vänta och se om nåt börjar släppa, sen pressa på lite till. mellanrummet mellan yttersidorna va 19mm.

förlorare:

grund-spackel-grund. limmat med trälim - sprack med handkraft (ihopklämd), sprack i fogen. den här biten va sämst.

spackel och trälim - sprack i fogen, näst sämst, sprack fort när jag tryckte på biten på röret, rel oflexibel fog fick jag känslan av.

loctite super epoxy - sprack i fogen, släppte ganska fort när den blev påpressad på ett rör. släppte av statiskt kraft kan man säga, jag hade bara pressat en lite bit och lämnat den. oflexibel.

vinnare:

trälim på spån - sprack dock av handkraft, mittbiten delade på sej. antagligen va just mittdelen lite försvagad här

bit ihoplimmad med enbart spackel - mittdelen sprack. satt bra tycker jag, en underdog, jag brukar laga dörrblad/luckor som delat på sej med enbart spackel och dom sitter som berget jämt. klarade sej ganska långt ner på röret. nackdelen är du har mindre än 2min på dej att få ihop sakerna och sätta press på dom (om man vill vara på säkra sidan då)

grundat spån och trälim - mittdelen sprack när den blev påpressad på röret, inte dålig men inte bäst. prestanda som den ihopspacklade biten ungefär.

bison std epoxy - en yttersida sprack diagonalt upp ca 1/3-1/2 vägs upp på fogen. ganska abrupt brott. ungefär som man brytit av en bit spån i ett skruvstycke. den här biten va näst bäst tycker jag, den höll långt ner på röret innan nåt hände. stryktålig. dyrt.

1komp polyurethan - mittdelen sprack, men den va snäppet bättre än bison epoxy, den här mittdelen sprack dock inte i mitten utan betydligt närmre en sida s a s. den hängde med långt ner på röret utan att nåt hände, tom när jag hade pressat på den ända ner så satt bitarna ändå ihop. stryktålig. den här va bäst tycker jag. polyurethan är dyrt dock.

till limning av spån så tycker jag trälim räcker långt.

av det som är kvar ska jag nu testa hur det är att såga genom dom olika limfogarna, sen försöka bända isär med kniv sen blir det nog slag med hammare. vi får se hur det går

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-14 19:16

FRÅGA

Jag förstår att det finns bra metoder med sprutspackel och så, men kan man om man inte har möjlighet eller plats att sprutspackla lacka lådan X antal gånger och få snarlikt resultat?

Med lacka avses lägga på färg eller lack eller lackfärg.

Med X avses ett flertal gånger 4-5 kanske.

Med snarlikt avses ett resultat som är så bra att man inte ser skarvar och skit.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum