Intresserad av kapabelt 15" element? Insamling startar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-02-03 14:39

Väcker lite liv i denna tråden med en uppdatering från Mark:

Just to update you, sample parts have been ordered. I'm not sure exactly when I will receive them but I'll let you know. I went with an aluminum basket that is cheaper than the other one I mentioned. So far, costs are shaping up quite well.

It will be awhile before I get all the parts in for prototyping. Some parts are coming from China, and some from the USA. China shuts down next week for their holiday so I need to wait for them to start up again.

Here is a picture of the basket. It offers the advantage of cooling below the coil plus it takes a larger spider than the ones we use, which is very good. Excellent clearance from spider landing to rear plate too - ~35mm!

Bild

Jag själv har haft så mycket annat att stå i senaste veckan att jag inte hunnit ägna en tanke åt detta projektet, och tyvärr blir det nog lika hektiskt kommande vecka också. Men som Mark skriver så kommer detta ta sin tid och vi har gott om tid på oss att diskutera parametrar. Själv tänkte jag försöka få tid att simulera lite mer med olika tänkbara parametrar i olika lådstorlekar och försöka hitta någon trevlig medelväg som gör att elementet blir attraktivt för så många som möjligt, för det gynnar oss alla!

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-02-05 12:22

Jag hoppar av min intresseanmälan tyvärr. Det blev ett knippe Ino-moduler för min del istället.
Stort lycka till med projektet i alla fall!

Användarvisningsbild
rickardp

Inläggav rickardp » 2013-02-05 14:49

Var går Ino basar att köpa ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-05 15:04

rickardp skrev:Var går Ino basar att köpa ?

Från Ino Audio. Dvs från forummedlemmen Ingvar Öhman.

Användarvisningsbild
rickardp

Inläggav rickardp » 2013-02-05 15:38

Ok
Finns det några länkar på vad det finns att köpa och
Data på högtalarna

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-02-05 15:44

rickardp skrev:Ok
Finns det några länkar på vad det finns att köpa och
Data på högtalarna

Fråga gärna i Ino delen på forumet :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-02-13 03:27

schmutziger skrev:Bomp
Händer det något?!

Är det skrivit i sten vad det tänkta systemet ska se ut än?
är det 110l slutet det optimeras för?
Men det ser helt ok ut i 70l med?

lågt qt,fs
eller kompromissa fs med lite mer
qb=.5 @110l? maxtryck i lådan är då 150dB?
dvs som i första posten?

Hur är diskussionerna kring kanthupphängningen?
Ska den vara styv för att inte deformeras av trycket i lådan eller ska den vara lätt o fin som en åldersbeständig skumkant?
ja eller kompliansen i stort?

Tycker detta projekt är jätteintressant.
Men tycker också att en diskussion om varför tex SI 15" o 18" inte är tillräckligt bra skulle vara intressant.
De kostar väl lite mindre än vad dessa kan tänkas sluta på i pris?

Nej, inget är nog skrivet i sten men som det verkar så ligger fokus på 120l låda, Qb=0,4, xmax runt 18mm. Om man tittar på iST's produkter så verkar dom gilla skumkanter, men det valet är helt upp till oss. Jag hör gärna för och emot på den punkten.

Jämför man med SI 15" så siktar vi på lägre Qts, lägre Le, högre Bl och högre känslighet. Fokus på minimal mekanisk och termisk distorsion är en annan sak som varit med sedan starten. För dom som tittar på 4ohms dubbla talspolar (för parallellkoppling av två basar mot slutsteg) så stämmer inte heller angivna T/S särskilt väl för SI's element. Det finns mätningar någonstans på AVSforum men jag hittar dom inte nu. Prismässigt så vet jag inte var vi hamnar, men det har gjorts en del beslut sedan starten som alla påverkar priset i rätt riktning. Förhoppningsvis så blir detta element inte så hemskt mycket dyrare, och förhoppningsvis presterar det också bättre på alla punkter...

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-14 19:05

Mark skrev:Hi Martin,

Just to update you, sample parts have been ordered. I'm not sure exactly
when I will receive them but I'll let you know. I went with an aluminum
basket that is cheaper than the other one I mentioned. So far, costs are
shaping up quite well.

Best,
Mark

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-27 20:40

Det finns nu en prototyp...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-03-27 23:07

Aerob skrev:Det finns nu en prototyp...

:D

Vad är nästa steg?

"Fabrikstest" av Mark först och sedan oberoende test av Josh Ricci på data-bass.com ?
.....

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-27 23:26

Som du skriver, efter att vi intresserade kan enas om att T/S från Mark ser bra ut så blir det att skicka till Josh för ett oberoende test. Jag har mailat Mark med vissa önskemål samt lite frågor runt pris, konstruktion mm. De T/S jag fick var för ett helt oanvänt element, han kommer att motionera det ett tag för att se om värdena förändras något. Mark hade förhoppningar om att kunna använda den mindre 180mm motorn för att pressa priset ytterligare, men pga det låga Qts vi efterfrågade var han tvungen att ta ett kliv upp och använda den större 220mm motorn. Jag har förresten någon bild på prototypen om det är av intresse?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-27 23:40

JA! :D
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-03-27 23:40

Ja!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-28 00:28

Som sagt så är detta en prototyp och inte en färdig produkt, men så här ser den i alla fall ut i all sin prakt:
Bild

Bild

Jag föreslog för Mark att modifiera korgen en aning för ökad ventilation av talspolen, vi får se vad han tycker om min ide. Nu rör det i alla fall på sig!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-28 00:45

Vore det inte coolt om den gjores i någon annan färg än svart? Kritvit, guld eller JBL blå.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-28 00:56

Alexi skrev:Vore det inte coolt om den gjores i någon annan färg än svart? Kritvit, guld eller JBL blå.

Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-28 07:06

Vore absolut värt att få den hit om det ser bra ut för mätning av Lilltroll!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-03-28 07:17

Vilket jäkla jobb du gör Aerob, kudos till dig att du tagit saken i egna händer och inte lät det stanna vid snack.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-28 09:39

Alexi skrev:Vore det inte coolt om den gjores i någon annan färg än svart? Kritvit, guld eller JBL blå.

Tänker du på korg eller kon? Oavsett så är min syn på saken att den yta som krävt minst behandling är den att föredra. Mina element ska inte vara synliga oavsett, men priset är hela tiden en faktor och varje detalj som påverkar priset men inte prestanda i rätt riktning är ett bra val som jag ser det.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-28 09:44

shifts skrev:Vilket jäkla jobb du gör Aerob, kudos till dig att du tagit saken i egna händer och inte lät det stanna vid snack.

Tack, men så himla mycket gör jag egentligen inte.. Det är egentligen Mark som drar det tunga lasset som lägger tid, pengar och energi på ett projekt utan garantier. Stort kudos till honom för att ta sig an detta projekt trots den jobbiga svensken som hela tiden kräver lite mer eller mindre av något och aldrig blir helt nöjd...

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-03-28 10:10

http://www.youtube.com/watch?v=umwmGim4 ... u.be&t=17s

Aerob skrev:
shifts skrev:Vilket jäkla jobb du gör Aerob, kudos till dig att du tagit saken i egna händer och inte lät det stanna vid snack.

Tack, men så himla mycket gör jag egentligen inte.. Det är egentligen Mark som drar det tunga lasset som lägger tid, pengar och energi på ett projekt utan garantier. Stort kudos till honom för att ta sig an detta projekt trots den jobbiga svensken som hela tiden kräver lite mer eller mindre av något och aldrig blir helt nöjd...

Det kan inte vara lite så att han tycker det är rätt givande att lägga ner lite extra tid på nån som har en hyffsat tydlig målbild?
och där det kan generera en hyffsad försäljning?

Bra jobbat förresten!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-03-28 11:08

MagnusÖstberg skrev:Ja alltså, att Q ökar är just det jag vill. Jag vill ha bättre kvot mellan slaglängdmöjlighet och lådstorlek. Q är skitlågt och BL är svinstarkt. Motsvarande högpretandasystem är inte så extrema på de värdena.

Det jag är ute efter i första stycket är att ett så lågt Q gör att elementet faller TIDIGT i en låda av vettig volym. Man måste börja kompensera tidigt vilket gör att det går åt mer effekt. Mycket ineffekt är inte bra för ett lågdistande system i min bok. Simulera med parametrarna om ni inte tror mig.

Jag har inte bevakat den här tråden på länge och när jag ögnade igenom den såg jag detta inlägg (som var en kommentar på ett av mina).

Vad jag vill kommentera är att man måste tänka på att starka motorer visserligen ger lägre q och tidigare av rullning (som kräver EQ) men å andra sidan har de högre verkningsgrad. Därför behöver man inte stoppa in lika mycket effekt för samma ljudtryck. Min uppfattning är att det som begränsar verkningsgraden mest är förhållande mellan Sd och Vb. Man kan inte med rimlig verkningsgrad och distortion trycka inte ett stort element i en liten låda: fb (resonans i lådan) påverkas av Sd och man kan inte kompensera detta med en flabbigare upphängning eftersom i små lådor kommer fjädringen domineras av luftfjädern, som bestäms av Sd/Vb.

Ett grundläggande problem med tråden (med vissa undantag) är att konstruktionsarbetet börjat i en märklig ända. Högtalarelementet är ett subsystem i ett större system, nämligen högtalaren. Vill man vara petig, och det kanske man bör vara, en högtalare som samverkar med ett rum. Om man då börjar med att specificera ett subsystem (elementet) utan ha en klar bild av hur systemet som helhet skall se ut, föreligger en uppenbar risk för suboptimering (ofrivillig ordvits). Alltså, jag hade gärna sett att man började med högtalaren (i ett rum) och sedan funderat på hur subsystemen (element, låda) bör se ut, givet vissa begränsningar. Men ta det som en mild, konstruktiv kritik: jag gör ju inget av jobbet.

Om JAG skulle konstruera ett infrasystem skulle jag nog låtit mig inspireras av parametrarna för Inos 12" infraelement och skalat upp dem. Då hamnar man på en lådstorlek kring 100 liter för ett 15" element.

För övrigt: fantastiskt arbete av Aerob. En sann amatör i ordets ursprungliga mening (dvs. någon som gör något för att man tycker om det, inte för att det är en yrke).

Bara mina 2 öre.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-28 11:09

Jag skulle helst vilja ha helt kritvita element, jag tror de är lättast att få se små ut i ett modernt hem. Om de är svarta skulle jag personligen gärna ha en korg i mässing, skulle vara snyggt vintage stuk i en låda i valnöt.

Men jag mer spånar fritt, jag håller ju på med ett helt annat mycket mindre projekt för infrabas just nu.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-28 11:56

Mässing är inget bra resonansmässigt, eller snarare tvärtom, det är väldigt resonant!
Gjuten magnesium däremot är ganska dött pga kristallstrukturen som bildas vid gjutningen.
Det har använts t.ex i en del av SEAS korgar, nu har dom gått över till att kalla det för chassi av "metall", men jag vet inte om det betyder att dom slutat med magnesium i chassit på dom nya korgarna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-28 19:16

DQ-20 skrev:Ett grundläggande problem med tråden (med vissa undantag) är att konstruktionsarbetet börjat i en märklig ända. Högtalarelementet är ett subsystem i ett större system, nämligen högtalaren. Vill man vara petig, och det kanske man bör vara, en högtalare som samverkar med ett rum. Om man då börjar med att specificera ett subsystem (elementet) utan ha en klar bild av hur systemet som helhet skall se ut, föreligger en uppenbar risk för suboptimering (ofrivillig ordvits). Alltså, jag hade gärna sett att man började med högtalaren (i ett rum) och sedan funderat på hur subsystemen (element, låda) bör se ut, givet vissa begränsningar. Men ta det som en mild, konstruktiv kritik: jag gör ju inget av jobbet.

Jag håller egentligen med dig, men vet inte hur det skulle kunna vara praktiskt genomförbart. Om man ska hårdra det så skulle det innebära att varje person skulle behöva skräddarsy sitt element efter sitt rum och sina högtalare, och det är knappast realistiskt. Det skulle i princip också innebära att om man får för sig att flytta eller byta ut sitt toppsystem så behöver också bassystemet bytas ut.
DQ-20 skrev:Om JAG skulle konstruera ett infrasystem skulle jag nog låtit mig inspireras av parametrarna för Inos 12" infraelement och skalat upp dem. Då hamnar man på en lådstorlek kring 100 liter för ett 15" element.

Första frågan är givetvis hur parametrarna på Ino W121 ser ut? Finns dom tillgängliga någonstans? Jag har sett siffror som Alexi postade på HF för länge sedan, gäller dom fortfarande? Lådstorlek på runt 100 liter är målsättning även för detta element, fb vid låga 30Hz på ett ungefär.
DQ-20 skrev:För övrigt: fantastiskt arbete av Aerob. En sann amatör i ordets ursprungliga mening (dvs. någon som gör något för att man tycker om det, inte för att det är en yrke).

Bara mina 2 öre.

/DQ-20

Tack! :D

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-03-28 21:05

Jag vill också berömma Aerob. Bra jobbat.

Däremot så tycker jag när jag tittar på den icke ytbehandlade korgen överst på denna (11) sida att man får vara försiktig med modifieringarna. Det blir inte mycket material kvar i den om man tar ur ytterligare för ventilation av spidern. Motorn ser tung ut och bör sitta fast...
Senast redigerad av AndersP 2013-03-31 16:28, redigerad totalt 1 gång.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-28 21:10

Hejjar på! :)

Tror nog att ventilationen från den korgen är adekvat out-of-the-box.

Men allt sådan kommer fram under testerna, som naturligtvis skall föregå alla moddar :P
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-28 21:44

paa skrev:Mässing är inget bra resonansmässigt, eller snarare tvärtom, det är väldigt resonant!
jag tänkte mer look än material...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-28 22:55

Man kan ju guldplätera.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-03-29 14:55

Guldeloxering av aluminium har funnits länge.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum