MagnusÖstberg skrev:Ja alltså, att Q ökar är just det jag vill. Jag vill ha bättre kvot mellan slaglängdmöjlighet och lådstorlek. Q är skitlågt och BL är svinstarkt. Motsvarande högpretandasystem är inte så extrema på de värdena.
Det jag är ute efter i första stycket är att ett så lågt Q gör att elementet faller TIDIGT i en låda av vettig volym. Man måste börja kompensera tidigt vilket gör att det går åt mer effekt. Mycket ineffekt är inte bra för ett lågdistande system i min bok. Simulera med parametrarna om ni inte tror mig.
Jag har inte bevakat den här tråden på länge och när jag ögnade igenom den såg jag detta inlägg (som var en kommentar på ett av mina).
Vad jag vill kommentera är att man måste tänka på att starka motorer visserligen ger lägre q och tidigare av rullning (som kräver EQ) men å andra sidan har de högre verkningsgrad. Därför behöver man inte stoppa in lika mycket effekt för samma ljudtryck. Min uppfattning är att det som begränsar verkningsgraden mest är förhållande mellan Sd och Vb. Man kan inte med rimlig verkningsgrad och distortion trycka inte ett stort element i en liten låda: fb (resonans i lådan) påverkas av Sd och man kan inte kompensera detta med en flabbigare upphängning eftersom i små lådor kommer fjädringen domineras av luftfjädern, som bestäms av Sd/Vb.
Ett grundläggande problem med tråden (med vissa undantag) är att konstruktionsarbetet börjat i en märklig ända. Högtalarelementet är ett subsystem i ett större system, nämligen högtalaren. Vill man vara petig, och det kanske man bör vara, en högtalare som samverkar med ett rum. Om man då börjar med att specificera ett subsystem (elementet) utan ha en klar bild av hur systemet som helhet skall se ut, föreligger en uppenbar risk för suboptimering (ofrivillig ordvits). Alltså, jag hade gärna sett att man började med högtalaren (i ett rum) och sedan funderat på hur subsystemen (element, låda) bör se ut, givet vissa begränsningar. Men ta det som en mild, konstruktiv kritik: jag gör ju inget av jobbet.
Om JAG skulle konstruera ett infrasystem skulle jag nog låtit mig inspireras av parametrarna för Inos 12" infraelement och skalat upp dem. Då hamnar man på en lådstorlek kring 100 liter för ett 15" element.
För övrigt: fantastiskt arbete av Aerob. En sann amatör i ordets ursprungliga mening (dvs. någon som gör något för att man tycker om det, inte för att det är en yrke).
Bara mina 2 öre.
/DQ-20