StefanA bygger hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-09-05 17:33

Jag är uppväxt i Skellefteå, och det verkar som att StefanA la beslag allt mitt tålamod. Riktigt fint bygge iallafall, hoppas det låter lika bra som det ser ut!

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-09-25 17:55

Hur går det? Är ljudet till belåtenhet?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-25 19:31

Ja, nu är det dags att du talar ur skägget Stefan! :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-09-26 00:29

Nu måste jag erkänna. Jag har inte lyssnat nått mer sen dom var klara. :oops: Jag har inte satt mig ner och bara lyssnat på nån skiva, men jag har sett några filmer och då är jag väldigt nöjd, men jag blir sugen på att bygga en sub eller två eftersom högtalarna saknar det sista i djupbas och tryck!

Eftersom vi bor i en lägenhet på 45 kvadrat så är det lite svårt att lyssna på musik när tjejen och hunden oftast också är i samma rum som högtalarna. Dessutom så är akustiken i rummet inte alls bra. Men vi söker hus nu och då är tanken att jag ska få ett eget biorum där jag kan sitta och lyssna på musik helt ensam! :)

Jag har iallafall kapat till ena stativet och ställt högtalarna på plats.
Bild

Bild

Jag har även börjat färdigställa gallren. Här grovsågar jag till dom med sticksågen.
Bild

Och sen slipar jag bort det sista.
Bild

Här är dom 8 bitarna i rätt storlek.
Bild

Här har jag penslat på ett lager plast för att ha lite att slipa av så dom blir släta och fina innan lack.
Bild

Nu har jag slipat 4 st så det är fyra kvar att slipa.
Bild

Sen är det bara att borra några hundra hål och sen klarlacka. :)

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-09-28 00:07

Det var ju lite synd att du inte har hunnit njuta av dina skapelser. Hoppas allt ordnar sig med husköpet och att du får ett bra rum att lyssna i.
Förresten, har du prövat att ställa högtalarna assymetriskt i rummet? typ lite snett mot ett hörn. Jag tror att det ibland kan vara en förbättring, kan ju iallafall vara värt att prova (kostar ju inget att flytta möbler så länge du inte ådrar dig en allvarlig skada i flyttningsarbetet). Och så ska du ju lägga matta på HELA golvet då förstås :wink:

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-09-28 18:33

Tack för tipset ekeponken! :) Men det är inte så lätt att möblera om det här lilla rummet, speciellt när TVn sitter på väggen och alla kablar mellan dator, tv och förstärkare är dragna bakom golvlisterna.
Så nu får allt vara så här tills vi hittar ett hus.

Jag ska försöka göra ett ryck nästa vecka så gallren blir klara nån gång!

Användarvisningsbild
Lyx

Inläggav Lyx » 2006-10-03 20:50

Det var det grymmaste jag sett på länge! fantastiskt arbete. och precis som många säger, vilket tålamod! Härligt att du handlade på Beijer också! (jobbar helger där:) )

jag måste ju dock fråga, med tanke på vilka material du använt, kolfiber, MDF, faner diverse lacker och lim och tusen speciallösningar, förutom elementen och filtren... vad de kostat att bygga alltså utan arbetsimmarna (skulle väl bli ett par hundra tusen annars )

Kunde inte göra en sökning på bara din tråd (hur gör det?) så jag hoppas att du inte skrivit det förut. Har nämligen inte kollat igenom hela tråden än bara 6 av 11 sidor....

att du inte hör basen beror nog troligtvis på att den inte är så accentuerad som den brukar vara i kommersiella system. bara platt å fin.
det spelar ju ingen roll hur det låter egentligen, sätt dig bara å titta på dem och njut !

tänkte jag skulle tipsa om en hemsida med en högtalare med ganska schysst finish, många lager lack. inte alls lika snygg som din dockl

http://www.surfnetusa.com/sho/Webdocs/webtext5.html

och en gammal favorit jag har,. Tänk om man kunde köpa shiva's eller tempest's i sverige

http://home.comcast.net/~klone-audio/pa ... hiva1.html

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-10 20:23

Tack tack! :)
Det är klart att jag handlar på Beijer. :wink: Jag känner en som jobbar där, så både service och priser är jättebra! Jag har även bra kontakt med han som äger företaget med glas- och kolfiber så där är också priset bra. Jag har t.ex. fått nästan all kolfiber gratis! :) Och jag känner även en kille på företaget som säljer lacken, så alltså har jag kunnat hålla ner kostnaden ganska mycket men det har ju ändå kostat några tusen. Hur många har jag ingen aning om.

Jag har förresten även fått högtalarkabel och terminaler gratis. :) I en liten stad känner alla varann så man handlar alltid till kompispriser! :wink:

Angående basen så är det inte så att jag inte hör den. För att vara 6,5 tummare så tycker jag att det är mycket bas men man vill ju ändå ha lite till. :)

Nu har jag iallafall slipat och borrat och lackat, så här kommer några bilder.

Här har jag sågat ut en mall ur en 1mm aluminiumplåt och maskerat den med maskeringstejp. Sen ritade jag en linje där hålen ska vara och sen använde jag specialgrejen för att få ett jämnt avstånd mellan hålen.
Bild

Då fick jag märken där jag skulle borra.
Bild

Borrat.
Bild

Bild

Sen tejpade jag fast mallen på kolfibergrejen och sen var det bara att borra.
Bild

Så här blev resultatet.
Bild

Fördelen med att ha en mall är att det går mycket fortare och det blir samma antal hål i varje bit. På centern skiljde det ju 3 hål av nån anledning.

Sen var det dags för lack.
Bild

Lackat.
Bild

Bild

Nu ska jag dra alla trådar och det känns ganska jobbigt. Motivationen är inte på topp så här i slutet!

Jag är mycket mer sugen på att bygga subbar nu men jag måste först bli klar med högtalarna, annars blir det aldrig klart!

Nu har vi iallafall hittat ett hus och det blivande biorummet är 5,2x4 meter. Det kanske är i minsta laget men det blir nog bra ändå! :)

Så jag tänkte att ni skulle hjälpa mig att planera subbarna så att jag kan börja bygga dom direkt jag är klar med trådarna. Min tanke är att använda Scan-Speak 23W/4557T00 ( http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1473 ) och Hypex DS 4.0 ( http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1605 ).

Jag vet att många är emot den basen men jag vill använda den ändå mest för utseendets skull men självklart så tror jag även att jag ska bli nöjd med ljudet den presterar. Men vad ska jag bygga för låda? Sluten, portad eller med slav? Jag vill att lådorna ska vara så små som möjligt.
Eller är jag helt dum i huvet om jag bygger med dom elementen?

Är det nån som vet om förstärkarna är bra då? Dom verkar ju vara hyffsat effektstarka, vilket kan behövas med dom basarna.

Så kom med tips, idéer och lådförslag så blir jag glad!
Det teoretiska är inte min starka sida! :D

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-15 19:08

Nu är ett galler till klart. :)
Högtalaren är ganska dammig på ovansidan. :oops:
Bild

Bild

Här ser man att jag har fuskat lite med finishen på kolfiber-grejens insida, men det syns bara när man tar kort med blixt.
Bild

Men är det ingen som kan hjälpa mig att räkna ut en låda till basen?
Det blir kanske bäst med slav?
En sån här? http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1472

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-10-15 19:49

prova med 40 liter på dom elementen men är frågande till slaven går den att vikta om så är det bra .
jag skulle vilja köra med 200g i stället för 400g i mms
vid 200 g så hamnar f3 på 22.08hz
med 400g så hamnar f3 på 27.44hz

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-16 20:05

Tack boom! :)
Det jag tänker är att Scan-Speak borde väl ha nån tanke bakom att göra slaven 400g. Eftersom den är framtagen till den basen så borde det väl fungera bra?
f3 på 27,44hz fungerar väl? Eller är det för högt?
Har du inga fina diagram och kurvor och sånt? :)

Nu är jag iallafall klar med nästa galler. Jag hade missat att borra ett hål, så jag ska göra det sen och knyta fast tråden.

Bild

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-17 19:26

Är det ingen annan som har nått att säga? Jag skulle gärna vilja ha lite mera kött på benen innan jag beställer grejer för 15 000kr.

Det jag undrar mest är om f3 på 27,44hz duger eller om jag ska bygga nån annan låda?

Jag vet att det finns en otrolig kunskap här på Faktiskt och jag skulle bli jätteglad om nån kunde göra en låd-beräkning och visa lite kurvor och förklara lite om det kan bli bra eller dåligt... :?:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-17 19:31

Ska du använda det elementet så är det enda det duger till (om man önskar någon ljudkvalitet) är en sluten låda.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-17 19:41

Naqref™ skrev:Ska du använda det elementet så är det enda det duger till (om man önskar någon ljudkvalitet) är en sluten låda.

Tack! :)
Men hur stor ska lådan vara då?
Eller det bara att ge upp och bygga med xxls som alla andra? :(

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-17 19:44

Känner mig lite skeptisk till det elementet, speciellt känsligheten och det höga priset. Är utseendet väldigt viktigt? Kanske kan du bygga basmoduler där basarna ej syns..?.. (Kan tillägga att jag inte vet så mycket mer än priset och känsligheten på elementet så man kanske inte skall lyssna för mycket på mig... :wink: )

Om det är möjligt med tanke på möblering så skulle jag byggt fler lådor med lite billigare element, tror att det skulle ge större förutsättningar för bra bas.

Snygga galler förresten!(och förståss också högtalare, men det hoppas jag att jag sagt nångång innan) Kul med nya lösningar!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-17 19:47

Gissar att lådan kan bli runt 30l men frågan är om man vill bygga med ett element med den extremlåga känsligheten och som ändå inte tål speciellt mycket effekt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-10-17 19:50

[quote="StefanA"]Tack boom! :)
Det jag tänker är att Scan-Speak borde väl ha nån tanke bakom att göra slaven 400g. Eftersom den är framtagen till den basen så borde det väl fungera bra?
f3 på 27,44hz fungerar väl? Eller är det för högt?
Har du inga fina diagram och kurvor och sånt? :)

vet ej hur man tar skärmdump annars så kan jag lägga upp kurvorna
jag gillar inte att man gör en slav med fast mms utan man skall ha valfrihet att laborera som man vill.
den kommer att klara 100db vid 22.21hzoch då ligger den på f3-4.92db
-6db infaller vid 20.01hz och det baserar sig på 225watt i inmatad effekt

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-17 19:55

boom skrev:vet ej hur man tar skärmdump annars så kan jag lägga upp kurvorna

Tryck prt scr och klistra in bilden i paint och beskär den.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-17 20:07

Tack för alla svar! :)

30 liter sluten låda skulle passa perfekt men om ni inte tror att det kommer att bli bra ändå så får jag nog lägga mitt sub-projekt på is tills jag är klar med hemmabiorummet om ett år eller två.
Då vet jag ju hur jag ska möblera och hur stora subbar jag kan rymma. Och då kanske jag kan köpa några bra, fula och billiga element som jag kan bygga in i nån TV-bänk-liknande sub där elementen inte syns. :)

Tanken var ju att jag skulle bygga två subbar men det kanske ändå inte blir nog bra ljudtryck?

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-18 06:54

Nu har jag funderat lite i natt och kommit fram till att lådan skulle få vara max 20 liter för att den skulle bli så snygg som jag tänkte och det går ju inte så nu har jag lagt ner den idén.

Jag har även fått en idé om en tvbänk som rymmer ca 250 liter baslåda och som ska rymmas i biorummet. :)

Så nu ska ni få lite nya riktlinjer.

Lådyolym max 250 liter.
Kostnad max 15 000kr inklusive förstärkare. Förstärkaren ska vara för montering i lådan.
Basarna monterade neråt.
Max 12"

Så nu är det bara att ni kommer med idéer på vilka element och förstärkare ni tycker verkar vettiga. Det kanske är bra med två förstärkare så att man kan köra dom i stereo?
Det jag funderar på är om jag ska satsa på 2x12", 4x10" eller 4x12". Mer än fyra 12" rymmer jag nog inte.

Visst låter det som att jag har blivit klok i natt? :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-18 23:32

Ingen som har nått tips?

Jag har sökt lite och kommit fram till att 2 st Peerless SLS 12" skulle passa. Jag såg att UrSv har byggt med 4 st 120 liter/st.

Det andra jag funderar på är 2 st Peerless XXLS 12" men jag har ingen aning om vad dom vill ha för låda. Dom flesta bygger små lådor med slav men jag har ju tillgång till 120 liter per styck så då kanske slutet går bra? Eller portat?

Jag är väldigt tacksam om nån vill hjälpa mig. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-18 23:35

xxls12" lär duga! ;)

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-10-18 23:41

hur står sig SLS12an mot XXLS 12?

tänker på dubbla kostnaden för XXLS (+ev slav)
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-19 23:10

Då får det bli 2st XXLS 12" och 2st Hypex DS 4.0 ( http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1605 ). Det lämnar 400w i 4 ohm och XXLS har dubbla 8 ohms talspolar så det borde väl fungera bra?

Så nu undrar jag bara vad jag ska bygga för låda. Gärna sluten eller basreflex.

Basarna ska sitta neråt och lådorna får max 120 liter per styck.

Om någon kan vara snäll och räkna ut en låda så ska jag skynda mig och dra trådarna klart och sen börja bygga baslåda så fort som möjligt. :)

Jag måste hinna klart i år för vi flyttar till huset första januari och då har jag inte tid att bygga nått mer...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-20 00:42

jag är rätt säker på att naqref har ett bra lådförslag till den portade varianten av xxls 12" :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-20 01:40

Haakan_W skrev:jag är rätt säker på att naqref har ett bra lådförslag till den portade varianten av xxls 12" :)

Det låter lovande! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-20 08:33

Nu finns det ju tre olika varianter av XXLS 12" ;)

Har ju förvisso räknat på dem alla vid ett tillfälle men minns inte riktigt vad jag kom fram till så jag gissar rakt ut i luften (när jag kollar i databladen) att man bör nog köra en simulering på DVC-modellen....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-10-21 09:10

StefanA skrev:Då får det bli 2st XXLS 12" och 2st Hypex DS 4.0 ( http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1605 ). Det lämnar 400w i 4 ohm och XXLS har dubbla 8 ohms talspolar så det borde väl fungera bra?

Så nu undrar jag bara vad jag ska bygga för låda. Gärna sluten eller basreflex.

Basarna ska sitta neråt och lådorna får max 120 liter per styck.

Om någon kan vara snäll och räkna ut en låda så ska jag skynda mig och dra trådarna klart och sen börja bygga baslåda så fort som möjligt. :)

Jag måste hinna klart i år för vi flyttar till huset första januari och då har jag inte tid att bygga nått mer...

120liter blir bra då hamnar f3 på 24.64hz och fb på 30hz
rör längden blir 102x112.5 mm och då skall det sitta 2 koniskaportar på röret normalt dämpad syaffärer btukar ha en rätt tjock dämpning

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-21 15:05

boom skrev:120liter blir bra då hamnar f3 på 24.64hz och fb på 30hz
rör längden blir 102x112.5 mm och då skall det sitta 2 koniskaportar på röret normalt dämpad syaffärer btukar ha en rätt tjock dämpning

Tack boom! :)

Jag har redan hunnit PMa Naqref och fått ett förslag på 107 liter sluten låda. Jag tror att jag kör på det, men tack så jättemycket för din hjälp ändå! :)

Så nästa vecka ska jag försöka hinna börja bygga sub. :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-24 12:15

Nu är högtalarna äntligen klara! :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Det är väldigt skönt att äntligen vara klar efter nästan 1,5 år snickrande!

Jag är väldigt nöjd med resultatet och det har varit roligt nästan hela tiden. Dom blev inte helt perfekta i finishen, men jag får ändå vara nöjd. Det var ju faktiskt mina första högtalare. :lol:

Jag vill skulle vilja passa på att tacka alla som har hjälpt mig.

*Mina föräldrar som har lånat ut sitt garage.
*Min tjej Erika för att hon har stått ut med mig och hjälpt mig.
*Rille på Beijer.
*Grabbarna på Procraft.
*Grabbarna på Ljudshopen.
*Mark för svarvning av spikes.
*Alla andra som har hjälpt till med idéer och motivation.
*Faktiskt.se

Nu ska jag strax börja bygga sub. :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum