Tack tack!
Det är klart att jag handlar på Beijer.

Jag känner en som jobbar där, så både service och priser är jättebra! Jag har även bra kontakt med han som äger företaget med glas- och kolfiber så där är också priset bra. Jag har t.ex. fått nästan all kolfiber gratis!

Och jag känner även en kille på företaget som säljer lacken, så alltså har jag kunnat hålla ner kostnaden ganska mycket men det har ju ändå kostat några tusen. Hur många har jag ingen aning om.
Jag har förresten även fått högtalarkabel och terminaler gratis.

I en liten stad känner alla varann så man handlar alltid till kompispriser!
Angående basen så är det inte så att jag inte hör den. För att vara 6,5 tummare så tycker jag att det är mycket bas men man vill ju ändå ha lite till.
Nu har jag iallafall slipat och borrat och lackat, så här kommer några bilder.
Här har jag sågat ut en mall ur en 1mm aluminiumplåt och maskerat den med maskeringstejp. Sen ritade jag en linje där hålen ska vara och sen använde jag specialgrejen för att få ett jämnt avstånd mellan hålen.
Då fick jag märken där jag skulle borra.
Borrat.
Sen tejpade jag fast mallen på kolfibergrejen och sen var det bara att borra.
Så här blev resultatet.
Fördelen med att ha en mall är att det går mycket fortare och det blir samma antal hål i varje bit. På centern skiljde det ju 3 hål av nån anledning.
Sen var det dags för lack.
Lackat.
Nu ska jag dra alla trådar och det känns ganska jobbigt. Motivationen är inte på topp så här i slutet!
Jag är mycket mer sugen på att bygga subbar nu men jag måste först bli klar med högtalarna, annars blir det aldrig klart!
Nu har vi iallafall hittat ett hus och det blivande biorummet är 5,2x4 meter. Det kanske är i minsta laget men det blir nog bra ändå!
Så jag tänkte att ni skulle hjälpa mig att planera subbarna så att jag kan börja bygga dom direkt jag är klar med trådarna. Min tanke är att använda Scan-Speak 23W/4557T00 (
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1473 ) och Hypex DS 4.0 (
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1605 ).
Jag vet att många är emot den basen men jag vill använda den ändå mest för utseendets skull men självklart så tror jag även att jag ska bli nöjd med ljudet den presterar. Men vad ska jag bygga för låda? Sluten, portad eller med slav? Jag vill att lådorna ska vara så små som möjligt.
Eller är jag helt dum i huvet om jag bygger med dom elementen?
Är det nån som vet om förstärkarna är bra då? Dom verkar ju vara hyffsat effektstarka, vilket kan behövas med dom basarna.
Så kom med tips, idéer och lådförslag så blir jag glad!
Det teoretiska är inte min starka sida!