The Rävelator

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Re: The Rävelator

Inläggav Maarten » 2026-01-10 18:05

Snyggt Neuhausen!

Eftermiddagens skörd, kan nog säga att jag är rimligt klar även med basfiltret och där det billigare och enklare (v.2) mätte i prakiken bättre än det dyrare och brantare (v.1), trots att simulering visade motsatsen. (Filterkopplingar är högst provisoriska och impedanskurvor är inte uppmätta för just dessa lådor).
Designen börjar alltså bli klar men några återstående punkter i slutet av detta inlägg.

Filtren är optimerade för att vara så billiga de kan vara med hyfsat bibehållna prestanda men för den som är villig att lägga pengar hjälper en konjugatlänk at ta ner toppen vi 80-90 Hz (som också ofta är en vanligt förekommande rumsmod, vilket jag tror inverkar på mätningar nedan).

Filter v.1:
Bild

Filter v.2:
Bild

Referensaxel v.1

Bild

Referensaxel v.2

Bild

InRoom filter v.1, fritt i vardagsrum

Bild

InRoom filter v.2, fritt i vardagsrum

Bild

InRoom filter v.1, placerad mot vägg, 25 cm upphöjd låda med höjd 80 cm

Bild

InRoom filter v.2, placerad mot vägg, 25 cm upphöjd låda med höjd 80 cm

Bild

Vad som återstår:
1: Bestämma var porten ska sitta för att om möjligt minimera pipresonanser och huruvida det ska vara enkel eller dubbelsidig slitsport.
2: Bestämma avstämning port (kanske runt 24 Hz) och lådvolym (ca 55-60 liter)
3: Lådan till sb17 bör vara ca 2,5 3 liter för det enklare filtret och en liten justering av basfiltret ska då göras för att säkerställa fasen.
4: SE om det går att klämma ut 1-2 dB till från vågledaren
5: Bygga provlåda utifrån Neuhausens ritningar
6: Ev justeringar och sen bygge av riktiga lådor.

pna (som kommit med jättebra input) har i sitt inlägg öppnat för fina möjligheter för den som intresserad av lådkit.

Räv-L WG?
En Spin-off kan vara Räv-L WG, där jag lite snabbt skalade bort basen och justerade några värden och då mäter det så här i jämförelse med Rigi-Räv-L, där den senare har ca 2 dB högre känslighet men där vågledaren ger något jämnare frekvensgång för den som inte ekvaliserar:
OBS: Ej testat med verkliga filter, varför jämförelsen ska tas med en nypa salt.

Bild

Denna lämpar sig förstås väl som toppsystem eller stativhögtalare. Man kan dessutom justera filtret för maximal känslighet och se ekvalisera klabbet.
Den har också fördelen av att man slipper profilera baffeln enligt Räv-L och är därmed enklare att bygga.
sb17nbac till alla!

richjo

Inläggav richjo » 2026-01-10 20:29

Kul att läsa om ert projekt. Jag är imponerad. Ni är duktiga.

WG på Räv-L?
Jag kan sätta upp mig som försöks-Räv att bygga med WG till mina senaste lådor.
Blir med 4 liter låda till SB17 och baffel är inte påbörjad ännu.
Är tanken att det är samma WG som ni kör med på Rävelatorerna?

/ Richard
Diverse Stridbeck

Maarten

Inläggav Maarten » 2026-01-11 13:12

Samma WG men den är inte riktigt klar ännu. Förvisso skulle den som finns funka mycket bra i Räv-L-WG men den tappar i känslighet i översta oktaven (ca 86 dB tror jag).

Kul om du vill testa för då kan man optimera även denna!
sb17nbac till alla!

pna

Inläggav pna » 2026-01-11 15:10

Jag är på sikt sugen på nåt som nog kommer likna Räv-L med vågledare jag med. Men nu jobbar vi järnet med stor-Rävarna så det får vänta lite för min del i alla fall.

Det händer mycket bakom kulisserna på Rävelator-fronten nu, jag ska posta lite uppdateringar och spinoff-trådar any year now!

/p

pna

Inläggav pna » 2026-01-11 15:17

eljulio skrev:Wow, vilket magiskt första inlägg och erbjudande! Snyggt och jag med flera säkert ser fram emot fortsättningen. :)

Tackar så mycket, och jag ser definitivt fram emot fortsättningen jag med! Förhoppningsvis kan jag bidra med både lite tekniska inspel och idéer och lite dokumentation av både realiserade och ännu orealiserade projekt. Jag laddar upp för en medlemspresentationstråd!

exmag skrev:Fint och empatiskt erbjudande från pna.
När jag läste det kände jag att det fortfarande finns hopp om mänskligheten.

Det var banne mig det finaste jag hört sen jag inte konfirmerades!

Föregående

Återgå till DIY-forum