Projekt JBL Kebnekaise

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

rajapruk

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2017-06-12 20:07

Jag gillar det ljusgråa betongliknande utseendet som det verkar har obehandlat. Frågan är om det suger fukt, och förstörs, obehandlat?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-06-12 20:26

Vitsen med Valchromat är att den är genomfärgad. Frontbaffeln på lådorna ett par poster upp är Valchromat 2x19 mm med dämplim emellan. Ursprungsfärgen var från början en ganska trist nyans i gråbrunt. Den tar bets bra så jag drog på 2 lager Zar oljebets (Black Onyx) för att få den mörkare. (Överskottstbitar jag köpte av Mattias BGD och hans snickarompis). Det mesta av ytbehandling funkar, du kan mer kolla en bit in i en tråd från Mattias: viewtopic.php?p=1822218#p1822218 (När du funderat klart på dina lådor kan du ju höra med Mattias om han och polaren kan vara behjälplig med lådbygget. -Bollebygd är ju nära GBG.)

Som material är Valchromat ungefär som MDF, påminner lite mer om jäkligt hårt pressad papp kanske. Lättbearbetad, ger bra finish och funkar bra att limma, som MDF dock usel att dra i skruv i, måste förborras för att undvika spricktendenser. (Valchromat finns i ett gäng färger, googla på http://calexicowood.se/sortiment för prislappar, tidigare har det gått att hämta upp själv i GBG.)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-12 20:48

Dämplimskonstruktion med ett lager 12mm MDF och ett lager 12mm Valchromat, funkis tro? Kanske är att pusha det...

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-12 21:35

Nu börjar det här kännas bra.
Snart dags att skicka ut denna skiss för offert. Aerob kan inte just nu.
Bilagor
IMG_1409.JPG
IMG_1409.JPG (1.29 MiB) Visad 10426 gånger
JBL Kebnekaise delad3.png
JBL Kebnekaise delad3.png (312.26 KiB) Visad 10431 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-06-12 21:44

Vad betyder tomten vid innerhörnet?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-12 21:51

Nattlorden skrev:Vad betyder tomten vid innerhörnet?

Inget. Suddade över felskrivning.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-06-12 22:51

Lådan blir väldigt låg. Eller ska du ha en separat sektion till, du hade visst nosat upp ytterligare 2 basar har jag för mig?

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-12 23:36

Ja, det är två woofrar per högtalare som gäller nu.
Lite exempel på konfigurationer med senaste lådan/skissen (i fallande sannolikhetsordning, alltså den mest sannolika konfigurationen först).

Kebnekaise delad4 liggande2.png
Kebnekaise delad4 liggande2.png (438.33 KiB) Visad 10369 gånger

Kebnekaise delad4 stående.png
Kebnekaise delad4 stående.png (436.04 KiB) Visad 10369 gånger

Kebnekaise delad4 liggande.png
Kebnekaise delad4 liggande.png (439.92 KiB) Visad 10369 gånger

Kebnekaise delad4 stående2.png
Kebnekaise delad4 stående2.png (439.49 KiB) Visad 10367 gånger

Det är detta jag vill laborera med hemma innan jag definitivt bestämmer hur hornets låda ska se ut, och om jag behöver ha det i låda eller inte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-06-13 02:46

Jag skulle börja med den första d v s den översta.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-13 10:23

petersteindl skrev:Jag skulle börja med den första d v s den översta.

Med vänlig hälsning
Peter

Ja, den är mitt huvudalternativ. Men jag vill stänga så få dörrar som möjligt med låddesignen just nu.

Den konfigurationen ger vissa fördelar tror jag, som:
-Mittenwooferns centrum hamnar på 1/4 "normal" rumshöjd, och kan då kanske hjälpa till att reducera den rumsresonansen lite.
-Woofrarnas placering på olika vertikal höjd kan, med lite tur, minska problemet med enstaka starka SBIR från tak och golv. Det problemet smetas ut lite, typ.
-Vertikalt placerat horn ger troligtvis bäst spridning, ur aspekten hörnplacering.
-Ser snyggast ut, tycker jag,

De andra konfigurationerna har andra för- och nackdelar. Obs, ingen av dem är D'appolito eller så. Alla är 2.5-vägs, där den andra woofern bara hjälper till längst ner (25-125Hz typ).

Hårdvaran med lådor och sånt är jag inte superintresserad av egentligen. Det roligaste är att mäta och pilla med mjukvaran (delningsfilterinställningar och EQ) tycker jag. Men det tar en stund att komma dit, märker jag. Och allt hänger ju ihop, hårdvaran och mjukvaran.

Miljonerdollarsfrågan för mig är, just nu, om väl implementerad dämpning på väggarna i direkt anslutning till högtalaren kan minska ner hörnets SBIR-problem till en acceptabel nivå. Det skall bli mycket kul att leka med!

Delmål jag siktar på är:
-Låg distorsion i allmänhet, och låg dynamisk kompression i synnerhet
-Jämn spridning i alla register och vinklar
-Stor sweetspot
-Min housecurve
-Fas/tidsjämnhet
-Väl fungerande delning
-Ok "fullregister" för mig, alltså de register jag hör (typ 25-16.000Hz)

För att uppnå slutmålet att stänga ögonen och magiskt flyttas i tid och rum till Massey Hall 1971, när Neil Young precis äntrar scenen :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-13 13:54

Någon som vet om Valchromat är känslig eller okänslig för solblekning?

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-13 16:55

Basta!-simuleringar av min gamla portade design på 140l och en woofer vs. denna nya med 2 slutna woofers i 55L var.

Lådans QB, hur vet man den? Jag satte värdet 20 på sluten, för fylld med dämpning, och 5 på portad för lite lätt dämpning. Rätt?

Room-gain påslagen.

Linkwitz-transform påslagen för sluten.

Det här är inte min starka sida. Hojta om ni ser något galet.

Översta grafen är group delay, med den streckande linjen gränsen för hörbara fel.

Mitten-grafen är fas.

Understa grafen är respons-kurva, motsvarande känslighet antar jag.

Allt ser bättre ut för det slutna alternativet, vs. min föregående single-woofer i portad 140L

Kebnekaise Basta response.png
Kebnekaise Basta response.png (76.03 KiB) Visad 10224 gånger

Kebnekaise Basta Box.png
Kebnekaise Basta Box.png (51.65 KiB) Visad 10233 gånger

Kebnekaise Basta driver.png
Kebnekaise Basta driver.png (60.81 KiB) Visad 10233 gånger

Basta! "design suggestion" säger 43L för sluten, och 55L för portad.
Senast redigerad av rajapruk 2017-06-13 17:25, redigerad totalt 2 gånger.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-13 17:18

Felpost.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-06-13 18:20

rajapruk skrev:Lådans QB, hur vet man den? Jag satte värdet 20 på sluten, för fylld med dämpning, och 5 på portad för lite lätt dämpning. Rätt?

Nä, bakvänt. Mycket dämpning ger lägre QB. Hur mycket vet man inte förrän man byggt. Någon har någon gång sagt att man sällan kommer så lågt som 10 i en ganska fullmoffad sluten låda. 10-15 för slutet och 15-20 för portat kanske kan vara rimliga simuleringsgissningar, om jag ska ta några siffror nästan helt ur luften. Viso kan man tänka sig 1/3 för portat och 2/3 för slutet. Knappast mer.
rajapruk skrev:Allt ser bättre ut för det slutna alternativet, vs. min föregående single-woofer i portad 140L

Om man definierar 'allt' som grupplöptid ser det väl fint ut. :D Jag är dock rätt säker på att ljudtrycksförmåga, distorsion, dynamisk kompression och nästan allt det där andra är rätt mycket sämre. Om inte storleken är ett problem ser jag ingen anledning till slutet med EQ. Och 27 l styck är väldigt, väldigt lite för de basarna. Jag tycker det är på tok för lite. Det kommer vara en distkälla i sig.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-13 18:30

Storleken är begränsningen. Större än såhär vill jag inte ha.
Så 2 mindre, eller 1 större låda kan jag ha, per sida.
Jag gillar konceptet med mindre hanterliga delar/moduler.

Vet inte vad du fick 27L styck från. 55L styck är det.
Basta! föreslår 43L styck för slutet på detta element.

Ska ändra QB-värden enligt ditt tips senare ikväll. Tack.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-06-13 20:23

Jag ser bara att du knappat in 55 l som lådvolym och satt antalet element till två. Då blir det 27,5 l per element. Men det var alltså inte så det var tänkt? Vill du simulera med två element i vars en 55 l låda får du ge dem 110 l gemensam volym i Basta!. Bastas lådvolymförslag kan man helt bortse ifrån.
Du har också 120 dB på axeln så det som ser ut som raka streck är nog inte alls så rakt. Tvärt om ser 140 l väldigt stort ut när jag simulerar. Det blir en svacka runt 50 hz, en topp runt 23 hz och allmänt inte så snyggt. Ca 80 l per element och avstämning runt 30 hz tycker jag ser mycket bättre ut. Det blir inte så mycket större än dina gamla 140 l heller. Tre 68x340 mm portar per låda verkar "lagom" i förhållande till elementet, ljudtryckskapacitetsmässigt. Slitsport vore inte så dumt. Skulle du senare vilja testa infrabas är det bara att trycka en socka i portarna och koppla in en LT-krets. Den större volymen är bara en fördel.
Bilagor
Screenshot_20170613_202627.png
Screenshot_20170613_202627.png (25.94 KiB) Visad 10176 gånger
*inaktiv*

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-13 20:46

Aha, tack för det. Då får jag skruva om lite på inställningarna i Basta!

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-13 23:49

Det var här jag hade fått QB 20 och 5 från, men lyckats förväxla dem.

Svante skrev:
Aerob skrev:Passar på att slänga in en fråga här: När man simulerar en sluten låda
så kan man välja värdet Qb. Kan någon förklara lite närmare vad det
egentligen innebär? Jag har läst i bruksanvisningen och förstår att det
på något sätt hänger ihop med dämpningen av lådan, men blir ändå inte
helt klok på det. Har googlat men inte hittat något vettigt svar heller.

Vad är ett rimligt Qb på en sluten låda?

Qb svarar mot mängden dämpmaterial i lådan. Typiska värden är kanske 20 för sparsamt med dämpmaterial, eller kanske 5 om man har rätt mycket dämpmaterial. Det är svår att räkna ut vad den ska vara utifrån mängden dämpmaterial, man kan däremot matcha en simulering låda mot mätningar, enklast är att titta på den elektriska impedansen och justera Qb så att den stämmer med den uppmätta kurvan.

viewtopic.php?t=43964

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-14 00:13

Nya simuleringar, med mer rätt QB, och rätt lådvolym på de slutna.

Ser ännu bättre ut för 2xslutet nu i graferna, än innan.

Obs, room-gain och linkwitz-transform ingår.

Kebnekaise Basta response.png
Kebnekaise Basta response.png (98.09 KiB) Visad 10146 gånger

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-14 00:24

Hur skall jag göra för att veta vilken distorsion/kompression som blir med olika stor sluten lådvolym? T.ex, vad jag skulle vinna på 65liter istället för 55 liter volym.
I Basta! kan jag bara utläsa små tonkurveskillnader.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-06-14 00:46

rajapruk skrev:Ser ännu bättre ut för 2xslutet nu i graferna, än innan.

Vad är det du tycker ser bättre ut? Förutom att basreflexdimensioneringen är rent konstig och att två element naturligtvis har lite högre känslighet ovanför EQn. Det är väl dessutom 2x basreflex vs 2x sluten som ska jämföras? Slå på en kurva för MOL, lådtryck vid MOL och förstärkarutspänning vid MOL så ser du vad som händer.
Jag har inte hängt med på om du tänker dela aktivt eller inte, men ska det delas passivt så glöm inte att simulera med 0,5-1 Ω serieresistans. Och varma talspolar.
Det har funnits bra trådar om lådvolym och dist på forumet. Jag hittar dem bara inte.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-06-14 07:38

Det här tråden är väl en av dom: viewtopic.php?t=6821

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-06-14 07:40

rajapruk skrev:Någon som vet om Valchromat är känslig eller okänslig för solblekning?

Vet bara att svart är ganska mörkgrå och det blir ett flammigt intryck som kan se ganska "dammigt" ut. Målade svarta med mörkgra nextel och ångrade mig inte alls.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-14 08:33

MOL - solid tunn linje
Lådtryck vid MOL - storstreckad
Förstärkarspänning vid MOL - småstreckad
Bilagor
Kebnekaise Basta comparison.png
Kebnekaise Basta comparison.png (116.76 KiB) Visad 10094 gånger

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-14 08:57

gopnik skrev:
rajapruk skrev:Ser ännu bättre ut för 2xslutet nu i graferna, än innan.

Vad är det du tycker ser bättre ut? Förutom att basreflexdimensioneringen är rent konstig och att två element naturligtvis har lite högre känslighet ovanför EQn. Det är väl dessutom 2x basreflex vs 2x sluten som ska jämföras? Slå på en kurva för MOL, lådtryck vid MOL och förstärkarutspänning vid MOL så ser du vad som händer.
Jag har inte hängt med på om du tänker dela aktivt eller inte, men ska det delas passivt så glöm inte att simulera med 0,5-1 Ω serieresistans. Och varma talspolar.
Det har funnits bra trådar om lådvolym och dist på forumet. Jag hittar dem bara inte.

De JBL-rävarna jag verkligen litar på rekommenderar ca 140L volym (5cu/ft) med en avstämning på 25-28Hz någonting, det blir en underavstämd "bananacurve" i de teoretiska simuleringsprogrammen. Och sen 6dB dsp-boost vid avstämningsfrekvensen med Q=2, om ännu mer basoutput önskas.
Det finns en verklighet utanför simuleringsprogrammen också :)

Det jag ville jämföra i Basta! är 1 större portad låda med 1 element i vs. 2 mindre slutna lådor (per högtalare), med liknande total yttre storlek. Det är det praktiska valet jag har just nu, givet en mängd andra förutsättningar (inklusive en viss acceptabel total storlek). Allt är en lång rad av kompromisser, ingen enskild parameter blir "optimal".

Jag har nästan alltid föredragit slutna basar. Jag kanske är extra känslig för fas-grejer, portresonanser, eller nått. Jag har tex haft JBL TiK-subb som är sluten, och JBL 1500 Array sub som är portad. Allt annat väldigt lika. Föredrar TiK-subben helt klart.
Delvis därför jag dras åt det slutna hållet nu. Jag har ju haft JBL 4365 med dessa grejer i, portat, så det hade varit extra intressant för mig att jämföra mot slutet.

En annan som jag litar mycket på är Earl Geddes. Han rekommenderar slutna subbar, och att inte bry sig så mycket om småsignalparamatrar. Det är rummet som bestämmer ändå.

Jag kan mycket väl vara helt ute och cykla. Det är nog ganska troligt :) Men jag vill gå på min egen magkänsla gällande detta (om ingen lyckas övertyga mig om att det är helt fel). Precis som med "hörnhögtalar-konceptet". Där går jag också på magkänsla och vad jag själv tror på, vilket strider mot majoritetens åsikt om detta. Only dead fish goes with the stream ;) Jag drivs av vad jag tycker är kul att testa.

Högtalarna kommer vara helt aktiva med elektroniskt delningsfilter/dsp. Inga passiva filter förutom en skyddskondensator på kompressionsdrivern.

Jag ser flera fördelar med flera mindre wooferlådor än en större (per högtalare), i mitt fall. Jag kan laborera med högtalarens topologi (typ leka med D'appolito-konfig), lättare angripa rummets problem med placeringar, lättare hantera dem fysiskt, osv.

En sak jag är intresserad av är vad konyta gör för ljudet, jag har alltid haft känslan av att större konyta ger något (svårgreppbart) positivt. Kanske hur ljudvågen formas och breder ut sig? Jag får dubbel konyta med det slutna alternativet.
Senast redigerad av rajapruk 2017-06-14 09:36, redigerad totalt 12 gånger.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-14 09:06

Harryup skrev:
rajapruk skrev:Någon som vet om Valchromat är känslig eller okänslig för solblekning?

Vet bara att svart är ganska mörkgrå och det blir ett flammigt intryck som kan se ganska "dammigt" ut. Målade svarta med mörkgra nextel och ångrade mig inte alls.

Oki!
Jag är sugen på betong-looken som den ljusgrå valchromat verkar ge. Så då är ett dammigt usteende helt ok. Alternativt att vaxa den som peetwe gjorde med sina mörkgrå, tycker det blev väldigt fint på bilderna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-06-14 11:33

Om du tänker satsa på slutet med aktiva filter så kan det vara intressant att studera följande trådar om Linkwitz Transform, ofta även förkortat till LT, jag tror det kan ge ett utmärkt resultat speciellt när du nu har dubbla basar:

LT för nybörjare
viewtopic.php?t=29727

Att designa ett Linkwitz transform baserat bassystem.
viewtopic.php?t=29916
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-14 11:48

Ljusgrå Valchromat verkar bara finnas i 8,16,19,30mm på hemsidor som säljer.
Hmmm....
Edit, men på hemsidan finns 12mm med. Skumt.
http://www.valchromat.pt/gama.aspx?menuid=963&eid=3058

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-14 12:34

paa skrev:Om du tänker satsa på slutet med aktiva filter så kan det vara intressant att studera följande trådar om Linkwitz Transform, ofta även förkortat till LT, jag tror det kan ge ett utmärkt resultat speciellt när du nu har dubbla basar:

LT för nybörjare
viewtopic.php?t=29727

Att designa ett Linkwitz transform baserat bassystem.
viewtopic.php?t=29916

Tack!
Jag har inte tänkt mig göra en exakt teoretisk LT, utan mer tunea till det hela efter min önskade huskurva med den EQ som behövs efter mätning i rummet.
Alltså låta rummet jobba med mig i detta.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-14 16:58

Hur hög SPL brukar man designa "vanliga" högtalare att kunna ge?
115dB är peak i bioreferensnivå va?

115dB vid lyssningsposition det man bör sikta på? Låter väldigt högt.

Jag har 4m till LP. Det blir två halveringar av ljudet vs 1m, om jag inte tänker fel.
115+12=127dB från 1m då att sikta på?

Jag brukar inte lyssna på hög volym, men vill ju inte klippa någon dynamik.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum